Algemene Reptielenpraat

Inheemse Dieren Aangeboden?

Dit forum is bestemd voor onderwerpen die niet in de andere fora passen, maar toch gerelateerd zijn aan de reptielenhobby.

Berichtdoor Peter S » 20 Sep 2007 11:08

Goed, aan de hand van een aantal discussies hier op het forum leek het mij handig om eens iets te doen voor de mensen die zich ergeren aan de advertenties op marktplaats en speurders enzo waar mensen inheemse reptielen en amfibieen aanbieden

(En dat mag dus niet, laat dat even duidelijk zijn)

Vandaar dat ik deze standaardbrief opgesteld heb.
Hij is vrij te gebruiken, mits je het briefje ZELF ook goed invult

De brief is als volgt:

Beste adverteerder (1),

De advertentie die u op (2) heeft geplaatst is in strijd met de Nederlandse regelgeving betreffende inheemse diersoorten.

De Nederlandse regels voor wat betreft inheemse dieren zijn opgesteld in de zogenaamde “Flora en Faunawet” deze kunt u vinden op de website van de Algemene Inspectie Dienst (www.aid.nl) onder het kopje “Groendesk” – “Wet en regelgeving” – “Flora en Faunawet.

Voor de dieren die u aanbied gelden de volgende bepalingen:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Artikel 4

1. Als beschermde inheemse diersoort worden aangemerkt:

a. alle van nature in Nederland voorkomende soorten zoogdieren, met uitzondering van gedomesticeerde dieren behorende tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen soorten en met uitzondering van de zwarte rat, de bruine rat en de huismuis;

b. alle van nature op het Europese grondgebied van de Lid-Staten van de Europese Unie voorkomende soorten vogels met uitzondering van gedomesticeerde vogels behorende tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen soorten;

c. alle van nature in Nederland voorkomende soorten amfibieën en reptielen en

d. alle van nature in Nederland voorkomende soorten vissen, met uitzondering van de soorten waarop de Visserijwet 1963 van toepassing is.

Paragraaf 2.
Bepalingen betreffende dieren in hun natuurlijke leefomgeving

Artikel 9
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te sporen.

Artikel 10
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten.

Artikel 11
Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren.

Artikel 12
Het is verboden eieren van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te zoeken, te rapen, uit het nest te nemen, te beschadigen of te vernielen.

Paragraaf 3.
Bepalingen betreffende het bezit, het vervoer en de handel

Artikel 13
1. Het is verboden:
a. planten of producten van planten, of dieren dan wel eieren, nesten of producten van dieren, behorende tot een beschermde inheemse of beschermde uitheemse plantensoort onderscheidenlijk een beschermde inheemse of beschermde uitheemse diersoort, of
te koop te vragen, te kopen of te verwerven, ten verkoop voorhanden of in voorraad te hebben, te verkopen of ten verkoop aan te bieden, te vervoeren, ten vervoer aan te bieden, af te leveren, te gebruiken voor commercieel gewin, te huren of te verhuren, te ruilen of in ruil aan te bieden, uit te wisselen of tentoon te stellen voor handelsdoeleinden, binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen of onder zich te hebben.

Met andere woorden: Wat u doet is illegaal, en doet deze dieren zeker geen goed.

Zet ze terug waar ze vandaan komen, en geniet er daar van, onze inheemse Reptielen, Amfibieën en Vissen hebben het al zo slecht in ons land, en we moeten er met zijn allen aan werken om deze diersoorten voor ons nageslacht te behouden.

Ook dieren die in het buitenland verkregen zijn, maar wel binnen onze landsgrenzen voorkomen vallen onder deze wetgeving en zijn dus verboden.
Om insleep van ziektes te voorkomen in onze inheemse populaties is het voor de dieren beter ze naar een erkend opvangcentrum te brengen, inplaats van deze dieren weer vrij te laten in Nederland.

Adressen van opvangcentra waar deze buitenlandse dieren heen kunnen kunt u het beste opvragen bij de groendesk van de AID.
Telefoon: (030) 66 92 640

Met vriendelijke groet,
(3)

Lid van:

(4)
http://het-reptielenforum.nl
http://www.forum.dierenparadijs.be
[/url]

Wat je nu zelf moet doen is het volgende:

copieer deze tekst in een word document, en maak alle kopjes weer vet (want dat gebeurt niet automatisch.)

Zie je een advertentie op marktplaats of waar dan ook staan, pas dan alles wat tussen haakjes staat aan op de volgende wijze:

( 1 ) : Hier kan eventueel de naam van de adverteerder ingevuld worden.. De brief komt vertrouwder over als de adverteerder aangesproken word met zijn eigen naam.

( 2 ) : Hier de naam van de site waar de advertentie staat (Marktplaats, Speurders enz...)

( 3 ) : Hier je eigen naam.

( 4 ) : Eventuele andere fora waar je wel / niet lid van bent verwijderen of toevoegen.

Verander aan deze brief verder alsjeblieft NIETS!
Op deze manier ben je coulant en zakelijk, dreigmailtjes en dergelijke hebben vaak een averechts effect en geven ons als reptielenhouders geen goede naam!

Bedenk jezelf dat de meeste mensen die deze advertenties plaatsen vaak minderjarig zijn en geen idee hebben dat ze wat fout doen. Een dergelijk mailtje komt 9 van de 10 keer bij de ouders in de inbox en zij kunnen dan verder actie ondernemen.

Houd er ook rekening mee dat er dieren zijn die WEL aangeboden mogen worden, en erg veel lijken op inheemse soorten (bijvoorbeeld een aantal Podarcis en Lacerta-soorten, tropische Bufo's en Natrixen) Voor sommige van deze dieren is wel een ontheffing nodig.
Stuur deze brief alleen als je ECHT zeker bent van het feit dat het hier een verboden inheemse soort betreft.

Als je dit mailtje gestuurd hebt druk je vervolgens op de desbetreffende website op de knop "in strijd met de regels" en de advertentie word dan zo snel mogelijk verwijderd.

Eventuele aanvullingen, verbeteringen, schrijf en stijlfouten hoor ik graag, dan pas ik het weer aan.

Groetjes,
Peter, heeft even niets te doen op zijn werk.
Laatst gewijzigd door Eric op 27 Feb 2010 13:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Peter S
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor theo » 20 Sep 2007 11:54

Als ik hier in het beheer zat maakte ik hier direkt een stickey van.Perfecte brief Peter, iets om direkt bij de hand te hebben als je weer een zo'n reclame ziet staan.
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Reptile_Addict » 20 Sep 2007 11:57

Goed initiatief Peter!!!
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Elfje 185 » 20 Sep 2007 12:02

Elfje 185

Berichtdoor Peter S » 20 Sep 2007 12:08

QUOTE (theo @ 20-09-2007 12:54:55)
Perfecte brief Peter, iets om direkt bij de hand te hebben als je weer een zo'n reclame ziet staan.
Over reclame gesproken...Ik ga eens kijken of ik ook iets moois kan maken voor die "reptielenopvang" advertenties...een echte opvang (zoals SERPO en Iguana) of een opvang uit nood geboren (zoals bij mij thuis) adverteren namelijk niet om dieren op te vangen... zij zijn ze liever kwijt dan rijk namelijk....Maar dat word een andere constructie qua brief..
Peter S
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Xenior1976 » 21 Sep 2007 07:47

Top Peter! Gr, Ro.
Gebruikers-avatar
Xenior1976
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Peter S » 21 Sep 2007 08:08

Vanmiddag verbeterde versie van de standaard brief (met dank aan walter Getreuer van SERPO)Wel zorgen dat je de goede versie hebt!
Peter S
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor miramar » 21 Sep 2007 10:20

vette big up voor peter.Peter bedankt namens de diertjes van Hollanda
miramar

Berichtdoor Eric » 21 Sep 2007 12:01

Gebruikers-avatar
Eric
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor jfk » 21 Sep 2007 19:41

QUOTE (Peter S @ 21-09-2007 09:08:54)
Vanmiddag verbeterde versie van de standaard brief (met dank aan walter Getreuer van SERPO)Wel zorgen dat je de goede versie hebt!
Ehhh,ik zie maar 1 versie,de eerste heb je vervangen?Goede zaak trouwens Peter,dit stukje moeten we even een goed plaatsje geven.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Dr Iq » 21 Sep 2007 23:08

Een erg nette mail om op deze manier met onderbouwing gelijk duidelijk te maken wat je wilt!!heel klein puntje : in de link van reptielen-forum moet de /nl -> .nl worden
Dr Iq

Berichtdoor Blaze » 22 Sep 2007 06:28

Heel erg netjes Peter,goed idee!
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Peter S » 25 Sep 2007 09:40

Goed, aangezien ik het zelf niet meer aan kan passen hier versie 2.0
Beste adverteerder (1),De advertentie die u op (2) heeft geplaatst is in strijd met de Nederlandse regelgeving betreffende inheemse diersoorten.De Nederlandse regels voor wat betreft inheemse dieren zijn opgesteld in de zogenaamde “Flora en Faunawet” deze kunt u vinden op de website van de Algemene Inspectie Dienst (www.aid.nl) onder het kopje “Groendesk” – “Wet en regelgeving” – “Flora en Faunawet.Voor de dieren die u aanbied gelden de volgende bepalingen:-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Artikel 41. Als beschermde inheemse diersoort worden aangemerkt: a. alle van nature in Nederland voorkomende soorten zoogdieren, met uitzondering van gedomesticeerde dieren behorende tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen soorten en met uitzondering van de zwarte rat, de bruine rat en de huismuis; b. alle van nature op het Europese grondgebied van de Lid-Staten van de Europese Unie voorkomende soorten vogels met uitzondering van gedomesticeerde vogels behorende tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen soorten; c. alle van nature in Nederland voorkomende soorten amfibieën en reptielen en d. alle van nature in Nederland voorkomende soorten vissen, met uitzondering van de soorten waarop de Visserijwet 1963 van toepassing is. Paragraaf 2. Bepalingen betreffende dieren in hun natuurlijke leefomgeving Artikel 9Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te sporen. Artikel 10Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten. Artikel 11Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren. Artikel 12Het is verboden eieren van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te zoeken, te rapen, uit het nest te nemen, te beschadigen of te vernielen. Paragraaf 3. Bepalingen betreffende het bezit, het vervoer en de handel Artikel 131. Het is verboden: a. planten of producten van planten, of dieren dan wel eieren, nesten of producten van dieren, behorende tot een beschermde inheemse of beschermde uitheemse plantensoort onderscheidenlijk een beschermde inheemse of beschermde uitheemse diersoort, of te koop te vragen, te kopen of te verwerven, ten verkoop voorhanden of in voorraad te hebben, te verkopen of ten verkoop aan te bieden, te vervoeren, ten vervoer aan te bieden, af te leveren, te gebruiken voor commercieel gewin, te huren of te verhuren, te ruilen of in ruil aan te bieden, uit te wisselen of tentoon te stellen voor handelsdoeleinden, binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen of onder zich te hebben.Met andere woorden: Wat u doet is illegaal, en doet deze dieren zeker geen goed.Zet ze terug waar ze vandaan komen, en geniet er daar van, onze inheemse Reptielen, Amfibieën en Vissen hebben het al zo slecht in ons land, en we moeten er met zijn allen aan werken om deze diersoorten voor ons nageslacht te behouden.Ook dieren die in het buitenland verkregen zijn, maar wel binnen onze landsgrenzen voorkomen vallen onder deze wetgeving en zijn dus verboden.Om insleep van ziektes te voorkomen in onze inheemse populaties is het voor de dieren beter ze naar een erkend opvangcentrum te brengen, inplaats van deze dieren weer vrij te laten in Nederland.Adressen van opvangcentra waar deze buitenlandse dieren heen kunnen kunt u het beste opvragen bij de groendesk van de AID.Telefoon: (030) 66 92 640Met vriendelijke groet,(3)Lid van:(4)http://www.reptielen-forum/nlhttp://www.forum.dierenparadijs.be
Als 1 van de mods zo vriendelijk zou willen zijn dit lapje tekst te knippen en plakken in het eerste berichtje... en dan deze te verwijderen..Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Peter S op 25 Sep 2007 09:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Peter S
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Jolanda » 05 Okt 2007 21:52

Goede actie! Wat mij betreft mag je ook snel met een versie voor de "opvang"adressen komen! Misschien kunnen de mensen hieronder plaatsen naar aanleiding van welke advertentie ze een deze brief verstuurd hebben. Ik heb zelf helaas te weinig verstand van inheemse soorten, dus zou een lijstje o.i.d. wel handig vinden.
Jolanda

Berichtdoor cloud » 05 Okt 2007 22:00

die ik zo gauw weet.Lissotriton vulgarisLissotriton helveticusMesotriton alpestrisSalamandra salamandraTriturus cristatusBufo bufoRana edibilis (als ik goed heb)Rana temporariaNatrix mauraVipera berus toch (A)Bombina variegataVerder gewone namen waarvan ik wetenschappelijke zo gauw niet weet:KnoflookpadWroedmeesterpadRugstreeppadHeikikkerGladde slangDuinhagedisLevendbarende hagedisHazelwormAls ik er 1 vergeet zeg het maar.-Ik stuur ook iedereen aan zoveel mogelijk Triturus carnifex te vangen rondom nijmegen als ik de buurt goed heb. Die moeten wel weg zo snel het maar kan
cloud

Berichtdoor stefmen » 06 Okt 2007 16:22

ringslangspaanseribsalamander
Gebruikers-avatar
stefmen
Full Member
Full Member

Berichtdoor Poema » 30 Nov 2008 17:02

Lucanus cervus
Laatst gewijzigd door Poema op 30 Nov 2008 17:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Poema
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Denny Lambrechts » 19 Dec 2008 16:22

Lucanus cervus (leeft die nog steeds in Nederland?) Mooi beest maar geen reptielspaanse ribbensalamander
ging om inheemse reptielen toch.Als je nu echt goed bezig wilt zijn stuur je de gegevens met een kopie (omdat anders de advertentie verwijderd kan worden) van de advertentie direct richting de AID.Dat mensen die dieren houden kan ik nog eventueel inkomen maar onze inheemse herpetofauna te koop aanbieden gaat id te ver.
Lissotriton vulgarisLissotriton helveticusMesotriton alpestrisSalamandra salamandra terrestrisTriturus cristatusBufo bufoRana edibilis (als ik goed heb) esculenta complex bedoel je ?Rana temporariaNatrix maura sinds wanneer in NED? natrix natrix helveticus ? was dat vroeger heet nu anders geloof ikVipera berus toch (A)Bombina variegataVerder gewone namen waarvan ik wetenschappelijke zo gauw niet weet:Knoflookpad Alytes obstetricansWroedmeesterpad pelobates fuscusRugstreeppad Bufo calamitaHeikikker rana arvalisGladde slang coronella austriacaDuinhagedis Lacerta agilisLevendbarende hagedis zootoca (lacerta) viviparaHazelworm Anguis fragillis
rana lessonae poelkikkerrana ridibunda meerkikkerhyla arborea boomkikkerheb je lijstje even aangevult met rood.Zijn de namen die ik me zo herinner, kan best zijn dat de wetenschappelijke naam is veranderd of dat ik ze fout heb gespeld. Is uit mijn hoofd gedaan nl.
Denny Lambrechts

Berichtdoor Eric » 27 Feb 2010 13:54

Ik zag er laatst weer een aantal langs komen, dus BUMP \':whistling:\'
Gebruikers-avatar
Eric
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor PWJ » 27 Feb 2010 14:21

Als er ergens Vipera berus aangeboden wordt, zou ik hier graag een Bp van krijgen.
Vanuit mijn adderwerkgroep (WAN) wil ik graag weten wie er dit soort dieren binnen Europa verhandelt.

Top initiatief Peter.
PWJ
Newbie
Newbie

Berichtdoor Kuno Mooren » 27 Feb 2010 14:32

berus is niet zo heel gemakkelijk te determineren, net zoals vele andere Vipera ssp.
heb van een Duitser weleens begrepen, dat hij Berus had zitten, er een instantie langs kwam (met zogenaamde "kenners") welke niet eens de soorten uit elkaar konden houden.

als een instantie al niet eens kan determineren... vraag ik me af of men hier in Nederland wel kundig genoeg is, deze soorten te scheiden.
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Blaze » 27 Feb 2010 14:35

Zo moeilijk is het niet hoor Kuno \':;):\'

En dat is Pedro wel toe te vertrouwen hoor \':yes:\'
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Kuno Mooren » 27 Feb 2010 14:38

Blaze schreef:Zo moeilijk is het niet hoor Kuno \':;):\'

En dat is Pedro wel toe te vertrouwen hoor \':yes:\'

niet?

Ga jij maar eens een keer met Stefan W. praten.... \':D\'

niet alle soorten/ondersoorten zijn zo goed uit elkaar te houden, sommige verschillen alleen van 1 schub!
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor PWJ » 27 Feb 2010 16:00

Kuno,

ik mag me zelf wel een kenner noemen van Vipera berus,
maar zal zeker niet ontkennen dat er soms met addersoorten die vroeger onder Vipera berus zouden vallen, maar nu een eigen soort vormen, fouten gemaakt kunnen worden.
Alleen zien deze soorten er toch wel iets anders kwa uiterlijk uit, als de normale Vipera berus die in Nederland voorkomt. Maar uitzonderingen zijn er altijd. Grofweg zal ik de meeste adders uit Nederland wel als zodanig herkennen.

En zo niet, dan doen we er wel een genetische test mee \':D\'
PWJ
Newbie
Newbie

Berichtdoor Blaze » 27 Feb 2010 16:21

Kuno Mooren schreef:Ga jij maar eens een keer met Stefan W. praten.... \':D\'

Nóg meer? \':blink:\' \':D\'

Ik doe niet anders... \':gigle:\'
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member