Aquarium/Terrariumtechniek

Spuitbeton

Stel hier je vragen of plaats opmerkingen m.b.t. aquariumtechniek, terrariumtechniek en inrichting.

Spuitbeton

Berichtdoor jeroen schepers » 21 Feb 2009 17:21

ik wil de waterbak van mijn croc verblijf maken met behulp van spuitbeton.heeft iemand hier ervaring mee? eerst wilde ik de waterdak bekisten en het beton storten, maar dat brengt veel en lastig merk met zich mee.met spuitbeton gaat dit veel sneller en gemakkelijker.dat er bedrijven zijn die dat doen weet ik maar was aan het denken om een betonpomp te huren en het zelf te doenop dit forum zijn verschillende mensen wat grote waterverblijven, hoe hebben jullie de waterbakken gemaakt?gr jeroen
jeroen schepers

Spuitbeton

Berichtdoor jfk » 21 Feb 2009 17:27

De enige waarvan ik denk dat die er mischien ervaring mee heeft is Sietste de Vries.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Spuitbeton

Berichtdoor Rob » 21 Feb 2009 17:53

Maar volgens mij ook niet met spuitbeton?Ik weet dat dierentuinen zoals Burgers het zo doen, dus het is mogelijk.... Hoe ze het dan 100% waterdicht maken? Geen idee.....
Gebruikers-avatar
Rob
Hero Member
Hero Member

Spuitbeton

Berichtdoor jfk » 21 Feb 2009 18:40

Nee volgens mij werkt hij ook niet met spuitbeton maar wellicht heeft hij er wel wat info.over.Hij heeft in ieder geval verstand van grote waterbakken. biggrin.gif
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Spuitbeton

Berichtdoor Rob » 21 Feb 2009 18:49

Ik bedenk me net dat die spuitbeton iets te doen had met Putlo glasvezel cement of zoiets. Zo had Sietse het ook gedaan en werd het voor 99,9% waterdicht. Was een goedje wat je er door heen moest mengen als ik me niet vergis
Gebruikers-avatar
Rob
Hero Member
Hero Member

Spuitbeton

Berichtdoor sietse de vries » 21 Feb 2009 19:04

Ik heb wel altijd met spuitbeton gewerkt,maar dan handmatig aangebracht.Voor het goed laten hechten als je met een spuit werkt moet je officieel retentie netten etc. gebruiken,ik weet dat het niet altijd gedaan word maar voor een relatief klein project is met de hand opbrengen prima te doen.Ik mengde het cement zelf inderdaad met putloo en glasvezel.Putloo is een waterglas en bij de juiste verhouding 100% waterdicht en kost vrij weinig,iets van 12.50 euro per 2,5 kilo. Spuitbeton is niet van zichzelf waterdicht meen ik maar elk cement is dus wel waterdicht te maken met putloo of een ander vergelijkbaar product.Standaar cement is vanaf een dikte van 25 cm ook waterdicht zonder toevoegingen.De glasvezel is wel aan te raden voor de stevigheid,bij het afbreken van mijn oude verblijf heb ik goed gemerkt hoe veel extra sterkte dat geeft.Je kunt voor de extra zekerheid ook nog als laatste een laag drinkwaterkwaliteit epoxi aanbrengen,dat maakt meteen je cement minder ruw zodat het minder vuil laat aanhechten
sietse de vries

Spuitbeton

Berichtdoor Nobodys » 21 Feb 2009 19:44

Top, die putloo had ik nooit toegepast maar zocht naar de naam, heb ook nog 2 grote vijvers te bouwen waar ik geen plaats heb voor 30 cm dik beton......Weet ik dat ook weer punk.gif
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Spuitbeton

Berichtdoor jeroen schepers » 22 Feb 2009 10:13

30 cm beton is echt belachelijk...dan heb je de verkeerde samenstelling.het beste kun je vloeistogdichte beton gebruiken, dat is een andere milieuklasse.hoe dik je dit beton maakt, maakt niet uit omdat de toplaag waterdicht wordt.alleen voor de waterdruk en de vloerverwarming heb je dan wat massa nodig.dat het gewapend moet worden weet ik, ik ga netten van 6mm-150mm gebruiken.het spuitbeton ga ik denk ik ook met de hand aanbrengen en dan gladwrijven (vlinderen).
jeroen schepers

Spuitbeton

Berichtdoor sietse de vries » 22 Feb 2009 10:21

QUOTE (jeroen schepers @ 22-02-2009 10:13:50)
het beste kun je vloeistofdichte beton gebruiken, dat is een andere milieuklasse.
Van dat materiaal zijn mijn waterbassins gemaakt,betonplexbekisting maken en storten,maar voor een kleiner bassin redelijk veel werk en het kan makkelijker maar het werkt perfect,zonder ruimte verlies van de dikke wanden die je normaal hebt bij gewoon cement.Waarom zoek je overigens geen gebruikte polyester vijver en bouw je die in? Ik heb in het verleden een exemplaar gehad met 1 niveau,niervormig en afm 2.5x2 meter,groot genoeg voor jouw bak lijkt me,mits je hem naar binnen krijgt.Maar zoiets moet toch te vinden zijn en dan kun je ook meteen je aansluitingen makkelijk maken voor afvoer etc.Marktplaats staat vol met bakken kuipen etc waar wel iets mee te doen is,kun je gewoon inwerken en gevuld met water zie je daar niets meer van.
sietse de vries

Spuitbeton

Berichtdoor jeroen schepers » 22 Feb 2009 10:59

zo'n polyester vijver krijg ik echt niet binnen.dat is eigenlijk wel een beetje een probleem met die kelder.vanuit de garage heb ik een luikje in de vloer van 60x40cm.en de deur van de kelder is ook maar 65x180cm en je moet dan nog met alles langs mijn glazen balustrade en daar ben ik al helemaal niet blij mee.dat is ook niet de enigste reden waarom ik het toch van beton ga maken, ik wil de vloerverwarming aan de wapening vast vlechten.en dat het geheel in beton storten.de afvoer is al gemaakt en kan met mijn huidige plannen gewoon blijven werken.de afvoer van die bak gaat geen probleem worden omdat ik straks de filter in de garage ga zetten en dan kan ik die pompen ook als afvoer gebruiken en hoeft niet al het water via de zinkput, want echt een ideale oplossing is dat ook niet, maar je zit tenslotte wel in een kelder.
jeroen schepers

Spuitbeton

Berichtdoor BertS » 22 Feb 2009 11:12

Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Spuitbeton

Berichtdoor Nobodys » 22 Feb 2009 14:05

QUOTE (jeroen schepers @ 22-02-2009 10:13:50)
30 cm beton is echt belachelijk...dan heb je de verkeerde samenstelling.het beste kun je vloeistogdichte beton gebruiken, dat is een andere milieuklasse.hoe dik je dit beton maakt, maakt niet uit omdat de toplaag waterdicht wordt.alleen voor de waterdruk en de vloerverwarming heb je dan wat massa nodig.dat het gewapend moet worden weet ik, ik ga netten van 6mm-150mm gebruiken.het spuitbeton ga ik denk ik ook met de hand aanbrengen en dan gladwrijven (vlinderen).
Ja goed he Toen ik dit alles begon had ik weinig ervaring met beton (In de scheepsbouw kom je weinig beton tegen), maar gaande weg leer je....Ook internet had ik toen nog niet ontdekt, dus wat hier voor advies word gegeven daar wist ik toen nog niks van...Maar toen ik klaar was met de opgraving in de tuin en er dus bergen zand tot aan mijn dak aan de andere kant van de tuin lagen, had ik twee opties... Afvoeren maar daarvoor had ik geen geld genoeg, dus hergebruiken want mooier en schoner zand als hier bestaat bijna niet. Dus heb ik een maand lang lopen storten, betonmolen erbij en gaan, 30 cm is dus ook waar het het dunst is Maar goed, uiteindelijk ben ik er nog weinig mee opgeschoten en kwam ik erachter wat prachtig mooi strandzand kost om af te voeren Achteraf gezien had ik dit natuurlijk heel anders gedaan maar is en blijft achteraf gepraat......gr jp
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Spuitbeton

Berichtdoor Nobodys » 22 Feb 2009 14:09

QUOTE (jeroen schepers @ 22-02-2009 10:59:08)
zo'n polyester vijver krijg ik echt niet binnen.dat is eigenlijk wel een beetje een probleem met die kelder.vanuit de garage heb ik een luikje in de vloer van 60x40cm.en de deur van de kelder is ook maar 65x180cm en je moet dan nog met alles langs mijn glazen balustrade en daar ben ik al helemaal niet blij mee.dat is ook niet de enigste reden waarom ik het toch van beton ga maken, ik wil de vloerverwarming aan de wapening vast vlechten.en dat het geheel in beton storten.de afvoer is al gemaakt en kan met mijn huidige plannen gewoon blijven werken.de afvoer van die bak gaat geen probleem worden omdat ik straks de filter in de garage ga zetten en dan kan ik die pompen ook als afvoer gebruiken en hoeft niet al het water via de zinkput, want echt een ideale oplossing is dat ook niet, maar je zit tenslotte wel in een kelder.
Je kan het ook zelf plakken allemaal van polyesther maar hoe jij het wil doen lijkt mij beter en zo heb ik het nu ook op veel plaatsen, vloerverwarming aan de wapening vast vlechten...
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Spuitbeton

Berichtdoor Reptile_Addict » 22 Feb 2009 14:15

QUOTE (BertS @ 22-02-2009 11:12:20)
Wow!!!
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Terug naar Aquarium/Terrariumtechniek