Algemene Reptielenpraat

Interview Annemarieke Spitzen (RAVON)

Dit forum is bestemd voor onderwerpen die niet in de andere fora passen, maar toch gerelateerd zijn aan de reptielenhobby.

Interview Annemarieke Spitzen (RAVON)

Berichtdoor herpetofauna foundation » 10 Jan 2014 12:58

De afgelopen weken heeft onze stichting, Stichting Herpetofauna, interviews gehouden met de personen achter de goede doelen die wij steunen. Hiermee willen wij voor onszelf en aan iedereen die beschermingsprojecten een warm hart toedraagt laten zien wat er zoal gebeurt en hoe de stand van zaken is in elk project. Deze weken posten wij met tussenpozen de interviews hiervan.

In dit derde deel: Annemarieke Spitzen van RAVON

Wat is uw naam en voor welke organisatie werkt u?

Annemarieke Spitzen, RAVON (Reptielen Amfibieen Vissen Onderzoek Nederland)

Wat is uw functie of rol in de organisatie?

Ik ben projectleider en momenteel werk ik aan ziekten bij amfibieen (chytridiomycose en ranavirus). Daarnaast participeer ik ook in projecten met betrekking tot het effect van versnippering van het landschap en maak ik deel uit van het communicatieteam.

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen van uw organisatie?

Het doel van RAVON is het vergoten van het aantal duurzame populaties van amfibieen, reptielen en vissen in Nederland.

Kunt u iets vertellen over recente projecten?

Vuursalamander
De vuursalamander (Salamandra salamandra terrestris) is in aantal sterk gedaald door de ziekteverwekker Batrachochytrium salamandrivorans (Bs). Door deze 'chytrid 2.0' is de populatie afgenomen met 96%. We zijn bezig de vuursalamander te beschermen en tegelijkertijd bestuderen we de verwoestende gevolgen van Bs op populaties amfibieen.

De vuursalamander is een stevige zwart en geel gekleurde salamander. Volwassen exemplaren zijn ongeveer 16 centimeter lang en de dieren kunnen het hele jaar actief zijn. Tijdens de lente laten de vrouwtjes hun larven achter in beken in loofbossen met hellingen. De soort leeft in Nederland aan de rand van hun verspreidingsgebied.

Lange tijd werd de status van de soort als 'stabiel' omschreven, maar vanaf 2008 werden er veel dode vuursalamanders gevonden. Vanaf 2010 werden er steeds minder levende vuursalamanders waargenomen. Deze daling werd opgemerkt door toegewijde vrijwilligers en geregistreerd. Tussen 1997 en 2008 vertoonden alle populaties een sterke en significante daling en nam deze in totaal af met 96%.

Knoflookpad
De toekomst van de knoflookpad (Pelobates fuscus) ziet er somber uit in Nederland. Als er niet onmiddellijk tot actie wordt overgegaan, kan deze soort in de nabije toekomst verdwijnen. Daarom zijn we een reddingsplan gestart om deze soort te beschermen en in stand te houden.

De knoflookpad is een kleine gedrongen pad met opmerkelijke ogen die iets uit hun kop steken. Ze hebben een pijlvormig patroon op de rug. De soort heeft de status 'bedreigd' gekregen op de nationale Rode Lijst. De hoeveelheid aan geschikt habitat is de afgelopen tijd voor deze soort aanzienlijk gedaald en daarom is de Nederlandse overheid gestart met een actieplan met betrekking tot deze soort. Ondanks het feit dat gedurende een periode van tien jaar veel tijd en energie is besteed aan herstel van de habitat, heeft dit niet geholpen bij de kleinste populaties, waarschijnlijk als gevolg van inteelt. Daarom zijn we begonnen met fokken en uitzetten en een herintroductieproject om de soort ook in de toekomst te behouden. We verzamelen eistrengen en we verzorgen de eieren in speciale kwekerijen zodat er meer uitkomen en de larven een voorsprong krijgen. De larven worden dan losgelaten in hun natuurlijke omgeving.

Batrachochytrium dendrobatidis
De schimmel Batrachochytrium dendrobatidis (Bd) is de verwekker van chytridiomycose. Deze ziekte heeft ervoor gezorgd dat veel amfibieen in aanzienlijk aantal afnamen of zelfs uitstierven. In Nederland bestuderen we Bd sinds 2009 en we hebben ontdekt dat de schimmel alom aanwezig is, maar we hebben, tot nu toe, geen massale sterfte ontdekt die te wijten is aan Bd. Echter, we weten dat de situatie momenteel in evenwicht is en dat milieuomstandigheden, de soort gastheer of de ziekteverwekker kunnen veranderen zodat amfibieen gevoelig zijn voor de ziekte.

Wat is volgens u het grootste succes van uw organisatie sinds de oprichting?

Ik beschouw onze betrokkenheid van de ontdekking van de nieuwe ziekteverwekker Batrachochytrium salamandrivorans in nauwe samenwerking met een groot team van wetenschappers als een van onze grootste successen. Daarnaast ben ik ook erg trots op ons vermogen om zoveel mensen bij elkaar te brengen die gepassioneerd zijn over een van de soorten groepen en gezamenlijk te werken aan de instandhouding ervan op verschillende niveaus, van het praktische veldwerk door middel van monitoring tot het lobbyen bij de overheid.

Heeft u specifieke doelen in de nabije toekomst?

Voor mij persoonlijk, ja, ik zou heel graag mijn proefschrift te zijner tijd afhebben.

Waarom is uw werk zo belangrijk?

Mijn werk en het werk van RAVON in het bijzonder is enorm belangrijk omdat we gezamenlijk werken aan de instandhouding van soorten die worden bedreigd in hun bestaan en niet onvoorwaardelijk kunnen rekenen op de sympathie van mensen.

Kunt u een beeld schetsen hoe organisaties als Stichting Herpetofauna kunnen bijdragen aan uw werk ?

Stichting Herpetofauna communiceert al het werk dat gedaan moet worden naar buiten en zij kunnen mensen samen brengen in hun doel om te helpen bij het behoud van reptielen en amfibieen wereldwijd. Door hun educatieve projecten kunnen ze veel mensen bereiken en fondsen genereren die kunnen worden gebruikt voor een grote diversiteit aan projecten.

Hoe kunnen mensen betrokken raken bij uw werk?

Mensen kunnen op verschillende niveaus deelnemen aan ons werk. Ze kunnen meedoen door deel te nemen aan excursies die vrij toegankelijk zijn of ze kunnen beginnen met de monitoring voor Network Ecologische Monitoring. Elk jaar in november hebben we een symposium met een breed scala van onderwerpen, die ruimschoots de gelegenheid biedt om mensen te ontmoeten. Op onze website vindt u alle informatie: http://www.ravon.nl
herpetofauna foundation
Newbie
Newbie

Terug naar Algemene Reptielenpraat