Flora

Nieuw Projectje

Hier kun je alles kwijt over planten voor de hobby.

Nieuw Projectje

Berichtdoor -Tom- » 28 Aug 2009 19:58

Is jaren geleden dat ik nog echte beplantte terrariums heb gehad, maar ik ga nog eens een poging wagen. Vroeger nooit veel succes mee gehad en de meeste planten gaven het na enkele weken/maanden telkens op. Dus nu eerst eens deftig kijken wat de beste manier is en ineens beginnen met geschikte planten.Heb van de week spotgoedkoop een exo-terra van 45x45x60cm (LxBxH) met onderkast en lichtkap op de kop kunnen tikken in een dierenwinkeltje dat de deuren sluit, en deze zou ik nu eerst willen gebruiken. Als alles goed gaat komt er dan binnen een tijdje nog een grotere plantenbak te staan.Voor verlichting kan ik dus gebruik maken van 2 spaarlampen van max. 26watt elk. Kan dat indien nodig uitbreiden met een extra lampenkap zodat ik dubbel zoveel licht kan bekomen. Liefst zou ik true-light lampen gebruiken aangezien deze gewoon het mooiste licht geven. Eventueel deze in combinatie met een UV-spaarlamp. Aangezien de temperatuur voor de bewoner niet te hoog mag oplopen, en de spaarlampen toch wel voor wat warmte zorgen door de ingebouwde ballast, zou ik het dus liefst bij 2 lampen houden. Hoogste temperatuur net onder de lampen zou max. 27-29°C mogen zijn. Kamertemperatuur is iets van een 22-25°C, afhankelijk van het seizoen. 's Nachts rond de 18°C tenzij het buiten erg warm is.Komt verder geen techniek in. Sproeien gebeurt met de hand aangezien ik anders weer lui (of beter gezegd, nog luier) ga worden. Komt geen waterval, beekje of dergelijke in. Sproeien zal normaal enkel 's avonds gebeuren als de lichten uitgaan, zodat ik door de nacht een hoge RV heb van 80% of hoger. Verder zou de RV rond de 60% moeten zitten het grootste deel van de dag, door toedoen van de planten.Ben nu al een tijdje wat aan het aanmodderen met bonzai's, en zou er dus graag een ficus-bonzai in zetten als alles goed draait. Voorlopig eerst een gewone goedkope ficus benjamina ofzo totdat ik er voldoende vertrouwen in heb dat alles goed draait.Dus nu gaat het beginnen.
  • Zou de bak het liefst zo maken dat hij zo onderhoudsvriendelijk mogelijk is en dat de bodemlaag het liefst niet (of zo weinig mogelijk) vervangen moet worden. Ben nu al een tijdje allerhande paludarium/kameleon/phelsuma forums aan het bekijken om te zien wat daarvoor de beste manier is, maar lijkt er op dat iedereen een andere manier heeft. Van hydrokorrels, antiwoteldoek en turf, tot varenwortel en epiweb bodems tot bosgrond met regenwormen en springstaartjes. Mijn bodem zou voor het grootste deel kaal blijven met enkel gedroogde bladeren. Eventueel een beetje mos of een kruipplantje met kleine bladeren als m'n verlichting dat trekt. Dus wat is nu eigenlijk de beste manier met het meeste kans op slagen?
  • Achter- en gedeelte van de zijwanden wil ik ook begroeid hebben. Heb 2 manieren gevonden die me goed lijken te werken. Eerste is varenwortel met mossen, maar hier heb ik dan weer m'n twijfels bij dat dit bij mij gaat werken gezien er normaal maar 1x daags goed gesproeid gaat worden. Heb er nu geen idee van hoeveel water dat opzuigt en hoe snel en in welke mate het dat weer afgeeft?Tweede is om een rooster te instaleren en daar een ficus (montana?) op te laten klimmen (of een andere plant met redelijk kleine bladeren, suggesties welkom) zodat die de achterwand en delen van de zijwanden mooi vol gaat laten groeien. Nadeel hieraan is waarschijnlijk wel dat de krekels dat erg gaan appreciëren en dat ze dus erg moeilijk te vangen gaan zijn voor de bewoner.Jullie gedacht? Of ideeën voor een andere manier om een aantrekkelijke groene achterwand te verkrijgen?
  • De planten, in de pot of los in de grond? Als alles goed gaat en ik vervang de ficus door de bonzai-ficus, dan blijft deze natuurlijk wel in zijn schaal.
  • Andere tips, suggesties enzo zijn natuurlijk altijd welkom!
-Tom-
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor AsianSnakes » 28 Aug 2009 20:07

Hoi Tom,Misschien heb je wat aan deze info. Het heeft wel specifiek betrekking tot Aziatische soorten...http://www.pitviper.nl/terrariumplanten ... iumplantenGroeten,Jelmer
Laatst gewijzigd door AsianSnakes op 28 Aug 2009 20:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
AsianSnakes

Nieuw Projectje

Berichtdoor Nobodys » 28 Aug 2009 20:48

He he, eindelijk! Als het goed vochtig is kan je eens blaasjeskruid proberen, is een klein woekerend vleesetend plantje...In alle gevallen wel regenwater of osmose, in jou luiheidsgeval oftewel niet nog luier worden dan is regenwater het makkelijkste 1 keer kraanwater en je plantjes zien het leven behoorlijk hangen, werkt een beetje als prozac....Kijk vooral even naar het soort bonzai ficus, er zijn een paar soorten die het niet aangenaam vinden in een palu, grotendeels van alle kamerplanten zijn namelijk subtropen.... Groeien dood in teveel warmte...Ik zal snel meer de typemiep uit gaan hangen ok, vingers zijn weer eens doorgesleten van het voegen met de vingers....
Laatst gewijzigd door Nobodys op 28 Aug 2009 20:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor -Tom- » 28 Aug 2009 21:18

Die site had ik ook al even bekeken Jelmer, maar die info is te algemeen. Zoek meer ervaringen van anderen qua belichting en plantkeuze enzo. Van de veelgebruikte paludariumplanten is wel genoeg info te vinden qua optimale omstandigheden om ze te houden, maar dat zijn dan meestal planten die in een constant vochtige bak gehouden worden. Bij mij mag het zo vochtig niet worden. De bak moet elke dag mooi kunnen opdrogen. Ficus soorten gaat dat wel goed afgaan, maar qua andere planten heb ik er zo niet echt een idee van. JP, ik gebruik al een dik jaar enkel flessenwater om te sproeien enzo. In grote pullen van 5 en 10 liter. Regenton kan ik niet plaatsen en een omkeer-osmose apparaat is me inderdaad te veel gedoe. Hou het graag simpel. Zou eventueel wel osmosewater in de aquariumzaak hier een beetje verder kunnen halen, maar is ook weer zo'n gedoe om telkens met al dat water te gaan sleuren. Sproei hier nu al zeker 3 of 4 liter per dag. Wil dus eerst ook testen met een normale ficus voordat ik de bonzai's er in zet. Niet dat ze zo speciaal zijn, maar amuseer me er nog wel mee. Echt de biotoop gaan nabootsen is nog niet aan de orde. Eerst maar eens een bakje met makkelijke goed houdbare planten zien draaiende te houden voor langere tijd. Planten en dieren qua natuurlijke biotoop op elkaar afstemmen kan ik dan later altijd nog eens proberen.
-Tom-
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor ReptileRune » 29 Aug 2009 09:18

Welke dieren wil je erin houden? Of alleen een planten terrarium?ReptileRune
ReptileRune
Full Member
Full Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor -Tom- » 29 Aug 2009 10:12

Komen Uroplatus in als alles goed draait.Daarom ook dat ik een voorkeur heb om een ficus te gebruiken. Hebben ze lekkere dunne takjes.
-Tom-
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Nobodys » 29 Aug 2009 10:27

Misschien weer lekker dom van mij, maar wat is flessenwater dan? Osmose vind ik ook teveel gedoe, daarbij kost het een hoop water, heb wel zo'n ding ergens liggen maar doe er nooit wat mee.... In zo'n bui gekocht van heee, dat is een mooi apparaatje en vervolgens ligt het te rotten tussen al die andere zooi waar ik dit ook van dacht....
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor -Tom- » 29 Aug 2009 10:39

Maar dan goedkopere merken en grotere flessen.
-Tom-
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Kuno Mooren » 29 Aug 2009 12:27

Phalaenopsis is ook een prima plant voor in een palu!!en bloeien nog mooi ook :-)
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Nobodys » 29 Aug 2009 16:44

QUOTE(Tom Verbeeck @ 29-08-2009 11:39:36)
Maar dan goedkopere merken en grotere flessen.
Tja, lijkt me prima Zal weinig kalk inzitten en/of jodium.....
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Ryan S. » 29 Aug 2009 18:50

Als je geen kalk of jodium wil hoef je geen osmose voor te hebben hoor.Osmose is voor veel meer.Ik heb vorige week een osmose systeem laten inbouwen maar hij had ook veel makkelijkere systemen voor wat je wil.Daar gaat ook geen water verloren.http://www.helderwater.nl/En een kuub kost ong 90 cent.En wanneer je begint wel foto;s plaatsen he.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 29 Aug 2009 18:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Ryan S.
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Doris » 02 Sep 2009 11:35

Bwaaaaaaaaa! ik had hier een heel verhaal staan met plantjes! Maar door een stomme fout is mijn tekst weg, kom er later op terug, meot nu werken.Grtjs Doris
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor kenn » 02 Sep 2009 12:53

benieuwd naar het resultaat Tom ;)Welke planten ga je er nu reeds inzetten?
Gebruikers-avatar
kenn
Jr. Member
Jr. Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor epicrates » 02 Sep 2009 16:48

En anders ga je even met een jerrycan naar de plaatselijke carwash en vult hem daar met osmose water.50 cent!
Gebruikers-avatar
epicrates
Sr. Member
Sr. Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Nobodys » 02 Sep 2009 22:05

QUOTE(Ryan @ 29-08-2009 19:50:46)
Als je geen kalk of jodium wil hoef je geen osmose voor te hebben hoor.Osmose is voor veel meer.Ik heb vorige week een osmose systeem laten inbouwen maar hij had ook veel makkelijkere systemen voor wat je wil.Daar gaat ook geen water verloren.http://www.helderwater.nl/En een kuub kost ong 90 cent.En wanneer je begint wel foto;s plaatsen he.
Ik weet dat allemaal wel Ryan, ben mijn leven lang al aan het aanklooien
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Doris » 05 Sep 2009 00:35

Ten eerste, ik snap er niks van! ik dacht dat je van de bijzondere plantjes was?I.i.g. ik ben eigenlijk bijna hetzelfde aan het zoeken, wel met ietwat andere redenen, maar ach komt op hetzelfde neer.Ik heb gelezen dat spaarlampen hun licht te veel naar de zijkanten verspreiden, waardoor je ze eigenlijk tussen je planten moeten hangen om effectief te zijn, ipv erboven, zowel op palu fora als op wietfora( nee ik kweek niet)waren ze niet erg enthousiast over spaarlampen.Maar verder: kruipplantje pilea, absolute topper! Als je die kapot krijgt, eet ik de mijne op! Ze groeien tot vlak onder de lamp zonder probleem, eerder op zijn tijd snoeien.Kunnen ook wat droogte hebben en doordat ze oppervlakkig wortelen kunnen ze het af in een vrji dunne laag aarde. Een slok kraanwater vinden ze ook geen probleem.Die met die donkergroene ronde blaadjes.Ficus benjamina (kleine kweekvorm daarvan) kan wel tenzij je hem in een pot houd. En je zal hem moeten snoeien, ook als die niet doorschiet groeit ie als een gek. Maar hj schiet gauw door inderdaad.Ik ben verder vooral met graslijkende soorten bezig, das minder interessant denk ik. Trouwens, ik sproei altijd 's ochtends, zodat doormiddel van de warmte, van de brandende spot, de luchtcirculatie beter is. Halverwege de dag zit de RV netjes op de 60% en 's nachts gaat de RV makkelijk naar de 75% terwijl maar de helft van mijn terrarium beplant is. Mijn terrarium met echte planten is 60 x 50x 60. Is er, behalve voor de RV een andere reden dat jij 's avonds sproeit?
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor -Tom- » 05 Sep 2009 09:32

Hey Doris, zal straks eens wat plantenwinkels aflopen en kijken wat ik vind, zal ook kijken voor die pilea, lijkt me zeker een bruikbare plant!De reden van 's avonds sproeien: de dieren zijn 's nachts actief dus heb ik dan liever een hoge RV wanneer ze actief zijn. Ook zodat de planten dan nat zijn en ze zo extra drinkgelegenheid hebben.En moet altijd beginnen werken tussen 04.00 en 06.00, dus 's morgens sproeien is niet handig voor me. En de spaarlampen, tja, ook niet mijn eerste keuze, maar daarvoor is de lichtkap die bij het terra hoort gemaakt, dus ik gebruik ze dan ook maar. Binnenkort komt er nog een stelling bij met PL lampen. Deze bak is eigenlijk meer een proef om weer wat met planten bezig te zijn en te kijken welke soorten geschikt zijn. Op basis van de resultaten ga ik dan weer verder met de beplanting van de bakken in de stelling.
-Tom-
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Doris » 06 Sep 2009 02:30

Mmmmm, ik google net even, om erachter te komen dat er zeker 600 verschillende van zijn! Ik weet bijna zeker dat ik pilea glauca of depressa heb(zelfde verzorging in ieder geval), maar er zitten andere pilea's tussen, die ik best wel eens wil gaan uitproberen. Er zijn echter ook grootbladige planten en die vragen waarschijnlijk om een aangepaste verzorging.Overigens bestaat mijn bak uit een plantenbakdeel en een onbeplant deel. Gescheiden door een wandje (muurtje tegelijm eopxie)Het staat op bepaalde plekken een eindje van de bodem. De eerste laag in de gehele bak bestaat uit hydrokorrels. De plantenbak is wat hoger, en staat vol planten, Het onbeplante gedeelte(onder en rondom de warmtelamp) is heel makkelijk in zijn geheel te verschonen zonder dat je planten kapot maakt. En zo blijft overtollig water niet eeuwig op de bodem van het terrarium(onder de planten), maar kan wegvloeien naar de drogere gedeelten. Zo hou je plaatsen waar je geen planten wil er makkelijker vrij van. Onder de lamp bijvoorbeeld, waar ik het waterbakje zet en waar ik voer.Overigens groeit de pilea ook gewoon in het droge substraat. Maar als ik dat vervang trek ik gewoon een stuk pilea uit dat substraat, plant het in het nieuwe substraat en dan komt het wel weer op.Die plant doet het overal, behalve in mijn vensterbank!
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Nobodys » 06 Sep 2009 10:33

Hey Doris, klopt dat ik een hoop bijzondere plantjes heb maar voor palu een stuk minder, mijn interesse ligt bij bomen. Voornamelijk Mangrove, alleen al voor deze hoek kan ik mijn leven lang studie doen en dan weet ik nog vrij weinig, het feit dat ik bezig ben met bijzondere plantjes betekent dus niet dat ik overal verstand van heb qua planten Mijn kennis is behoorlijk beperkt met andere woorden....Daarbij werk ik vrij grof in vergelijking met paludarium, ik heb een kas met veel liters water en hoef het allemaal niet zo nauw te nemen begrijp je, wat er dus in flesjes zit of hoe osmose precies werkt weet ik allemaal niet meer, de tijd dat ik daarmee bezig was is lang geleden. Dat vergeet ik omdat ik met genoeg andere dingen bezig ben die er wel toe doen voor mijn verhaal, Osmose of flesjes is niet rendabel voor mij, daarvoor gebruik ik regenwater en hoe vang ik genoeg regenwater op zodat mijn kas nooit droog komt te staan. Regenwaterafvoer van buren etc etc op die van mij aansluiten, grote koolstoffilters, welk type pomp en ga zo maar tijdje door tot het zover is dat ik het water ook daadwerkelijk kan gaan gebruiken.... Bladerafval van mijn planten omzetten tot tropische potgrond op een manier dat er rotting uit ontstaat voor mijn planten maar mag ook weer niet teveel zijn, alles moet gecontroleerd gaan maar ook weer niet teveel....Daarbij doet vrijwel alles het erg goed en woekert binnen no time door mijn kas heen dus ik ga dan echt niet denken hoe ik het nog beter moet gaan doen, eerder van hoe houd ik het beter in de hand want dit is niet leuk meer...... Dat is ongeveer het grote verschil, in een palu moet je overal aan denken, hier gooi je een zooi zeldzame zaden in en hopla, half jaar later zit het tot het dak
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Nieuw Projectje

Berichtdoor Doris » 08 Sep 2009 00:17

ja dat is wel een andere manier van planten houden nobodys. Maar ik heb geloof ik niks gezegd over osmose water hoor ik gebruik zelf regen en kraanwater. (duinwater, zuiver dus)Ik zoek zoveel mogelijk naar planten die meerwaarde geven aan het terrarium ten gunste van de hagedissen. En omdat het om langstaarten gaat, ligt dat net ietsje anders dan paludaria beplanting.Maar daardoor heb ik vanaf dag 1 heel wat uitgeprobeerd qua plantjes. Niet alles is even interessant voor houders van andere hagedissen, ik zoek nogal naar bossige, vertakkende en stugge graslijkende plantjes.Pogonatherum paniceum is mijn nieuwe project. Lijkt op een soort dwergbamboe en is in zuidelijk japan gewoon onkruid. Maar aangezien ik van gewone potgrond eerst over wilde op mijn terramengseltje heeft het grasje nogal een klapper gemaakt, dus moet ie eerst even bijkomen voor ik het plant.Over een jaar of 2 kom ik wel een keer vermelden of het gelukt is! Maar Tom heeft daar geen zin in geloof ik. Trouwens Tom ,als je van plan bent varenwortel te gebruiken, kan je gemakkelijk ficus pumila gebruiken met 1x per dag sproeien. Deze ficus groeit ook op tegellijm, al is het dan wel traag, dus varenwortel moet zeker lukken!
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Terug naar Flora