Algemene Reptielenpraat

Houders Van Tribolonotus Gezocht

Dit forum is bestemd voor onderwerpen die niet in de andere fora passen, maar toch gerelateerd zijn aan de reptielenhobby.

Berichtdoor Tribo » 17 Apr 2007 21:10

Dit is een oproep voor houders van Tribolonotus soorten, ik zal binnenkort een voorstel indienen bij de European Studbook Foundation (www.studbooks.org) om een studbook op te richten voor Tribolonotus soorten. Om een studbook te kunnen starten moeten er minimaal 10 dieren in het studbook participeren. Mijn groep zal uiteraard participeren in het fokprogramma, ook heb ik van Joneal zijn medewerking toegezegd gekregen. Dit zijn in totaal 2.5 Tribolonotus gracilis.Tevens ga ik ook buitenlandse houders vragen voor het deelnemen in het fokprogramma.Graag wil ik een lijst maken van; - mensen die deze dieren houden, - mensen die geinteresseerd zijn (en deze dieren niet houden op dit moment, - potentiele deelnemers aan het fokprogramma.Voor meer informatie kun je op de website www.studbooks.org kijken, voor eventuele vragen ben ik altijd beschikbaar.Alvast bedankt,Gerben.
Laatst gewijzigd door Eric op 11 Apr 2009 11:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Tribo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor -Tom- » 17 Apr 2007 21:17

Als je mij aan een groepje van 8 tot 10 onverwante nakweek Tribo's kan helpen wil ik gerust meewerken. Neem eens contact op met Erik Rodenburg van undefined. Hij heeft ook nog een groepje zitten en zal vast wel willen meewerken. Met zijn dieren erbij heb je er in elk geval al genoeg om te starten.Mvg, Tom
-Tom-
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Tribo » 17 Apr 2007 21:22

ik hoop dit jaar op een zestal nakweekdieren. Ik zal dit jaar mijn eieren niet in het terrarium uit laten komen maar ze gaan de broedstoof in! Eerst ei is al gespot in een van mijn dieren!
Gebruikers-avatar
Tribo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Nobodys » 19 Apr 2007 22:44

Momenteel ben ik op zoek naar een tiental wildvang excemplaren van deze, zodra ik deze heb laat ik het je weten. Kreeg daarnet mail van Joneal dus vandaar dat ik nu even hier reageer, als je toevallig iemand weet die deze heeft voor een redelijk bedrag dan hoor ik dit graag! Ruimte heb ik niet tekort dus...
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Tribo » 28 Apr 2007 20:45

Nobodys, ik heb momenteel weer 1 ei die eergisteren gelegd is, dus het broedseizoen is weer begonnen. Ik zal dit ei waarschijnlijk in een broedstoof uitbroeden. Ik ben momenteel zelf ook op zoek naar Tribolonotus soorten. Dus als ik wat tegen kom zal ik het je zeker melden!
Gebruikers-avatar
Tribo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Eternity » 28 Apr 2007 21:08

Ik heb ze niet maar denk toch wel dat ze er een keer gaan komen.niet voor ik er voldoende over weet uiteraard.Schitterende dieren zijn het en staan hoog op mijn verlanglijstje.
Eternity
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Pieter » 30 Apr 2007 14:12

Gaaf initiatief!
QUOTE (Tribo @ 17 April 2007, 10:10 PM)
Om een studbook te kunnen starten moeten er minimaal 10 dieren in het studbook participeren. Mijn groep zal uiteraard participeren in het fokprogramma
Ik denk dat het vooral betrekking heeft op de grens van 10 verschillende bloedlijnen. Het gaat toch om een gezonde genetische basis wat betreft populatie binnen Europa. Daarvoor moet je via die verschillende bloedlijnen een gezonde populatie blijven 'managen'.
QUOTE (Tribo @ 17 April 2007, 10:10 PM)
Tevens ga ik ook buitenlandse houders vragen voor het deelnemen in het fokprogramma.
Is inderdaad wel de bedoeling ;) Succes!
Pieter

Berichtdoor Tribo » 01 Mei 2007 13:50

Heb zojuist zeer interessante informatie ontvangen uit de VS over import en export aantallen van Tribolonotus soorten uit en naar de VS vanaf 1 januari 2002 tot en met 18 april 2007. Ik moet alles nog even goed doornemen en ik moet een eerder rapport even raadplegen om alle landen te kunnen identifiseren. Maar hier alvast de gegevens zover ik kan begrijpen:Geimporteerd in de VS: Tribolonotus gracilis2002 - 751 exemplaren2003 - 910 exemplaren2004 - 1007 exemplaren2005 - 880 exemplaren2006 - 922 exemplaren2007 - 206 exemplarenTOTAAL: 4676 exemplarenGeimporteerd in de VS: Tribolonotus novaeguinea2004 - 50 exemplaren2005 - 85 exemplarenTOTAAL: 135 exemplarenHet is mij niet duidelijk of de namen genoemd in het rapport daadwerkelijk de echte soorten zijn. Vaak worden dier verkeerd gelabeld of verkeerd aangemekdt en aangezien het hier een NON-CITES soort betreft zal hier minder nauwkeurig op worden gecontroleerd.
Gebruikers-avatar
Tribo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Jordi » 01 Mei 2007 21:28

Zeer interresant. Wat een inmens aantal eigenlijk......En zo onnodig voor Amerika. Ze zijn een van de weinige landen waar met regelmaat met Tribo's gekweekt wordt.En ben toch erg benieuwd waar die Tribolonotus novaeguinea gebleven zijn.
Gebruikers-avatar
Jordi
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Jordi » 11 Apr 2009 10:33

Even dit topic omhoog gooien.Een aantal van jullie weten misschien wel dat ik sinds begint dit jaar stamboekhouder ben voor het ESF van Tribolonotus gracilis.Roy van hier op het forum is de Co-Stamboekhouder van dit stamboek.Er waren in het begin wat opstart problemen (vooral technisch) maar dat is helemaal goed gekomen. Helaas heeft Tribo zijn werkzaamheden voor dit stamboek moeten stopzetten door omstandigheden en de stok overgedragen aan mij en Roy. (Nog bedankt voor alles Tribo!!) De European Studbook Federation (ESF) is een non-profit organisatie met de volgende doelen.1. Conservatie van reptielen en amfibieën in gevangenschap, met de nadruk op bedreigde soorten, door het opbouwen en in stand houden van genetisch verantwoorde populaties in gevangenschap voor de toekomst.2. Beheer van Europese stamboeken en kweekprogramma`s3. Management van genetisch zuivere kweekprogramma`s4. Samenwerken met herintroductieprogramma`s5. Verzamelen, samenstellen en verspreiden van kennis over huisvesting, voeding en kweek(programma`s) van reptielen en amfibieën.Een stamboek is letterlijk gewoon een registratie van afstamming en kenmerken van dieren.Nu is er bij sommige mensen natuurlijk de vraag waarom een stamboek voor een dier dat niet op CITES lijsten staat (alleen EU Bijlage D) en niet op een rode lijst voorkomt??1. De groeiende vraag van deze dieren door de handel, welke potentieel erg gevaarlijk kan zijn voor de wild populatie op Papua, zeker in combinatie met de zeer langzame voortplanting van dit soort.2. Praktisch niks is bekend over Tribolonotus soorten in het wild of in gevangenschap over ecologie, gedrag en gewoonten.3. Om een genetisch gezonde populatie te creëren welke voor nakomelingen zorgt om zo de druk op de wildpopulatie te verminderen.4. Om informatie uit te wisselen en eventueel dieren uit te wisselen.5. De mogelijke opneming van dit soort in CITES of de volledige protectie door Indonesische wildlife wetgeving, als gevolg van extreme hoeveelheden dieren welke uit het wild gehaald worden. Deze eventuele opneming zal resulteren in meer vraag vanwege de stijging in waarde.Om deze reden is er in 2007 een aanvraag ingediend voor een stamboek voor dit mooie soort.Vooral voor (in gevangenschap en/of in het wild) bedreigde soorten is het van belang om de genenpool van de populatie zo breed mogelijk te houden. Hoe kleiner de populatie, hoe groter de kans op risico's die verbonden zijn aan inteelt. Met elk dier dat sterft in een kleine populatie (bijvoorbeeld de Europese gevangenschapspopulatie), verdwijnt een deel van de genetische variatie die nodig is voor een genetisch gezonde populatie. Ditzelfde geldt voor een dier dat zich niet voortplanten: deze is genetisch 'dood' voor het voortbestaan van de populatie, tenzij alsnog met het dier wordt gekweekt.De verzameling en overdracht van kennis houdt in, dat getracht wordt zoveel mogelijk informatie over het houden van en kweken met de stamboeksoort bijeen te brengen en eventueel te publicerenWat houd dit voor een eventuele deelnemer in??Om gelijk maar voorop te stellen dat deelname geheel vrijwillig is en kostenloos, ook blijven de dieren ten alle tijden eigenaar van de deelnemer.Eenmaal per jaar levert de stamboekhouder bij de ESF board een jaarverslag in, waarin de mutaties en successen in het afgelopen jaar worden gemeld. Voor dit verslag zal de stamboekhouder contact opnemen met zijn stamboekdeelnemers, maar het wordt zeer gewaardeerd wanneer de deelnemers aan een stamboek ook tussentijds de wijzigingen in hun dierbestand doorgeven. Om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, met name van de 'moeilijker te houden en kweken soorten', wordt het zeer gewaardeerd wanneer een stamboekdeelnemer zoveel mogelijk huisvestings- en kweekgegevens bijhoudt, die vervolgens kunnen bijdragen aan de algemene kennis over de soort. Dus in principe alleen het bijhouden van mutaties als sterfte, geboorte of verhuizing. Maar alle informatie is natuurlijk welkom.VoordelenAls voordelen voor deelnemers kan er gedacht worden aan het makkelijker verkrijgen van eventuele nakweek dieren, makkelijker toegang tot ervaringen van andere kwekers (Immers uitwisseling via stamboek mogelijk) en ga zo maar door. Ook is uitwisseling van dieren al een optie gezien er al contacten voor zijn in Frankrijk en Engeland om dieren uit te wisselen)Daarom wil ik iedereen vragen, in het bezit van dit soort om zich aan te melden.Dat kan via de website van het ESF via de online forms Link naar site ESFMaar ook via een pm naar mij of Roy. Op bovenstaande link is meer informatie te vinden over het stamboek en de organisatie.Ook wil ik mensen in het bezit van Tribolonotus novaeguineae vragen contact met mij op te nemen gezien daarvoor op het moment hard gewerkt word aan een stamboekvoorstel.Met vriendelijke groet,Jordi & Roy
Laatst gewijzigd door Jordi op 11 Apr 2009 11:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Jordi
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Eric » 11 Apr 2009 11:12

Om dit onderwerp wat meer in de picture te zetten en te voorkomen dat het wegzakt is deze voorlopig stickey!Prachtig initiatief Jordi en Roy! Hopelijk is er veel animo voor
Gebruikers-avatar
Eric
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Jordi » 14 Sep 2009 21:00

Even dit topic omhoog gooien. Het Tribolonotus gracilis stamboek draait inmiddels een aantal maanden en we hebben ruim 47 inschrijvingen mogen verwelkomen! Echter is dit nog lang niet genoeg dus bij deze weer een vernieuwd verzoek aan mensen die T.gracilis houden of iemand weten die ze heeft of ze zich zouden willen registreren.Ook hebben we nog een nieuwtje, want sinds begin september is ook het studbook Tribolonotus novaeguineae een feit. Voor dit stamboek zijn we zeer druk op zoek naar mensen die de dieren houden of welke ze in de nabije toekomst misschien willen aanschaffen. Het aantal bloedlijnen voor dit stamboek is op het moment erg laag dus heb je zelf deze dieren of weet je iemand die ze heeft dan horen we dat heel graag. Hieronder nogmaals een stukje informatie over het ESF en wat het inhoud participeren in een stamboek.Met vriendelijke groet,Jordi & Roy
De European Studbook Federation (ESF) is een non-profit organisatie met de volgende doelen.1. Conservatie van reptielen en amfibieën in gevangenschap, met de nadruk op bedreigde soorten, door het opbouwen en in stand houden van genetisch verantwoorde populaties in gevangenschap voor de toekomst.2. Beheer van Europese stamboeken en kweekprogramma`s3. Management van genetisch zuivere kweekprogramma`s4. Samenwerken met herintroductieprogramma`s5. Verzamelen, samenstellen en verspreiden van kennis over huisvesting, voeding en kweek(programma`s) van reptielen en amfibieën.Een stamboek is letterlijk gewoon een registratie van afstamming en kenmerken van dieren.Nu is er bij sommige mensen natuurlijk de vraag waarom een stamboek voor een dier dat niet op CITES lijsten staat (alleen EU Bijlage D) en niet op een rode lijst voorkomt??1. De groeiende vraag van deze dieren door de handel, welke potentieel erg gevaarlijk kan zijn voor de wild populatie op Papua, zeker in combinatie met de zeer langzame voortplanting van dit soort.2. Praktisch niks is bekend over Tribolonotus soorten in het wild of in gevangenschap over ecologie, gedrag en gewoonten.3. Om een genetisch gezonde populatie te creëren welke voor nakomelingen zorgt om zo de druk op de wildpopulatie te verminderen.4. Om informatie uit te wisselen en eventueel dieren uit te wisselen.5. De mogelijke opneming van dit soort in CITES of de volledige protectie door Indonesische wildlife wetgeving, als gevolg van extreme hoeveelheden dieren welke uit het wild gehaald worden. Deze eventuele opneming zal resulteren in meer vraag vanwege de stijging in waarde.Om deze reden is er in 2007 een aanvraag ingediend voor een stamboek voor dit mooie soort.Vooral voor (in gevangenschap en/of in het wild) bedreigde soorten is het van belang om de genenpool van de populatie zo breed mogelijk te houden. Hoe kleiner de populatie, hoe groter de kans op risico's die verbonden zijn aan inteelt. Met elk dier dat sterft in een kleine populatie (bijvoorbeeld de Europese gevangenschapspopulatie), verdwijnt een deel van de genetische variatie die nodig is voor een genetisch gezonde populatie. Ditzelfde geldt voor een dier dat zich niet voortplanten: deze is genetisch 'dood' voor het voortbestaan van de populatie, tenzij alsnog met het dier wordt gekweekt.De verzameling en overdracht van kennis houdt in, dat getracht wordt zoveel mogelijk informatie over het houden van en kweken met de stamboeksoort bijeen te brengen en eventueel te publicerenWat houd dit voor een eventuele deelnemer in??Om gelijk maar voorop te stellen dat deelname geheel vrijwillig is en kostenloos, ook blijven de dieren ten alle tijden eigenaar van de deelnemer.Eenmaal per jaar levert de stamboekhouder bij de ESF board een jaarverslag in, waarin de mutaties en successen in het afgelopen jaar worden gemeld. Voor dit verslag zal de stamboekhouder contact opnemen met zijn stamboekdeelnemers, maar het wordt zeer gewaardeerd wanneer de deelnemers aan een stamboek ook tussentijds de wijzigingen in hun dierbestand doorgeven. Om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, met name van de 'moeilijker te houden en kweken soorten', wordt het zeer gewaardeerd wanneer een stamboekdeelnemer zoveel mogelijk huisvestings- en kweekgegevens bijhoudt, die vervolgens kunnen bijdragen aan de algemene kennis over de soort. Dus in principe alleen het bijhouden van mutaties als sterfte, geboorte of verhuizing. Maar alle informatie is natuurlijk welkom.VoordelenAls voordelen voor deelnemers kan er gedacht worden aan het makkelijker verkrijgen van eventuele nakweek dieren, makkelijker toegang tot ervaringen van andere kwekers (Immers uitwisseling via stamboek mogelijk) en ga zo maar door. Ook is uitwisseling van dieren al een optie gezien er al contacten voor zijn in Frankrijk en Engeland om dieren uit te wisselen)Daarom wil ik iedereen vragen, in het bezit van dit soort om zich aan te melden.Dat kan via de website van het ESF via de online forms (studbook overview - Tribolonotus - forms) Link naar ESF siteMaar ook via een pm naar mij of Roy. Op bovenstaande link is meer informatie te vinden over het stamboek en de organisatie.
Gebruikers-avatar
Jordi
Hero Member
Hero Member

Re: Houders Van Tribolonotus Gezocht

Berichtdoor AB^ » 25 Feb 2012 06:43

it is not clear to me that the names mentioned in the report is actually the real species. Often animal mislabeled or wrong aangemekdt and since it is a NON-CITES species concerned will be less closely monitored.

I know this thread is old - but in USA I work for export company and have relationship with many importers.

Both gracilis and novaeguinae are semi-regularly imported (in fact I have both species in our facility now)

It is difficult to confuse the two species as they are very easy to tell apart - zo I imagine your figure a close to correct
Gebruikers-avatar
AB^
Newbie
Newbie

Berichtdoor pkikker » 25 Feb 2012 12:30

is dit stamboek nog actief? en hoeveel leden zijn er op het moment van elk stamboek?
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor sylvan » 25 Feb 2012 23:06

Jordi is op het moment in Nieuw-Zeeland en heet op moment 1.0. Tribolonotus gracilis zitten. Hij is moeilijk tot niet te bereiken. Mocht je contact willen pb mij.
Roy uit Hattem is naast Jordi ook actief met deze dieren bezig en heeft meerdere dieren zitten. Ik spreek Roy regelmatig.

Helaas is 1 van de stamboek dieren overleden.
Gebruikers-avatar
sylvan
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor pkikker » 29 Feb 2012 13:38

ik neem aan dat niet alleen hun 2 dieren in het stamboek hebben zitten of wel?
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Terug naar Algemene Reptielenpraat