How to build's

Achterwand terrarium

Plaats en lees bouwverslagen van A tot Z met foto's, tekst en uitleg.

Achterwand terrarium

Berichtdoor BennyT » 02 Jan 2014 21:24

Een hele goedenavond allen.

Ik heb vandaag een terrarium gekocht voor mijn baardagamen die ik binnenkort wil gaan kopen.

Hij is helemaal van glas en nu wil ik zelf de achterwand gaan maken van tempex, en wil er graag leuke plateau's in maken en gelijk een soort schuilplaatsjes.

Nou heb ik al het een en amder van het fora afgeplukt om dit zo natuurlijk mogelijk eruit te laten zien zoals de achterwand mooi rots motief in kerven en te kleuren.

Ik ben hier echt onervaren in en dit worden mijn eerste reptielen die ik ga houden, en wil nu graag weten wat ik juist wel kan doen en wat absoluut niet

Nou zou ik graag de plateau's twee platte stenen gebruiken althans zo lijkt het als ik op de fotos van andere terraria bekijk, of is dit ook gewoon van tempex en als dit stenen zijn moeten dit ook speciale zijn ? Warmte stenen ofzo iets?

Ik heb verder rood zand gehaald in dierenzaak dat leek mij wel mooi en wil ook graag mijn wand hier mee bestrooien.

en er mooie kleuren aangeven. Hoe begin ik hier aan,

en wat heb ik hier voor nodig dat het mooi natuurlijk lijkt.

Dan hoe maak ik de achterwand vast met welk soort lijm want het moet natuurlijk niet giftig zijn.

en wil natuurlijk niet dat de krekels achter de wanden kunnen komen.

Verder wil ik mijn terrarium nog een beetjen opfleuren met verschillende accessoires zoals en boomschorsje of iets dergelijks,

kan ik hiervoor ook gewoon iets uit het bos halen en laten drogen of zitten hier ziektes in voor het beestje.

Dit waren zo ongeveer mijn vragen voor nu alvast bedankt voor jullie tijd en hulp.
BennyT
Newbie
Newbie

Re: Achterwand terrarium

Berichtdoor Lygodactylus » 02 Jan 2014 23:35

Ik zou om te beginnen eens een flink aantal topics in dit deel van het forum doorlezen. Er zitten een aantal goede voorbeelden bij van hoe achterwanden gebouwd zijn.

Maar even snel een paar tips. Voor horizontale plateau's kun je (lei)stenen gebruiken, maar ik zou aanraden dit ook van tempex te maken. Dit maakt het geheel een stuk lichter, en ook de overgang mooier.

Tempex platen kun je gewoon met siliconenkit tegen de glaswand kitten. Gebruik hiervoor zuurvrije kit, speciale siliconenkit voor aquaria bijvoorbeeld, maar siliconenkit bouw kan ook, zolang het maar zuurvrij is, dus geen dampen afscheidt.

Als eerste laag over de tempex is tegellijm het handigst. Voor de toplaag heb je verschillende opties (tegellijm, elastopur, epoxy etc.) en bij vrijwel alle opties kun je het rode zand erop strooien voor het droog is.

Ik gebruik zelf ook veel hout uit het bos, de kans op ziekten is vrijwel uitgesloten.

Succes!
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor BennyT » 03 Jan 2014 14:38

Ik mijn spulletjes vandaag gehaald ga er van de week mee beginnen als die klaar is zet ik wel even wat fotos online thx voor de hulp alvast
BennyT
Newbie
Newbie

Berichtdoor barry » 03 Jan 2014 14:41

Je kan ook foto's tussendoor maken en die tussentijds op het forum zetten.
als een soort van bouwverslagje ;-) :D
Gebruikers-avatar
barry
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Reptile_Addict » 03 Jan 2014 15:26

Lygodactylus schreef:Gebruik hiervoor zuurvrije kit, speciale siliconenkit voor aquaria bijvoorbeeld, maar siliconenkit bouw kan ook, zolang het maar zuurvrij is, dus geen dampen afscheidt.

Laat je niet afschrikken door de zure lucht!!!! Zuurvrij is een beetje vreemde naam voor aquariumkit aangezien het vrij zuur ruikt....
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor BennyT » 03 Jan 2014 16:05

Reptile_Addict schreef:
Lygodactylus schreef:Gebruik hiervoor zuurvrije kit, speciale siliconenkit voor aquaria bijvoorbeeld, maar siliconenkit bouw kan ook, zolang het maar zuurvrij is, dus geen dampen afscheidt.

Laat je niet afschrikken door de zure lucht!!!! Zuurvrij is een beetje vreemde naam voor aquariumkit aangezien het vrij zuur ruikt....

Ik heb bisonkit gehaald zuurvrij wat voor in de badkamer gebruikt wordt e.d
BennyT
Newbie
Newbie

Berichtdoor BennyT » 05 Jan 2014 23:20

Ok ik ben dus onder het bouwen van mijn achterwand en de inrichting achter gekomen dat ik toch nog met een paar vragen zit.

ik zit nu met de verlichting als eerste
Er staat overal op internet dat ze de lamp niet mogen raken.

nu vind ik dat een beetje een breed begrip, en zou graag willen weten of er ook een afmeting voor staat hoever de lamp van hun warmte plek af moet hangen, want het moet natuurlijk niet te warm/koud worden.

Mijn tweede vraag is hoe zit het met de nacht hoe zorg ik ervoor dat het niet te koud word in het terrarium nu zijn er nacht lampen maar dan zou ik er een derde lamp in moeten hangen? De eigenaar in een dierenwinkel, zij dat zij nooit lampen aan had en dat het gewoon kon voor de nacht dat het afkoelt.

Maar ik wil het natuurlijk wel zeker weten want wil niet dat die beestjes het straks te koud krijgen.
BennyT
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 08 Jan 2014 22:59

Ik zou minimaal 30 cm aanhouden tussen de lamp en de zonplaats. De gewenste temperatuur op die zonplaats kun je dan verkrijgen door het juiste wattage te kiezen. Als het te koud wordt: hoger wattage, als het te warm wordt: lager wattage. Bij baardagamen kun je uitgaan van 35-40 graden onder de spot als basis, aan de hand van het gedrag van het dier kun je bekijken of er nog iets moet veranderen.

Waar komt het terrarium te staan en hoe warm is het 's nachts in die ruimte? Normaal gesproken is kamertemperatuur prima voor baardagamen 's nachts (ergens tussen 15 graden in de winter, en 25 graden in de zomer).
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor BennyT » 09 Jan 2014 20:58

Bij ons staat de kachel altijd op 17 graden.

Het terrarium staat nu in het midden van de woonkamer ongeveer, ben nu het terrarium aan het testen hoe warm het ongeveer wordt.
BennyT
Newbie
Newbie

Terug naar How to build's