Schildpadden, Testudines

aanschaf volwassen grieken

zijn een orde van reptielen die gekenmerkt worden door een stevig en vaak bolvormig schild. Schildpadden komen vrijwel wereldwijd voor en leven in uiteenlopende habitats. De meeste soorten worden niet erg groot, ongeveer 20 tot 30 centimeter, sommige soorten kunnen echter een schildlengte bereiken van meer dan anderhalve meter en een gewicht van enkele honderden kilo's.

aanschaf volwassen grieken

Berichtdoor Gertjan1970 » 22 Nov 2012 22:13

Hallo allen,

Zoals reeds in mijn voorstel topic vermeld, ga ik komend voorjaar beginnen met het houden van de Griekse landschildpad. Graag zou ik een volwassen koppel / kweekgroep overnemen, ik wil er ook mee gaan kweken.

Wie kan mij helpen aan een paar kwekers waar ik eens een bezoekje kan brengen om al mijn vragen omtrent de kweek van grieken eens neer te leggen. En misschien de mogelijkheid bieden om een paar dieren aan te kunnen schaffen.

Graag hoor ik van jullie.

Groet
Gertjan
Gertjan1970
Newbie
Newbie

Re: aanschaf volwassen grieken

Berichtdoor GerritH » 23 Nov 2012 08:22

Hoi GertJan, welkom

Waarom wil je beginnen met volwassen dieren? het probleem is namelijk dat veel van de volwassen dieren veel te droog gehouden zijn, vaak verkeerd voedsel gehad hebben en te weinig UV/ D3.
Dan krijg je dus de misvormde schildpadden van Marktplaats. Daarnaast wordt 80% (mijn schatting) van de volwassen schildpadden ook nog eens verkocht zonder de juiste papieren (er zitten vaak wel de papieren bij waarmee het dier gekocht is, maar die zijn slechts voor een eenmalige overdracht). Volwassen grieken zijn gemiddeld meer dan 500 gram en dat betekent dat de dieren gechipt moeten zijn en dat het chipnummer op de papieren vermeld moet zijn.
Ik zou zeggen denk er nog eens over.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Gertjan1970 » 23 Nov 2012 16:44

Hoi Gerrit,

Ik fok al jaren konijnen, dit voor tentoonstellingen, en eigenlijk doe ik hierbij hetzelfde. Als ik nieuwe dieren nodig heb dan koop ik liever volwassen dieren. daaraan kan ik het beste zien of de dieren gezond zijn en aan de eigenschappen voldoen die ik graag zie. Nu zijn schildpadden geen show dieren, het gaat er mij eigenlijk om dat ik hoop bij volwassen dieren beter te kunnen zien of ze goed gezond zijn. Bij jonge dieren lijkt me dat veel lastiger. Maar ik moet nodig eens bij een kweker op bezoek.

Wat is bijvoorbeeld een vestandige leeftijd voor de schildpadden om aan te schaffen, ik wil ze graag gelijk buiten plaatsen en gelijk jaarrond. Dat is ook 1 van de redenen om volwassen dieren te kopen.

Gr.

Gertjan
Gertjan1970
Newbie
Newbie

Berichtdoor GerritH » 23 Nov 2012 21:23

het kan best verstandig zijn om volwassen dieren te kopen; het is alleen erg moeilijk om aan goede volwassen dieren te komen, met name vrouwtjes.
Op marktplaats staan er op dit moment 3 aangeboden. Het mannetje van Angelique ziet er op het oog goed uit. De twee anderen moet je niet hebben.
Als je de dieren inderdaad direct jaarrond buiten wilt houden adviseer ik inderdaad dieren van minimaal 300 gram; liefst meer.

gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Gertjan1970 » 26 Nov 2012 17:01

hoi gerrit,

Ik heb contact gehad met angelique en ze heeft nog diverse foto's en een filmpje opgestuurd. Het diertje ziet er erg goed en vitaal uit. Zaterdag ga ik kijken en indien dan nog in orde neem ik hem over.

Dank

Groet

Gertjan
Gertjan1970
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gertjan1970 » 17 Okt 2013 18:29

Hallo allen,

maar even een update na vele maanden zonder forum te hebben gezeten. Het zijn dus 2 jonge grieken geworden ( juni 2011) Ze hebben tot deze week heerlijk in een buitenverblijfje gezeten. Nu haal ik ze naar binnen, en mogen ze nog 1 jaar zonder winterslaap de winter doorbrengen. Komend voorjaar gaan ze naar buiten en mogen ze de rest van hun leven buiten blijven.

Ook ga ik nog 2 Marginata's aanschaffen. Jongen van dit jaar.

Ik ben toch blij dat ik met jonge dieren begin, zeer leerzaam.

Groet

Gertjan
Gertjan1970
Newbie
Newbie

Terug naar Schildpadden, Testudines