Schildpadden, Testudines

Mijn schildpad

zijn een orde van reptielen die gekenmerkt worden door een stevig en vaak bolvormig schild. Schildpadden komen vrijwel wereldwijd voor en leven in uiteenlopende habitats. De meeste soorten worden niet erg groot, ongeveer 20 tot 30 centimeter, sommige soorten kunnen echter een schildlengte bereiken van meer dan anderhalve meter en een gewicht van enkele honderden kilo's.

Mijn schildpad

Berichtdoor Jeroen » 12 Dec 2013 21:20

Ik heb sinds kort een waterschildpad (een muskusschildpad). Hij zit in een aquarium van 80x40x40 met een lamp en een verwarmingselement. Het is nog een jonge en kleine muskusschildpad. Ik heb dus een paar vragen. Ik wil er nog een schildpad bijkopen maar weet niet of mannetjes bij mannetjes kunnen en vrouwtjes bij vrouwtjes enzovoort. Ik weet ook nog niet of het een mannetje of vrouwtje is, hoe kan je dat makkelijk en goed zien?

Als ik binnenkom en voor het aquarium ga zitten komt de muskusschildpad van zijn slaapplek en begint ie wild voor het glas te zwemmen. Het lijkt dan alsof hij heel veel honger heeft. Is dat ook zo? Ik heb als voer Tetra Reptomin. Ik weet niet precies hoeveel ik 'm moet geven, maar het lijkt alsof ie altijd honger heeft als ik aan kom. Als ie zo voor het glas begint te zwemmen heeft ie dan honger of is 't iets anders?

Alvast dank voor de antwoorden,
Jeroen
Jeroen
Newbie
Newbie

Re: Mijn schildpad

Berichtdoor GerritH » 13 Dec 2013 08:54

Bedelgedrag is redelijk standaard bij waterschildpadden en leidt tot veel te dikke en zieke schildpadden. Dus geef ze gewoon voldoende voer, maar reageer niet op bedelgedrag.
Samenhouden kan goed en niet goed gaan; samenhouden van een man en en vrouw wordt niet aangeraden wegens de fanatieke paaractiviteiten van de man.
Zie voor de verzorging; http://www.huisdieren.nu/wp-content/upl ... ildpad.pdf

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Terug naar Schildpadden, Testudines