Caresheets Slangen oud

Pituophis Sayi

Pituophis Sayi

Berichtdoor Jambia-Snakes » 12 Jul 2007 11:48

Door Bianca Smitshttp://www.jambia-snakes.nl / http://www.pituophis.nlSayiLatijnse naam: Pituophis SayiMeest gebruikte naam: Bullsnake, Stierslang, BullennatternGrootte: tot 2,5 meter, gemiddeld 180 cm.Dikte: tot onderarm dikKleursoorten: Sayi’s zijn in allerlei kleursoorten verkijgbaar, in 2004 heeft Sven Faes zelfs een nieuwe kleursoort gekweekt, namelijk de Ivory.Elke Sayi heeft een geelachtige buik met wat zwarte strepen/blokjes. De “grondkleur” van sayi’s is eveneens gelig.Het patroon van de sayi varieert van lichtbruin tot bruin, tot zelfs zwart. Het patroon wordt dichter naarmate men meer richting de kop kijkt. Het patroon is het meest zichtbaar in de nek, op de staart en op de kop.Op de kop ziet men de kenmerkende zwarte streep die loopt van de kaak naar het oog, als een soort wenkbrauw.Kleuren die voorkomen:
  • Wildkleur
  • Donkere Wildkleur
  • Albino
  • Snow
  • Ivory
  • Ghost
  • Red Phase
  • Speckled
  • Striped
  • Whitesided
  • Faded Pattern
  • En alle schakelingen tussen deze.
Leefomgeving:De stierslang komt uit Amerika, en bestrijkt een zeer groot gebied daar. Van Canada naar Mexico en in het midden van de VS kun je ze vinden. Ze leven dus ook in verschillende klimaten. Van woestijn tot naaldbos gebieden. Het liefst woont het dier in een gebied waar veel gras is en open vlaktes.Eetgewoontes:Het ligt aan de leeftijd van het dier wat gevoerd wordt. In gevangenschap eten de dieren over het algemeen muizen, veeltepelmuizen, ratten en eendagskuikens. In het wild eten de dieren echter ook graag vogels en hun eieren en vrijwel elk knaagdier.Stierslangen eten tijdens de vervelling en ook bij zwangerschap vaak gewoon door. In tegenstelling tot andere slangen is dit niet slecht voor ze.Gedrag in gevangenschap:Het gedrag van stierslangen verschilt niet veel van hoe ze zich in het wild gedragen. Het dier staat bekend om het vrij agressieve gedrag. Alhoewel ze enigszins handtam zijn te noemen blijven ze vrij wild, en je kunt ze never nooit vertrouwen (wat vrijwel bij geen enkel reptiel kan natuurlijk). Stierslangen zullen als ze boos zijn flink ratelen en blazen naar datgene wat ze als bedreigend ervaren. Echter, het dier zal weinig tot niet daadwerkelijk uithalen. Dit wil dus niet zeggen dat ze nooit uithalen.De beet van een volwassen stierslang is zeer pijnlijk, ook al is de slang niet bijzonder groot.Kleine bulletjes zijn een stuk agressiever, naarmate ze ouder worden verdwijnt dit vaak. In dit geval gewoon lekker met rust laten en zo nu en dan eens in het terrarium bezig zijn is de beste remedie heb ik ondervonden. Stierslangen hebben een ingebouwde klok. Ze merken ook in gevangenschap wanneer het wintertijd is. Onze slangen stopten tijdelijk met eten en de dieren van mensen om ons heen hadden dit ook. In die tijd dan ook wachten tot de laatste ontlasting en dan gewoon de lampen uit doen.Ik adviseer om na 2 maanden weer de lampen aan te doen, dit geleidelijk op te voeren van 1uur per dag naar hoelang je de lampen normaal gesproken aan hebt. Na een week kun je weer beginnen met voeren.Inrichting Terrarium:Ik geef mijn dieren minimaal een terrarium van 50x150x50 (lxbxh). In het terra staat standaard een schuilplaats, een bak water en een steen. Verder is het natuurlijk aan jezelf hoe je verder het terrarium in wilt richten.Wij houden het bij bulls vaak naturel, aangezien ze graag graven e.d.. Daarom heb ik als bodembedekking ook het liefste zand. Je zult zien dat ze ook tunnels gaan graven.Heetste plek: 35 gradenKoudste plek: 25 gradenVochtigheid: 50 – 60 %Tijd dat de lampen aan staan: 13uurKweken in gevangenschap: Nakweek wordt meestal in de lente geboren. Vrouwtjes zijn een stuk ontvankelijker voor het mannelijk geslacht na een lekkere winterslaap. Als de paring heeft plaatsgevonden en alles is goed gegaan dan zal het vrouwtje na ongeveer 6 weken gaan vervellen. 1 tot 10 dagen hierna zal ze de eieren gaan leggen.Wij bemerken vaak een verminderde eetlust bij de dieren als ze in ‘the mood’ zijn. Stierslangen eten echter wel gewoon door als ze zwanger zijn hebben wij ontdekt. Wij laten sayi’s pas na 3 jaar (minimaal!) paren.Wist je dat:*Stierslangen de meest gewilde pituophissoort zijn? En ook de meest geziene?
Gebruikers-avatar
Jambia-Snakes
Hero Member
Hero Member

Pituophis Sayi

Berichtdoor AIKA » 05 Sep 2008 18:42

ik zag dat het niet bij voedsel staat.maar ik geef hier zelf konijntjes van twee a drie dagen oud als voer.mvgAIKA
AIKA
Full Member
Full Member

Pituophis Sayi

Berichtdoor Jambia-Snakes » 05 Sep 2008 18:58

Is uiteraard natuurlijk ook heel goed mogelijk. Bij bulls heb ik altijd zo iets van; als het past, dan gaat het er allemaal wel in biggrin.gif
Gebruikers-avatar
Jambia-Snakes
Hero Member
Hero Member

Terug naar Caresheets Slangen oud