Uit de Media

Sociaal gedrag hagedissen

Dit forum is bestemd voor alle berichtgevingen uit de media over reptielen en exotische dieren.

Sociaal gedrag hagedissen

Berichtdoor Mick79 » 03 Okt 2012 12:12

Onderstaand stuk kwam ik tegen op internet (zie ook onderstaande link).
Ik neem de waarheid van het verhaal met argwaan in ogen schouw maar dat neemt niet weg dat ik het een appart verhaal vind wat me wel leuk leek om te delen.

https://plus.google.com/114626044795714305855/posts/8qeFd4xyj6v

"In order to renovate the house, a guy in Japan breaks open the wall. Japanese houses normally have a hollow space between the wooden walls.
When tearing down the walls, he found that there was a lizard stuck there because a nail from outside hammered into one of its feet.
He sees this, feels pity, and at the same time curious, as when he checked the nail, it was nailed some years ago when the house was first built.

What happened?...............................!!!
The lizard has survived in such position for zo long !
In a dark wall partition for many years without moving, it is impossible and mind-boggling.Then he wondered how this lizard survived zo long!!! Without moving a single step - since its foot was nailed !

zo he stopped his work and observed the lizard, what it has been doing, and what and how it has been eating. Later, not knowing from where it came appears another lizard, with food in its mouth.

Ah! He was stunned and touched deeply.

For the lizard That was stuck by nail, another lizard has been feeding it for years...

Imagine ! it has been doing that untiringly for such a long time, without giving up hope on its partner".
Mick79
Newbie
Newbie

Re: Sociaal gedrag hagedissen

Berichtdoor bart-outenaar » 03 Okt 2012 13:42

:lol:
bart-outenaar
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor GerritH » 03 Okt 2012 13:59

Zou volgens deze site (http://www.joewein.net/hoax/hoax-lizards-and-love.htm) een hoax zijn gebaseerd op de levensverwachting van hagedissen. Ik denk inderdaad dat het niet echt is maar gezien het feit dat japanners elke hagedis aanduiden met tokage is de motivatie niet juist. Bij het verhaal moest ik denken aan een grote gecko; alleen deze heten Yamori in het japans.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor jfk » 03 Okt 2012 20:29

Hahaha,leuk verhaaltje maar uiteraard hartstikke niet waar.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Ragecrusher » 04 Okt 2012 11:40

Even niet gelet op het feit dat het dier in kwestie voedsel aangeboden kreeg van een soortgenoot.

Met een nagel in je poot, moet er op een bepaald punt toch een infectie optreden?
En zelfs als dat niet het geval is, zo een dier zal zichzelf goed of kwaadschiks uiteindelijk toch losrukken i.p.v. te zitten wachten tot de nagel wegroest.

Dat er een hagedis aan de nagel hing, dat kan ik nog geloven. Maar niet jarenlang.
Dat er op een moment een andere hagedis langskwam met eten in zijn bek, kan ik ook nog geloven. Maar niet dat hij zijn maatje kwam voeren.

M.a.w. een Japanner die vrijgezel was en een goedkope manier zocht om aan een lief te raken.
Ragecrusher
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 06 Okt 2012 18:18

Ragecrusher schreef:Met een nagel in je poot, moet er op een bepaald punt toch een infectie optreden?
En zelfs als dat niet het geval is, zo een dier zal zichzelf goed of kwaadschiks uiteindelijk toch losrukken i.p.v. te zitten wachten tot de nagel wegroest.

Ik neem aan dat je gewoon foutje maakt. Er zat geen nagel in zijn poot maar een spijker... :P
En nee dit kan gewoon echt niet, op zo veel manieren.
- infectie
- geen zonlicht (maar kan een nachtgekko zijn)
- Hoe gaat een hagedis voeding aan andere geven...
- Hagedissen trekken met alle geweld hun poot los ook als dat betekend dat ze hun poot eraf moeten draaien.
- Ik denk niet dat een reptiel het besef heeft dat de ander eten nodig heeft. Ik geloof wel dat ze elkaar kunnen redden zoals dat filmpje van die 2 gekko's die elkaar redden van die slang, maar dit gaat te ver.
- Verder kan zo een hagedis ook later op de spijker zijn getrapt of zo wat ik wel heel knap vind. Maar dan kan hij er net zo goed pas een dag zitten of zelfs een paar uur.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 06 Okt 2012 19:16

Renske schreef:spijker... :P
En nee dit kan gewoon echt niet, op zo veel manieren.
- infectie
- geen zonlicht (maar kan een nachtgekko zijn)
- Hoe gaat een hagedis voeding aan andere geven...
- Hagedissen trekken met alle geweld hun poot los ook als dat betekend dat ze hun poot eraf moeten draaien.
- Ik denk niet dat een reptiel het besef heeft dat de ander eten nodig heeft. Ik geloof wel dat ze elkaar kunnen redden zoals dat filmpje van die 2 gekko's die elkaar redden van die slang, maar dit gaat te ver.
- Verder kan zo een hagedis ook later op de spijker zijn getrapt of zo wat ik wel heel knap vind. Maar dan kan hij er net zo goed pas een dag zitten of zelfs een paar uur.

Infectie kan meevallen, bij mensen komt het ook nogal eens voor dat vreemde objecten onder de huid worden ingekapseld.
Als het tussen de muur leeft is het waarschijnlijk inderdaad een nachtgekko, hoewel zoals boven al gezegd die meestal niet worden aangeduid met tokage maar met Yamori.
Dit is een leuke maar bv volwassen Cordylus cataphractus zijn waargenomen terwijl ze de jonge dieren insecten gaven; het komt voor.
Hoe het met besef zit weet ik niet.
De hagedis kan niet later in een spijker getrapt zijn omdat de kracht die nodig is om een spijker door de poot van de hagedis te drukken veel groter is dan het gewicht van de gekko (de maximale kracht die door de gekko kan worden uitgeoefend)
Maar het is en blijft een ongeloofwaardig verhaal.

gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Ragecrusher » 08 Okt 2012 11:14

Renske schreef:Ik neem aan dat je gewoon foutje maakt. Er zat geen nagel in zijn poot maar een spijker... :P

Nee hoor geen foutje. In de Vlaamse taal spreekt men vaker van een nagel dan van een spijker. Ander woord voor hetzelfde dus. Nagel = spijker. ;-)

Dat er sprake is van het voeren van jongen bij bepaalde hagedissen weet ik, maar het voeren van volwassen dieren heb ik nog nooit gehoord. Daarom dat ik hiervan uitging.
Ragecrusher
Hero Member
Hero Member

Terug naar Uit de Media