Algemene Reptielenpraat

Inheemse Dieren Aangeboden?

Dit forum is bestemd voor onderwerpen die niet in de andere fora passen, maar toch gerelateerd zijn aan de reptielenhobby.

Berichtdoor Kuno Mooren » 27 Feb 2010 16:23

okay! \':D\'

enige met wie ik zo nu en dan contact heb/had hier in Nederland,
op het gebied van Vipera waren Thijs Pols en Cees Vermeer.
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Peter S » 27 Feb 2010 18:47

Het klopt inderdaad wel een beetje dan bijvoorbeeld Vipera seoanei en Vipera berus verrekte veel op elkaar lijken, en dat berus bosniensis (als de ondersoort-status daarvan nog valide is) inderdaad maar 1 schub verschuild van berus berus.. en soms helemaal niet...
Peter S
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Blaze » 27 Feb 2010 18:48

Peter S schreef:Het klopt inderdaad wel een beetje dan bijvoorbeeld Vipera seoanei en Vipera berus verrekte veel op elkaar lijken, en dat berus bosniensis (als de ondersoort-status daarvan nog valide is) inderdaad maar 1 schub verschuild van berus berus.. en soms helemaal niet...

Oh ik dacht dat dat sowieso al samengevoeg was tegenwoordig?
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor PWJ » 28 Feb 2010 00:06

Blaze schreef:
Peter S schreef:Het klopt inderdaad wel een beetje dan bijvoorbeeld Vipera seoanei en Vipera berus verrekte veel op elkaar lijken, en dat berus bosniensis (als de ondersoort-status daarvan nog valide is) inderdaad maar 1 schub verschuild van berus berus.. en soms helemaal niet...

Oh ik dacht dat dat sowieso al samengevoeg was tegenwoordig?

Die soorten zijn zeker niet samengevoegd.
Vroeger was seoanei een ondersoort van berus.

Los van schubben, het grote voordeel is natuurlijk dat de soorten niet in elkaars verspreidingsgebied voorkomen.

Bosniensis verschilt uiterlijk toch wel van berus nominaatvorm, alleen bij beide ondersoorten is wel een overgangsgebied wat het niet makkelijk maakt.
PWJ
Newbie
Newbie

Berichtdoor Kuno Mooren » 28 Feb 2010 10:01

toch wel grappig om zo'n discussie aan te zwendelen! \':)\'
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Re: Inheemse Dieren Aangeboden?

Berichtdoor Alphonzo » 11 Mrt 2011 05:24

Het niet goed kunnen determineren ligt meer aan degenen die dat moeten doen dan aan de dieren.
Gebruikers-avatar
Alphonzo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 11 Mrt 2011 09:04

Bij twijfel zal een MT DNA-analyse zeker uitsluitsel geven; die techniek is in staat om op herkomstgebied onderscheid te maken; bij modderschildpadden betekent dat vaak dat niet alleen de rivier maar zelfs de bocht van de rivier vanwaar het dier afkomstig is bepaald kan worden.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor PWJ » 12 Mrt 2011 20:09

GerritH schreef:Bij twijfel zal een MT DNA-analyse zeker uitsluitsel geven; die techniek is in staat om op herkomstgebied onderscheid te maken; bij modderschildpadden betekent dat vaak dat niet alleen de rivier maar zelfs de bocht van de rivier vanwaar het dier afkomstig is bepaald kan worden.

Gerrit

Gerrit,

niet van alle gebieden in Nederland waar de adder voorkomt (effe van adders uitgaande), is genetisch materiaal aanwezig bij het genetisch onderzoek van Alterra of het genetisch onderzoek wat ik met mijn werkgroep heb verricht.
Dus de herkomst van welk heide gebiedje in de omgeving van Nederland zal in sommige al moeilijk zijn, laat staan onder welke boom (als ik dat met de rivierbocht mag vergelijken :mrgreen:
PWJ
Newbie
Newbie

Berichtdoor Peter S » 17 Mrt 2011 19:07

PWJ schreef:niet van alle gebieden in Nederland waar de adder voorkomt (effe van adders uitgaande), is genetisch materiaal aanwezig bij het genetisch onderzoek van Alterra of het genetisch onderzoek wat ik met mijn werkgroep heb verricht.

Dat maakt voor het houdenh van Vipera berus in gevangenschap gelukkig niet uit, want dat blijft gewoon verboden.. waar de dieren ook vandaan mogen komen :)
Peter S
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 17 Mrt 2011 20:03

PWJ schreef:
GerritH schreef:Bij twijfel zal een MT DNA-analyse zeker uitsluitsel geven; die techniek is in staat om op herkomstgebied onderscheid te maken; bij modderschildpadden betekent dat vaak dat niet alleen de rivier maar zelfs de bocht van de rivier vanwaar het dier afkomstig is bepaald kan worden.

Gerrit

Gerrit,

niet van alle gebieden in Nederland waar de adder voorkomt (effe van adders uitgaande), is genetisch materiaal aanwezig bij het genetisch onderzoek van Alterra of het genetisch onderzoek wat ik met mijn werkgroep heb verricht.
Dus de herkomst van welk heide gebiedje in de omgeving van Nederland zal in sommige al moeilijk zijn, laat staan onder welke boom (als ik dat met de rivierbocht mag vergelijken :mrgreen:

Hoeft ook niet; voor soortbepaling is de techniek zeker geschikt, en gezien het bestaande verbod is dat meer dan voldoende, maar mocht in lijn met onze buurlanden het verbod op het houden van inheemse soorten vervallen of verzwakken, dan is deze techniek nog altijd een stok achter de deur om vangen van dieren en die dan als nakweek te verkopen tegen te houden (en dat is toch de grootste angst).

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Peter S » 17 Mrt 2011 21:13

GerritH schreef: maar mocht in lijn met onze buurlanden het verbod op het houden van inheemse soorten vervallen of verzwakken, dan is deze techniek nog altijd een stok achter de deur om vangen van dieren en die dan als nakweek te verkopen tegen te houden (en dat is toch de grootste angst).

Gerrit

Precies!

Op de een of andere manier willen sommige mensen op andere fora overigens nog steeds niet geloven dat ook NK uit Duitsland gewoon illegaal is.
Peter S
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 17 Mrt 2011 21:28

Even voor de goede orde; in Nederland is het houden van inheemse dieren, ook als dat nakweek met papieren uit Duitsland betreft niet legaal.
In Belgie kan dat wel.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor PWJ » 17 Mrt 2011 22:49

Peter, natuurlijk is mij bekend dat berus, waar dan ook vandaan niet gehouden mag worden in Nederland.

Gerrit, je spreekt nu over soortbepaling. Ik dacht dat je het had over herkomst, gezien je antwoord over mtDNA en de afkomst van modderschilpadden. Voor herkomst heb je veel meer vergelijkingsmateriaal nodig.
Voor soortbepaling zijn ook andere DNA-technieken prima.

Word tijd dat ze de wet in Belgie en Duitsland aanpassen >:(
PWJ
Newbie
Newbie

Berichtdoor GerritH » 18 Mrt 2011 08:22

Mt DNA is volgens mij nog steeds de meest gebruikte techniek voor soortbepaling, maar de techniek is gevoelig genoeg om veel verder te kunnen gaan.
het eeuwige probleem bij soortbepaling blijft natuurlijk de soortdefinitie; wanneer is iets een andere soort, wanneer een ondersoort en wanneer alleen een regionaal verschil?
Hier wraakt zich een beetje dat de natuur zich wat minder goed in hokjes laat stoppen dan wij willen/ dachten.
Overigens ben ik niet per definitie tegen het legaal mogen houden van inheemse soorten. Ik denk dat het in omstandigheden juist schade kan beperken. Kijk maar eens naar de brulkikker; die zijn ingevoerd omdat mensen kikkers bij de vijver wilden (leek ze ook goed voor de natuur). Achteraf denk ik dat het toestaan van de verkoop van larven van onze eigen groene kikker een stuk minder schade had aangebracht.
Helaas zie je nu weer iets vergelijkbaars waar in tuincentra salamanders voor de vijver verkocht worden (Cynops ssp). Lissotriton vulgaris is echt niet zeldzaam of bedreigd en doet in mijn ogen minder potentiële schade.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Vorige

Terug naar Algemene Reptielenpraat