Algemene Reptielenpraat

Ik Wil Een Reptiel... Maar Welk Reptiel Is Geschikt?

Dit forum is bestemd voor onderwerpen die niet in de andere fora passen, maar toch gerelateerd zijn aan de reptielenhobby.

Berichtdoor -Tom- » 22 Feb 2007 02:38

Vaak zie je op forums de vraag opduiken van wat nu een geschikt reptiel is voor iemand die er geen ervaring mee heeft.Laat ik even mijn mening daarover geven.Het ideale beginnersreptiel bestaat niet. Meestal als je de vraag stelt zul je als antwoord krijgen dat qua hagedissen de Luipaardgecko, de Baardagaam en de Anolis de beste hagedissen zijn om mee te beginnen. Qua slangen krijg je steevast het antwoord: een Korenslang.Mijn antwoord zou zijn: het reptiel dat je zelf het mooist vind en waarvoor je moeite wil doen. Vrijwel elk reptiel is een goed beginnersdier, zolang dat je weet waar je aan begint en waarmee je rekening moet houden. Waarom krijg je dan telkens dezelfde soorten als antwoord op je vraag? Simpelweg omdat dat dieren zijn die niet al te veel eisen stellen. Ze zijn niet moeilijk te houden, worden niet snel ziek als de luchtvochtigheid of temperatuur niet helemaal klopt, zijn makkelijk te kweken, zijn makkelijk aan te komen, zijn stressbestendig en ze zijn niet duur.Maar wat heb je eraan als ze niet echt je favoriete reptielen zijn? Om te oefenen? Tja, je doet wel wat ervaring op met deze soorten, maar als je echt geïnteresseerd bent in een andere en misschien moeilijkere soort en je wil er wat moeite voor doen dan kun je ook best met de 'moeilijkere' soort beginnen. Het belangrijkst is de omgeving waarin het dier komt te zitten. In de meeste gevallen zal dat dus een terrarium zijn. Maar je hebt veel soorten terrariums, dus hier begint het dan al. Je begint dus met uren en uren informatie op te zoeken over het dier dat je wil gaan houden. Waar het in de natuur leeft, wat zijn gedrag daar is, wat het eet,... Alles wat je erover vind kan je gebruiken om een zo goed mogelijke huisvestiging voor hem te maken. Je probeert in het terrarium een stukje van zijn natuurlijke leefgebied na te bootsen. Een stukje dichtbeplant bos voor de ene, een stukje woestijn met holen enzo voor de andere. Dan ga je op zoek naar klimaattabellen. Je gaat opzoeken hoe warm de dieren normaal zitten, hoe de luchtvochtigheid is.... Met die gegevens kan je je terrarium verder gaan inrichten. Je gaat lampen hangen, warmtematten aanbrengen, een vijvertje maken of een waterval, UV licht voorzien,... Is dat allemaal geregeld dan ga je testen hoe warm het in elke plaatsje in het terrarium is. Zowel overdag als 's nachts. Je test hoe de luchtvochtigheid is en hoe je die op elke moment naar behoeven kan regelen. Je probeert alles uit totdat alles is zoals het moet zijn. Is alles in orde dan wacht je nog een tijdje en kijk je of je alles ook zo kunt houden. Met behulp van thermostaten en dergelijke word het allemaal al een stuk eenvoudiger, maar ook wel wat duurder.Als je de omstandigheden perfect kunt houden gedurende een week of twee dan kun je je dier gaan ophalen en in de bak plaatsen.Over de dieren: als beginner kun je best wel uitkijken naar in Nederland of België gekweekte dieren. Deze zijn over het algemeen een stuk makkelijker en gezonder dan dieren die in het wild gevangen zijn. Deze laatste hebben vaak uitdrogingsverschijnselen en kunnen allerlei bacterieën en parasieten bij zich dragen. Dit in combinatie met de stress die ze hebben vanwege het transport, in de winkel zitten,... word ze vaak fataal. En niks is zo erg als een diertje dat na een paar dagen dood in je bakje ligt...Zorg er dus zeker voor dat je een diertje koopt dat door een echte liefhebber is gekweekt. Geloof me maar, het gaat je veel miserie besparen!!!Leukst is ook om een soort te nemen die niet al te schuw is. Je hebt er weinig aan als je een diertje hebt dat zodra hij jou ziet zich gaat verstoppen om pas weer tevoorschijn te komen als je al lang terug weg bent.Het is zeker mogelijk om een aantal beginnersdieren te noemen die niet al te moeilijk te houden zijn. Maar kijk hier eens rond bij de foto's en de dieren die je regelmatig ziet terugkomen zijn allemaal dieren die niet al te moeilijk zijn en redelijk verkrijgbaar zijn.Een paar voorbeeldjes:Hagedissen: Luipaardgecko, wimpergecko, baardagaam, blauwtongskink, jemenkameleon, anolisjes, langstaarthagedissen, halsbandleguaantjes, stekelstaartvaraantjes,...Slangen: Korenslangen, koningspython, tapijtpython, rozyboa, boa constrictor, haakneusslang, gofferslangen, koningsslangen,...Qua amfibieën en spinnen kan ik niet veel tips geven, daar ken ik zelf te weinig van.Het spreekt voor zich dat de echt grote hagedissen zoals varanen, leguanen, teju's voor de meeste beginners niet echt de geschikte dieren zijn. Hoewel deze zeker ook mogelijk zijn, als je zoals ik al eerder zei, weet waar je aan begint en er de moeite voor wil doen om ze optimaal te houden.Dat gifslangen en krokodillen niet geschikt zijn moet ik niet vermelden zeker? Dat spreekt voor zich.Denk dat ik zo ongeveer wel heb gezegd wat ik wilde zeggen. Sommige soorten zijn makkelijker dan andere en daarom meer aanbevolen als beginnersdier, maar met wat goede wil en kennis kun je vast wel het dier van je dromen houden. Maar je moet er wat voor over hebben.Mvg, Tom
-Tom-
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Frans » 22 Feb 2007 08:27

Wellicht is het ook verstandig om wat meer informatie te geven over de kosten van het houden van reptielen.Naast huisvesting komt de voeding en verlichting ook nog eens om de hoek kijken.Ruwweg gezegd kost een ingericht terrarium 5 tot 10 keer de aankoopprijs van de dieren. Dit is afhankelijk van de grootte en de verkrijgbaarheid van het dier. Een anolisje van net tien euro vraagt toch ook om een fatsoenlijk ingerichte bak, maar een dure zeldzame soort slang stelt vaak minder eisen aan de inrichting.Een bakje krekeltjes van 2 - 4 euro gaat een week mee. Dan zijn ze op, of ze zijn dood. Zeker bij een beginner zonder krekelhuisvesting. Om wormpjes, pissebedden of slakken te vangen, daar moet je ook een tijdje in komen.Verlichting en verwarming zijn de hoogste voortdurende kosten. Deze kosten per jaar 1 euro voor iedere watt verbruik. Een 60 Watt lamp kost per jaar dus 60 euro aan stroomverbruik.Het leukste beginnersdier in de reptielenserie vind ik (voor kinderen) slakken. Het kost niets om ze uit de natuur te vangen, ontsnappen is geen groot probleem, ieder terrarium is geschikt, klein beetje verwarming, klein beetje voer, niet te veel verzorging, het beweegt en de uitdaging is om nakweek te krijgen. Als je boel zat bent dan kan het zo weer terug de natuur in. Gerrit, de slak van mijn jongste kleindochter, leeft weer nadat hij twee maanden "dood" is geweest. hij krijgt nu iedere dag weer een blaadje andijvie, maar hij eet niet altijd zijn bord leeg....Frans, kweek niet alleen dieren, maar ook bewuste reptielenhouders.
Gebruikers-avatar
Frans
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor woody » 22 Feb 2007 16:56

QUOTE (Frans @ 22 February 2007, 08:27 AM)
...Het leukste beginnersdier in de reptielenserie vind ik (voor kinderen) slakken. Het kost niets om ze uit de natuur te vangen...
Maar sommige slakken zoals de wijngaardslak zijn beschermd smiley6.gif
woody

Berichtdoor Poema » 22 Feb 2007 22:18

bidsprinkhanen vind ik-Sphodromantis sp.-Hierodula sp. -Creabotra sp.-pseudocreabotersp. (?)-...kevers:zowat alle kevers zijn goed te doen en dat zijn er nogal watrozen kevers heel simpel en kleurrijk mest kevers zijn ook heel leuk. enz enz w. takken en bladeren, de gene die ik heb gehad en verzorgt waren psg. 1, 3, 6, 9, 23 en phyllium sp.spinnen naar mijn menign om erin thuis te komen (kennis te maken) sowieso wat iedere spinnen houder zou zeggen als eerste Brachypelma smitiB. boehmeikrabben ik heb nu een zeer simpel half land half water soortSesarma bidens 2 stuks erg simpel en goedkoopkikkersdwergklauw kikkertjes,KlauwkikkersSalamandersribbensalamanderAxelotlen verder mag altijd aangevult worden dit zijn voorbeelden van soorten die ik aanbeveel aan mensen die het interessante dieren vinden maar nog niet echt weten hoe of wat ze willen dieren om een beetje in de hobby thuis te raken. verder met genoeg inspanning en voorbereiding kan je verder bijna alles aan.
Gebruikers-avatar
Poema
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Animalia » 07 Apr 2007 14:40

Qua spinnen denk ik dat bijna alle Brachypelma soortjes wel leuk zijn om mee te beginnen. Ook de Grammostola Rosea hoor ik vaak als beginnersspin genoemd. Zelf heb ik nog geen ervaring met spinnen, maar wil toch een keer beginnen met de Brachypelma albopilosum, maar m'n vriend vind de smithi zoveel mooier Groetjes Lau
Animalia

Berichtdoor Poema » 07 Apr 2007 15:06

zoveel ruimte en tijd nemen ze niet in beslag dus maak je of koop je 2 bakjes op de beurs voor weinig en koop je beide soorten? ik zag trouwens perfecte bakjes 3 aan elkaar gelijmd, optil ruitjes 40 euro voor die 3 aan elkaar makkelijk op elkaar te zetten etc. als ik ooit nog eens aan dat soort diertjes begin neem ik denk ik een stelling van die bakjes gewoonweg perfect grtjss
Gebruikers-avatar
Poema
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor kenn » 14 Apr 2007 11:03

zelf ben ik ook met een krulhaar begonnen.En indeed: zo een spinnenbakje aan elkaar gelijmd is niet duur op een beurs... goed om te beginnen.Om even verder te gaan met de topic:groot gelijk dat je het hebt opgericht!Velen willen beginnen, maar beseffen niet wat erbij komt!De bodembedekking, paar takjes, achtergrond, de lampen (duur!), eventueel UVlicht...Moet erbij gerekend worden!Dus een diertje dat je op een beurs voor 40euro koopt, kost zeker meer dan driedubbele!ZEER goed deze topic!!!mijn complimenten!
Gebruikers-avatar
kenn
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor kjell » 06 Mei 2007 14:15

ik denk dat we bij "beginnersslangen" de kousebandslang ook wel kunnen bijschrijven:)heel leuk beestje, mooie natuurlijke kleuren. veel ondersoorten, actief, nieuwsgierig. geweldige beestjes ( bevooroordeeld lol )kjell
kjell

Berichtdoor Mark B » 14 Mei 2007 22:34

Zomaar een vraag, maar hoe zit dat met schildpadden?Wat raden jullie een beginner aan qua schildpadden?Mvg,Mark.
Laatst gewijzigd door Mark B op 15 Mei 2007 10:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Mark B

Berichtdoor wodjeka » 16 Mei 2007 12:23

ik neem aan dat je waterschildpadden bedoeld?? Zoja, dan zijn zaagruggen en geelwangen erg leuke soorten om mee te beginnen! Hou er wel rekening mee dat ze niet zo schattig klein blijven als in de dierenwinkel. En dat je ook een goed filtersysteem zal moeten aanschaffen omdat deze diertjes best wel veel vervuilen. Als je niet perse met kleine dieren wilt beginnen, kijk dan eens rond op internet, er zijn zat mensen die hun schildpad kwijt willen, en dan een goed tehuis ervoor zoeken.
Laatst gewijzigd door wodjeka op 16 Mei 2007 12:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
wodjeka

Berichtdoor Mark B » 16 Mei 2007 15:40

Het lijkt me leuk om die kleine schildpadjes op te laten groeien, heb je meschien een goede site over schildpadden voor mij?Kun je die Geelwangetjes en zaagruggen in de betere dierenspeciaalzaak vinden of moet ik hiervoor naar een beurs?Ik zou graag meer informatie willen over de door jouw genoemde dieren.Zijn het actieve dieren?Wat vereist hun aquarium?Wat kost een "goede" filter?Wat kosten de dieren per stuk?Hoe is hun gedrag tegen over soortgenoten?Heb je snel na-kweek (volwas. dieren).vanwegen al deze vragen en meer, denk ik dat een website het makelijkste is.*Gaat op zoek*Mvg,Mark.
Mark B

Berichtdoor Ulas » 16 Mei 2007 19:42

Hmmm mijn dierenarts zei dat luipaardgekko's onterecht als beginnersdieren gezien worden. Hij heeft een beetje gelijk. Je moet ze levend voer geven enzo, maar ik vind het wel meevallen. Bij mij gaat het ook goed, al bijna 5 maanden.
Ulas

Berichtdoor sb-reptielen » 16 Mei 2007 20:36

QUOTE (Ulas @ 16 May 2007, 08:42 PM)
Hmmm mijn dierenarts zei dat luipaardgekko's onterecht als beginnersdieren gezien worden. Hij heeft een beetje gelijk. Je moet ze levend voer geven enzo, maar ik vind het wel meevallen. Bij mij gaat het ook goed, al bijna 5 maanden.
vergleken met andere reptielen is het een makkelijk dier maar vergleken met bijvoorbeeld een muis is iets heel anders
sb-reptielen

Berichtdoor Mark B » 17 Mei 2007 14:26

Het leek me niet zo logisch aangezien dit het topic is over "wat is het beste beginners reptiel" maar ik open wel zelf een topic in het schildpadden forum.
Mark B

Berichtdoor Ivo » 20 Okt 2007 17:03

Ik ben al sinds ik klein was gefascineerd door reptielen. Ik wilde toen al graag een terrarium, maar nadat mijn vader een heel dik boek over reptielen en verzorging voor me had gekocht, heb ik dat al 10-jarig mannetje toch maar uit mijn hoofd gezet en een tropisch aquarium genomen. Nu woon ik alweer een hele tijd op mezelf en ben ik van plan eindelijk een terrarium/reptiel aan te schaffen.Ik zit al geruime tijd rond te kijken wat voor'n dier het gaat worden, en dat is nog best lastig. Ik heb liever geen gedoe met krekels, dus dan valt er eigenlijk al een hoop af (ook luipaard gekko's, die ik erg mooi vind). Met wormen, groente, fruit, pinkies etc. heb ik geen probleem. Ook zou het leuk zijn als het beestje overdag actief is en ook niet te duur qua verzorging en aanschaf. Sowieso is het mijn eerste reptiel, dus een dier dat niet zo kwetsbaar is, is ook wenselijk.Ik ga komende week bij de broer van een vriend van me langs die zijn hele huis vol heeft staan met reptielen, om wat informatie te verzamelen. Hij heeft ook verschillende maten terraria staan die hij niet meer gebruikt, een bak is dus ook zo geregeld (ik ga voor een bak van 1 a 1,20 m breed en 40 a 50 cm diep).Toch vraag ik hier ook of jullie misschien nog dieren weten die iets voor mij zouden zijn? Het zijn er echt zoveel! Ik heb al gekeken voor baardagamen, maar die vind ik niet zo heel erg mooi, en dat vind ik toch wel belangrijk. Een slang (kouseband, of korenslang ofzo) zou ook kunnen. Dat zijn ook mooie dieren, maar hagedissen vind ik net iets interessanter.Zo, lang verhaal, maargoed, wel lekker duidelijk. Iemand suggesties voor me?
Laatst gewijzigd door Ivo op 20 Okt 2007 17:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Ivo

Berichtdoor Blaze » 20 Okt 2007 20:11

Hallo Ivo,Goed dat je je goed gaat voorbereiden voor de aankoop van je eerste reptiel.Dat zouden meer mensen moeten doen.Bedenk wel dat de meest gangbare reptielen toch wel vrij oud worden ca 10-20 jaar...Dus denk inderdaad eerst even goed na voor je iets koopt.Er is op internet zoveel te vinden over dieren,zij het op fora of caresheets zoeken van google o.i.d.Als je hagedissen het meest intressant vind om te houden dan moet je daar gewoon voor gaan.Het nadeel is wel dat er amper hagedissen zijn die geen insecten als hoofdvoedsel gebruiken.En sowieso niet de gangbare 'beginnersdieren'.Leguanen zijn goed te houden op een groente en fruit dieet,maar worden toch snel te groot,sowieso voor beginners.Het is altijd aan te raden om bij iemand langs te gaan die reptielen houd en misschien iets van hem/haar op te steken.Misschien is het handig om hier je woonplaats te vermelden en wie weet zijn er nog meer mensen die je mag lastig vallen. Maar als je hagedisachtige dieren wilt gaan houden zul je waarschijnlijk niet aan het voeren van krekels ontsnappen.Grt Jan
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor theo » 21 Okt 2007 10:18

QUOTE (Mark B @ 17-05-2007 15:26:39)
Het leek me niet zo logisch aangezien dit het topic is over "wat is het beste beginners reptiel" maar ik open wel zelf een topic in het schildpadden forum.
Sorry MarkHelaas heeft niet iedereen meteen de tijd om te antwoorden op je vragen.Waterschildpadden die jij noemt zijn meestal te verkrijgen in allerlei dierenzaken en zelfs in tuincentra, dit tot groot verdriet van de echte schildpadliefhebber, op de meeste plekken verkopen ze ook die dieren zonder te weten wat de leefomstandigheden zijn van de dieren.Hierbij komen we direkt bij het hoofdstuk nakweek;Ten eerste duurt het tussen de 5 en 10 jaar alvorens men aan nakweek kan gaan denken, daarbij kostendenkend kan je het nooit maken het kweken van die soorten schildpadden, de aanschafprijs van deze dieren is in een winkel zo laag daar krijg je de kosten van de incubator die je moet gebruiken voor het uitbroeden van de eieren nog niet mee betaald.Je hebt er een verwarmd aquarium voor nodig waarbij je bij 1 volwassen schildpad toch snel moet denken aan een bak van 80 X 40 X 40cm waarin een eiland gemaakt moet worden als zonplek voor de dieren, voor een vrouwelijke schildpad moet het een eiland van zand zijn wat minmiaal 30cm. diepte heeft voor de ei-afzet.Het eiland moet verwarmd worden met een lamp (spotje) zodat er een warmte op het eiland ontstaat van ongeveer 28 tot 30gr, ook een UVb-lamp is een pre anders dient men te gaan werken met vitaminepreparaten.Een "goed" filter voor deze dieren is een buitenfilter, de grote van het filter is afhankelijk van de grote van de bak en de hoeveelheid schildpadden er in het aquarium aanwezig zijn.De kosten van een goed buitenfilter is toch al snel ronde de 80 / 90 Euro.Het bijelkaar zetten van de gelijke ondersoorten is meestal geen probleem als de leefruimtes is groot genoeg is, verschillende ondersoorten mengen in 1 aquarium is niet aan te bevelen.Jonge kleine schildpadjes zijn vaak al te koop voor een luttelbedrag van ongeveer 7,50Euro, bij een aantal opvangadressen zijn schildpadden voor herplaatsing gratis te verkrijgen (wel plaatsingsvoorwaarde), door de enorme investering die nodig is voor een goede huisvesting is het niet de goedkoopste vorm van reptiel houden.
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor -Tom- » 22 Okt 2007 21:04

Ik heb hier slakkenskinken zitten. Hele makkelijke beestjes en zoals de naam al zegt eten ze slakken. Dat is stukken makkelijker dan krekels. Je gaat in het voorjaar ofzo eens een ochtendje op pad met wat bakjes en je begint slakken te verzamelen. Die kan je dan invriezen en telkens de hoeveelheid ontdooien die je nodig hebt. Kost je een uurtje of 2 zoeken naar slakken, maar dan heb je er genoeg om het hele jaar mee toe te komen. De dieren zijn niet duur in aanschaf (zag ze eergisteren nog in een winkel voor amper 20euro/stuk) en zijn ook niet duur in onderhoud. Ik houd de mijne op kamertemperatuur dus gebruik geen verwarming en voedsel is ook gratis als je zelf de slakken gaat vangen. Verder zijn het helemaal geen kwetsbare dieren. Heel actief zijn ze niet, maar ze liggen het grootste deel van de dag wel in het zicht.Verder zijn er nog wel wat herbivore hagedissen, maar de meeste zijn ofwel redelijk duur in aanschaf, ofwel redelijk veeleisend qua verzorging. Bij de varanen zijn er wel wat die je goed op een dieet van knaagdieren kan houden, maar deze worden dan wel al een heel stuk groter dan de doorsnee hagedis en zijn geen echte beginnersdieren.Als je het in een dierenwinkel zou vragen zullen ze je waarschijnlijk een baardagaam aansmeren met een pot korrels speciaal voor baardagamen. Trap daar niet in, die korrels zijn rommel.Ik heb het zelf ook niet zo op krekels. Sprinkhanen heb ik geen probleem mee, maar krekels haal ik liefst ook zo weinig mogelijk in huis.
-Tom-
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Ivo » 28 Okt 2007 16:17

Nou, ik ben nog steeds aan het kijken welke soort het gaat worden. Het zijn er echt zó véél.m Ik heb ook twee boeken aangeschaft, altijd handig.Ik ga dus voor dagactvieve dieren, die ook lekker actief bezig zijn in het terrarium. Ik ben er alleen nog niet over uit of het een "steppe/woestijn-" of een "regenwoud/bosterrarium" wordt. Toch wel een essentiële keuze... Ik denk dat een droog terrarium, voor een beginner wat makkelijker is, een bosterrarium is dan waarschijnlijk wel weer mooier...En mijn antipathie jegens krekels, tja, daar moet ik me maar overheen zetten. Goed, ik heb een kast geregeld waar het terrarium op kan staan en die ook goed bij mijn woonkamer past. Daar kan een terrarium op staan van max 100 cm breed en 40 cm diep. De hoogte maakt niet zo heel veel uit (80 cm of meer is geen probleem).Bij het woestijnterrarium zat ik te denken aan de soorten; Pogona Henrylawsoni (dwergbaardagaam), Cordylus Tropidosternum (gordelstaarthagedis) en de Laudakia Stellio Picea (hardoen).Als ik kies voor een bosterrarium, dan kom ik uit op de Anolis Carolinensis, Anolis Sagrei of een Phelsuma soort.Twee totaal uiteenlopende voorkeuren dus. Lastig... iemand wat wijsheid voor me?
Laatst gewijzigd door Ivo op 28 Okt 2007 16:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Ivo

Berichtdoor Ayasha » 24 Okt 2008 23:50

QUOTE (Poema @ 22-02-2007 23:18:20)
kikkersdwergklauw kikkertjes,KlauwkikkersSalamandersribbensalamanderAxelotl
Ah, axelotl's! Heb je daar toevallig verdstand van?Want ik heb ze wel eens gezien en vind ze echt geweldig, maar ze schijnen niet zo makkelijk te zijn?Kan iemand me iets meer vertellen?
Ayasha

Berichtdoor kelly » 25 Okt 2008 09:06

QUOTE (Ayasha @ 25-10-2008 00:50:49)
Ah, axelotl's! Heb je daar toevallig verdstand van?Want ik heb ze wel eens gezien en vind ze echt geweldig, maar ze schijnen niet zo makkelijk te zijn?Kan iemand me iets meer vertellen?
hoi,ik heb geen verstand van axelotl maar ik heb voor jouw even op de zoekfunctie gekeken op dit forum.en kreeg dit topic. http://www.reptielen-forum.nl/forums/in ... hl=axelotllees het even door, en stel misschien daar dan nog jouw vragen onder. of pm naar de persoon die er het meest vanaf weet.groetjes
Gebruikers-avatar
kelly
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor dimitry kool » 25 Okt 2008 17:24

ik weet ook wel twee mooie een liefe beestjes om mee te beginne:-baardagaam super simpel om tam te krijgen alleen kost wel wat aan terrarium en interieur-koningslang en dan vooral de californische ;) word rond de 1.60 als je een grote hebt ;)hopelijk helpt dit je wat vraag aan de mentoren een goede internet site over de beestjes die ik je heb gegevenm.v.g dimitry
dimitry kool

Berichtdoor Fantasyfairy » 10 Jan 2009 01:26

Heyhey, Ben nu al een paar dagen als gast op het forum aan het rondkijken en ben er steeds meer van overtuigd dat ik met een terrarium ga beginnen. Heb een paar weken op een luipaardgekko en een madagascar gekko mogen passen en ben sindsdien helemaal weg van gekko's Anyway, om het kort te houden. Ik ga voor gekko's ondanks dat ik slangen fascinerend vind. Gekko's zijn wat makkelijker te houden aangezien ze niet supergroot worden. Het moet wel nog in mijn kamertje passen
Fantasyfairy

Berichtdoor Rob » 10 Jan 2009 09:56

Persoonlijk vindt ik slangen veel makkelijker (veel minder werk) om te houden en er zijn genoeg kleine slangensoorten.
Gebruikers-avatar
Rob
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Fantasyfairy » 10 Jan 2009 12:03

Hmm, ja natuurlijk zijn er kleinere slangensoorten. Maar ik ben echt een leek als het gaat om slangen. Daarnaast klinkt het misschien stom of raar, maar vind het eng om een slang te voeren. Dit kan natuurlijk ook omdat ik helemaal geen ervaring met slangen hebMet gekko's weet ik hoe de verzorging eruit ziet, en vind het geweldig hoe ze jagen op krekels Ik heb in mijn aquarium al een half jaar een dwergklauwkikker, superleuk dier, ook erg makkelijk om te houden( ;) echt een tip voor de mensen die een amfibie willen houden die wel tegen een stootje kan)
Fantasyfairy

Volgende

Terug naar Algemene Reptielenpraat