Flora

Cactussen In Terra?

Hier kun je alles kwijt over planten voor de hobby.

Cactussen In Terra?

Berichtdoor sylvan » 17 Feb 2007 21:53

Hallo,Ik neem over een tijdje een terra erbij.Het wordt een steppen/savanne terrarium.Ik wou daar om het zoveel mogelijk op de natuur te laten lijken ook een cactus in zetten.Niet die met naalden ofzo maar die zonder.Nu mijn vraag kan dat?mvg,Sylvan
Gebruikers-avatar
sylvan
Sr. Member
Sr. Member

Cactussen In Terra?

Berichtdoor DeathStalker » 17 Feb 2007 22:01

Dat kan ja.. als je ver wil gaan in de inrichting van je bak; kan je erop kijken uit welk continent hij komt, want cactussen komen endemisch enkel in Amerika voor.Sommige vetplanten zijn geschikt voor in terrariums, maar over welk soort dier hebben we het hier ? Vleesetend, herbivoor..?
DeathStalker

Cactussen In Terra?

Berichtdoor ed1w2ard » 18 Feb 2007 00:11

Steppen en Savannes zijn met name graslanden.Als je voor een woestijnterra gaat kun je ook Aloe soorten en zoals gezegd niet-giftige vetplantjes nemen.Tillandsias doen het ook meestal goed ondanks dat het niet echt woestijnplanten zijn.Het hangt er wel een beetje af wat voor soort dier er in je terra zit, in mijn baardagamen bak moet ik regelmatig de planten vervangen.Die beesten hebben totaal geen respect voor flora.maar dat zit in hun natuur denk ik dan maar Bedenk je wel dat sommige planten een mooie schuilplaats zijn voor krekels e.d.groet,eD
Laatst gewijzigd door ed1w2ard op 18 Feb 2007 00:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
ed1w2ard

Cactussen In Terra?

Berichtdoor Blaze » 18 Feb 2007 09:48

Ik ga er van uit dat het om schildhagedissen gaat?Gerrhosaurus major
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Cactussen In Terra?

Berichtdoor sylvan » 18 Feb 2007 10:03

Het gaat om de Schildhagedis (Gerrhosaurus majorHet zijn niet echt herbivoren maar ze lusten af en toe ook wel fruit.En nauurlijk insecten (moriowormen,sprinkhanen)
Laatst gewijzigd door sylvan op 18 Feb 2007 10:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
sylvan
Sr. Member
Sr. Member

Cactussen In Terra?

Berichtdoor rutger » 19 Feb 2007 17:27

Hou er rekening mee dat niet opgetegen krekels aan die planten zullen beginnen. Als jouw dietje dit dan eet kan het ziek worden.Daarnaast zit je ermee dat je dier zich kan beschadigen als het in aanraking komt met je planten.Ik zou het alleen bij in bijvoorbeeld een paludarium.
Gebruikers-avatar
rutger
Sr. Member
Sr. Member

Cactussen In Terra?

Berichtdoor sylvan » 19 Feb 2007 19:32

Ja, dat kan inderdaad een probleem zijn ja.Wat ook een optie is het aanbieden van voedseldieren uit de hand.Dit zal geen optie zijn bij morowormen maar die kan je natuurlijk ook voeren via een bakje.Op een verhoging in het terra kan je een bakje neerzetten waar je het fruit en de wormen in kan doen.Kwa sprinkhanen voeren moet je er maar gewoon bij zijn en goed opletten.Je kan ook neplanten doen maar echte planten lijkt mij mooier.Krekels voeren heb ik van gehoort dat ze die niet eten (waarom weet ik ook niet) maar dan heb je in een snellle periode een hele grote familie krekel wonen.Dat willen we natuurlijk niet.
Gebruikers-avatar
sylvan
Sr. Member
Sr. Member

Cactussen In Terra?

Berichtdoor BertS » 19 Feb 2007 19:34

Plastic planten lijken net zo echt...
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Cactussen In Terra?

Berichtdoor robin h » 27 Feb 2007 18:15

Cactussen... ik zou me niet zoveel zorgen maken om de naalden die er al dan niet aanzitten.... in feite kun je reptielen nog op een mix van glasscherven en scheermesjes houden zonder dat ze zich open halen ( ik zou het overigens niet aanraden hoor hehe ) ik heb zelf altijd cactussen bij m'n hagedissen gehad... en als je de dieren voert met een tang oid is het geen probleem.... en ja, zorgen voor niet giftige cactussen voor omni en herbivoren ;)
Gebruikers-avatar
robin h
Sr. Member
Sr. Member

Cactussen In Terra?

Berichtdoor Iwan » 01 Mrt 2007 19:20

QUOTE (ed1w2ard @ 18 February 2007, 12:11 AM)
Steppen en Savannes zijn met name graslanden.Als je voor een woestijnterra gaat kun je ook Aloe soorten en zoals gezegd niet-giftige vetplantjes nemen.
Van Aloë Vera wordt gezegd dat het bladsap de darmwand aan kan tasten wanneer dat doorgeslikt wordt.
Gebruikers-avatar
Iwan
Hero Member
Hero Member

Cactussen In Terra?

Berichtdoor Iwan » 01 Mrt 2007 19:25

QUOTE (Iwan @ 1 March 2007, 07:20 PM)
QUOTE (ed1w2ard @ 18 February 2007, 12:11 AM)
Steppen en Savannes zijn met name graslanden.Als je voor een woestijnterra gaat kun je ook Aloe soorten en zoals gezegd niet-giftige vetplantjes nemen.
Van Aloë Vera wordt gezegd dat het bladsap de darmwand aan kan tasten wanneer dat doorgeslikt wordt.Ik heb ooit een woestijnroos (Kalanchoë thyrsiflora) bij mijn halsbandleguanen gezet. Da's een mooie vetplant maar die hield het niet lang vol. De plant stond in de 'koude zone' van mijn terrarium, zo'n 29 graden. Daar moeten ze toch tegen kunnen denk ik. Er hing een arcadia UV lamp naast en een stuk verder nog een persglaslamp. Misschien het verkeerde licht?
Gebruikers-avatar
Iwan
Hero Member
Hero Member

Terug naar Flora