Algemene Reptielenpraat

Kraaghagedis combineren met andere soort

Dit forum is bestemd voor onderwerpen die niet in de andere fora passen, maar toch gerelateerd zijn aan de reptielenhobby.

Re: Kraaghagedis combineren met andere soort

Berichtdoor barry » 15 Dec 2013 08:24

Renske schreef:Gebruik je trouwens wel een uvb lamp?

Sr 70 watt volgens een van zijn eerdere posts :mrgreen:
Gebruikers-avatar
barry
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 15 Dec 2013 08:57

Ik vind het best een mooie bak. Ik mis echter de verticale voldoende dikke stammen (tenminste iets dikker dan de agaam) mijn ervaring was dat ze daar het liefst in zaten.
Verder moet je je bedenken dat de dieren nog een heel stuk gaan groeien en de bak op termijn zeker te klein zal zijn.
Een laatste opmerking; op het oog is de verlichting beperkt; dat betekent dat de planten het waarschijnlijk niet gaan overleven.
Succes

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor eduard » 15 Dec 2013 11:09

Hoi, ben het mijn voorgangers eens de ruimte zou op de duur groter mogen, zeker hoger, bij mij hadden ze ook in hoofd zaak dikke verticale takken met nogal ruwe schors [vlierbes] daar hingen ze altijd in natuurlijk ook op scheeflopende takken voor het opwarmen, mijn kas was 1.60x 080x 1.60 [L-D-H]
Je sproeiinstalatie vind ik niet relevant voor de soort daar ze eigenlijk alleen in de ochtend een hogere luchtvochtigheid verlangen.
Heb ook een paar keer een nest gehad, mede door de nakweek dieren van Gerrit en zijn goede advies ging dat goed.
Gr. Eduard.
eduard
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Varanus88 » 15 Dec 2013 19:30

GerritH schreef:Ik vind het best een mooie bak. Ik mis echter de verticale voldoende dikke stammen (tenminste iets dikker dan de agaam) mijn ervaring was dat ze daar het liefst in zaten.
Verder moet je je bedenken dat de dieren nog een heel stuk gaan groeien en de bak op termijn zeker te klein zal zijn.
Een laatste opmerking; op het oog is de verlichting beperkt; dat betekent dat de planten het waarschijnlijk niet gaan overleven.
Succes

Gerrit

ik had zo rechte stam beiden zaten ze er echter nooit in dus die care sheets kloppen ook niet dat ze het zo tof vinden of een must is , dus die heb ik er dus uit gegooid.kunnen als nog recht opzitten als ze willen op het schors . de plant heb ik gratis dus als die dood gaat pech daar zit ik niet over in verlichting ga ik nog aanpakken komt zoizo led in 80x 5630Leds 140lang cool wit komt volgende week binnen. en het sproeisysteem houd alleen de bak op zo 60% Dag nacht zo 80% staat die uit sproeien maar 3x 30 seconder per per dag 2 sproeiers , en kraaghagedissen nakweek is heel rustig het zijn net Baardagamen met eten komt er alleen wat actie in ,

Renske het is niet nodig een bak van 2x1x2 beetje na het gedrag kijken van de dieren, hoger zou leuk zijn gaat niet lukken zijn 2 Terrarium op elkaar dus ik zit al tegen het plafon :( mijn Varanen bewegen wel lekker veel vooral zomers echt leuk om tezien ,
Laatst gewijzigd door Varanus88 op 15 Dec 2013 19:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 15 Dec 2013 19:41

Varanus88 schreef:
GerritH schreef:Ik vind het best een mooie bak. Ik mis echter de verticale voldoende dikke stammen (tenminste iets dikker dan de agaam) mijn ervaring was dat ze daar het liefst in zaten.
Succes

Gerrit

ik had zo rechte stam beiden zaten ze er echter nooit dus die care sheets kloppen ook niet dat ze het zo tof vinden of een must is , dus die heb ik er dus uit gegooid. de plant heb ik gratis dus als die dood gaat pech daar zit ik niet over in verlichting ga ik nog aanpakken en het sproeisysteem houd alleen de bak op zo 60% Dag nacht zo 80% staat die uit sproeien maar 3x 30 seconder per per dag 2 sproeiers , en kraaghagedissen nakweek is heel rustig het zijn net Baardagamen met eten komt er alleen wat actie in , dus renske het is niet nodig een bak van 2x1x2 beetje na het gedrag kijken van de dieren, mijn Varanen bewegen wel lekker veel vooral zomers echt leuk om tezien ,

War jij wilt joh. :)
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Varanus88 » 15 Dec 2013 19:46

Renske schreef:
Varanus88 schreef:
Succes

Gerrit

ik had zo rechte stam beiden zaten ze er echter nooit dus die care sheets kloppen ook niet dat ze het zo tof vinden of een must is , dus die heb ik er dus uit gegooid. de plant heb ik gratis dus als die dood gaat pech daar zit ik niet over in verlichting ga ik nog aanpakken en het sproeisysteem houd alleen de bak op zo 60% Dag nacht zo 80% staat die uit sproeien maar 3x 30 seconder per per dag 2 sproeiers , en kraaghagedissen nakweek is heel rustig het zijn net Baardagamen met eten komt er alleen wat actie in , dus renske het is niet nodig een bak van 2x1x2 beetje na het gedrag kijken van de dieren, mijn Varanen bewegen wel lekker veel vooral zomers echt leuk om tezien ,

War jij wilt joh. :)

Ach ze zitten groter dan bij 9v10 die ik gezien heb dus ik voel me niet schuldig , kan ze nooit die ruimte geven als jou want ik ga men huis niet ombouwen tot dierentuin :angry-banghead:
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 15 Dec 2013 19:54

Varanus88 schreef:
Ach ze zitten groter dan bij 9v10 die ik gezien heb dus ik voel me niet schuldig , kan ze nooit die ruimte geven als jou want ik ga men huis niet ombouwen tot dierentuin :angry-banghead:

Dat vindt ik altijd zo een k*t smoes. Doe het goed of doe het niet.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor RemRoof » 15 Dec 2013 22:58

Renske schreef:
Varanus88 schreef:

Dat vindt ik altijd zo een k*t smoes. Doe het goed of doe het niet.

Amen :bow-yellow: Alhoewel ik ook dieren heb zitten die nog beter gehuisvest hadden kunnen worden met de kennis van nu.

RemRoof
Gebruikers-avatar
RemRoof
Full Member
Full Member

Berichtdoor BeeMeR » 16 Dec 2013 11:10

Ga me zeker niet moeien met het hoe en wat van de bak en dieren want ken de soort niet (de noden van het dier dan, de soort zelf natuurlijk wel). Maar vind het altijd zo jammer dat wanneer er iemand een vraag stelt op een forum en dan van mensen waarvan geweten is dat ze het beste voor de dieren voor hebben en er zeker iets van kennen een antwoord wordt gegeven, dat er dan altijd vijandig en verdedigend wordt gereageerd door de TS… Als je het dan toch beter weet, waarom kom je hier dan een vraag stellen.

Zonde van de kenners hun tijd en moeite vind ik dan. Heb wat meer respect voor elkaar en de wereld zal een betere plaats worden ;)

Groeten, David.
BeeMeR
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor eduard » 16 Dec 2013 17:40

Hoi, om terug te komen op je vraag het combineren heb ik wel wat ervaring opgedaan, in die tijd dat ik met de soort begon tweede helft jaren '90 was ook niet veel info te vinden en kwam het neer om op goed geluk te experimenteren dan wal met soorten die enigszins bij een kraaghagedis passen, ik had toen mijn kas subtropisch ingericht maar dan wel naar de droge kant zodat de baardjes het daar goed deden.
Ik ben gestart met wildvangdieren die aangeboden werden op de grote Hamm beurs, heb de dieren eerst apart gezet voor te kijken of ze niets mankeerde wat wel zo bleek, ze zaten onder de bloedmijt [achter de kraag] het heefd 2 weken geduurd eer ik van die plaag af was, daarna heb ik ze in de kas gezet een vloeroppervlak van 9M2 en 3m hoog dit ging goed tot de baardagamen polshoogte gingen nemen op hoogte[ 2.5m] maar eenmaal te dichtbij vielen de kragen de baardjes aan! Zie slechte foto van een handy uit die tijd,

Afbeelding

Later ook nog een paar weken met de P. lesueurii [australischewateragaam] gecombineerd maar dat werd helemaal een drama de laats genoemde was niet bang voor de kragen en gingen het gevecht aan , helaas met dodelijke afloop door een bloedvergiftiging bij de wateragaam man.
daarna heb ik besloten een aparte kas te bouwen alleen voor de kragen, had toen net contact met Gerrit en had zijn verblijven ook gezien en veel goede info meegenomen incl. nakweek van hem.
Ik heb helaas weinig foto's van die tijd wel nog een van de opvangbak daar zie je de verticale palen,

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk ook horizontale takken,

Afbeelding

Nu ik er weer over schrijf komen de kriebels voor deze soort weer terug ;-)

Gr. Eduard.
eduard
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Renske » 16 Dec 2013 17:53

Mooie foto's eduard. Zijn mooie dieren, maar wel vrij agressief inderdaad, al lijkt dat niet in eerste instantie. JP vertelde mij net dat hij ze ook in de grote kas gecombineerd had, maar dit ging ook vrij snel fout.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Varanus88 » 16 Dec 2013 18:29

Renske je bent niet wijs een kraaghagedis is echt niet agressief. Ligt meer aan wat je gewend bent. Ik vindt ze helemaal niet agressief.
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 16 Dec 2013 18:35

Varanus88 schreef:Renske je bent niet wijs een kraaghagedis is echt niet agressief. Ligt meer aan wat je gewend bent. Ik vindt ze helemaal niet agressief.

lol, agressief naar andere soorten. Verder zijn het hele passieve rustige dieren.
Je moet niet zo in de aanval gaan joh. En als je het allemaal niet wilt horen kan je beter niet op een forum vragen stellen maar gewoon lekker doen wat je toch al wou doen. Want luisteren wil je toch niet. Alleen als het jou goed uit komt.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor gerard » 16 Dec 2013 18:35

Ik zou je willen vragen om je reacties met enig respect voor de andere forumleden te formuleren. Er wordt door een aantal mensen gereageerd die lange ervaring met de soort hebben. Als je daar niet naar wilt luisteren dan heb je 2 opties.

Je neemt hun advies aan en veranderd wat zaken

of

Je geeft op een normale manier aan het er niet mee eens te zijn en gaat de discussie (op een volwassen manier) aan over hoe het dan wel zou moeten.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor eduard » 16 Dec 2013 22:24

Dank je Renske :handgestures-thumbup: ik heb de indruk dat de vrager niet goed leest! De topic gaat over het combineren van deze soort met andere dieren, en de eventuele consequenties die dit hebben kan, is het te klein wordt het opgegeten, groot werkt het agressie in de hand, solitair en met soortgenoten van het andere geslacht zijn het makke dieren.
Gr. Eduard.
eduard
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Varanus88 » 16 Dec 2013 22:43

eduard schreef:Dank je Renske :handgestures-thumbup: ik heb de indruk dat de vrager niet goed leest! De topic gaat over het combineren van deze soort met andere dieren, en de eventuele consequenties die dit hebben kan, is het te klein wordt het opgegeten, groot werkt het agressie in de hand, solitair en met soortgenoten van het andere geslacht zijn het makke dieren.
Gr. Eduard.

Ja nu ik het leest op de Pc zie ik het mijn excuses na Renske :oops: , Combineren ga ik al niet meer, ik ga men wattage;s wat na beneden brengen via leds in plaats van TL dan komt er een bakje bij voor een leuke soort. stekelnekagamen lijken mij ook erg tof Zoologish heeft er een paar zitten volgens mij ook niet echt duur d8 ik , maar eerst even goed rond kijken na een leuke soort , het Terrarium dat ik kwijt kan is 160x80x60 max
Varanus88
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 16 Dec 2013 22:48

160 hoog neem ik aan. Lees je goed in. Ze zijn niet heel makkelijk in leven te houden als het wildvang is. Ik heb ze 7 jaar gehad. Erg leuk.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Varanus88 » 16 Dec 2013 22:53

Renske schreef:160 hoog neem ik aan. Lees je goed in. Ze zijn niet heel makkelijk in leven te houden als het wildvang is. Ik heb ze 7 jaar gehad. Erg leuk.

nee 80 hoog maar is te laag las ik op verschillenden fora's :( er is nog veel meer leuks dat er in kan op een goede manier :icon-smile:
Varanus88
Newbie
Newbie

Vorige

Terug naar Algemene Reptielenpraat