Schildpadden, Testudines

Is dit bakje goed voor nu?

zijn een orde van reptielen die gekenmerkt worden door een stevig en vaak bolvormig schild. Schildpadden komen vrijwel wereldwijd voor en leven in uiteenlopende habitats. De meeste soorten worden niet erg groot, ongeveer 20 tot 30 centimeter, sommige soorten kunnen echter een schildlengte bereiken van meer dan anderhalve meter en een gewicht van enkele honderden kilo's.

Is dit bakje goed voor nu?

Berichtdoor Geelwangschildpadjes » 06 Sep 2013 00:47

Afbeelding
Deze zijn niet van mij, maar heb hetzelfde bakje & maar twee geelwangschildpadjes van nogmaar paar maanden erin met allemaal steentjes waarop ze kunnen lopen (Beide 4cm van kop tot staart)

Mijn vraag nu; is dit bakje voor nu nog goed genoeg? Ik wil binnenkort een betere & grotere 'huisje' voor ze kopen, maar ben nog even bezig de nodige info te verkrijgen etc. En wat voor voer raden jullie aan? Ik geef ze momenteel (oranje gekleurde) brokjes, maar weet dat variatie natuurlijk ook nodig is. En waar kan ik de andere nodige voedsel verkrijgen? En moet ik het water erin zo doen dat ze normaal kunnen staan, of een beetje meer waardoor ze zwemmen? En is het spelen of paren als de een op de ander zijn rug klimt? Want ze zijn denk ik nog te jong om te beginnen met paren.

En had net bij een andere topic gelezen dat je ze niet moet oppakken / aanraken, is dit ook zo? Want ze lijken het eerder fijn te vinden, alhoewel ze ook happy zijn met hun bakje.

Inderdaad wat veel vragen ;p , maar wil er zeker van zijn dat de info die ik op andere sites heb gelezen ook waar zijn.

Mvg
Geelwangschildpadjes
Newbie
Newbie

Re: Is dit bakje goed voor nu?

Berichtdoor GerritH » 06 Sep 2013 09:19

ik hoop van harte dat dit geen serieuze post is.
Het antwoord is overigens nee, en ik denk dat er niet een site is die dit soort huisvestiging nog acceptabel vind.
Zie http://www.huisdieren.nu/reptielen-en-a ... s-scripta/
Voor jonge dieren mag de bak iets kleiner zijn;
Voor schildpadjes van maximaal 10 cm voldoet een bak van 80 x 40 x 40 maar groter is beter.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor jfk » 06 Sep 2013 16:40

Dieptriest dat deze "broodtrommeltjes" nog steeds als zijnde dierenverblijfplaats worden verkocht. :hand:
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor VieF » 06 Sep 2013 19:05

Ik denk dat het handiger was geweest als je eerst wat informatie had verzameld over deze beestjes en ze daarna had aangeschaft, in plaats van andersom.. Klinkt een beetje als een impulsieve aankoop. Ik hoop dat je weet dat deze dieren rond de 25 a 30 cm worden? Voor een (volwassen) koppel zit je dan al op z'n minst aan een aquarium te denken van 120cm breed, liefst 150cm. De kant en klare brokjes die je ze nu voert, is niet voldoende als volledige voeding. De voedingswaarde is minimaal met dit soort producten. Je kunt ze beter geweekte kattenbrokken voeren, krekels, andijvie, garnaaltjes, regenwormen en zo af en toe een wasmotje.

Ik heb me ook ingelezen in deze dieren omdat ik ze ontzettend leuk vind, maar heb ervoor gekozen om het niet te doen aangezien ik ze niet de ruimte kan bieden die ze nodig hebben.
VieF
Teamlid
Teamlid

Terug naar Schildpadden, Testudines