Schildpadden, Testudines

huisvesting en andere vragen

zijn een orde van reptielen die gekenmerkt worden door een stevig en vaak bolvormig schild. Schildpadden komen vrijwel wereldwijd voor en leven in uiteenlopende habitats. De meeste soorten worden niet erg groot, ongeveer 20 tot 30 centimeter, sommige soorten kunnen echter een schildlengte bereiken van meer dan anderhalve meter en een gewicht van enkele honderden kilo's.

huisvesting en andere vragen

Berichtdoor rapter » 14 Mrt 2013 18:19

hallo,

ik heb sinds kort een schildpad "gekregen" waarvoor ik nu dus moet en wil zorgen.
voor zover ik al heb gevonden zou het een Trachemys scripta troosti - Geelwangschildpad zijn, en ik vermoed een vrouwtje al zou ik graag een antwoord krijgen van een kenner
Afbeelding
ze is +- 13 jaar oud en rond de 20 cm schildlengte

ik heb een bak van 100*40*40
Afbeelding

de bak was opgedeeld in 2 stukken door een glazen wand, die ik gebruikt heb om een land gedeelte te maken. de schildpad kon echter niet over de glazen wand kruipen, dus heb ik met het eindlandje een soort opklim rek gemaakt. ik denk nu echter dat de zwemruimte te klein geworden is?

ik heb eveneens een externe filter gekocht via de webshop van terramania, een hydor prime potfilter 20. nu zit deze een week in de bak, mits de nodig aanpassingen / doe het zelf en pompt mooi water rond, maar de bak wordt toch nog steeds troebel en vuil na minder dan een week. er zit +- 50 liter water in de bak, en ik vermoed dat dit te weinig is. Er zal een grotere bak komen, ben aan het denken in de richting van 150*60*60 maar dan moet die filter wel werken :s

de filter zelf bestaat uit koolstof in een soort zakje met daaronder een soort plastiek filtermoezen ( deze kwamen mee met de filter ). ligt dit aan de opstelling ? intake zit links op de bodem, uitstroom rechts naar het vaste land gedeelte. of zitten de filteronderdelen verkeerd ?

verder nog een vraag ivm het eten, hoeveel moet ik geven ? ik krijg verschillende info van verschillende bronnen en het lijkt alsof ze de hele tijd door kan blijven eten.

groeten en dank bij voorbaad,

rapter
rapter
Newbie
Newbie

Re: huisvesting en andere vragen

Berichtdoor M Pothoven » 16 Jul 2013 21:56

Hallo Rapter,

allereerst hoop ik dat je al antwoord hebt gekregen/gevonden.
Zo niet dan zal ik wat proberen maar ik ben geen expert. Ik zelf heb een vijver en geen binnen terrarium dus haal hieruit wat je van pas denkt te hebben.
Het lijkt op een vrouwtje, tenzij: erg lange nagels aan de voorpoten en lange staart (en cloaca niet onder het schild maar lager aan de staart)

Over huisvesting weet ik voor een terrarium niet meer dan dat ik richtlijnen van de dierenbescherming een keer heb gezien. Deze richtlijnen werkten voornamelijk in schildafmetingen.
Hier werd het voor dierenwelzijn gewerkt met een minimale lengte/breedte/hoogte (diepte, hoe je het maar bekijkt), en een water:land ratio van 2:1 (een 3e deel land)
De vermelding was als ik het mij goed herinner minstens 3 schildbreedtes breed, en dat lijkt hier als ik de foto's zo zie niet het geval te zijn. Dus ik denk inderdaad dat zwemruimte erg smal is geworden.
Overigens ligt hiermee de hoeveelheid water dus wel vast.

Over de pomp geldt standaard dat er wordt gekeken naar hoe snel/vaak je totale water rond wordt gepompt. als ik google vind ik dat jou filter geschikt is voor 100 tot 250 liter.
Zo nu er van uitgaande dat we 1/3e deel land hebben en een waterstand van 20 cm hoogte (neem ik zo aan als ik mijn schildpad herinner) dan hebben we het over zo'n 27L water, en voldoet je pomp ruimschoots. Ook als over gaat op de grotere bak (kom je aan de 80L)
Ik denk overigens wel de filter niet gemaakt is om passief je terrarium schoon te houden.

over de filter
Schildpadden zijn groot vervuilers en de website van je fabrikant vermeld dat er melder opzit die je verteld wanneer je je filter moet schoonmaken. Als je wilt dat het water zelf schoongehouden wordt dan zit je denk ik al snel aan een grotere hoeveelheid water en daarmee grotere capaciteit van bacteriën.
Overigens kan ik moezen niet in het woordenboek terugvinden dus weet ik niet echt wat je bedoelt. Ik denk dat het of simpel filtermateriaal om dus grove stukken tegen te houden of dat het huisvesting is voor bacteriekolonies
Over volgorde van de opstelling lijkt mij weinig verkeerd, filteronderdelen lijkt mij dat het van grof naar fijn zal zijn. Andersom lijkt mij opstoppingen te kunnen veroorzaken maar dit is allemaal maar theorie en invulling van wat ik denk te kunnen zien/afleiden.

over voeding

Hier zelf heb ik om precies dezelfde reden twijfels. Ik heb overigens wel gehoord/gelezen dat ze opportunistische schooiers kunnen zijn en dat overvoeding een probleem kan opleveren (legdrang).
http://www.waterschildpad.info/voedsel.html geeft mij de informatie die ik zelf maar volg. Samenvattend is dan om je vraag te beantwoorden voor een 13 jarige een paar keer per week te voeren met een divers dieet. Voor mijn vijver, waar de temperatuur lager ligt werd maximaal 2 keer per week aangeraden door mijn dierenarts (zomer) tot paar keer per maand (lente/herfst).

Volgens mij heb ik alle onderdelen behandeld en hopelijk ook aandacht gevraagd voor deze vragen.
M Pothoven
Newbie
Newbie

Re: huisvesting en andere vragen

Berichtdoor M Pothoven » 17 Jul 2013 00:36

vergeet te vermelden dat de hoeveelheid per keer omschreven wordt als "zoveel als dat ze binnen 5 minuten op eten"
M Pothoven
Newbie
Newbie

Terug naar Schildpadden, Testudines