Beurzen

Transportvergunning

Vertel hier je ervaringen met beurzen, of kondig hier een beurs aan.

Transportvergunning

Berichtdoor GerritH » 14 Dec 2011 13:56

Voor het transport van gewervelde dieren in het kader van een economische activiteit (en dat is het verkopen op een beurs) heb je een transportvergunning nodig;
http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze ... nde-dieren
(daar kun je de vergunning ook aanvragen.
Je hebt geen vergunning nodig als je nooit meer dan 65 km transporteert. Voor het vervoeren van gekochte dieren op een beurs heb je normaal gesproken ook geen transportvergunning nodig; dit zijn namelijk hobbydieren en jij vervoert ze niet in het kader van een economische activiteit (mijn interpretatie)
Voor meer info en het aanvraagformulier zie de links
http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze ... nde-dieren

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Re: Transportvergunning

Berichtdoor Reptile_Addict » 14 Dec 2011 15:25

zou er geen verschil kunnen zijn tussen bedrijfsmatige economische activiteiten en hobbymatige economische activiteiten. Ik denk ook in de richting van BTW afdracht etc...
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 14 Dec 2011 15:35

Helaas nee
Deze wetgeving is gebaseerd op dierwelzijn (vandaar de koppeling met commercieel omdat daar de grootste risico's liggen.
En wees met me eens er kan wel het een en ander verbeteren aan het transport van deze dieren; 11-12 in houten stonden er toch te veel dieren die in Hamm ook al in hetzelfde doosje zaten.

gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor jfk » 15 Dec 2011 07:35

En wees met me eens er kan wel het een en ander verbeteren aan het transport van deze dieren

En hoe voorkomt een duur papiertje dit dan?
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 15 Dec 2011 10:16

jfk schreef:
En wees met me eens er kan wel het een en ander verbeteren aan het transport van deze dieren

En hoe voorkomt een duur papiertje dit dan?

Vooralsnog niet omdat er nog geen regels gesteld zijn aan het transport van reptielen, maar de wetgeving biedt uitdrukkelijk die mogelijkheid.

gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Reptile_Addict » 15 Dec 2011 11:24

regelgeving om dierwelzijn te waarborgen o.a. tijdens transport tussen beurzen kan nooit kwaad. Tenzij het overgelaten wordt aan mevrouw Thieme :?

Ik hoop op beurzen altijd maar dat die diertjes vlak voor het transport erin zijn gegaan en erna er weer uit mogen, al kun je ook zeggen: waarom die extra stress momenten is het niet diervriendelijker om de dieren een gedurende een klein aantal dagen (heb even geen zicht op de data van Hamm en Houten) in het doosje te laten versus 2x opnieuw inpakken.

Uiteraard valt er ook nog wel te discussieren over de reden waarom die bakkies zo klein zijn, vrees dat dat niks te maken heeft met geborgenheid voor de dieren maar eerder met aantal doosjes per m^3 laadruimte.
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 15 Dec 2011 11:56

Gedeeltelijk, voor bijvoorbeeld schildpadden ben ik een voorstander van een zo klein mogelijke verpakking om verwonding te voorkomen en ook hagedissen die teveel kunnen schuiven in de verpakking komt niet altijd goed.
Ik ga zelf uit van maximaal 24 uur in een verpakking, liefst minder. Ik ga als ik al naar een beurs ga dan ook maar naar een enkele.
Overigens denk dat een goed verzorgd dier die 2 dagen makkelijk kan overleven mits de temperatuur e.d goed zijn.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Miranda de K » 15 Dec 2011 16:13

Waarom niet gewoon regels waar IEDEREEN zich aan moet houden, in plaats van een duur papiertje?????

En dan hoop ik inderdaad niet dat Thieme die gaat opstellen, want dan gaan de minimum maten vrees ik veel te groot zijn, en dat is in mijn ogen niet in het belang van de dieren. In mijn ogen is kleiner in de meeste gevallen beter (tot op zekere hoogte natuurlijk) Een slang heeft er echt geen belang bij om languit te kunnen liggen tijdens transport, maar in mijn ogen hoort het bodemoppervlak wel groter te zijn dan het 'buikoppervlak' van de slang.

Gelukkig doen wij eigenlijk alleen beurzen binnen een straal van 65 km, dus ik ga er vanuit dat we geen vergunning nodig hebben.
Miranda de K
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Reptile_Addict » 15 Dec 2011 16:40

als je de tarievenlijst bekijkt kan ik niks vinden dat invloed kan hebben op het transport van reptielen binnen de landsgrenzen. Zie een topic over slachtdieren, import en export. Hamm zou nog onder import/export kunnen vallen.
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Terug naar Beurzen