Schildpadden, Testudines

Herkennen Van Ziektes Bij Schildpadden.

zijn een orde van reptielen die gekenmerkt worden door een stevig en vaak bolvormig schild. Schildpadden komen vrijwel wereldwijd voor en leven in uiteenlopende habitats. De meeste soorten worden niet erg groot, ongeveer 20 tot 30 centimeter, sommige soorten kunnen echter een schildlengte bereiken van meer dan anderhalve meter en een gewicht van enkele honderden kilo's.

Berichtdoor theo » 05 Mei 2008 14:25

theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor dolje » 05 Mei 2008 22:06

Bedankt voor de mooie en handig bruikbare link!!..Altijd handig om eens door te nemen. Mij kleine griekse landschildpad van 2 jaar oud is jammer genoeg dood gegaan in de winterslaap.. Ik heb gelukkig nog een grote die inmiddels 6 jaar is..
dolje

Berichtdoor JobSt » 09 Mei 2008 21:41

Grappig zo'n lijstje, maar ook gevaarlijk: het is veel te algemeen, bij vrijwel elk puntje zou ik wel iets kunnen aanvullen. Mensen kunnen zelf hun (evt. founte) conclusies trekken op basis van dit lijstje. Ik zou zeggen: noem alleen symptomen, geen mogelijke oorzaken, en laat de reptielenarts uitzoeken wat er precies aan de hand is en waarom!
JobSt

Berichtdoor theo » 10 Mei 2008 07:27

Het is en blijft altijd een probleem dat mensen verkeerde conclusies trekken uit aangebrachte informatie.Deze site is gecontroleerd door Peter Klaver (zover ik weet iemand die wel weet waar hij het over heeft) en deze vond hem goed, het is ook niet voor niets dat bij elk ziekte beeld staat dat men naar een dierenarts moet voor behandeling en er ook geen echte behandelingsmethode omschreven staan zoals het gebruik van bepaalde spray's bij schildrot.
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor JobSt » 10 Mei 2008 17:15

Nou ja, een voorbeeldje: als je schrijft 'slechte eetlust --> de oorzaak ligt vaak bij een te koude huisvesting' en mensen lezen dat en gaan de temperatuur omhoog gooien, terwijl die goed was en het dier één of andere ziekte had, dan gaat het ziekteproces alleen maar sneller (warmbloedige dieren, immers) en wordt de echte oorzaak niet direct onderkend.Ikzelf zou liever een lijstje zien met symptomen, waarbij je dan zet 'heeft uw schildpad één of meerdere van deze symptomen, en maakt u zich zorgen? Meld u dan bij een dierenarts met verstand van reptielen!'.
JobSt

Berichtdoor theo » 11 Mei 2008 07:33

Klik op de witte knop voor meer informatie
Als je op het witte vlak met de aandoening had geklikt had je deze tekst gekregen;Een schildpad is een koudbloedig dier,dit betekent dat een schildpad zich zelf niet kan opwarmen zoals wijmaar dat ze net zo warm zijn als de omgevingstemperatuur. Als de schildpad te koud zit heeft deze geen stofwisseling en zal deze ook niet eten.De temperatuur van de huisvesting is afhankelijk van het soort schildpaden varieert tussen de gewone buitentemperatuur (bv.alligatorsachildpad) en 40gr. Celsius (woestijnschildpadden) Indien een schildpad een week niet geeten heeft en de temperatuur is in orde:Is het hoognodig dat u naar uw dierenarts gaat.Mogelijk is uw schildpad dan ziek,het kan dan nodig zijn dat het dier met dwang te voederen.staat er duidelijk wat er gedaan moet worden en dat de schildpad niet gekookt hoeft te worden om te laten eten.Daarbij er is geen enkele site (ook die van mij niet) die geheel compleet is en alle verwarringen kan uitsluiten.Ik heb de pagina iets aangepast misschien dat het nu duidelijker is dat het maar een klein stukje informatie is wat er op de index staat.
Laatst gewijzigd door theo op 11 Mei 2008 07:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
theo
Hero Member
Hero Member

Terug naar Schildpadden, Testudines