Schildpadden, Testudines

Zacht schild

zijn een orde van reptielen die gekenmerkt worden door een stevig en vaak bolvormig schild. Schildpadden komen vrijwel wereldwijd voor en leven in uiteenlopende habitats. De meeste soorten worden niet erg groot, ongeveer 20 tot 30 centimeter, sommige soorten kunnen echter een schildlengte bereiken van meer dan anderhalve meter en een gewicht van enkele honderden kilo's.

Zacht schild

Berichtdoor Katinka_04 » 20 Okt 2013 19:49

Hoi even een vraagje ik heb sinds een 1.5 week 2 griekjes,nu vind ik dat het schild wat buigzaam is.noemen we dat dan hard of is dat toch zacht .Kan me zo voorstellen dat die frummels nog geen keihard pantsertje hebben.

wat is de beste manier om uva en b toe te dienen?
Ik bedoel welk merk lamp moet ik aanschaffen en moet dat tl zijn of kan dat via een spot?

Ik heb voorlopig een bak van 100L x h 50 x d 40

Op het moment krijgen ze via poeder vit D3 en kalk etc.
maar wat is de goede hoeveelheid.

Ook had ik een gedeelte cocopeat in mijn bak mijn schildpadjes begraven zich niet en in no time was het aan het schimmelen.
Nu sproei ik ze 2 x per dag nat.
Kan iemand mij goed vertellen hoe ik het moet doen?

ik heb een sulcata nakweek met al wat lichte bobbel aangeschaft .hoe beperk ik dat dit erger word?

Zijn wat meer vragen .

Ik hoop dat jullie mij kunnen helepen groetjes :greetings-wavegreen: :greetings-wavegreen:
Katinka_04
Newbie
Newbie

Re: Zacht schild

Berichtdoor GerritH » 20 Okt 2013 21:14

wat zacht is een wat moeilijke omschrijving, maar meestal betekent het te zacht.
De reden voor een zacht schild kan ook parasieten zijn; een mestonderzoek lijkt een goed idee.
Jonge grieken moet je redelijk vochtig houden, en als ze gezond zijn graven ze zich in.
Sulcata's zijn eigenlijk minder geschikt als hobbydier; ze worden gewoon te groot voor de meeste mensen.
Jonge sulcata's ook zich in laten graven en redelijk vochtig houden (vette zavel heeft zich bewezen als een prima ondergrond.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Katinka_04 » 20 Okt 2013 22:16

GerritH schreef:wat zacht is een wat moeilijke omschrijving, maar meestal betekent het te zacht.
De reden voor een zacht schild kan ook parasieten zijn; een mestonderzoek lijkt een goed idee.
Jonge grieken moet je redelijk vochtig houden, en als ze gezond zijn graven ze zich in.
Sulcata's zijn eigenlijk minder geschikt als hobbydier; ze worden gewoon te groot voor de meeste mensen.
Jonge sulcata's ook zich in laten graven en redelijk vochtig houden (vette zavel heeft zich bewezen als een prima ondergrond.

Gerrit

Als ik de onderkant en bovenkant iets druk geeft voel ik dat het niet keihard is maar licht veert.
Kan ik bij iedere willekeurige dierenarts een mest onderzoek laten doen?
Wat is vette zavel en waar koop ik dat of moet ik dat zelf maken?
Ze groeien overigens wel eten ook goed.Lopen regelmatig door de bak. En zonnen doen ze ook.
Katinka_04
Newbie
Newbie

Berichtdoor GerritH » 21 Okt 2013 10:21

Sorry maar het is voor mij onmogelijk zo te beoordelen of het schild te zacht is of niet. Jonge schildpadden hebben een licht buigzaam schild; dat is normaal, maar te zacht is wel een probleem.
Iedere dierenarts kan mestonderzoek doen; met een microscoop en wat ervaring zou je het ook zelf kunnen. Interpretatie vooral van ciliaten ligt wat moeilijker omdat veel soorten onschadelijk zijn maar er ook wel schadelijke soorten zijn. Veel dierenartsen zullen daarom elke ciliaat proberen te bestrijden.
Over het algemeen geldt overigen dat als het gedrag goed is de dieren niet te ziek zullen zijn.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Katinka_04 » 23 Okt 2013 21:40

GerritH schreef:Sorry maar het is voor mij onmogelijk zo te beoordelen of het schild te zacht is of niet. Jonge schildpadden hebben een licht buigzaam schild; dat is normaal, maar te zacht is wel een probleem.
Iedere dierenarts kan mestonderzoek doen; met een microscoop en wat ervaring zou je het ook zelf kunnen. Interpretatie vooral van ciliaten ligt wat moeilijker omdat veel soorten onschadelijk zijn maar er ook wel schadelijke soorten zijn. Veel dierenartsen zullen daarom elke ciliaat proberen te bestrijden.
Over het algemeen geldt overigen dat als het gedrag goed is de dieren niet te ziek zullen zijn.

Gerrit

ik denk dat ze happy zijn. ze groeien, ze lopen ze eten .
liggen heerlijk buitenboords te zonnen trekken zelden hun koppie in.
Eten alle grassen wat ik ze voorschotel ook eenn mailworm sepia knagen ze aan .
Drinken af een toe wat.
Ze snotteren niet ze zijn vlot droge neus heldere oogjes.
Krijgen nog vitamine aanvullingen hun schildje groeit.
Dus eigenlijk denk ik dat alles goed komt en die vering die ik bedoel in hun schild is inderdaad minimaal.
De sulcata is hard maar die weegt al veel meer en is ouder.die weegt 143 gram
En lijkt al wat meer schildpad .
Ik ben zo blij met ze het terrarium is bijna af dus nog een week en dan mogen ze ieen grotere bak.

Maar vertel wat bedoel je met siliaten?
En hoe zou ik dat zelf kunnen bekijken je bedoelt als ik een microscoop aanschaf?
Lijkt me wel interessant .
Maar ik denk dat dat een heel dure hobby word niet dan?
Ik ben benieuwd wn wacht op je antwoord.
Groetjes katinka
Katinka_04
Newbie
Newbie

Berichtdoor Frans » 24 Okt 2013 08:09

Leuk, een mailworm!
We krijgen ze wel per post, maar op de bon staat steeds dat het meelwormen zijn.

Veel plezier met je padjes!
Gebruikers-avatar
Frans
Sr. Member
Sr. Member

Terug naar Schildpadden, Testudines