How to build's

Kamerterrarium voor vogels

Plaats en lees bouwverslagen van A tot Z met foto's, tekst en uitleg.

Kamerterrarium voor vogels

Berichtdoor Lygodactylus » 02 Dec 2013 23:45

Ik ben in februari begonnen met de bouw van een groot terrarium, op de grens van mijn woonkamer en reptielenkamer. Ik begin even met een foto van de bak zoals hij er nu bij staat. De laatste weken ben ik begonnen met de beplanting, nu begint het ergens op te lijken. Het is echter nog niet klaar, er moet nog wat beplanting bijkomen, en waarschijnlijk maak ik nog een extra ventilatierooster in een van de deksels, maar dit afhankelijk van wat de luchtvochtigheid (condens op de ruit) de komende weken doet.
Waarschijnlijk zal ik rond de kerst de eerste, en voorlopig enige bewoners in de bak plaatsen: een koppel Kikuyu brilvogels (Zosterops poliogastrus eurycricotus). Als dit allemaal op de rit staat zal ik proberen er Amereega trivittata, en mogelijk een Gonatodes/Anolis soort bij te plaatsen. De bak is 180 x 90 x 175 cm overigens.

Allereerst het voorlopige resultaat, daarna zal ik de bouw met foto's beschrijven.
Niet de beste foto's overigens, zal binnenkort eens wat goede foto's maken, maar om een idee te krijgen volstaat dit wel.

De bak in de kamer:
kamerterrariuml1.jpg
kamerterrariuml1.jpg (164.5 KiB) 6400 keer bekeken

Hele bak (veel reflectie in de foto):
kamerterrariuml5.jpg
kamerterrariuml5.jpg (165.05 KiB) 6400 keer bekeken

Bodem vanaf links:
kamerterrariuml2.jpg
kamerterrariuml2.jpg (181.38 KiB) 6400 keer bekeken

Bovenin vanaf links:
kamerterrariuml3.jpg
kamerterrariuml3.jpg (156.26 KiB) 6400 keer bekeken

Watergedeelte in rechterkant:
kamerterrariuml4.jpg
kamerterrariuml4.jpg (181.95 KiB) 6400 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Re: Kamerterrarium voor vogels

Berichtdoor gerard » 03 Dec 2013 06:44

Ziet er goed uit!
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor GerritH » 03 Dec 2013 08:35

Leuk. Ziet er mooi uit.
Het probleem met dit soort bakken is altijd dat vogels zoveel schijten. Nu denk ik dat je in een redelijk vochtige bak een eind kunt komen met een flinke hand pissebedden (werken bij mij de mest van de boomvaranen perfect weg), maar het blijft afwachten.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor kenn » 03 Dec 2013 08:46

Ik had eens een vraag hierover:
Ga je geen last hebben met dat grote raam? Dat de vogels ertegen vliegen?

mvg
Ken P.
Gebruikers-avatar
kenn
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Lygodactylus » 03 Dec 2013 09:56

In verhouding tot reptielen schijten vogels inderdaad wel meer, maar hoeveel dat is, en hoeveel last ik daarvan krijg kan ik alleen maar bepalen door het uit te proberen en te kijken hoe het uitpakt.

Hetzelfde geldt voor het grote raam. De bak zelf is veel lichter dan de kamer, dus is er een sterke spiegelwerking aan de binnenkant. Maar of ze ertegenaan gaan vliegen weet ik niet, dat zal ik af moeten wachten. Mijn vader heeft jaren geleden ook kleine tropische vogels in kooien met een glazen voorruit gehouden, en had weinig last van tegen de ruiten vliegen.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Reptile_Addict » 03 Dec 2013 10:53

Wow, ziet er echt supermooi uit!!!!
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Lygodactylus » 03 Dec 2013 23:18

De uitgangssituatie: een wand met raam tussen mijn woonkamer en reptielenkamer. Dit bood perspectief.
Afbeelding.

Ik ben helaas de eerste serie foto's met daarop het materiaal en de bouw van het onderstel kwijt. De bak is gebouwd van 12mm betonplex. Het onderstel is een frame van 44mm balken. Hier foto's van het onderstel na afloop.
Volledig:
Afbeelding

Rechts, met reservoir voor sproeisysteem:
Afbeelding

Links met achterin waterbuffer voor waterval en voorin pompen voor de waterval en sproeisysteem:
Afbeelding

Stroomvoorziening voor de pompen:
Afbeelding

De bak bestaat uit twee horizontale delen, dat kwam het beste uit qua zaagefficientie. Dit is het bovenste stuk, klaar om bovenop geplaatst te worden.Afbeelding

Onderste helft:
Afbeelding
Afbeelding

Dubbele wand naast de voorruit.
Afbeelding

Zijwand zit erin, zijdeur staat er nog voor.
Afbeelding

Zijwand
Afbeelding

Voorruit van binnenuit.
Afbeelding

Ventilatiestrook onder de voorruit. Ik heb de glaslatten aan de binnenkant verwijderd, en vervangen door brede stroken trespa. Hierdoor kan er geen vocht bij de houten kozijnen komen.
Afbeelding

Bovenste helft erop geplaatst.
Afbeelding
Voor de afdichting van de kier tussen de onderste en bovenste helft heb ik een T-profiel gekit (H-profiel in de lengte doorgesneden).
Afbeelding

Deur aan de voorkant, in principe gaat alle gewone verzorging via de linkerzijkant, maar de bak is te breed om overal bij te kunnen vanaf een kant, dus de extra deur geeft mogelijkheden om watergedeelte te bereiken en aan de inrichting te werken. De deur is dubbel, binnenwand van betonplex, buitendeur is in de originele wand gezaagd om onopvallend af te werken. (staat hier op de foto een tempex plaat tijdelijk in om niet teveel warmte uit de reptielenkamer te verliezen).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bak is dicht.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Lygodactylus » 03 Dec 2013 23:28

Zijdeur geplaatst:
Afbeelding

Stroomvoorziening voor verlichting/ventilatie.
Afbeelding
Afbeelding

Rooster om in verlichting kijken te voorkomen.
Afbeelding

Ophanging Solar raptors.
Afbeelding

Bovenkant. In het midden de VSA's voor de Solar raptors, rechts de VSA's voor de PL verlichting. Totale verlichting bestaat uit 2 x 70W Solar raptor, 2 x 55W PL en 2 x 35W halogeenspots als sfeerverlichting voor 's avonds. Links en rechts deksels die geopend kunnen worden. Solar raptors hangen aan aluminium profielen, PL verlciting is bevestigd aan reflectoren in de te openen deksel.
Afbeelding
Ventilatie-opening is afgewerkt met benzinegaas.
Afbeelding

Extra ventilator die ik onderin de zijwand geplaatst heb omdat de voorruit besloeg. Vanwege de vaste voorruit vereist het voorkomen van condens extra techniek. Ik heb een ventilatiesysteem gebouwd, dat via kleine pc ventilatoren de warme lucht uit de lichtkap zuigt, en via een pvc-pijp in de ventilatiestrook onder de voorruit weer omhoog blaast. Daarnaast ligt er een warmtekabel in de ventilatiestrook om de stijgende lucht nog extra te verwarmen. Helaas werkte dit systeem nog niet afdoende, maar na plaatsing van de extra ventilator in de zijwand werkt het wel.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Lygodactylus » 03 Dec 2013 23:33

Waterafvoer voor het vijvertje.
Afbeelding

Inrichting opgebouwd uit tempex. Ik heb touwen gebruikt als lianen. Bomen zijn opgebouwd uit gaas, met daarover een dunne stof die als onderlaag voor vijvefolie verkocht wordt. Palm is een dode stam die ik gekregen heb. Prima ondergrond voor kleine plantjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor GerritH » 04 Dec 2013 08:30

iet er mooi uit en leuk dat je nog iets met die palmstam doet :handgestures-thumbup:

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor kenn » 07 Dec 2013 07:34

Respect! :bow-yellow:
Knap hoor!!
Gebruikers-avatar
kenn
Jr. Member
Jr. Member