Nakweek

S.I.M. - containers (nieuwe incubatie techniek)

Vertel hier alles over je nakweek.

Berichtdoor Odatria » 19 Mrt 2012 18:37

Vroeg me af wat de mening is over de S.I.M. container. Wat vinden jullie er van, wordt het al gebruikt? In de USA wordt het veelvuldig gebruikt, vooral bij de wat lastig uit te broeden eieren.

Voor diegene die niet weten wat het is, je incubeert boven water. Grote voordeel is dat de eieren niet in substraat liggen zodat er 100% gas wisseling plaats vind. Ook is te natte of te droge eieren niet mogelijk door deze techniek. De lucht is vochtig maar niet verzadigt zoals bij au bain marie).

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Re: S.I.M. - containers (nieuwe incubatie techniek)

Berichtdoor gerard » 19 Mrt 2012 18:51

Mij lijkt het wel wat.
Maar ervaring heb ik er niet mee.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor Reptile_Addict » 19 Mrt 2012 19:50

heb je uitgebreidere info?
klinkt wel interessant...
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 19 Mrt 2012 20:03

Reptile_Addict schreef:heb je uitgebreidere info?
klinkt wel interessant...

http://www.squamataconcepts.com/

Een link naar de fabrikant, voor de rest lees je vooral veel gebruikerservaringen op US en UK fora.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor pkikker » 20 Mrt 2012 16:11

Ik wilde het gaan proberen maar ik kan hem in NL niet krijgen.
Schijnt dat ze bezig zijn met een leverancier hier maar dat was laatst nog niet rond. Bestellen wordt dan lastig.
Ook de fabricant in de VS had ze niet meer op voorraad, moesten weer gemaakt worden voordat hij ze op kon sturen naar me (erg dure verzendkosten vanuit de VS naar hier voor 1 SIM overigens).

Ik wacht dus nog even tot ze hier gewoon beschikbaar zijn.
Misschien dat ik ze in Houten kan vinden.
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 20 Mrt 2012 16:45

Deze bakken worden al een tijd aangeboden in Hamm. Geloof dat ze iets van 25 euro per stuk kosten.
Ik zelf heb er nog nooit mee gewerkt. Maar lijkt me qua werking ongeveer het zelfde als een bakje perliet met daarop een rooster en daarop de eieren. En dat in zijn geheel in een op een rooster in een plantenkas met water er onder.
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Reptile_Addict » 20 Mrt 2012 17:00

Eric Wouwenberg schreef:Deze bakken worden al een tijd aangeboden in Hamm. Geloof dat ze iets van 25 euro per stuk kosten.
Ik zelf heb er nog nooit mee gewerkt. Maar lijkt me qua werking ongeveer het zelfde als een bakje perliet met daarop een rooster en daarop de eieren. En dat in zijn geheel in een op een rooster in een plantenkas met water er onder.

Dat idee had ik ook al, de afwerking is wel erg netjes :P
Desalniettemin lijkt het me een goede methode.
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor jfk » 20 Mrt 2012 22:38

Een broodtrommel met een rekje....... :D
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 21 Mrt 2012 11:05

Ik ben zelf toch meer van het op de natuurlijke manier uitbroeden. Dat betekend dus onder een laag aarde, mos of eventueel vermiculiet. Dit lijkt me niet echt goed en meer voor het oog dan goed voor het dier. Maar ik heb er geen ervaring mee...
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Reptile_Addict » 21 Mrt 2012 14:51

Renske schreef:Ik ben zelf toch meer van het op de natuurlijke manier uitbroeden. Dat betekend dus onder een laag aarde, mos of eventueel vermiculiet. Dit lijkt me niet echt goed en meer voor het oog dan goed voor het dier. Maar ik heb er geen ervaring mee...

Als de resultaten goed zijn denk ik dat het voor de bewoner in het ei echt niet uitmaakt wat de broedtemperatuur en vochtigheid veroorzaakt. Of dit nu vermiculiet is of een broodtrommeltje :D
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 21 Mrt 2012 15:15

Reptile_Addict schreef:
Renske schreef:Ik ben zelf toch meer van het op de natuurlijke manier uitbroeden. Dat betekend dus onder een laag aarde, mos of eventueel vermiculiet. Dit lijkt me niet echt goed en meer voor het oog dan goed voor het dier. Maar ik heb er geen ervaring mee...

Als de resultaten goed zijn denk ik dat het voor de bewoner in het ei echt niet uitmaakt wat de broedtemperatuur en vochtigheid veroorzaakt. Of dit nu vermiculiet is of een broodtrommeltje :D

Komt wel wat meer bij kijken dan luchtvochtigheid en temperatuur en daarom denk ik dat dit niet bevoordelijk is voor het uitbroeden van eieren.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 21 Mrt 2012 21:39

Wat komt er nog meer bij kijken dan temperatuur, luchtvochtigheid en zuurstof?
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 21 Mrt 2012 21:45

Is trouwens geen luchtvochtigheid maar de waterdruk (kPa).
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 21 Mrt 2012 21:49

Odatria schreef:Wat komt er nog meer bij kijken dan temperatuur, luchtvochtigheid en zuurstof?

druk, geluid, licht, schommelingen, gezonde ouders, bodem waar de eieren in liggen (wat hierbij niet kan en ik erg belangrijk vind), diersoort... enz.
Ik vind het niks, maar goed. Mijn mening toch. :D
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 21 Mrt 2012 22:15

Punten die je opnoemt doen zijn zeer zeker belangrijk. Alleen hebben weinig te maken met de manier van incubatie. Maar je mag het natuurlijk niks vinden, iedereen zijn eigen mening natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 21 Mrt 2012 22:31

Odatria schreef:Punten die je opnoemt doen zijn zeer zeker belangrijk. Alleen hebben weinig te maken met de manier van incubatie. Maar je mag het natuurlijk niks vinden, iedereen zijn eigen mening natuurlijk.

Heeft wel degelijk mee te maken. Op deze manier liggen de eieren open en blood, want naar mijn mening niet goed is. Op deze manier loop je veel van de door mij genoemde punten mis.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 21 Mrt 2012 23:10

Van de punten die je noemt heeft er maar één direct te maken met deze manier van incuberen; "bodem waar de eieren in liggen". En dat heeft weer vooral te maken met de waterdruk tegen de eieren. Met meeste overige gaat het eerder om de soort van stoof.

Iedereen heeft recht om een eigen mening natuurlijk, maar met een opmerking dat deze manier van uitbroeden niet bevoordelijk is voor de eieren vind ik een beetje kort door de bocht.

Daarbij ervaring leert dat met een aantal soorten de resultaten met deze container beter zijn dan met meer standaard methodes (hogere hatchrate, gezondere dieren).
Laatst gewijzigd door Odatria op 21 Mrt 2012 23:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Blaze » 21 Mrt 2012 23:11

Renske schreef:
Odatria schreef:Punten die je opnoemt doen zijn zeer zeker belangrijk. Alleen hebben weinig te maken met de manier van incubatie. Maar je mag het natuurlijk niks vinden, iedereen zijn eigen mening natuurlijk.

Heeft wel degelijk mee te maken. Op deze manier liggen de eieren open en blood, want naar mijn mening niet goed is. Op deze manier loop je veel van de door mij genoemde punten mis.

Hmm.. zie het probleem niet zo, zolang je je eieren niet in een rijdende auto uitbroed zal het wel meevallen.. ;-)

Als iemand ze kan krijgen in Nederland, geef even een seintje a.u.b. lijkt mee een mooie, schone en efficiënte methode.

@Jaco: Heb jij niet nog een extra broodtrommel ergens? ::)
Gebruikers-avatar
Blaze
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 21 Mrt 2012 23:20

Odatria schreef:Van de punten die je noemt heeft er maar één direct te maken met deze manier van incuberen; "bodem waar de eieren in liggen". En dat heeft weer vooral te maken met de waterdruk tegen de eieren. Met meeste overige gaat het eerder om de soort van stoof.

Iedereen heeft recht om een eigen mening natuurlijk, maar met een opmerking dat deze manier van uitbroeden niet bevoordelijk is voor de eieren vind ik een beetje kort door de bocht.

Daarbij ervaring leert dat met een aantal soorten de resultaten met deze container beter zijn dan met meer standaard methodes (hogere hatchrate, gezondere dieren).

Heeft ook met licht, trilling en alles te maken. Maar goed dit is nutteloos, want we komen er toch niet uit.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 21 Mrt 2012 23:22

Blaze schreef:Als iemand ze kan krijgen in Nederland, geef even een seintje a.u.b. lijkt mee een mooie, schone en efficiënte methode.

Wellicht dat ik ze binnenkort wel te koop heb. Met dit topic heeft ook een beetje een dubbele agenda omdat ik graag wil weten wat de vraag naar deze containers zijn.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 21 Mrt 2012 23:24

Renske schreef:Heeft ook met licht, trilling en alles te maken. Maar goed dit is nutteloos, want we komen er toch niet uit.

Ik vind het niet nutteloos hoor :handgestures-thumbup: , ik laat me altijd graag overtuigen . Maar tot op heden hoor ik geen echte argumenten.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 21 Mrt 2012 23:31

Odatria schreef:
Renske schreef:Heeft ook met licht, trilling en alles te maken. Maar goed dit is nutteloos, want we komen er toch niet uit.

Ik vind het niet nutteloos hoor :handgestures-thumbup: , ik laat me altijd graag overtuigen . Maar tot op heden hoor ik geen echte argumenten.

Die heb ik je wel gegeven, maar blijkbaar begrijp je me niet.

Wij broeden eieren bijvoorbeeld uit in de aarde met een laagje aarde erover. Ik heb vergeleken met eieren die boven de grond van het zelfde dier werden uitgebroed en die eieren bleven veel kleiner en kwamen te vroeg uit.
Eieren onder de aarden werden net aangestoten door andere dieren, dus kwamen op hun eigen tijd uit. Geluid kwam minder goed binnen en er was geen licht, zoals het hoort.
De jongen die ik uitbroeden zoals gewoonlijk iedereen doet. Op vermiculiet en open en bloot waren veel kleiner en zwakker.
Eieren onder de grond hebben een bepaalde druk, vochtigheid en dat soort dingen. Ik ben ervan overtuigd dat jongen op deze manier veel sterker op de wereld komen. En als ze te zwak zijn komen ze niet eens uit. Deze jongen moeten nog graven om boven te komen, dit maakt ze hard.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 21 Mrt 2012 23:40

Dat het uit broeden op aarde voor een aantal soorten werkt geloof ik meteen. Maar ik kan je nu al op een briefje geven dat met het gros van de moeilijk uit te broeden soorten dit niet zal werken. De vochtigheid (of beter gezegd waterdruk) luistert bij veel soorten erg nauw en je zit al snel buiten de marges waardoor een ei té droog maar meestal té vochtig ligt.

Ik ben het met je eens dat vermuceliet niet de oplossing is, persoonlijk vind ik dit rotspul want je valt al snel, zoals hierboven uitgelegd, buiten de juiste marges. Ikzelf gebruikte veelal perliet, dit luistert veel nauwer.

Als ik naar varanen eieren kijk, die soms relatief lastig te incuberen zijn (incubatie tijd van 250 dgn komt voor bij sommige soorten en de marges wbt waterdruk luistert erg nauw) zijn de resultaten beter. Dieren komen sterker en met meer gewicht uit het ei.

En punten zoals licht en geluid worden eerder beinvloed door de stoof dan door de container lijkt mij zo :)
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Renske » 22 Mrt 2012 06:34

Odatria schreef:Dat het uit broeden op aarde voor een aantal soorten werkt geloof ik meteen. Maar ik kan je nu al op een briefje geven dat met het gros van de moeilijk uit te broeden soorten dit niet zal werken. De vochtigheid (of beter gezegd waterdruk) luistert bij veel soorten erg nauw en je zit al snel buiten de marges waardoor een ei té droog maar meestal té vochtig ligt.

Ik ben het met je eens dat vermuceliet niet de oplossing is, persoonlijk vind ik dit rotspul want je valt al snel, zoals hierboven uitgelegd, buiten de juiste marges. Ikzelf gebruikte veelal perliet, dit luistert veel nauwer.

Als ik naar varanen eieren kijk, die soms relatief lastig te incuberen zijn (incubatie tijd van 250 dgn komt voor bij sommige soorten en de marges wbt waterdruk luistert erg nauw) zijn de resultaten beter. Dieren komen sterker en met meer gewicht uit het ei.

En punten zoals licht en geluid worden eerder beinvloed door de stoof dan door de container lijkt mij zo :)

Het was ook een voorbeeld van dat aarde. Zoals ik al zei hangt het ook af van het diersoort. Er zijn zo veel ondergronden die je kan gebruiken voor eieren.
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor pkikker » 13 Jul 2012 13:21

Iemand enig idee of ze hier al weer te krijgen zijn in NL?
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Volgende

Terug naar Nakweek