Flora

Reproductie planten in paludarium

Hier kun je alles kwijt over planten voor de hobby.

Reproductie planten in paludarium

Berichtdoor maartieboy » 10 Mrt 2013 14:47

Hallo iedereen,

Ik heb al een paar jaar een paludarium met kikkers en planten.
De planten doen het goed maar het valt me op dat ik nooit zaden en sporen zie.

Volgens mij verspreiden de planten alleen via de wortels.
Mijn vraag is dan ook: Waarom krijgen mijn terrariumplanten geen zaden.
Ook in mijn andere terraria bloeien de planten nooit en heb ik nooit kiemplanten.

Komt dit door het gebrek aan seizoenen?
Een paludarium is tropisch dus practisch seizoensloos toch?

Het lijkt mij juist zo leuk als ik kiemplantjes tegenkom en bloeiende planten in mijn terraria en paludaria heb staan.
maartieboy
Newbie
Newbie

Re: Reproductie planten in paludarium

Berichtdoor Lygodactylus » 11 Mrt 2013 11:14

Het is inderdaad een gebrek aan wisselingen in de temperatuur of vochtigheid waardoor planten niet gestimuleerd worden te bloeien, en zich alleen vegetatief, dus via worteluitlopers of nieuwe scheuten, vermeerderen. Op de meeste plaatsen is er zelfs in het tropisch regenwoud sprake van een drogere en nattere periode, of op iets hogere breedtegraden een lichte temperatuurdaling voor een paar weken, waarop de fenologie van planten (het groei-bloei ritme) is aangepast.

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor maartieboy » 11 Mrt 2013 19:58

kijk dat dacht ik al.
Bedankt voor je antwoord!

is dit in een terrarium/paludarium enigszins te na te bootsen?
Ik ben bang dat het moeilijk gaat omdat het al snel te droog wordt etc. en er moet natuurlijk rekening gehouden worden met de dieren de erin zitten.
Met een paludarium kan je de sproeibeurten verminderen natuurlijk maar met al dat water blijft de bak nat en vochtig.
maartieboy
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 11 Mrt 2013 20:37

Je kunt het wel proberen door een periode minder of juist meer te sproeien, maar het zal van de plantensoorten in je paludarium afhangen of dat ook echt effect heeft. Voor de meesten zal het niet genoeg zijn, maar voor anderen zou het net voldoende kunnen zijn om in bloei te schieten.

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Doris » 11 Mrt 2013 21:10

Zou je planten in potten hebben staan, dan zou je wellicht 1 plant tegelijk minder water kunnen geven?
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor maartieboy » 12 Mrt 2013 23:23

Hey Doris,

Ik heb helaas al mijn planten in het paludarium wortel laten schieten op turfblokken.
andere planten groeien op de zijwanden (reptiwall met stukken hout). Er zijn 2 potjes in de wand verwerkt waar het misschien bij zou lukken. ik gebruik een mist systeem in het paludarium wat het dan weer moeilijker maakt individuen te besproeien.

Misschien dat het in mijn langstaarten terra wel werkt. planten staan hier niet in potten, maar ik kan wel gedeeltes van het terra droger laten worden als het andere en dat dan weer omwisselen. Ik denk alleen dat seizoenen nabootsen met extra vocht alleen helpt bij echte tropische planten.
maartieboy
Newbie
Newbie

Berichtdoor Doris » 13 Mrt 2013 10:42

Ja en ik zou dat extra vocht in ieder geval niet in het langstaartenterrarium uitvoeren. Maar goed, dat weet je zelf ook wel :)
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Lygodactylus » 13 Mrt 2013 13:34

Laat ik hier even duidelijk over zijn. Mijn eerdere tip om een natter seizoen te proberen moet natuurlijk niet ten koste gaan van de dieren. Als dit niet overeenkomt met de natuurlijke seizoenen van de dieren kun je dit niet in hetzelfde terrarium proberen. Of je moet hierbij plantensoorten uit de natuurlijke habitat van de dieren gebruiken, dan kan het mooi synchroon en is het voor beiden goed. Dit laatste ben ik zelf sowieso een voorstander van, maar ik weet daarom ook hoe lastig het kan zijn...
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Lygodactylus » 13 Mrt 2013 13:34

Laat ik hier even duidelijk over zijn. Mijn eerdere tip om een natter seizoen te proberen moet natuurlijk niet ten koste gaan van de dieren. Als dit niet overeenkomt met de natuurlijke seizoenen van de dieren kun je dit niet in hetzelfde terrarium proberen. Of je moet hierbij plantensoorten uit de natuurlijke habitat van de dieren gebruiken, dan kan het mooi synchroon en is het voor beiden goed. Dit laatste ben ik zelf sowieso een voorstander van, maar ik weet daarom ook hoe lastig het kan zijn...
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor maartieboy » 15 Mrt 2013 16:12

Wat zou een goed substraat zijn voor optimale groei voor planten als fittonia, peperomia etc?

Ik denk zelf aan een mengsel van humus (zo'n gecomprimeerd blok), orchideeën aarde en turfstrooisel. misschien helemaal onderaan de bak wat speelzand o.i.d. zodat het substraat daarboven sneller opdroogt.
maartieboy
Newbie
Newbie

Terug naar Flora