Algemene Praat

lichaamstaal

Hier mag je het over van alles hebben zolang het maar een serieuze ondertoon heeft.

lichaamstaal

Berichtdoor varanus_T » 21 Sep 2012 18:14

zou iemand me kunnen zeggen wat dit betekend.
ik heb een nieuw babyvaraantje (steppevaraan) en probeer aan zijn gedrag te weten wat hij wil of niet wil.
als ik de terrarium nader ligt hij te kijken op zijn boomstronkje waar hij altijd ligt en loopt soms een toertje rond de terrarium.
dan kruipt hij opnieuw liggen op zijn stronk en sluit zijn ogen alsof hij slaapt en opent ze opnieuw, sluit ze opnieuw. als ik mijn hand naast hem leg (bijna tegen z'n neus) sluit hij soms beide ogen of het oog naast m'n vinger. om nog eens een testje te doen om te kijken hoever ik kan gaan, hield ik m'n vinger (zacht!) op z'n hoofd en sloot ze ook.
kan hem aaien ook met de ogen gesloten.
soms kan hij wel eens schrikken maar sissen, slaan of bijten doet gij nooit.
wat moet ik hieruit verstaan?
of hij is totaal niet bang en geniet van m'n gezelschap
of hij is zodanig bang dat hij niet durft bewegen.
:s
Gebruikers-avatar
varanus_T
Newbie
Newbie

lichaamstaal

Berichtdoor Odatria » 21 Sep 2012 19:30

Het laatste .....
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Re: lichaamstaal

Berichtdoor varanus_T » 21 Sep 2012 20:04

Odatria schreef:Het laatste .....

ok een man van weinig woorden :p hoe weet je dat?
daarnet heb ik hem vastgehouden voor een minuut of 10 en toen ik hem wou terug zetten bleef ie mooi zitten in m'n handpalm.
wat is dan de reactie van een varaan die op z'n gemak is?
Gebruikers-avatar
varanus_T
Newbie
Newbie

Berichtdoor pkikker » 21 Sep 2012 20:04

als hij zijn ogen dicht doet ziet hij jou niet, weg stress factor. Doet ze weer open en ziet je weet, weer een stress factor. Waarschijnlijk 'hoopt' hij dat je weg bent als zijn ogen weer open gaan.

Hou het op stress en of angst.

Stilhouden is een van de methode die in de natuur gebruikt wordt om van de vijand te ontlopen.
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor pkikker » 21 Sep 2012 20:06

als ie op je hand blijft zitten geeft dit aan dat je hand lekker warm is in tegen stelling met de omgeving. Je hand zal zo rond de 37graden zitten waarbij de kamertemp ergens rond de 20 graden zit.

Kijk eens in het topic over een baardagaam vasthouden, dit geldt ook voor deze dieren.
zie: viewtopic.php?f=69&t=23143
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor varanus_T » 21 Sep 2012 20:24

pkikker schreef:als ie op je hand blijft zitten geeft dit aan dat je hand lekker warm is in tegen stelling met de omgeving. Je hand zal zo rond de 37graden zitten waarbij de kamertemp ergens rond de 20 graden zit.

Kijk eens in het topic over een baardagaam vasthouden, dit geldt ook voor deze dieren.
zie: viewtopic.php?f=69&t=23143

ok goed topic. maar hoe zit het met die varanen aan een leiband enzo?
kijk hier: http://www.youtube.com/watch?v=gdBgdvXMHYw
niet dat ik met m'n varaan aan de leiband wil gaan lopen maar ik wil maar zeggen zo asociaal zien ze er soms niet uit
Gebruikers-avatar
varanus_T
Newbie
Newbie

Berichtdoor pkikker » 21 Sep 2012 20:38

in het youtube filmpje dat je in je topic zet zie ik niet 1 verstandig persoon, die serieus met zijn varaan om gaat.
Als je zo met je varaan om wil gaan dan doe je het in mijn ogen niet goed. Het zijn dieren om naar te kijken. Hanteren doe je alleen als je naar de dierenarts gaat, het verblijf helemaal schoon maakt oid. Niet omdat jij het leuk vindt.

Dus ook buiten lopen met je varaan aan de riem doe je niet in NL. In warmere landen kan je een varaan een deel en soms heel het jaar buiten houden in een buiten terrarium. Maar nog ga je er niet mee aan de riem lopen.

De media de politiek krijgen al snel een slecht idee als je dit doet, waardoor de hobby slecht in het nieuws komt met alle gevolgen van dien, niet doen dus.

Een varaan (of welk reptiel dan ook) hou je om naar te kijken en te verzorgen, niet om te knuffelen (daar zijn andere dieren geschikter voor).
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor selan » 22 Sep 2012 11:31

Het ogen dichtknijpen is iets wat ik hier bij alle steppes zie. Mijn volwassen man is heel nieuwsgierig, bij vullen van z'n waterbak/poep scheppen/sproeien komt hij meestal zelf gelijk kijken en aan me ruiken enzo. Soms stapt hij dan ook zelf op m'n arm terwijl ik bezig ben. Hierbij heeft hij z'n ogen gewoon open en is hij nieuwsgierig aan het tongelen. Zodra ik echter terug ga reageren, dus dichterbij komen of met m'n hand boven hem langs gaan ofzo knijpt hij zijn ogen dicht en brengt z'n kop dicht bij de grond. Dit is inderdaad stress/onzekerheid!
Laat het dier gewoon met rust, doe je bezigheden in het terrarium waarbij je het dier gewoon negeert. Als het dier er klaar voor is (en nieuwsgierig genoeg is) komt hij vanzelf wel een keer kijken. De enige keren dat ik dus mijn steppe wel eens vast heb is als hij zelf op me klimt.
Gebruikers-avatar
selan
Newbie
Newbie

Terug naar Algemene Praat