Flora

Planten Langstaartterrarium

Hier kun je alles kwijt over planten voor de hobby.

Berichtdoor Doris » 28 Okt 2008 14:38

Hallo allemaalIk ben voor mijn nieuwe terrarium bezig met planten uitzoeken.In tegenstelling met mijn eerste bak, moet het volgende terrarium qua planten meer ingericht zijn naar de natuurlijke habitat van de langstaart..Eerst wilde ik ook alleen planten uit Zuid-oost Azië, maar daarmee kom ik in de problemen wat betreft vocht. Bijna alle aziatische planten die ik kan gebruiken komen uit regenwouden en hebben zo'n natte bodem nodig dat de rv dan waarschijnlijk te hoog wordt voor de langstaarten.Dus zullen er ook plantjes uit andere werelddelen bijkomen, die een bepaalde functie over kunnen nemen van die vochtminnende plantjes.Okay dit heb ik tot nu toe!Chorophytum ocean = rechtopstaand zebragras uit Afrika, ipv andere dikbladige grassoorten (het lijkt of hier stekeltjes op zitten, is dat zo?)Pogonatherum paniceum = kamerbamboe of aziatisch onkruid. is een grassoort geen bamboe. iemand hier ervaring mee?Juncus Pencill Grass. Rechtopstaande dunne maar stevige grassoort. Afrika. schijnt een makkelijke plant te zijn die ook in de schaduw kan staan. Iemand?Carex Bambusifolia. Is bijna geen info over te vinden, maar lijkt me qua vorm erg geschikt voor het langstaartenterrarium. Weet iemand hier meer over?Cyperus Breviolius Kattegras. Lage soort uit Afrika.Cyperus alternifolium "zumula". Afrika, kleine soort. Ben ik momenteel aan het uitproberen.Verder komt de spathiphylum weer terug aangezien de hagedissen zich graag tussen zijn omhoogstaande stengels verstoppen en graag luieren op het brede blad.Maar.... deze plant gaat langzaam achteruit in een terrarium omdat ie nogal wat mest vereist. Weet iemand hier een hier op lijkende plant qua vorm, die het beter oet in het terrarium? Of hoe ik het probleem met mest kan oplossen?Ik zoek nog een hogere stevige grasachtige plant. Hoeft geen gras te zijn, als ie maar lang stevig en grasachtig blad heeft.Ik dacht zelf aan dracaena of cordyline. Maar dan vraag ik me af of er ook stamloze soorten bestaan. Heeft iemand ervaring met deze planten? Het lijkt me dat cordyline misschien wel te veel zon nodig heeft?Ik hoor het graag! Ook als iemand nog tips heeft over planten die hier niet genoemd worden.Groetjes Doris
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 03 Nov 2008 00:22

Helemaal niemand iets?
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Tenre© » 03 Nov 2008 09:31

Waarschijnlijk niet wat jij in je hoofd hebt: maar kunstplanten? Is dat een idee? De dieren zal het een worst zijn of ze van plastic zijn, of echt.En met mooie kunstplanten weet je zeker dat de bak blijft zoals je hem hebt ingericht.
Laatst gewijzigd door Tenre© op 03 Nov 2008 09:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Tenre©

Berichtdoor Doris » 03 Nov 2008 11:18

Hoi TenreDank je voor je antwoord, maar dat is inderdaad niet helemaal wat ik in gedachten heb.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor deinohawk » 08 Nov 2008 16:16

over spathiphylum: ik denk niet dat mest het probleem is, wij hebben er al aardig lang 1 in de woonkamer staan, mooit bijgemest, en hij is nog steeds goed, wel een paar verdroogde bladpunten, maar dat heb je nou eenmaal vaak als je ze gewoon in de huiskamer hebtik denk eerder dat het dan door droogte ofzo komt, ik zag namelijk laatst bij de dierenwinkel een kaart met aquariumplanten hangen(duie ze dus helemaal onder water laten groeien) en daar stond de spathiphylum ook op
deinohawk

Berichtdoor Doris » 09 Nov 2008 00:49

ah okay, ja dat is natuurlijk ook een mogelijkheid.Ik zal er eens op letten en een tijdje iets meer water geven.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor deinohawk » 09 Nov 2008 15:21

het zou ook nog aan de luchtvochtogheid kunnen liggen, net even in een plantenboek gekeke, en daar staat voor luchtvochtigheid bij de spathiphylum: hoog, boven 60%wat daar wel goed voor werkt is 1 of 2 keer evenm sproeien met een plantenspuit, ik heb ook een soort bamboe ofzo op m'n kamer staan, en die sproei ik ook af en toe, en die heeft nog geen enkele dooie bladpunten als ie echt verdrogngsverschijnselen heeft(veel verdroogde bladeren) kun je hem ook nog dompelen(even een half uurtje met de hele pot/kluit onder water zodat de aarde goed kan volzuigen), maar dat gaat wat moei.ijk al;s ie in een terrarium staatmaar het is meestal wel makkelijk te zien wat ongeveer het probleem is vindt ik, verdroogde bladpunten wijzen meestral op wat te drogelucht, veel verdroogde bladeren op te weinig water geven, en veel verrotte bladeren op teveel water
deinohawk

Berichtdoor Doris » 09 Nov 2008 23:14

Mmmm de rv kan het haast niet zijn. De spathy zou het wat dat betreft juist naar zijn zin moeten hebben, omdat de rv in het terrarium toch iets hoger ligt dan in de huiskamer.Ik ken inderdaad het lijstje:bruine puntjes dor blad, te droog. Onderaan gele bladeren of rotte bladeren dan staat het te nat.Maar deze wordt gewoon iets lichter van kleur, hij neigt naar geel, zowel onder als boven in de plant, egaal over het gehele blad. Maar het blad is niet dood.Misschien moet ik eens op een kamerplanten forum gaan snuffelen.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor deinohawk » 11 Nov 2008 17:50

mischien is dat hanmdiger ja, zou zo namelijk ook niet waeten wat dat kan zijn, ik heb even die in onze kamer goed bekeken en die heeft gewoon glanzend, mooi donkergroene bladeren(en een paar iets lichter groene)ik bedenk me trouwens net iets wat het zou kunnen zijn, als ie in een terrarium staat krijgt ie natuurlijk ook redelijk veel lucht, en k weet dat planten met lichte/bonte bladeren(zoals sanseveria's met een wit/gele rand) groener worden als ze minder licht hebben, dan hebben ze namelijk meer bladgroenkoorels nodig omdat daar fotosythese plaatsvindtzou dit ook omgekeerd kunnen, dat een van nature groene plant lichter wordt als ie veel licht krijgt?die bij ons hier staat namelijk niet echt dichtbij een raam, ds niet heel veel lichtet is maar een gokje, geen idee of het mogelijk is
deinohawk

Berichtdoor Doris » 11 Nov 2008 23:59

Kijk, dat heb ik me dus ook lopen bedenken. Als zou het raat zijn want een 18 watt TL komt niet eens in de buurt van de lumen die bewolkte lucht in een woud aan licht geeft. Maar dan nog zou het mogelijk zijn.Warmte heb ik me ook bedacht, het is er rond de 25 grden natuurlijk.Ik heb op het plantenforum nog geen antwoord gehad helaas. biggrin.gif Als je eenswist van wat voor fora ik inmiddels allemaal lid ben om wijzer te worden van terraria.\Niet normaal meer.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 17 Nov 2008 12:14

De Spathiphyllum heeft dus toch echt een voedselgebrek, volgens kamerplantenforum.Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?Ik heb weleens gelezen over gebruik van aquariumplantenvoeding. Kan dit of heeft dit ook als je het direct op de aarde schenkt (gemengd met water uiteraard)nadelige effecten voor mijn langstaarten?
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 12 Jan 2009 11:49

Niemand een tip over hoe je planten in het terrarium kan bemesten, zonder dat het schadelijk is voor de hagedissen?Cyperus alternifolium "zumula" is trouwens een aanrader. De hagedissen struinen er heel wat in rond en...hij doet het beter in het terrarium dan op de vensterbank!Op een gegeven moment lopen ze wel delen plat, maar de plant is vrij gemakkelijk te vervangen. Ik heb er 1 gekocht, deze in 3 stukken gescheurd, eentje in het ter gezet en de andere 2 als reserve op de vensterbank.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 12 Jan 2009 11:52

oja en over kunstplanten, ik ben het er niet helemaal mee eens. Een langstaart zal best kunnen leven in een kunstplantenterrarium, maar als je beiden in het terrarium hebt staan, laten ze de kusntplanten links liggen.(ik had, omdat ik in eerste instantie geen goede grasachtige planten kon vinden, kunstgrasjes erin gezet, mooi voor nop, want de hagedissen bleven er ver van, inmiddels omgeruild voor plantje dat in het bericht hierboven staat beschreven en fantastisch vinden ze het)
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Robert Hoogveld » 12 Jan 2009 14:34

Interessante waarneming Doris! Blijkbaar ook niet zomaar te onderschatten wat het effect van kunstplanten is op reptielen die sterk gebonden zijn aan bepaalde biotopen zoals bv een langstaarthagedis of een grasanolis. Mijn mening is dat het best wel wat wil zeggen als ze duidelijk een voorkeur hebben voor die ene soort echte plant ten opzichte van kunstplanten.
Gebruikers-avatar
Robert Hoogveld
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Doris » 12 Jan 2009 15:59

Ja, wat dat betreft probeer ik van alles uit.Bij kunstplantjes kijk ik eerst of er geen scherpe randjes aan zitten of dat ze niet prikken. Terwijl eigenlijk de kunstplant de hagedisjes veel beter houdt dan de echte plantjes kiezen ze toch voor de echte. Wat er ook wel mee te maken kan hebben is dat ze de echte planten als een soort lift gebruiken. Ze gebruiken het doorzakken van het blad om op een andere plant te kunnen komen. Daar zijn kunstplantjes vaak te stug voor.Nu heb ik natuurlijk niet alle kunstplanten uitgeprobeerd. Het zou kunnen dat ze ander materiaal wel prettig vinden, maar de plastic plantjes die je doorgaans in een reptielen of aquariumwinkel koopt, hadden niet de voorkeur. Tenminste, niet als er echte planten in het terrarium staan.Toen mijn langstaartman in quarantaine zat, had ie alleen kunstplantjes om in te zitten/over te klimmen. Toen werden de kunstplantjes wel gebruikt, wat ook vrij logisch is, aangezien een langstaarthagedis zich makkelijker op takjes/grasstengels en blaadjes beweegt dan op een kale bodem.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Terug naar Flora