Algemene Reptielenpraat

Kraaghagedis combineren met andere soort

Dit forum is bestemd voor onderwerpen die niet in de andere fora passen, maar toch gerelateerd zijn aan de reptielenhobby.

Kraaghagedis combineren met andere soort

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 11:12

Ik vraag mij af het mogelijk is , ga er wel vanuit de bak kan het hebben 150Bx125Hx100D want de kraagjes zitten zelden op de bodem enkel als de bodem nat is nemen ze een scrub behandeling en als ze water gaan drinken en een bad nemen :P

dus ik zoek een soort wat op de bodem blijft en niet erg dominant is zoals de kraagjes . iemand enig idee, en liefste uit het zelfde gebied is Australie & New guinea
en klimaat Tropisch

de bak temp winter-25a27 zomer-30a35 Luchtvochtigheid 50a70%

De kraagjes meten nu dik 40CM . zijn nu bijna 1jaar oud :icon-smile:
Varanus88
Newbie
Newbie

Re: Kraaghagedis combineren met andere soort

Berichtdoor GerritH » 09 Dec 2013 12:03

Je bak is tamelijk laag voor kragen (bedenk de mannen worden bijna een meter); als het al acceptabel is dan maar net. Alleen al daarom zou ik nog niet aan combineren denken.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 12:21

Laag :p 125cm ze worden meestal maar in 80cm gehouden of lager :( , en 1m dan zou dit een Australië verwant zijn en zijn erg zeldzaam dr andere worden zo 60@70 cm,maar waar deze uit komen is mij ook niet bekend waar mijn koppel nakweek vandaan komt de ouders van de 2,
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor GerritH » 09 Dec 2013 12:50

Dat lijkt me niet de goede manier.
Kraaghagedissen zijn tamelijk passieve dieren, maar een hoogte van 130 is echt een minimum.
Hauschild houdt een minimummaat aan van 130 x 100 x 200 (LBH) en dat is zeker niet onredelijk.
Ik heb de dieren veel gekweekt in 3 generaties en hogere bakken zijn echt beter.
Aussie's zijn niet kleiner dan PNG dieren, al moet ik wel zeggen dat 40 cm voor dieren van een jaar klein is. Mijn PNG mannen waren 90-95 cm.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 14:53

Groeien zo 3jaar door en niet elk diere is het zelfde en 40Cm is een schatting en 90CM in 1jaar lijk mij sterk :greetings-wavegreen: ze zijn nu zo 10 Maanden oud kan ook jonger zijn , ik heb ze nu 4maanden in mijn bezit . en ze hebben de beste UVB lampen en Voeding geen kattenvoer maar sprinkhanen Krekels Dubias soms Moriowormen muisjes zijn ze niet dol op dus geef ik ze niet . de Lamp is een 70Watt SR met Ballast en Miner-all zonder D3 en Repti vitt zonder D3 en een regen systeem hebben ze ook nog :icon-smile: . 130 Minium 5Cm loop niet te miereneuken man en zoals de Natuur gaat je nooit lukken daar zitten ze zo 4a6M in de boom ::) , en het is een overweging, anders vraag ik het niet :angry-banghead: om te Combineren . jullie oordelen altijd zo lekker snel , >:(
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor GerritH » 09 Dec 2013 15:11

Lezen is een beetje een probleem he; ik val nergens over die 5 cm geef alleen aan dat het qua hoogte absoluut minimaal is; dus dat combineren niet verstandig is omdat je al aan het minimum zit.
Verder zeg ik nergens dat mijn mannen die grootte in 1 jaar bereikten; dat was de uiteindelijke maat en dus ook de maat waar je bij een terrarium rekening mee moet houden. En ja ze groeien even door maar het meeste groeien ze echt in dat eerste jaar;
mijn mannen waren met een jaar 50-60 cm.
Maar goed als je niet wilt lezen of luisteren dan is het stellen van ene vraag ook een beetje onzinnig.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Lygodactylus » 09 Dec 2013 15:40

Ik ben het zonder meer met Gerrit eens, een bak met een hoogte van 125 cm is veel te laag voor kraaghagedissen. Je hebt het hier over dieren die het grootste deel van de dag verticaal op boomstammen hangen. Volwassen dieren zullen in jouw bak nauwelijks verticaal kunnen bewegen... Een hoogte van 2m is voor deze soort echt een minimum maat. Daarnaast jagen ze met enige regelmaat op de bodem, dus ook in de breedte of diepte van de bak moeten ze uit te voeten kunnen...
Los van het feit of de bak wel of niet groot genoeg is zou ik sterk afraden om kraaghagedissen samen te houden met andere soorten. Dat levert hoe dan ook stress op voor een van beide soorten (te klein wordt voer, te groot jaagt de kragen in de stress). Dus gewoon niet doen.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 15:54

Meneer hier boven heeft ze nooit ook maar nooit gehouden ik heb een verticale tak ze zitten er nooit op, en jagen en zitten zelden op de grond, het zijn net baardagaamen saai :p
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 09 Dec 2013 16:20

Ik heb ze twee jaar lang verzorgd bij een importeur, waar ze zaten in bakken van 1x2x2,5 m (lxbxh). Daar zaten ze de hele dag op de dikke verticale stammen in de bak, en joegen actief op de grond wanneer er sprinkhanen gevoerd werden. Ik zou ze dan ook nauwelijks kleiner zetten dan dit, simpelweg omdat ze de ruimte gewoon nodig hebben.
Ik heb ditzelfde gedrag in Australië gezien. Als ze dit gedrag bij jou niet vertonen zegt dit waarschijnlijk meer over de manier waarop ze bij jou zitten, dan over de soort.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor bart-outenaar » 09 Dec 2013 16:46

Erg nette reactie.

Wordt vervolgd door een aanvallende verdediging...
bart-outenaar
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 16:55

Hoeveel stuks ik heb de maar 2 en jagen wel maar ze zijn verder rustig maar als je ze wil pakken vlucht die wel maar hij raakt niet in de stress zoals ze bij de kwekker deden waar je zat, ze verbranden niet onnodig energie. En het is ook nog eens winter, dus alle dieren zijn rustig en eeten minder dan zomers, maar verzorgen doe ik mijn dieren goed, ga niet dom praten, jij kent mij niet ik jou niet zou je ook niet willen kennen raar iemand
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 09 Dec 2013 17:16

Ik probeer alleen maar toekomstig dierenleed te voorkomen. Ik zou zeggen probeer van de ervaring van andere mensen te leren, dan hoef je het wiel niet zelf uit te vinden, dat is precies waar fora als deze voor bedoeld zijn.
In de grote bakken waarin ze bij de importeur zaten (aantallen varieerden tussen 2 en 10 in de bak, met een flinke doorstroom) heb ik geprobeerd om er bodembewoners bij te plaatsen, omdat ik net als jij dacht dat bodembewoners de kragen niet in de weg zouden zetten. Dit was echter absoluut geen succes.
En ja, nakweekdieren zijn rustiger dan de wildvangdieren die ik onder mijn hoede had, maar dat wil niet zeggen dat de benodigde ruimte daardoor minder wordt. De dieren die ik verzorgde draaiden simpelweg naar de achterkant van de stammen wanneer er iemand in de buurt kwam, maar wanneer er hagedissen onderlangs liepen zetten ze gelijk de kraag op en begonnen flink te dreigen.
En ja, de dieren zijn in de winter minder actief. Maar het wordt ook weer zomer, en dan zal je bak nog steeds ruimte moeten bieden aan de dieren die erin zitten.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 17:36

Lygodactylus schreef:Ik probeer alleen maar toekomstig dierenleed te voorkomen. Ik zou zeggen probeer van de ervaring van andere mensen te leren, dan hoef je het wiel niet zelf uit te vinden, dat is precies waar fora als deze voor bedoeld zijn.
In de grote bakken waarin ze bij de importeur zaten (aantallen varieerden tussen 2 en 10 in de bak, met een flinke doorstroom) heb ik geprobeerd om er bodembewoners bij te plaatsen, omdat ik net als jij dacht dat bodembewoners de kragen niet in de weg zouden zetten. Dit was echter absoluut geen succes.
En ja, nakweekdieren zijn rustiger dan de wildvangdieren die ik onder mijn hoede had, maar dat wil niet zeggen dat de benodigde ruimte daardoor minder wordt. De dieren die ik verzorgde draaiden simpelweg naar de achterkant van de stammen wanneer er iemand in de buurt kwam, maar wanneer er hagedissen onderlangs liepen zetten ze gelijk de kraag op en begonnen flink te dreigen.
En ja, de dieren zijn in de winter minder actief. Maar het wordt ook weer zomer, en dan zal je bak nog steeds ruimte moeten bieden aan de dieren die erin zitten.

Had dat dan gelijk Gezegd , het was leuk geweest als het kon . ik zie er ook vanaf , die van mij zetten enkel de kraag op als ik uit het niets kom of als ik een sprinkhaan geef want de kraag zit aan de kaak vast , ;-) verder leuke dieren , wil wel mijn bodembedekking veranderen heb nu woestijn zand maar zou bark niet beter zijn , of een combi van bark met Cocopeat , het zand is mooi maar toch niet naar mijn zin :( , waar hadden jullie ze op zitten ?
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 09 Dec 2013 17:49

Wij hadden ze op cocopeat met een toplaag van bark zitten. Na ze in Australië gezien te hebben zou ik kiezen voor bark op zand, dat lijkt het meest op de omstandigheden daar. Mogelijk komt bark op cocopeat dichterbij de situatie in PNG wanneer ze daar meer in het regenwoud zitten, maar dat weet ik niet.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 17:52

Lygodactylus schreef:Wij hadden ze op cocopeat met een toplaag van bark zitten. Na ze in Australië gezien te hebben zou ik kiezen voor bark op zand, dat lijkt het meest op de omstandigheden daar. Mogelijk komt bark op cocopeat dichterbij de situatie in PNG wanneer ze daar meer in het regenwoud zitten, maar dat weet ik niet.

wat voor zand aarden of speelzand ?

ik heb een meer tropisch setting omdat ze daar al in zaten toen ik ze van Animal Corner kocht zo 4maanden terug , dus cocopeat is dan de beste optie ga het dan gelijk betsellen bij de Repshop HCH
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 09 Dec 2013 17:59

Dit is het habitat waar ik de soort heb gevonden (in dit geval Iron Range NP).

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 18:03

Lygodactylus schreef:Dit is het habitat waar ik de soort heb gevonden (in dit geval Iron Range NP).

Afbeelding

Ok;e lijkt speelzand kleur . wat ook nog een optie is een lading woestijnzan eruit gooien en dan de bark erboven op gooien, krijg ik rood zand en bruine bark ,
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 18:10

Varanus88 schreef:
Lygodactylus schreef:Dit is het habitat waar ik de soort heb gevonden (in dit geval Iron Range NP).

Afbeelding

Ok;e lijkt speelzand kleur . wat ook nog een optie is een lading woestijnzan eruit gooien en dan de bark erboven op gooien, krijg ik rood zand en bruine bark ,

Humus trekt mij ook wel Cocopeat slechte ervaring mee :(
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 09 Dec 2013 18:21

Ik denk eigenlijk niet dat het heel veel uitmaakt wat de ondergrond is en zou gewoon kiezen wat je zelf mooi vindt. Cocopeat zal langer vocht vasthouden dan zand, maar dit lijkt me buiten de eilegperiode eigenlijk niet zo belangrijk. In het wild zal dit seizoensafhankelijk van kurkdroog naar zeiknat omslaan, en dat kun je ook prima met je sproei-installatie bewerkstelligen.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Varanus88 » 09 Dec 2013 18:31

Lygodactylus schreef:Ik denk eigenlijk niet dat het heel veel uitmaakt wat de ondergrond is en zou gewoon kiezen wat je zelf mooi vindt. Cocopeat zal langer vocht vasthouden dan zand, maar dit lijkt me buiten de eilegperiode eigenlijk niet zo belangrijk. In het wild zal dit seizoensafhankelijk van kurkdroog naar zeiknat omslaan, en dat kun je ook prima met je sproei-installatie bewerkstelligen.

26Lm is genoeg voor 150x100 Bark en zo 70L Humus lijkt mij beter dan cocopeat en graaft misschien beter voor de eienleg ?
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor GerritH » 09 Dec 2013 19:23

Bij mij werden de eieren afgezet is een speciale half afgedekte legkist met speelzand.
Het voordeel van zo'n afgedekte kist is dat het dier altijd iets boven de kop heeft.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Varanus88 » 10 Dec 2013 17:53

GerritH schreef:Bij mij werden de eieren afgezet is een speciale half afgedekte legkist met speelzand.
Het voordeel van zo'n afgedekte kist is dat het dier altijd iets boven de kop heeft.

Gerrit

Die komt er ook nog in, ik had bij mijn glauerti toen een middel maatje curverbak ik denk dat het voor de kraaghagedisen teklein is want ze zijn veel grover ze is nu toch nog niet geslachtsrijp. Dus heb tijd on we mooie bak te vinden :D
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Varanus88 » 14 Dec 2013 13:51

De bak is gedaan gisteren al was zo gebeurd 1,5 uur was ik al klaar :icon-smile:

de bloempot word nog bekleed met hangplanten , en de 40Watt TL wordt vervangen voor 5630Leds 80X cool white van zo 20Watt :icon-smile:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 15 Dec 2013 00:35

Ik vindt het een erg kleine kale bak. Combineren in zo een klein verblijf is niet een goed idee en zou sowieso groter gaan. Denk aan 200x100x200cm.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 15 Dec 2013 00:37

Gebruik je trouwens wel een uvb lamp?
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Volgende