Schildpadden, Testudines

Voorbereiding Winterslaap Landschildpadden.

zijn een orde van reptielen die gekenmerkt worden door een stevig en vaak bolvormig schild. Schildpadden komen vrijwel wereldwijd voor en leven in uiteenlopende habitats. De meeste soorten worden niet erg groot, ongeveer 20 tot 30 centimeter, sommige soorten kunnen echter een schildlengte bereiken van meer dan anderhalve meter en een gewicht van enkele honderden kilo's.

Berichtdoor theo » 17 Okt 2008 06:03

Voorbereiding winterslaap landschildpadden.klik hierAanvullingen en opmerkingen zijn welkom.
theo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Marvin » 17 Okt 2008 08:51

Ik volg deze omdat mijn dieren buiten verblijven en in de winter koelkast.Naar mijn mening kun je bij het inleiden van de winterrust het beste de natuur zoveel mogelijk het werk laten doen. De volwassen schildpadden verblijven bij mij in een kas en ondergaan daar de 'cooling down' van het najaar. De dieren krijgen in deze periode ook voer en als daaraan behoefte bestaat wordt daarvan gegeten. Uiteraard daalt de eetlust naarmate de herfst vordert en de buitentemperatuur daalt. De theorie achter deze verzorging is even simpel als voor de hand liggend; in de kas wordt in meer of mindere mate een Mediterrane herfst nagebootst. Dit betekent dat er gedurende een etmaal grote temperatuurverschillen zijn. Overdag warm en 's avonds koel tot zelfs koud. De schildpadden zijn op deze manier in de gelegenheid zelfstandig en niet- geforceerd het evenwicht te bepalen tussen voedsel tot zich nemen en het afbouwen van de spijsvertering. Dit betekent dat er geen speciale handelingen worden verricht om de schildpadden met een leeg maag-darmkanaal de winterslaap in te laten gaan. In veel literatuur wordt vermeld dat het volstrekt verkeerd is om dieren met voedselresten in de darm een winterslaap te laten ondergaan (Adriaan, ongedateerd).Zoals gezegd; de beschreven verzorgingswijze is afgeleid van de natuur. Daar regelen de dieren zelf hoe en wanneer ze de winterrust aanvangen.Waar ik wel op moet letten is dat die afkoelings-periode ook zoveel mogelijk met de natuurlijke omstandigheden overeenkomt. Dit betekent dat er wel eens een warmtelamp van 60 Watt ter beschikking staat, zodat de dieren in oktober ook op temperatuur kunnen komen indien de dagtemperatuur te lang onder 18° C. blijft. In november gaat de verwarming helemaal uit. De schildpadden verbergen zich dan in de strooisellaag in de kas. Daar blijven ze totdat de temperaturen in de kas tot onder het vriespunt dreigen te dalen. Op dat moment verhuizen de schildpadden naar de reeds geïnstalleerde koelkasten. De temperatuur in de koelkast wordt afgesteld op zo'n 6 tot 8° C. De rekken in de koelkasten worden voorzien van een krant en daarop worden de schildpadden geplaatst. De ervaring leert dat de schildpadden niet of nauwelijks wakker worden en doorslapen.Bij een overwintering in de koelkast is het van wezenlijk belang dat acht wordt geslagen op de luchtvochtigheid! Regelmatig sproeien is een noodzaak! (Brouwer, Uytterschout, Bruekers, 1997). Even nog een tip; laat de koelkast een paar dagen proefdraaien en overtuig uzelf dat de thermostaat goed functioneert.Een koelkast heeft een aantal voordelen:* de dieren zijn controleerbaar;* op tijd ingrijpen is mogelijk indien er wat mis is met de dieren;* de schildpadden rusten bij de meest optimale temperaturen onafhankelijk van de zachte of strenge winter;* de kans op schade door muizen of ratten die aan de schildpadden gaan knagen is vrijwel nihil;Als nadelen kunnen worden genoemd:* er moet ruimte zijn voor de koelkast;* de thermostaat kan kapotgaan waardoor het koelelement niet meer koelt of juist blijft functioneren en de inhoud van de koelkast alsnog bevriest.Is een stuk van een prof kweker dus niet van mezelf.Als jullie dingen zien die niet kloppen zeg het gerust.
Marvin

Berichtdoor GMK » 20 Nov 2008 12:32

QUOTE (theo @ 17-10-2008 06:03:14)
Voorbereiding winterslaap landschildpadden.klik hierAanvullingen en opmerkingen zijn welkom.
Hoi Theo,een vraagje: geldt deze 'aanpak' ook voor waterschildpadden, of kun je het bij hen toch beter iets anders doen? EN is het echt nodig dat ze in winterslaap gaan?? (ik heb een roodwangschildpad in een groot (totale maat 180 - 50 - 125. water gedeelte 150 - 50 - 45, en twee eilanden boven het water).Ik heb nl. het beste voor met onze schildpad en wil het graag zo goed mogelijk voor haar doen.Alvast bedankt voor je antwoord.Groetjes,Grazyna
GMK

Berichtdoor GMK » 20 Nov 2008 12:35

QUOTE (GMK @ 20-11-2008 12:32:50)
QUOTE (theo @ 17-10-2008 06:03:14)
Hoi Theo,een vraagje: geldt deze 'aanpak' ook voor waterschildpadden, of kun je het bij hen toch beter iets anders doen? EN is het echt nodig dat ze in winterslaap gaan?? (ik heb een roodwangschildpad in een groot (totale maat 180 - 50 - 125. water gedeelte 150 - 50 - 45, en twee eilanden boven het water).Ik heb nl. het beste voor met onze schildpad en wil het graag zo goed mogelijk voor haar doen.Alvast bedankt voor je antwoord.Groetjes,Grazyna
Oh ja, nog voor de duidelijkheid, ik begrijp natuurlijk dat de waterschildpad wel in een bak met water gezet dient te worden (dacht: ik meldt het toch maar even)
GMK

Berichtdoor theo » 20 Nov 2008 17:04

Ook voor een roodwang is het beter om in winterslaap / winterrust te laten gaan maar dat is in principe vrij eenvoudig;Verwarmingselement uitschakelen en in stappen de daglicht periode van de lamp verkorten.Als je dan een maand verder bent het aquarium op een plek neerzetten waar het niet warmer wordt dan tien graden en uiteraard net niet vriest.Succes
theo
Hero Member
Hero Member

Re: Voorbereiding Winterslaap Landschildpadden.

Berichtdoor naeff002 » 25 Sep 2012 18:01

Hoe zouden jullie het doen bij semi-aquatische dieren als de Geoemyda spengleri?
naeff002
Jr. Member
Jr. Member

Terug naar Schildpadden, Testudines