Reisverslagen & veldherpetologie

Zwarte woud augustus 2012

Dit forum is bedoeld voor reisverslagen en veldherpetologie (waarbij reptielen e.d. worden gezocht en gedocumenteerd).

Zwarte woud augustus 2012

Berichtdoor Eddy Even » 17 Aug 2012 17:59

Ondanks dat augustus vaak geen goede periode is om naar reptielen te zoeken om ze te fotograferen, zijn we toch 3 dagen naar het Zwarte Woud geweest om de daar voorkomende aspis-adder (Vipera a.aspis) en zwarte 'gewone 'adder (Vipera berus) te vinden. Dat we niet in het vorjaar gingen had te maken met vakantiedagen en dergelijke.

Eerst ben ik naar Bavaria gereden om mijn Duitse reisgenoot op te halen, ook daar hebben we even naar reptielen gezocht en we vonden o.a deze mooie ringslang Natrix natrix, heel veel jonge )en volwassen geelbuikvuurpadden Bombina variegata en jonge alpenwatersalamander Ichthyosaura alpestris

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe veel jonge vuurbuikpadden zie je op de foto? Goed kijken, het zijn er vier.

Afbeelding

Daarna zijn we naar het Zwarte Woud gereden, daar vonden we twee zwarte adders, het dier op de foto leek wel te zijn overreden of geslagen, het was gelukkig nog steeds goed mobiel en actief (wat ik bedoel: dus snel weg toen ik dichterbij kwam voor de foto!), een tweede jonge adder die in de vervelling zat was ook te snel weg voor een goede foto.

Afbeelding

We vonden daar ook levendbarende hagedissen Zootoca vivipara ,en mooie vlinders.

Afbeelding

Afbeelding

Hazelwormen Anguis fragilis vonden we overal

Afbeelding

Afbeelding

Daarna door naar een wat droger gedeelte met veel rotsen en rotsblokken, daar zagen we natuurlijk muurhagedissen Podarcis muralis.

Afbeelding

Afbeelding

In Duitsland komen aspisadders uitsluitend voor in het uiterste Zuidwesten, en daar zijn ze behoorlijk zeldzaam, maar gelukkig wel goed beschermd. Met heel intensief en aandachtig zoeken vonden we 3 van deze bijzondere adders. Eentje ontsnapte aan de fotocamera, gelukkig konden we van de andere twee wel foto's maken. Het zijn waarschijnlijk beide mannen. Eén had net gegeten, vandaar zijn dikke buik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Eddy Even
Sr. Member
Sr. Member

Terug naar Reisverslagen & veldherpetologie