How to build's

Van dressior naar terrarium.

Plaats en lees bouwverslagen van A tot Z met foto's, tekst en uitleg.

Van dressior naar terrarium.

Berichtdoor Norah1991 » 12 Jan 2012 01:00

Hoihoi,

Sinds kort heb ik mijn eerste baardagaam in mijn bezit.
Ik kreeg Karel in een bak van 80 x 40 x 40.
Natuurlijk is deze veel te klein voor hem.
Nou hebben mijn vriend en ik bedacht om van mijn dressior een terrarium te maken.
Zijn nieuwe huisje zal 1,80 x 40 x 50 worden!!
Hier zijn wij nou volop mee bezig en hier alvast het tot nu toe behaalde resultaat (helaas heb ik niet zo'n scherpe camera op me telefoon):

Zo was hij eerst.
Afbeelding

Lades en deurtjes verdwenen. :shock:
Afbeelding

Helemaal ingebouwd met piepschuim voor eventuele vocht en om het leuk aan te kleden en om aan te smeren.
Afbeelding

Afbeelding

Leuk trappetje met plateau.
Afbeelding

Nog een plateau en om te kunnen schuilen.
Afbeelding

Het geheel tot nu toe :D
Afbeelding

Morgen gaan we de wanden nog verder decoreren met ''stenen'' en ook had ik het idee om de water en voederbak in de bouwen (natuurlijk wel uithaalbaar).
Verder houdt ik jullie natuurlijk op de hoogte ;)

Ik hoor graag jullie meningen en/of tips!

Groetjes, Noortje
Norah1991
Newbie
Newbie

Re: Van dressior naar terrarium.

Berichtdoor TZB » 12 Jan 2012 09:30

Al zeker een hele verbetering tov de vroegere maten. Ziet er al goed uit.
De diepte is wel wat miniem (voor een volwassen exemplaar - weet niet hoe groot de jouwe nu is), maar ik neem aan dat dit een voorlopige bak zal worden (betonplexplaten kosten nu eenmaal niet echt veel)? De lengte zal alleszins gewaardeerd worden, zo zal hij lekker kunnen rennen, mooi ! :handgestures-thumbup:

Denk wel even aan verluchting in het terra...zou zonde zijn de volledig afgewerkte achterwand te moeten slopen omdat je dat puntje uit het oog verloren bent ;-)
Zeker foto's posten van de vooruitgang...indien nodig kan je hier op het forum ook veel topics vinden over het maken van tegellijm en epoxy voor de achterwand.

Een puntje : ik heb eigenlijk nog nooit een terra gezien waar de achterwand ook doorloopt op de ganse bodem. Ik zou je de moeite besparen, enkel de schuilplaatsen maken en dan geschikte ondergrond (zand) gebruiken - ik denk als je zand op een ondergrond van tegellijm en epoxy gaat strooien dit een minder resultaat zal geven - kan me hierin vergissen, heb geen ervaring met achterwanden...dus verbeter me gerust indien nodig :D

Ik weet ook niet hoe diep je de ondergrond best maakt voor baardjes, maar ik zou alleszins - was je vast wel van plan - een opstaande rand maken aan het terra, zodat je het zand lekker diep kan maken (als het me goed voorstaat graven ze graag) en je niet telkens als je het terra opendoet moet gaan stofzuigen :mrgreen:
Gebruikers-avatar
TZB
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 12 Jan 2012 10:59

Ziet er al heel goed uit, maar waarom piepschuim op de bodem? Maakt het alleen maar moeilijk om het schoon te houden.

groetjes renske
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Gup » 12 Jan 2012 11:12

TZB schreef:(betonplexplaten kosten nu eenmaal niet echt veel)?

Phoe nou heb ffe bij de gamma gekeken maar 82 euro voor een beste plaat is aardig wat geld De dikte is dan wel 18mm maar dat heb je wel nodig als er zand in komt.

Het idee om van je dressior een bakkie te bouwen is echt leuk bedacht!
Goed bezig alleen zoals de meerdere me al voor zeiden.. Het piepschuim op de grond kun je beter verwijderen en een plank op maat zagen en deze onderaan de dressior maken om daarop je schuifraampies te laten schuiven en achter het plankje het zand neer te leggen. Heb bij een kameraad van me (die ook baardjes heeft) ze wel eens zien graven.
Als ze op dat piepschuim komen dan krijg je een beste bende in de bak.

Verder zou je het piepschuim iets aan kunnen braden met een warmte föhn en daarop tegellijm tegen aan smeren om een mooie look te krijgen. Het helpt ook dat krekels zich dan niet in het piepschuim gangen kunnen gaan eten/graven dus is ook nog effectief.

Groetjes Gup
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Berichtdoor Darkdevil » 12 Jan 2012 11:59

TZB schreef:De diepte is wel wat miniem

inderdaad dit zou idealiter wel iets dieper mogen wezen :)

TZB schreef:(betonplexplaten kosten nu eenmaal niet echt veel)?

ik heb voor 12mm betonplexplaat van 244x122cm 33,95 betaald en dit mits goed ondersteund door een tafel ofzo kan echt genoeg zand dragen.

verder ziet het terrarium wat je hebt gemaakt er echt heel gaaf uit :) maar in verband met de lampen raad ik toch wel echt hoger dan 60 centimeter aan en voor de gemoedsrust van je diertje dieper dan 60 :) maar voor tijdelijk is het zeker een prachtige oplossing :D
Darkdevil
Full Member
Full Member

Berichtdoor Norah1991 » 12 Jan 2012 12:06

Ik heb piepschuim op de bodem omdat als ik dat niet doe, er kans ontstaat dat het hout krom gaat trekken van eventueel vocht. Over al het piepschuim komt natuurlijk nog tegellijm zodat alles hard wordt en er dus ook niet doorheen gegraven kan worden. Ook wordt de laatste laag op kleur gebracht :)

Ook door middel van tegellijm te gebruiken werkt dit dus ook waterafstotend.

Ik ga zeker een opstaande rand maken en ook bovenin maak ik een rand waar tevens mijn ventilatie in komt.

Dit is ons eerste project dus we zullen zien of alles gaat werken.

Ik ben wel van plan hier een permanente terrarium van te maken.
De ombouw was dus al op deze maten gebracht en dus kan ik hem niet dieper maken.
Ik vind dat je daar best een beetje omheen moet kunnen kijken als je alleen al naar de lengte kijkt. Hij gaat van 80 cm naar 180 he!
Scheelt een dikke meter..

Nou ik houd jullie allemaal op de hoogte :)
Norah1991
Newbie
Newbie

Berichtdoor Darkdevil » 12 Jan 2012 12:17

Norah1991 schreef:Ik vind dat je daar best een beetje omheen moet kunnen kijken als je alleen al naar de lengte kijkt. Hij gaat van 80 cm naar 180 he!
Scheelt een dikke meter..

ik snap wat je bedoelt, en ik ga nu als een enorme zeikerd klinken maar je moet niet alleen naar het grondoppervlak kijken want anders is een terra van 360x20x50 even goed als 180x40x50 en dat kan natuurlijk niet waar zijn.

maar tuurlijk is die meter erbij wel een hele verbetering maar het is nog steeds niet ideaal ;)
Darkdevil
Full Member
Full Member

Berichtdoor Norah1991 » 12 Jan 2012 12:26

De vorige eigenaar had Karel al vanaf jongs af aan in deze 80 cm bak zitten..
Hij leeft anders nog steeds en hij zal nu weer meer te lopen en te klimmen krijgen..

Vind eigenlijk dat ik dus al een goede daad verricht :P
Norah1991
Newbie
Newbie

Berichtdoor Norah1991 » 12 Jan 2012 12:43

Hier een foto van zijn huidige terrarium:

Afbeelding

Karel:

Afbeelding

Zo groot is Karel:

Afbeelding
Norah1991
Newbie
Newbie

Berichtdoor Norah1991 » 12 Jan 2012 12:45

Ik heb Karel even opgemeten en hij komt op ongeveer 43 cm met staart.
Norah1991
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 12 Jan 2012 13:13

Norah1991 schreef:Ik heb Karel even opgemeten en hij komt op ongeveer 43 cm met staart.

Hij ziet er nog best goed uit voor een baardagaam in die omstandigheden. Zie geen erge vormen van rachtis of zo. :D Mooi beestje met een redelijke maat.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Darkdevil » 12 Jan 2012 17:01

Norah1991 schreef:De vorige eigenaar had Karel al vanaf jongs af aan in deze 80 cm bak zitten..
Hij leeft anders nog steeds en hij zal nu weer meer te lopen en te klimmen krijgen..

nee tuurlijk doe je het ook goed ;) ik zeg ook niet dat het fout is ;) ben blij dat je zo snel handelt en kastjes opoffert voor je beestje :D
Darkdevil
Full Member
Full Member

Berichtdoor TZB » 12 Jan 2012 19:14

Darkdevil schreef:
Norah1991 schreef:De vorige eigenaar had Karel al vanaf jongs af aan in deze 80 cm bak zitten..

nee tuurlijk doe je het ook goed ;) ik zeg ook niet dat het fout is ;) ben blij dat je zo snel handelt en kastjes opoffert voor je beestje :D

Sja, puur meningsgebonden blijkbaar maar ik vind dat als je iets doet je het goed moet doen. Een baardagaam van 43 cm (nu) steken in een terra van 40 cm (minder nog door de achterwand) diep is 'not the way to go' in mijn mening en zeker geen goede daad (toch niet als permanent verblijf), ook al is het inderdaad een verbetering tov de vroegere situatie (beetje zoals een dakloze een fles Vodka geven - dan is die ook gelukkig, maar of het zijn situatie helpt?).
Als ik mijn boa van 2 meter 30 in een hok van 400 x 30 x 50 steek kan ik ook oordelen dat de lengte het gebrek aan diepte goedmaakt, maar zo werkt het dus niet...Daarom heeft dat dier dan ook 200 x 100 x 100 ter beschikking.
Voor de prijs hoef je het niet te laten - ik betaal € 26 voor een 18mm betonplexplaat (heb er nu 4 staan) in Belgie, dus in Nederland (grotere markt) zal het vast goedkoper dan dat te vinden zijn.

Alleszins - zoals gezegd - puur mijn mening, dus no pun intended, het is sowieso een verbetering tov de eerdere situatie, maar verre van ideaal....
Hetgeen me wel bizar overkomt, is dat je nu een foto post van het dier op de sofa, ook al was de raad gegeven het dier in zijn terra te laten gewennen...ook weer mijn mening, maar dan lijkt het alsof je de goed bedoelde raad gewoon in de wind slaat...(of je moet je woonkamer goed verwarmd hebben natuurlijk), temperatuursschommelingen zijn nu eenmaal niet goed voor je dier.

Als ik fout zit, let me know, het is hier een forum voor een reden... :mrgreen:
Gebruikers-avatar
TZB
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Gup » 12 Jan 2012 19:34

Hoppa cirkelzaag er op en door midden met het dressoir. Verbreden met 30 cm en je hebt meteen een kanaal waar je draden en lampen kunt hangen. Piepschuim kost eigenlijk niks en voor het dier is het belangrijk om zich te kunnen draaien en zich vrij te kunnen voelen op langere termijn.
Ben misschien wat radicaal maar als mij zoiets zou worden gezegd zal ik het advies gewoon opvolgen.
We kunnen er wel om blijven praten maar veranderd niets aan de situatie dus "minder lullen en gewoon doen" zou het streefpunt moeten zijn om in ieder geval het dier een betere toekomst te kunnen geven.

Groetjes Ramon
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Berichtdoor Darkdevil » 12 Jan 2012 20:14

TZB schreef:Sja, puur meningsgebonden blijkbaar maar ik vind dat als je iets doet je het goed moet doen. Een baardagaam van 43 cm (nu) steken in een terra van 40 cm (minder nog door de achterwand) diep is 'not the way to go' in mijn mening en zeker geen goede daad (toch niet als permanent verblijf), ook al is het inderdaad een verbetering tov de vroegere situatie (beetje zoals een dakloze een fles Vodka geven - dan is die ook gelukkig, maar of het zijn situatie helpt?).
Als ik mijn boa van 2 meter 30 in een hok van 400 x 30 x 50 steek kan ik ook oordelen dat de lengte het gebrek aan diepte goedmaakt, maar zo werkt het dus niet...Daarom heeft dat dier dan ook 200 x 100 x 100 ter beschikking.
Voor de prijs hoef je het niet te laten - ik betaal € 26 voor een 18mm betonplexplaat (heb er nu 4 staan) in Belgie, dus in Nederland (grotere markt) zal het vast goedkoper dan dat te vinden zijn.

Alleszins - zoals gezegd - puur mijn mening, dus no pun intended, het is sowieso een verbetering tov de eerdere situatie, maar verre van ideaal....
Hetgeen me wel bizar overkomt, is dat je nu een foto post van het dier op de sofa, ook al was de raad gegeven het dier in zijn terra te laten gewennen...ook weer mijn mening, maar dan lijkt het alsof je de goed bedoelde raad gewoon in de wind slaat...(of je moet je woonkamer goed verwarmd hebben natuurlijk), temperatuursschommelingen zijn nu eenmaal niet goed voor je dier.

Als ik fout zit, let me know, het is hier een forum voor een reden...

nee tuurlijk heb je ook een punt. daarom maakte ik ook eerder deze opmerking.
Darkdevil schreef:ik snap wat je bedoelt, en ik ga nu als een enorme zeikerd klinken maar je moet niet alleen naar het grondoppervlak kijken want anders is een terra van 360x20x50 even goed als 180x40x50 en dat kan natuurlijk niet waar zijn.

maar tuurlijk is die meter erbij wel een hele verbetering maar het is nog steeds niet ideaal ;)
Darkdevil
Full Member
Full Member

Berichtdoor MarcoG » 12 Jan 2012 23:05

Gup schreef:Hoppa cirkelzaag er op en door midden met het dressoir. Verbreden met 30 cm en je hebt meteen een kanaal waar je draden en lampen kunt hangen. Piepschuim kost eigenlijk niks en voor het dier is het belangrijk om zich te kunnen draaien en zich vrij te kunnen voelen op langere termijn.
Ben misschien wat radicaal maar als mij zoiets zou worden gezegd zal ik het advies gewoon opvolgen.
We kunnen er wel om blijven praten maar veranderd niets aan de situatie dus "minder lullen en gewoon doen" zou het streefpunt moeten zijn om in ieder geval het dier een betere toekomst te kunnen geven.

Groetjes Ramon

Weet je, dat is niet eens zo raar idee...

Lekker goedkoop, bovenop ruimte voor verlichting en verluchting
MarcoG
Full Member
Full Member

Berichtdoor Darkdevil » 12 Jan 2012 23:41

houd je inderdaad mooi 80x90 terra over is nog helemaal niet zo'n stom idee misschien :) zeker overwegen om te doen :)
Darkdevil
Full Member
Full Member

Berichtdoor Gup » 13 Jan 2012 13:27

Bij glazen bakken zou niet met een cirkel zaag door glas heen gaan proberen te snijden maar dat snapt denk ik wel iedere leek :pray:

Voor een houten bak zeer de moeite waard als het eerst een tijdelijke bak zou zijn waarna het dier verder groeit de bak ook mee groeit en dan de bak als vast onderkomen maken. De voorzijde blijft het zelfde dus je hoeft geen extra glas of iets dergelijks te halen.

Onderkant zijkant en bovenkant ben je zo door heen en het verbreden is uit eindelijk zo gedaan.
Qua afwerking ziet het er ook nog een beetje design achtig uit.

Als je een houten bak heb en je wil een regenwoud terrarium kun je er ook voor kiezen om het zelfde te doen wat deze mensen hebben gedaan met hun dressoir.. De binnen kant zou je kunnen bekleden met plexiglas (voor aan het dressoir onder in om het zand tegen te houden ook een balk/plank bevestigen en plexiglas er achter).
Dit is waterdicht als je alle kieren netjes met de juiste kit af kit.

Groetjes
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gup » 13 Jan 2012 13:37

@ Norah1991
Het spijt me zeer dat wat ik schrijf dat het misschien een beetje hard overkomt.
Het zou misschien in het vervolg handiger zijn om eerst wat info te lezen wat betreft de basis behoeften van een diersoort die u heeft.
Ga van het basis behoefte uit en maak dan als eigen invulling de bak groter dan dat er als basis gegeven word.
Het kan zijn dat u misschien in de toekomst nog een dier er bij zou willen als gezelschap voor Karel.
Dan bent u er al op voorbereid en hoeft u niet nog eens een zootje te maken met een cirkelzaag :handgestures-thumbupright:

Groetjes Gup
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Berichtdoor jfk » 13 Jan 2012 19:47

Het zou misschien in het vervolg handiger zijn om eerst wat info te lezen

Tegenwoordig word 60 bij 120 of zelfs 100 aangegeven als minimale maat voor een baardagaamterra.
Wat dat betreft is 180 bij 40 dus ruim boven de minimale maat,helemaal niet raar dus dat topicstarter dacht er goed aan te doen.
De maat komt echter heel raar uit vanwege de geringe diepte en derhalve kan deze inderdaad beter aangepast worden.
Het is natuurlijk wel prettig dat het dier zich überhaupt om kan draaien zonder geknikte staart. :D
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Gup » 14 Jan 2012 07:45

Ghehe ffe buikje in houden om er langs te kunnen :P

Denk dat het allemaal wel goed komt.
In iedergeval heel veel plezier met bouwen en laat maar door middel van foto's zien wat jullie gemaakt hebben.
Desnoos gewoon in de bak zoals die nu is maar er over blijven praten is best handig maar het dier zit nu nog in een klein bakkie.
Komt dus allemaal goed en ben benieuwd naar het resultaat :D

Groetjes Ramon
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Berichtdoor jfk » 15 Jan 2012 20:16

En Noortje,alweer vorderingen?
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Norah1991 » 21 Jan 2012 16:52

Intussen is het nieuwe terrarium zo goed als af.
We moeten het alleen nog even schuren en misschien een kleurtje geven maar Karel zit al in zijn nieuwe bakkie.
Hij is er helemaal blij mee en ik denk dat het allemaal nog wel meevalt qua maten.
Ik zal spoedig een foto plaatsen van zijn nieuwe huisje!
Dat gaat me nu helaas even niet lukken.
Norah1991
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gup » 22 Jan 2012 20:35

:handgestures-thumbup:
Ben benieuwd. In ieder geval beter dan het kleine hokje waar die in zat :handgestures-thumbupright:
Gebruikers-avatar
Gup
Newbie
Newbie

Terug naar How to build's