Uit de Media

Hagedissen massaal gedumpt

Dit forum is bestemd voor alle berichtgevingen uit de media over reptielen en exotische dieren.

Berichtdoor Reptile_Addict » 22 Aug 2013 18:48

http://krant.spitsnieuws.nl/spits/_main_/2013/08/22/006/article/article17_orig.html

Afbeelding
Een baardagaam kan zestig centimeter lang worden. FOTO: ANP
DOOR GRIETEKE MEERMAN

De voorheen zo populaire baardagaam heeft het zwaar. De arme hagedis is namelijk ’overkweekt’. Steeds vaker worden de dieren gratis aangeboden op Markplaats, gedumpt bij een reptielenopvang of in de natuur.

AMSTERDAM –’Op alle hagedissen in de winkel 20% korting!!!’ Het betreft hier de zogenoemde zaterdagaanbieding van een reptielenshop in Amsterdam. „Nee hoor, dat is niet zielig”, zegt de eigenares van de winkel, die liever niet bij naam genoemd wil worden. „Dit soort acties doen we gewoon om de verkoop te triggeren.”

Dergelijke stunts met hagedissen verrassen Rob Dumont van de reptielenopvang te Zwanenburg niet. „Ik heb het vermoeden dat die actie vooral om baardagamen gaat”, zegt Dumont. „Deze dieren zijn zwaar overkweekt. Ik zal het woord plaag niet in de mond nemen, maar als wij elke baardagaam zouden aannemen die bij ons wordt aangeboden, dan zouden we binnen twee maanden van boven tot onder helemaal vol zitten.”

Niet alleen in winkels liggen de baardagamen in de sale, maar ook op Marktplaats waar ze vaak gratis worden aangeboden. Dat sommige mensen niet van de beestjes afkomen, blijkt ook uit het aantal buitenshuis aangetroffen baardagamen. De Dierenambulance van Rotterdam vindt er wel eens drie per maand. „Een tijd lang waren ze heel populair, maar het lijkt wel alsof men er nu van af wil”, zegt een woordvoerder. „Het kost ook flink wat geld, zo’n terrarium, de verlichting. Met de crisis wordt dat voor veel mensen een probleem.”

De overlevingskansen van de baardagaam in de Nederlandse buitenlucht zijn overigens zo goed als nihil. De natuurlijke leefomgeving van deze hagedissensoort is de snikhete Australische outback. Met dit weer houden ze het hier nog wel een weekje vol, maar bij de eerste nachtvorst is het al snel afgelopen.

Een belangrijke oorzaak van het baardagamenoverschot is de onvoorziene nakweek, vermoedt Elmar Schouten van Blue Lagoon, een van de grootste reptielenwinkels van Nederland. Veel mensen die net twee exemplaren hebben aangeschaft, weten niet in welk tempo deze dieren zich voortplanten. Je hoeft een koppeltje maar één keer bij elkaar te zetten en je bent gegarandeerd van vier ’eipakketten’. En met de moderne techniek komen al die eieren ook nog uit.

„De meeste mensen doen het voor de lol”, aldus Schouten. „Het is natuurlijk ook leuk, zo’n kuikentje, maar niet als dat er opeens twintig zijn. Dat is waar het fout gaat, want je moet ze toch zien kwijt te raken. Ik denk dat het daarom goed zou zijn als mensen gestimuleerd worden de dieren te steriliseren.”

De eigenares van de eerder genoemde Amsterdamse reptielenwinkel noemt haar zaterdagaanbieding ’gewoon’ een manier om haar dieren aan de man te brengen. Niet alleen de baardagaam gooit ze op die manier in de uitverkoop; vorige maand gaf ze nog 25 procent korting op alle slangen. Maar helemaal gewoon is dat natuurlijk niet, vindt de Dierenbescherming.

„Met zo’n aanbieding vergroot je de kans op impulsaankopen”, zegt een woordvoerder. „Als je een dier koopt, welk dier dan ook, moet je je afvragen of je er wel echt de verantwoordelijkheid voor wilt dragen. De drempel zou juist hoger gemaakt moeten worden. Het is een levend wezen, waar je tot het eind voor moet zorgen.” In het geval van de baardagaam is dat tien tot vijftien jaar.
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Re: Hagedissen massaal gedumpt

Berichtdoor Eric » 24 Aug 2013 18:46

Wat een slecht stuk! Lijkt aan elkaar te hangen van halve quotes, weinig research en gericht op het vertellen van een "spannend" verhaal. Bah ???
Gebruikers-avatar
Eric
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 25 Aug 2013 21:30

Blue lagoon had ook iets heel anders verteld en dierenwinkel amsterdam had geen toestemming gegeven iets te plaatsen van hun. Is een bij elkaar geraapte klere zooi....
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Reptile_Addict » 26 Aug 2013 14:14

Ahh, ik was hier mijn aanvulling die ik wel op viva-cura gepost had vergeten :angry-banghead:

Op Facebook is extra verduidelijking omtrend dit artikel gepost door Peter S. via een mail naar spits:
bron: https://www.facebook.com/groups/positieflijst.negatief
Geachte,

Met grote verbazing heb ik het artikel over het zogenaamde “hagedissenoverschot” in Nederland gelezen.
Zelf ben ik zeer actief in de terrariumhobby en zodoende vond ik de uitspraken van de geintervieuwde winkeliers nogal vreemd, en heb eens telefonisch onderhoud gepleegd met de betrokkenen.
Wat blijkt: De geintervieuwde eigenaresse van de terrariumwinkel in Amsterdam heeft te kennen gegeven niet over de telefoon over deze kwestie te willen praten met uw verslaggeefster, aangezien de reptielenhobby inmiddels door de naderende “positieflijsten” en de bijbehorende anti-dierhouderij-lobby in een slecht daglicht staat.

Ik citeer de eigenaar: “Door de telefoon doen we geen uitspraken had mijn vrouw gezegd, en ze uitgenodigd om in de winkel te komen omdat de hobby al in een kwaad daglicht stond. Zonder overleg zou er geen publicatie plaatsvinden zei ze. Niets meer gehoord, en 2 dagen later een verslag in de spits.”

Voorts gaf de heer Schouten van terrariumspeciaalzaak The Blue Lagoon aan dat het gebruik van de term “kuiken” onjuist is geweest, hij verklaarde dat jonge baardagames “schattig zijn, net als kuikentjes”
voorts was de opmerking dat mensen gestimuleerd moeten worden tot het steriliseren van hun huisdier een poging tot humor, iets wat de verslaggeefster duidelijk niet opgepikt heeft.

Ja, er zijn veel baardagames, en wellicht is er een overschot, maar het geschetste beeld door uw krant is niet reeel en staat in schril contrast met het dierenleed wat er is onder de duizenden honden, katten en konijnen die jaarlijks in het asiel of in het “wild” eindigen.

Het kader waarin vermeld word dat het houden van hagedissen en andere exoten illegaal word is enorm kort door de bocht. De lijsten met wat wel en niet gehouden mag worden in de toekomst zijn nog niet door de kamer, en er is zeer veel tegenstand vanuit de dierhoudery-lobby. Een dergelijk berichtje zou mensen het idee kunnen geven dat ze zelf binnenkort strafbaar zijn voor het hebben van een reptiel of hamster, of dat de buurman of buurvrouw dat is, en dat is vooralsnog NIET het geval.

Graag zou ik in uw krant een rectificatie zien over dit geheel, want zoals het nu gedrukt staat is absoluut niet de waarheid
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor VieF » 26 Aug 2013 16:13

Dat heeft meneer Peter S. goed gezegd :)
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bearded Johnie » 26 Aug 2013 20:19

Is dat "onze" Peter S ?
Bearded Johnie
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor jfk » 26 Aug 2013 22:18

"Onze" Peter S?
Hebben "wij" een Peter S?
Uiteraard word hier gewoon Peter Schilperoord mee bedoelt,niks meer en niks minder.
Laatst gewijzigd door jfk op 26 Aug 2013 22:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 26 Aug 2013 22:21

Peter schilperoord
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Reptile_Addict » 26 Aug 2013 22:28

lol, ben een beetje kwijt onder welke naam hij tegenwoordig bij welke fora actief is....
Maar betreft inderdaad Peter Schilperoord, ofwel Peter S zoals hij vroeger in ieder geval heette op het oude rf :)
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor bruce741 » 17 Dec 2013 08:08

niks meer en niks minder.
bruce741
Newbie
Newbie

Berichtdoor Reptile_Addict » 17 Dec 2013 21:16

bruce741 schreef:niks meer en niks minder.

??
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Terug naar Uit de Media