Flora

Nieuw terrarium

Hier kun je alles kwijt over planten voor de hobby.

Nieuw terrarium

Berichtdoor Bas. » 14 Aug 2011 15:33

Middag,

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum. Ik ben Bas, bijna 18 uit Nijmegen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen had ik wat vraagjes. Ik heb van de week een nieuw terrarium gekocht (lxbxh, 70x50x100)

Nu ben ik van plan om hier een tropish-terrarium van te maken.

Nu vroeg ik me af hoe ik de grond in moet delen (hydrokorrels? orchideeënaarde?).

Mvg

Bas
Bas.
Newbie
Newbie

Re: Nieuw terrarium

Berichtdoor Kuno Mooren » 14 Aug 2011 16:17

Bodem substraat kunnen het beste samenstellen wanneer duidelijk
is wat voor dieren je wilt gaan houden?
Kijk eerst eens wat je wilt, of je terrarium daar geschikt voor is, en stem daar de inrichting op af.

succes met je keuze :handgestures-thumbup:
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 14 Aug 2011 17:35

Kuno Mooren schreef:Bodem substraat kunnen het beste samenstellen wanneer duidelijk
is wat voor dieren je wilt gaan houden?
Kijk eerst eens wat je wilt, of je terrarium daar geschikt voor is, en stem daar de inrichting op af.

succes met je keuze :handgestures-thumbup:

Zit te twijfelen tussen Phelsuma's, anolissen of beide.

Wat ik dacht:

boven/toplaag - Orchideeënaarde (mixen met iets??)
midden - worteldoek
onder - Hydrokorrels

Dit intotaal een laag van 6 á 7 cm?
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Kuno Mooren » 14 Aug 2011 18:09

combineren van deze dieren zou ik sowieso nooit doen.

maar waarom worteldoek als ik vragen mag?
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 14 Aug 2011 18:15

Kuno Mooren schreef:combineren van deze dieren zou ik sowieso nooit doen.

maar waarom worteldoek als ik vragen mag?

Dacht dat dat moest?
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Ragecrusher » 14 Aug 2011 18:59

In een bodemlaag van 6 à 7 cm moet je niet veel plant oppotten. Zou minimum 10 cm substraat nemen of laat de planten in potten staan.
Worteldoek is helemaal niet nodig in principe. Een laag van 2 cm hydrokorrels met daarbovenop dan een ander substraat is voor meeste planten ideaal.
Ikzelf gebruik een turf, rivierzand en leem mengeling. Kan je ook nog bv cocosvezels tussenmengen voor een wat grover uiterlijk.
Ragecrusher
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Kuno Mooren » 14 Aug 2011 20:11

dan zou ik eerder kiezen voor gewoon bark op de bodem,
en als planten epifieten op stammen. (zoals Bromelia's en Phalaemopsis)
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 15 Aug 2011 07:33

Worteldoek heb je waarschijnlijk van de anoliswebsite? Het handige daarvan is, dat je laag hydrokorrels echt gescheiden is van je substraat . Zit er geen aarde tussen de hydrokorrels, dan nemen de korrels makkelijker vocht op.
Het is dus wel handig en je bodem wordt minder klef.
Overigens is het antiworteldoek.
Geen must, wel handig! :)

Als je anolissen gaat houden is jou voorgestelde substraat prima! Alleen door je substraathoogte is wat weinig.Dus orchideeenaarde, turf en wellicht wat zand zodat het minder gauw vastslaat.
Maar je kan dieper in je bak het substraat laten oplopen zodat het daar een dikkere laag is.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 15 Aug 2011 09:32

Doris schreef:Worteldoek heb je waarschijnlijk van de anoliswebsite? Het handige daarvan is, dat je laag hydrokorrels echt gescheiden is van je substraat . Zit er geen aarde tussen de hydrokorrels, dan nemen de korrels makkelijker vocht op.
Het is dus wel handig en je bodem wordt minder klef.
Overigens is het antiworteldoek.
Geen must, wel handig! :)

Als je anolissen gaat houden is jou voorgestelde substraat prima! Alleen door je substraathoogte is wat weinig.Dus orchideeenaarde, turf en wellicht wat zand zodat het minder gauw vastslaat.
Maar je kan dieper in je bak het substraat laten oplopen zodat het daar een dikkere laag is.

Oke bedankt! Ik heb gister ook gezien dat je de hydrokorrels en aarde dmv gaas kan scheiden, zag er ook slim uit.

Ik ga gewoon lekker door met mijn vragen:
- Planten in potjes laten of in de grond planten?
- Hoe maken jullie vaste planten vast in de achterwand? (dit wanneer de achterwand gewoon uit een platte laag kurk bestaat)*had zelf het idee om telkens dezelfde vorm kurk uit te snijden, deze op elkaar plakken en je hebt een soort van bakje.
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gijs » 15 Aug 2011 11:17

Waarom maak je niet een achterwand met piepschuim en tegellijm?
Dat is mooier dan kurk en een stuk gebruiksvriendelijker.

Ik begrijp dat je anolissen wilt gaan houden. De krekeltjes die je dan zult voeren vreten een kurken achterwand in verloop van tijd kapot. Daarbij is het lastig schoon te houden.
Gebruikers-avatar
Gijs
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 15 Aug 2011 12:22

Gijs G. schreef:Waarom maak je niet een achterwand met piepschuim en tegellijm?
Dat is mooier dan kurk en een stuk gebruiksvriendelijker.

Ik begrijp dat je anolissen wilt gaan houden. De krekeltjes die je dan zult voeren vreten een kurken achterwand in verloop van tijd kapot. Daarbij is het lastig schoon te houden.

Is inderdaad best een goed idee.

Welke lijm gebruik je om het piepschuim tegen de achterwand te bevestigen? En is het de bedoeling om gewoon te verven?
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Bas. » 16 Aug 2011 10:04

Was inderdaad een goed idee Gijs.

Ik heb gister meteen de spullen gehaald en ga er vandaag mee aan de slag.

Ik was wel van plan om het de achterwand eerst helemaal te bewerken (tegellijm en verf) en hem dan pas in het terrarium te plaatsen? maakt dit uit? zie namelijk dat niemand deze volgorde volgt.

Mvg
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Eric » 16 Aug 2011 10:06

Zelf heb ik die volgorde ook ooit toegepast, nadeel is dat het nooit helemaal strak aansluit. Je moet de achterwand eerst goed insmeren met kit en hem tegen de achterwand kitten, vervolgens nog een keer goed de naden afkitten zodat krekels er niet alsnog achter kunnen komen. Wanneer je in de bak werkt, smeer je als het ware deze kieren vanzelf helemaal dicht.

Belangrijke tip; neem de tijd!
Gebruikers-avatar
Eric
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 16 Aug 2011 12:02

Eric schreef:Zelf heb ik die volgorde ook ooit toegepast, nadeel is dat het nooit helemaal strak aansluit. Je moet de achterwand eerst goed insmeren met kit en hem tegen de achterwand kitten, vervolgens nog een keer goed de naden afkitten zodat krekels er niet alsnog achter kunnen komen. Wanneer je in de bak werkt, smeer je als het ware deze kieren vanzelf helemaal dicht.

Belangrijke tip; neem de tijd!

Ohja, nog niet aan gedacht. Dan ga ik denk ik eerst de zijkanten bewerken (die zitten tegen het glas maar kan ik niet in het terrarium bewerken) dan alles erin kitten en gaan ''purren'' en schilderen.

Bedankt!
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gijs » 16 Aug 2011 18:05

Zo doe ik het:

- Ik lijm met polystyreen vriendelijke kit, grof gevormde stukken polystyreen (piepschuim) tegen de achterkant en zijkant
- Door snijden en afkrabben geef ik er meer vorm aan
- Als de vorm goed is ga ik er licht met een brander overheen, hierdoor wordt het iets gelijkmatiger. Maar vooral sterker, je smelt de bovenste laag waardoor alle losse korrels omsmelten naar een iets hardere laag
- Hier smeer ik twee lagen ongekleurde tegellijm overheen, je kunt het beste een flexibele tegellijm nemen. Die scheurt niet zo snel.
- Hier komen twee lagen tegellijm overheen waar kleurstof in verwerkt zit.
- Als laatste lak ik het af met matte blanke lak. MATTE lak is niet makkelijk te vinden en is niet goedkoop, maar anders gaat de achterwand erg glimmen.

Je kunt natuurlijk ook alleen ongekleurde tegellijm gebruiken en dit nadien schilderen, dat kan ook erg mooi worden.
Ik werk zelf met verschillende diktes tegellijm per laag. De 1e en 4e laag zijn erg dun, puur voor de hechting en de laatste afwerking.

Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Succes... :handgestures-thumbupright:
Gebruikers-avatar
Gijs
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 16 Aug 2011 19:19

Gijs G. schreef:Zo doe ik het:

- Ik lijm met polystyreen vriendelijke kit, grof gevormde stukken polystyreen (piepschuim) tegen de achterkant en zijkant
- Door snijden en afkrabben geef ik er meer vorm aan
- Als de vorm goed is ga ik er licht met een brander overheen, hierdoor wordt het iets gelijkmatiger. Maar vooral sterker, je smelt de bovenste laag waardoor alle losse korrels omsmelten naar een iets hardere laag
- Hier smeer ik twee lagen ongekleurde tegellijm overheen, je kunt het beste een flexibele tegellijm nemen. Die scheurt niet zo snel.
- Hier komen twee lagen tegellijm overheen waar kleurstof in verwerkt zit.
- Als laatste lak ik het af met matte blanke lak. MATTE lak is niet makkelijk te vinden en is niet goedkoop, maar anders gaat de achterwand erg glimmen.

Je kunt natuurlijk ook alleen ongekleurde tegellijm gebruiken en dit nadien schilderen, dat kan ook erg mooi worden.
Ik werk zelf met verschillende diktes tegellijm per laag. De 1e en 4e laag zijn erg dun, puur voor de hechting en de laatste afwerking.

Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Succes... :handgestures-thumbupright:

Bedankt Voor je adviezen!

Ik heb vandaag alles in de juiste maat gesneden en al voor een deel met een aansteker bewerkt (met een aansteker het super langzaam). Ook heb ik al wat 'plantenbakjes' met piepschuim gemaakt die ik op een hoogte kan lijmen.

Donderdag ga ik naar een winkel om daar ideeën op te doen en vast wat plantjes, bodem materiaal en hout kan halen.

Weet iemand trouwens waar je van die plastic klemmetjes kan halen om bijvoorbeeld mos in de achterwand te 'drukken'? Bull, overvecht en de gamma hadden ze hier niet.

Edit: Raden jullie het trouwens aan om iets van een houten plaat op de bodem te leggen? ivm druk verdeling? (zo ja wat voor een soort hout?)

Mvg
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gijs » 16 Aug 2011 20:40

Bas. schreef:
Weet iemand trouwens waar je van die plastic klemmetjes kan halen om bijvoorbeeld mos in de achterwand te 'drukken'? Bull, overvecht en de gamma hadden ze hier niet.

Edit: Raden jullie het trouwens aan om iets van een houten plaat op de bodem te leggen? ivm druk verdeling? (zo ja wat voor een soort hout?)

Mvg

Die klemmetjes kan ik je niet mee helpen. Let wel op dat je (ivm met klemmetjes en potjes in de achterwand) alles goed afsluit zodat er nergens krekeltjes of vacht achter kan, dit vergroot de levensduur van je achterwand aanzienlijk.

Een plaat op de bodem is niet nodig. Zolang de bodem van je terrarium op een vlakke ondergrond staat kan het glas heel wat hebben. Hoe dik is je bodem?
Het probleem van een houten plaat oid in je terrarium zorgt er weer voor dat er via de plank vocht achter de achterwand kan komen. Daarbij is hout niet vocht bestendig, of je moet jet weer gaan behandelen enzo.
Gebruikers-avatar
Gijs
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 16 Aug 2011 21:15

Gijs G. schreef:
Bas. schreef:

Mvg

Die klemmetjes kan ik je niet mee helpen. Let wel op dat je (ivm met klemmetjes en potjes in de achterwand) alles goed afsluit zodat er nergens krekeltjes of vacht achter kan, dit vergroot de levensduur van je achterwand aanzienlijk.

Een plaat op de bodem is niet nodig. Zolang de bodem van je terrarium op een vlakke ondergrond staat kan het glas heel wat hebben. Hoe dik is je bodem?
Het probleem van een houten plaat oid in je terrarium zorgt er weer voor dat er via de plank vocht achter de achterwand kan komen. Daarbij is hout niet vocht bestendig, of je moet jet weer gaan behandelen enzo.

5mm glas.

Dan laat ik dat maar achterwegen ;).

Ik heb er nu 2x 42W eco classic in hangen. Is dit een goede combinatie? (bij de vorige eigenaar groeiden de planten er uitstekend op) De warmte boven in is nu 29 á 30 graden (dit terwijl de voorkant open is, de deuren zijn eruit).
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gijs » 16 Aug 2011 21:21

Ha ha, daar kan ik je echt niet mee helpen... planten zijn niet mijn ding. :lol:

Ik heb het in het verleden wel geprobeerd, maar nee.... :(
Gebruikers-avatar
Gijs
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 17 Aug 2011 17:00

Ik heb wat Pastlijm van de Gamma gekocht. Dit is gewoon als tegellijm te gebruiken? (ziet er wit uit, redelijk dik maar wel smeerbaar) Hoe moet ik het aanbrengen?
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gijs » 17 Aug 2011 17:20

Spatel en blokkwast...
Gebruikers-avatar
Gijs
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 17 Aug 2011 19:02

en hoelang wachten voor de 2e laag?
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Doris » 17 Aug 2011 22:55

Tot het droog is, staat op de verpakking wat de minimale tijd is, maar gewoonlijk zie je het ook wel. Overigens oppassen met pastalijm dt je het niet te dik smeert. Liever meerdere dunnere lagen dan 2 hele dikke. Dan heb je namelijk meer kans op scheuren.
Dat vind ik sowieso het nadeel van pasta, dat het altijd dezelfde dikte heeft, dus in sommige gevallen lastiger bewerkt.

Weet niet of je al begonnen bent, maar piepschuim kan je vastlijmen met aquariumkit (ruitenkit geschikt voor aquaria) Je kan ook door met een papier mesje hier en daar wat weg te snijden meer relief creeeren.

Als je al begonnen bent, zijn we natuurlijk benieuwd naar de voortgang in de vorm van foto's! (hint, hint ;-) )
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 18 Aug 2011 00:05

Doris schreef:Tot het droog is, staat op de verpakking wat de minimale tijd is, maar gewoonlijk zie je het ook wel. Overigens oppassen met pastalijm dt je het niet te dik smeert. Liever meerdere dunnere lagen dan 2 hele dikke. Dan heb je namelijk meer kans op scheuren.
Dat vind ik sowieso het nadeel van pasta, dat het altijd dezelfde dikte heeft, dus in sommige gevallen lastiger bewerkt.

Weet niet of je al begonnen bent, maar piepschuim kan je vastlijmen met aquariumkit (ruitenkit geschikt voor aquaria) Je kan ook door met een papier mesje hier en daar wat weg te snijden meer relief creeeren.

Als je al begonnen bent, zijn we natuurlijk benieuwd naar de voortgang in de vorm van foto's! (hint, hint ;-) )

Ik ben inderdaad al begonnen. Heb het wel zo simpel mogelijk gehouden, gewoon bewerkt met een aansteker zonder echt veel vorm te creëren (moet toch mos tegenaan ;)). Zal kijken of ik eens wat kan uploaden.
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Bas. » 18 Aug 2011 18:19

Bas. schreef:
Doris schreef:Tot het droog is, staat op de verpakking wat de minimale tijd is, maar gewoonlijk zie je het ook wel. Overigens oppassen met pastalijm dt je het niet te dik smeert. Liever meerdere dunnere lagen dan 2 hele dikke. Dan heb je namelijk meer kans op scheuren.

Ik ben inderdaad al begonnen. Heb het wel zo simpel mogelijk gehouden, gewoon bewerkt met een aansteker zonder echt veel vorm te creëren (moet toch mos tegenaan ;)). Zal kijken of ik eens wat kan uploaden.

Nog geen foto's maar wel weer wat vragen :D.

- Weet iemand een goede online site voor bestellingen (planten)?
- Weet iemand een goede terrariumwinkel in de buurt van Nijmegen of in Gelderland (rainforest frogs is alleen een online-webshop)
Bas.
Newbie
Newbie

Volgende

Terug naar Flora