Flora

Nieuw terrarium

Hier kun je alles kwijt over planten voor de hobby.

Re: Nieuw terrarium

Berichtdoor lex83 » 18 Aug 2011 18:47

als je de grens over schiet naar kleve zit er daar een op de grosse markt.
Gebruikers-avatar
lex83
Full Member
Full Member

Berichtdoor Bas. » 18 Aug 2011 19:52

lex83 schreef:als je de grens over schiet naar kleve zit er daar een op de grosse markt.

Wat is de naam ervan? En wat zijn je ervaringen ermee?
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Doris » 19 Aug 2011 07:55

Hoi Bas,

Ik las even je topic door, en kwam daar iets tegen over mos in de achterwand klemmen.
Misschien mis ik verderop iets, maar mos en kale tegellijm werken niet echt. Tegellijm houdt nauwelijks vocht vast, en mos kan niet zonder. Hetzelfde geldt voor klimplantjes zoals ficus pumila. Bedenk ook dat tegellijm keihard wordt, dus iets erin prikken gaat niet.

Weet niet of je daar al een oplossing voor hebt, maar je zou turf in de achterwand kunnen kloppen. Turf houdt vocht vast en geeft klimplantjes grip.
Sommige mensen kloppen het in de laatste laag tegellijm als die nog nat is, ik betwijfel alleen of dat lang blijft zitten.
Je kan ook turf mengen met flevopol en er op smeren.
Of je gebruikt epoxyhars waarin je de turf klopt. Voor gebruik de turf goed drogen.

Let verder op dat het niet té vochtig wordt door je inrichting. Anolissen kunnen we lwat hebben, maar het wordt al gauw vochtig als je planten plaatst. Phelsuma's willen nog wat minder vocht, maar daar weet Eric meer van.
Even in verband met anolissen ga ik je toch even een link geven ook, van de grootste anoliskenners van Nederland. http://www.anolissen.nl Waarschijnlijk ken je het al, maar toch maar even bijgevoegd.

Groeten, Doris
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Bas. » 19 Aug 2011 10:04

Doris schreef:Hoi Bas,

Ik las even je topic door, en kwam daar iets tegen over mos in de achterwand klemmen.
Misschien mis ik verderop iets, maar mos en kale tegellijm werken niet echt. Tegellijm houdt nauwelijks vocht vast, en mos kan niet zonder. Hetzelfde geldt voor klimplantjes zoals ficus pumila. Bedenk ook dat tegellijm keihard wordt, dus iets erin prikken gaat niet.

Weet niet of je daar al een oplossing voor hebt, maar je zou turf in de achterwand kunnen kloppen. Turf houdt vocht vast en geeft klimplantjes grip.
Sommige mensen kloppen het in de laatste laag tegellijm als die nog nat is, ik betwijfel alleen of dat lang blijft zitten.
Je kan ook turf mengen met flevopol en er op smeren.
Of je gebruikt epoxyhars waarin je de turf klopt. Voor gebruik de turf goed drogen.

Let verder op dat het niet té vochtig wordt door je inrichting. Anolissen kunnen we lwat hebben, maar het wordt al gauw vochtig als je planten plaatst. Phelsuma's willen nog wat minder vocht, maar daar weet Eric meer van.
Even in verband met anolissen ga ik je toch even een link geven ook, van de grootste anoliskenners van Nederland. http://www.anolissen.nl Waarschijnlijk ken je het al, maar toch maar even bijgevoegd.

Groeten, Doris

Oftewel: ik kan beter alles eruit slopen en kurk + varenwortel inbouwen? al men werk voor niet geweest :(
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Bas. » 19 Aug 2011 14:36

Heb besloten om anti-krekel kurk te gebruiken en dan daarover varenwortel.

Is dit perfect voor planten/mossen? of adviseren jullie wat anders over de kurk te doen?

*varenwortel is wel heel duur als ik de achter+zijwand moet beplakken ermee . 50x20 kost al 14euro. Ik zou er dan 12 nodig hebben om heel de bak te beplakken. Weet iemand waar ze goedkoop zijn of goedkoop online te bestellen?
Bas.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Eric » 19 Aug 2011 15:33

Als het niet een te natte bak mag worden, had ik ervoor gekozen potjes te verwerken in de achterwand, of planten vastmaken aan takken etc. (tillansia's en bromelia's).

Mijn ervaring met varenwortel is dat het alleen begroeid als je het echt bevloeid.
Nevelen en sproeien was hier (ervaring met 3 bakken, variërend van 40x50x80 tot 50x80x100) niet voldoende. Ik heb destijds in de linkerhoek een pompje gezet met een opvoerhoogte van 100 cm. Deze heb ik met een buisje omhoog over de varenwortel laten lopen (randje van 1 cm over gehouden aan de bovenzijde en hier het pijpje overheen laten lopen), vervolgens met een 90 graden bocht boven de varenwortel laten lopen.

Aan de rechterkant een dop erop en in de buis gaatjes gemaakt om de 5 cm.
Zo liep het water dat omhoog gepompt werd over en door en tussen de varenwortel weer naar beneden, waar het automatisch door de bodem weer terugkwam bij het waterdeel onder de grondlaag. Deze pomp stond op een tijdschakelaar en stond ieder uur 4 keer een minuut of 5 aan.
Dus niet constant.
Er kwam dan eerst een schimmellaag op de varenwortel, en daaruit kwam dan mos.
Zowel bij de geperste als de gezaagde stukken.
Sommige mensen enten het varenwortel met javamos of smeren deze in met karnemelk, voldoende nat houden en veel licht gaf hier prachtige resultaten.

Wel spelde ik kleine plantjes en stekjes met een cocktailprikkertje op de achterwand (al dan niet met een plukje mos eromheen). Na een paar weken kan je dan het prikkertje weghalen en is het plantje geworteld in de varenwortel.

Let wel; het wordt hierdoor een natte bak, wellicht te nat voor veel soorten.
Ik had in deze bakken gifkikkertjes zitten.

Het is overigens niet nodig achter de varenwortel nog kurk te plaatsen, gewoon de platen rechtstreeks tegen het glas kitten.
Gebruikers-avatar
Eric
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Doris » 21 Aug 2011 09:40

Waarom klop je geen turf in? Dan hoef je niets te slopen en heeft nog en natuurlijke uitstraling ook!

Ik kan je aanraden even niets te doen, en even goed nadenken over de mogelijkheden. Iemand anders zei het al, eerst alles goed uitdenken, daarna pas beginnen, anders loop je tegen problemen op.

Robert Hoogveld (anolissen.nl) werk veel met boomschors, je kan de tegellijm inkloppen met turf (daar groeit in ieder geval goed ficus pumila tegenop), kurk kan ook, maar of dat nou zo goed werkt met mossen vraag ik me af, gen ervaring mee.
Daarnaast zou ik sowieso even informeren of mos wel geschikt is in en anolis of phelsumabak, aangezien het wel om heel vel vocht vraagt. Maar ht kan natuurlijk zijn dat jij een soortje knt dat minder vocht nodig heeft.

Als je toch overnieuw wilt beginnen is inderdaad de optie van Eric een hele geschikte.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Gijs » 22 Aug 2011 10:56

Ik zou voor de dieren die jij wil gewoon voor een tegellijm achterwand gaan, zeker aangezien je al een eind op weg bent. Ik vind dat sowieso het mooiste. Alleen een compleet begroeid palludarium vind ik mooier, maar ik begrijp dat dat veel te vochtig is.
In je tegellijm achterwand kun je makkelijk iets maken waar plantjes in of aan komen.

Ik heb in het verleden achterwanden gehad waar van alles achter kon kruipen..... nooit meer ! ! :angry-banghead:
Gebruikers-avatar
Gijs
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor lex83 » 26 Aug 2011 06:00

Geen idee van de naam, heb je ook weinig aan want hij staat niet op de voorgevel. Grossen schrijf je overigens wel met de duitse "s".

Iets verderop in Reese zit Ent-terrarien, die heeft ook een website. Of die nog op zijn oude plek zit weet ik niet, laatste keer dat ik er was hadden ze een deel verhuisd naar een ander pand.
Gebruikers-avatar
lex83
Full Member
Full Member

Vorige

Terug naar Flora