How to build's

Bouwverslag paludarium

Plaats en lees bouwverslagen van A tot Z met foto's, tekst en uitleg.

Bouwverslag paludarium

Berichtdoor Laurens » 17 Apr 2014 16:42

Hallo allemaal,

Vandaag officieel begonnen met het paludarium voor in de woonkamer!
Het wordt een paludarium van 70 cm breed, 42 cm diep en 88 cm hoog. Daar bovenop komt nog een lichtbak van 16 cm hoog. Er komt ook nog een kastje onder. De toekomstige bewoners zijn 1.1 Lygodactylus williamsi en 2.1 Dendrobates leucomelas.

Qua techniek kunnen we het redelijk kort houden. Een sproeisysteem dat 2 maal daags een minuutje sproeit door 2 sproeikoppen, verlichting (zie hieronder), 2 ventilatoren die de lucht uit de lichtkap het paludarium in blazen en daardoor voor bewegende lucht zorgen, 2 ventilatoren voor in de zomer zodat er warme lucht het paludarium uit gevoerd kan worden en de nodige meet- en regelapparatuur. De bovenkant van het paludarium wordt overigens helemaal van benzinegaas en aan de voorzijde komt een stripje van een paar cm.

De verlichting die ik ga gebruiken is de volgende:
- 1x PL-L (osram dulux l) 36W kleur 954 (daglicht)
- 1x T5 HO 24W kleur 965 (koel daglicht)
- 1x T5 HO 24W kleur 840 (koel wit)
- 1x spaarlamp Arcadia 26W 7% uv

Het is de bedoeling dat het een echte showbak wordt. De achterwand ga ik maken van piepschuim en pur (met hout erin), besmeerd met elastopur en daar turfstrooisel ingedrukt. Er komt aan de voorkant van de bak een strook water (zwevend glas principe) met wat vuurgarnaatjes. Dit water wordt in beweging gebracht door een opvoerpompje welke het water via een stuk hout naar beneden laat lopen.
Als bodembedekking krijgen we hydrokorrels met daarop worteldoek en tropic-plate. Deze laat ik begroeien met javamos.

Vandaag heb ik het glas besteld. Ik had al enkele offertes ontvangen die van 105 tot 210 euro opliepen voor het glas. Vandaag bij het lokale schildersbedrijf geweest en die kon het voor 50 euro voor me regelen. Heb ik dus maar gelijk gedaan.

Hieronder nog wat plaatjes van de toekomstige bak :)

Vooraanzicht.jpg
Vooraanzicht paludarium
Vooraanzicht.jpg (83.55 KiB) 12394 keer bekeken

ISO.jpg
Overzicht paludarium
ISO.jpg (74.56 KiB) 12394 keer bekeken

Land-water.jpg
'Zwevend' glas land-water
Land-water.jpg (85.54 KiB) 12394 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Re: Bouwverslag paludarium

Berichtdoor Laurens » 18 Apr 2014 09:03

Ook het hout voor de lichtkap en het kastje is besteld. Het is betonplex geworden (1 plaat, €30), welke ik zwart ga schilderen. De binnekant van de lichtkap zal wit worden.
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 02 Mei 2014 09:06

Zo, even een update.

Nog niet begonnen met de bak, maar inmiddels wel het glas en het hout binnen. Ook alle andere spullen die ik nodig heb voor de bouw, techniek en inrichting heb ik allemaal al binnen (behalve het sproeisysteem).
Het hout moet nog op maat gezaagd worden, dat ga ik vanavond laten doen. Voor het glas heb ik 6mm genomen en alsnog is een strookje van 5cm gesneuveld. Maar even een nieuwe besteld dus.

Ik heb nu in totaal €726,06 uitgegeven. Dit is exclusief het sproeisysteem en exclusief de schuifruiten, deze moet ik nog bestellen. Ik zal als alles af is nog eens een topic openen met wat het nu precies gekost heeft en wat ik allemaal aangeschaft heb.

In de techniek is nog wat veranderd. Ik ga gebruik maken van 2 thermo control PRO 2's. Één voor verwarmen en één voor koelen. Hierdoor houd ik ook een secondetimer over welke ik voor het regensysteem kan gebruiken. Dan kan ik ook korter dan een minuut sproeien.

Ik ga alles op het gemak doen, dus het kan nog wel even duren voordat de bak af is :p

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 04 Mei 2014 16:21

De lichtkap is toch een paar cm kleiner dan ik had gedacht. Het past er net niet in zoals dat ik zou willen. Nu ben ik na een beetje puzzelen uitgekomen op de volgende indeling (zie afbeelding). Wat vinden jullie hiervan? De langste reflectoren zijn die voor de T5 balken (helemaal voor en helemaal achter). De korte reflector is voor de PL-L (in het midden. De cakevorm (in het midden) is voor de uv-spaarlamp en de laatste lamp (die ronde in het midden) is een elstein warmtelamp.

Graag jullie mening over de indeling en wat jij eventueel zou veranderen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 10 Mei 2014 18:49

De onderkast en de lichtkap vorige week in elkaar gezet, maar natuurlijk ging niet alles zoals gepland. Iets verkeerd berekend en iets verkeerd gezaagd. Uiteindelijk staat het (een beetje anders dan gepland) in elkaar en ben ik tevreden met het resultaat. Vandaag weer de hele dag bezig geweest. Alles geschuurd, ontvet en gegrond. Nu wachten totdat de grondverf droog is en dan alles nog aflakken. Maandag de laatste stukjes glas ophalen en dan kan de bak zelf ook in elkaar gezet worden.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 15 Mei 2014 10:13

Gister avond weer een uurtje bezig geweest. Heb wat kiertjes geverfd en heb de lampenkap voor de Arcadia lamp in elkaar geknutseld (wel de fitting een beetje gesloopt :P).
Het glas is nu ook allemaal binnen. Morgen middag de glazen bak in elkaar zetten.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 19 Mei 2014 09:05

Ben vrijdag weer volop bezig geweest, maar was vergeten om foto's te maken. Ik ben vrijdag bezig geweest met het afwerken van het schilderwerk, dat is nu allemaal klaar. Daarna heb ik samen met mijn pa de glazen bak in elkaar gezet. Dat ging gelukkig goed. Het was wel nog even moeilijk met het inzetten van de 'zwevende' delen. Hiervoor hebben we een spijker in een houten latje geslagen, zodat het glas hier op kon rusten. Tot slot nog even bezig geweest met de elektra.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze kwam ik thuis nog tegen:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 25 Mei 2014 13:28

Gisteren weer een paar uurtjes bezig geweest. De hele bak en lichtkap afgekit en de deurtjes opgehangen (wat een kutklus met die scharnieren die niet verstelbaar zijn). Ook nog de 'zwevende' scheiding tussen water en land gemaakt. '

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 29 Mei 2014 22:13

Gister avond en vandaag weer bezig geweest met het bakkie. Gister avond de bak van de garage naar de huiskamer verhuisd. Ik heb dit gelukkig gedaan voordat ik hem ging inrichten, want ander was hij niet meer te tillen. Zie hier het resultaat. De bak moet eigenlijk het verlengde van de kast zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens bezig gegaan met het bakje voor de pomp en de waterverwarming, zodat ik hier later nog bij kan. Ook de schuifprofielen en het benzinegaas aan de onderzijde zijn gemonteerd. Vervolgens hydrokorrels wassen en in de bak gooien. Helaas waren de korrels klein genoeg om tussen het rooster van het gemaakte bakje door te gaan, dus een stukje worteldoek er tussen gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot ook de topic plate op maat gemaakt en in de bak geplaatst. En natuurlijk even het pompje getest.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 30 Mei 2014 20:57

Vandaag nog bezig geweest met het piepschuim op maat snijden en vastplakken in de bak. Naderhand de bak uitgestofzuigd want die bolletjes gingen tussen de tropic plate zitten. Ook nog even een overzichtsfoto toegevoegd van hoe de lichtkap er nu bij staat. De lege fitting was bedoeld voor een elstein lamp, maar heb toch besloten om hier een Solar Raptor UVB 35W HQI Spot te plaatsen. Wilde eigenlijk voor de SR 35W Flood gaan, maar dat paste helaas niet (die is 2cm langer).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 02 Jun 2014 08:22

Weer even een kleine update. De lichtkap is nu ver klaar. De Solar Raptor moet er nog in, maar verder is alles zo goed als klaar. Op foto 1 ben ik aan het knutselen met de ventilatoren. Op foto 2 staat de huidige verlichting aan.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 10 Jun 2014 09:09

Gisteren weer bezig geweest met de bak en voor mijn gevoel veel kunnen doen. Veel werk verricht dat onzichtbaar is, maar ook veel dat wel zichtbaar is.
Wat betreft het onzichtbare ben ik bezig geweest met het afmaken van de lichtkap. Daar hoeft nu niets meer aan te gebeuren. Het reflectierooster zit erin, alle kabels zitten netjes, de solar raptor is aangesloten, het sproeisysteem is aangesloten en alle timers en de thermo control zijn ingesteld. Alles loopt sinds gisteravond dus in het dag-nachtritme (10u-22u). Een deel van de lampen gaat 10 minuten eerder aan en 10 min later uit om een beetje een natuurlijke opkomst en ondergang van de kunstmatige zon te realiseren. In de nacht is er een blauw ledje om nog wat te kunnen zien. De temperatuur is nog te hoog met dit warme weer, dus we moeten voor volgend jaar een airco aanschaffen om de woonkamer te koelen...
Zichtbaar ben ik bezig geweest met de achterwand. Het wilde de laatste dagen niet lukken met de uitloop van de waterval, maar dat is nu toch gelukt met een koperen buisje. Verder heb ik wat hout gemodelleerd en vastgepurd. Het hardhout heb ik vastgpurd, de liaan zet ik er los in. Ook heb ik 7 plantenpotjes in de bak gepurd. Halverwege het laatste potje was de pur op... Ik ben ook nog niet helemaal tevreden, dus ik ga nog maar een busje pur halen. Ik heb er ook 4 fotorolkokertjes ingepurd.

Ik heb nog wat foto's bijgevoegd van hoe het er nu bij staat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 16 Jun 2014 09:17

Ik was nog niet helemaal tevreden met de pur en heb dus nog maar een busje gehaald. Na weer wat bijsnijden ben ik nu toch wel tevreden.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 28 Jun 2014 21:27

Gisteren weer druk bezig geweest aan de bak. Het begint nu echt ergens op te lijken!
De elastopur is gesmeerd en ondertussen is ook het overtollige turfstrooisel verwijderd. Ook het slot in het kastje is gemonteerd. Mijn neefje loopt hier regelmatig door de kamer, dus een stukje veiligheid (elektra).
De foto's spreken voor zich :)

Halverwege het smeren van de pur:
Afbeelding

Alle pur gesmeerd en ingedrukt met turfstrooisel:
Afbeelding

@night:
Afbeelding

Mijn handschoenen waren niet lang genoeg...
Afbeelding

Bak uitgezogen en (een beetje) ingericht:
Afbeelding

Overzichtsfototje:
Afbeelding

En met ruiten, vanaf mijn luie stoel:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor jfk » 04 Jul 2014 21:40

Goed bezig Laurens. :handgestures-thumbupright:
Ik heb gewoon last van plaatsvervangende schaamte omdat echt helemaal niemand op je topic reageert.
Zelfs de moderators(voor zover nog actief) nemen niet eens de moeite om te reageren op bijna het enige actieve topic.........
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Laurens » 05 Jul 2014 09:35

Haha. Dankjewel.
Tja ik post gewoon, als iemand het leuk vind om te kijken dan is dat ook prima.
Gebruikers-avatar
Laurens
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor RemRoof » 06 Jul 2014 08:15

jfk schreef:Goed bezig Laurens. :handgestures-thumbupright:
Ik heb gewoon last van plaatsvervangende schaamte omdat echt helemaal niemand op je topic reageert.
Zelfs de moderators(voor zover nog actief) nemen niet eens de moeite om te reageren op bijna het enige actieve topic.........

:oops: Hier nog een. Wordt een mooie bak!

RemRoof
Gebruikers-avatar
RemRoof
Full Member
Full Member

Terug naar How to build's