Caresheets Amfibieën oud

De Axolotl

De Axolotl

Berichtdoor ev_js » 11 Mrt 2007 15:34

de axolotl de axolotl of molsalamander kom je het meest tegen in het grijs en albinokleur. ikzelf heb 2 albino's gehad. ik had ze wel allebei appart gehuisvest in een mooi ruime aquarium. (minimum 60x40x50 voor 1 of 2) Ik was met een axolotl begonnen omdat ik het altijd een fascinerend beest heb gevonden. het speciale aan ze , is dat ze een chromosoom te weinig hebben een in hun larvale stadium blijven. dat wil dus zeggen dat ze niet evolueren. ze ademen door hun huid en hebben longen en speciale kieuwen. De axolotls die ik had waren ongeveer 20 cm. een axolotl kan van 15cm tot 45cm worden alhoewel de meeste niet boven de 30 cm komen. De voorpoten hebben 4 tenen, de achterpoten 5. op het einde hebben ze een afgeplatte staart zoals waterslangen.oorsponkelijk komen ze uit midden-mexico. voornamelijk uit het chalcomeer. met paren heb ik geen ervaring, je heb wel het meeste baad als je de temperatuur laat dalen en daarna weer verhoogd wat ze stimuleerd. Daarna zal het vrouwtje 100 tot 1000 geleiachtige eitjes afzetten op planten. ook zijn ze zeer gevoelig voor licht. als ik 's avonds het licht aandeed schrokken ze soms zo hard dat ze wild te keer gingen in hun aquarium en tegen de ruiten aan botsten. wat ik nog speciaal vind aan axolotls is dat ze in staat zijn tot regeneratie. Regeneratie is het verschijnsel waarbij beschadigde delen van een dier volledig worden hersteld. toen ik mijn axolotl kocht had ik niet meteen gezien dat hij een poot ontbrak. toen ik thuis kwam wouden we hem gaan inwisselen maar hadden het even afgewacht. stilletjes begon zijn poot terug aan te groeien zonder dat je er iets van merkte dat hij ooit was afgebeten. je zag zelfs geen littekens. wat me ook opviel was dat de kieuwen soms roder waren dan anders. vooral tijdens het eten werden de kieuwen bij albino's vuurrood. af en toe gaf ik een levende smalle vis waar de axolotl achter jaagde. ze slikken hun prooi in één keer door die ze naar binnen werken met driehoekige tandjes. meestal gaf ik rode muggenlarven. bij andere soorten larven had men water een onaangename geur en werd het snel vuil. de meesta amfibiën worden niet oud. de axolotl daarintegen kan een mooie leeftijd behalen . 20 jaar zou hij toch moeten kunnen halen en 25 is ook nog te doen. ik zou mensen nog overwegen tot de aankoop van een axolotl. enkel en alleen omdat ik ze fascinerend vind.
ev_js

De Axolotl

Berichtdoor cloud » 12 Mrt 2007 20:21

Een mooi stukje maar wat toevoegingen die belangrijk zijn.Ze blijven in larvale stadium doordat ze te weinig Thyroxine aanmaken.En het Chalcomeer bestaat niet meer het is het Cholicimeer als ik het zo gauw goed typ en dit is ook geen meer meer maar bestaat uit kanalen
cloud

Terug naar Caresheets Amfibieën oud