Reisverslagen & veldherpetologie

Vuursalamanders (veel)

Dit forum is bedoeld voor reisverslagen en veldherpetologie (waarbij reptielen e.d. worden gezocht en gedocumenteerd).

Vuursalamanders (veel)

Berichtdoor Robin Vanstok. » 13 Nov 2011 10:38

Na een hele week in de kou zoeken naar vuursalamanders kon ik er geen levende vinden , wel 8 dode, toen we een vuurtje aan het stoken waren ik even de oude ruïne ging doorzoeken met de zaklamp kon ik op 15 min op enkele tientalle vierkante meters 9! vuursalamanders actief vinden! Als ik meer tijd had, had ik er zeker nog veel meer gevonden... We zaten daar waarschijnlijk ook dicht bij een winterverblijf want het was al november en het kon daar al vriezen. Het was toch een bijzondere ervaring er zoveel op mum van tijd te vinden.

HIER DE LINK VAN HET FILMPJE MET ALLE VUURSALAMANDERS!: http://www.youtube.com/user/Robinreptie ... uIZPCN1RbU

MVG. Robin :greetings-wavegreen:
Robin Vanstok.
Newbie
Newbie

Re: Vuursalamanders (veel)

Berichtdoor Renske » 13 Nov 2011 10:50

Zijn mooie beestjes, maar vind het eigenlijk een beetje zielig hoe je die beesten allemaal in een bakje stopt. Je kon echt zien dat ze in de stress zaten....
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Robin Vanstok. » 13 Nov 2011 11:41

Renske schreef:Zijn mooie beestjes, maar vind het eigenlijk een beetje zielig hoe je die beesten allemaal in een bakje stopt. Je kon echt zien dat ze in de stress zaten....

Je hebt volkomen gelijk, normaal doe ik zoiets niet maar er zaten er zoveel bij elkaar dat ik een beetje bang was ze plat te trappen als ik ze meteen weer ging vrijlaten of liet zitten op dezelfde plek, en ook puur om ze deftig te tellen, want in dat gebied was al 2 jaar geen 1 vuursalamander gezien dus was wel beetje speciaal om er zoveel tegelijk te mogen vinden dus heb ik ze getelt en gefilmt als bewijs.

MVG.
Robin Vanstok.
Newbie
Newbie

Berichtdoor gerard » 23 Dec 2011 12:09

Het topic is al wat ouder maar wilde toch even aangeven dat dit echt niet de bedoeling is van observeren in de natuur.
Observeren doe je met je ogen en niet met je handen. Heel leuk dat er lange tijd geen of weinig dieren gezien zijn en dat er nu weer zoveel zitten, maar dit soort acties kunnen daar een eind aan brengen.
Ik hoop dan ook dat je zoiets nooit meer doet.

Daar komt nog eens bij dat je gewoon strafbaar bent ook, en je levert zelf al het bewijs.
Oftewel leuk om de dieren te zien, maar volgende keer liever in hun natuurlijke habitat zonder er aan te zitten.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor Robin Vanstok. » 02 Jan 2012 23:23

gerard schreef:Het topic is al wat ouder maar wilde toch even aangeven dat dit echt niet de bedoeling is van observeren in de natuur.
Observeren doe je met je ogen en niet met je handen. Heel leuk dat er lange tijd geen of weinig dieren gezien zijn en dat er nu weer zoveel zitten, maar dit soort acties kunnen daar een eind aan brengen.
Ik hoop dan ook dat je zoiets nooit meer doet.

Daar komt nog eens bij dat je gewoon strafbaar bent ook, en je levert zelf al het bewijs.
Oftewel leuk om de dieren te zien, maar volgende keer liever in hun natuurlijke habitat zonder er aan te zitten.

Gerard

Beste,
Ik wil nu niet slecht over komen, maar wat U zegt is niet helemaal correct. Eerst en vooral ben ik niet strafbaar omdat ik: toestemming had het gebied te doorzoeken, toestemming had dit te doen, en dit niet in Nederland was maar in Duitsland. En als ik mij niet vergis geldt die wet daar niet zo als in Nederland. En dan nog, ik had de toestemming. En wat U zegt dat door dit soort acties de dieren kunnen sterven is niet correct, door deze actie en bewijs dat er in dat gebied terug veel zitten, kunnen ze het gebied beter beschermen en beheren. Natuurlijk heb ik alle gegevens gegeven aan de mensen die het gebied begeren. Zoals ik al zei in een vorig bericht doe ik dit normaal niet. Niet iedereen heeft slechte bedoelingen met die dieren als U dit misschien denkt...

Al bij al, gisteren (1/1/2012) ben ik in dat gebied terug op pad gegaan en nu maar liefst 11 actieve vuursalamanders waargenomen, waar er ook een serieuzere film van gemaakt die op Youtube zal komen en ook op mijn website zal te zien zijn.

MVG Robin
Robin Vanstok.
Newbie
Newbie

Berichtdoor Miranda de K » 03 Jan 2012 15:08

Het had in dit geval toch wel erg handig geweest als je had vermeld dat dit in Duitsland is opgenomen en dat je hier toestemming voor had.

Want als je dit op een Nederlands forum plaatst, dan is het in mijn ogen redelijk logisch dat men aanneemt dat het in Nederland gefilmd is.

En hoe dan ook zie ik het belang voor de diertjes niet om ze allemaal in zo'n bakje te stoppen. Gewoon uitkijken waar je loopt lijkt mij verstandiger, want als jullie er al 9 vangen, zullen er toch vast meer zijn, dus uitkijken waar je loopt moet je toch.

Maar ik snap je goede bedoelingen, en het is natuurlijk een fantastische vondst :handgestures-thumbup:
Miranda de K
Sr. Member
Sr. Member

Terug naar Reisverslagen & veldherpetologie