Nakweek

S.I.M. - containers (nieuwe incubatie techniek)

Vertel hier alles over je nakweek.

Berichtdoor Patrick0031 » 13 Jul 2012 16:39

Ik snap wat renske bedoeld, het zelfde als een broedstoof 24uur per dag de zelfde temp aanhoud waardoor de jongen sneller groeien en eerder uitkomend, maar het jong heeft dan minder tijd om zich te goed ontwikkellen waardoor je zwakkere dieren krijgt.
Ik hou er ook meer van om op natuurlijke wijze eieren uit te laten komen.
Dag/nacht cyclus is ook belangerijk voor eieren (temp schommelingen bedoel ik daarmee)
Maar ieder natuurlijk z'n eigen ding!
En daar is niks mis mee.
Maar ik ben fan van natuurlijk.
(geld voor m'n eigen dieren en eieren dan)
Gebruikers-avatar
Patrick0031
Full Member
Full Member

Re: S.I.M. - containers (nieuwe incubatie techniek)

Berichtdoor Ragecrusher » 14 Jul 2012 21:17

Een jong groeit niet bij noodzaak sneller als er een constante temperatuur wordt aangehouden, deze groeien sneller (te snel) wanneer te hoge temperaturen worden aangehouden. Dat is toch nog net wat anders.

Eén van de redenen dat bepaalde soorten hun eieren op een bepaalde diepte gaan leggen, eerst graven dus, is niet enkel de vochtigheid, maar ook de temperatuur.
Aan het oppervlak heb je tijdens dag/nacht dan wel grote temperatuurverschillen, maar eens je dieper de bodem in gaat, stabiliseert ook de temperatuur.
Dus dat dag/nacht cyclus belangrijk is voor eieren, daar zou ik toch mee oppassen met zulke uitspraken. Dat geldt absoluut niet voor elke soort.

Ik vind het ietwat jammer dat deze broedtechniek zo snel wordt afgeknalt, puur op interpretatie van wat iemand denkt dat de enige goede manier is. Er worden hier namelijk erg goede resultaten mee behaald, dus waarom zou het dan slecht zijn?
Niet elk reptiel is een substraatbroeder, dus deze techniek kan net heel interessant zijn voor bepaalde soorten te incuberen, voor andere soorten dan weer totaal niet.
Het is dus niet omdat het nu net voor jouw soorten niet van toepassing is, dat het totaal niet deugd.

Ik spreek hier overigens algemeen, ben hier geen persoonlijke aanvallen aan het uitvoeren. ;-)
Ragecrusher
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Patrick0031 » 15 Jul 2012 02:04

Ik kraak niks af :)en mij hoor je al helemaal niet zeggen dat t niet deugt:) als het niet zou deugen dan werd die techniek niet meer toegepast. k praat alleen van uit m'n eigen diersoort, en dat ik wel begrijp wat renske bedoeld. wat ik al zei ieder z'n eigen manier en ding natuurlijk!
En je hebt gelijk t ene dier is t andere niet!
Maar voor mijn dieren word sterk afgeraden om de eieren uit te broeden in een broedstoof om de rede die ik hierboven al zei (te snel groeien). en er zijn mensen die er toch voor kiezen om de eieren in een stoof te doen en alsnog gezonde dieren krijgen, all im trying to say is dat ik t liever op veilig speel :)
Gebruikers-avatar
Patrick0031
Full Member
Full Member

Berichtdoor pkikker » 15 Jul 2012 17:02

Maar zijn ze al te krijgen hier?

In een winkel of via een online aanbieder?
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Odatria » 16 Jul 2012 19:18

Squatema concepts zijn hard op zoek naar een Europese distributeur. Je kan John mailen op
info@squamataconcepts.com

Denk dat hij wel een box naar je op stuurt als je betaald met paypal.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor pkikker » 16 Jul 2012 19:24

Alleen de verzendkosten vanui de vs zijn me iets teveel voor 1 sim

Hoopt op een verkoper hier, wist dat hij ermee bezig was

Bedankt
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Patrick0031 » 16 Jul 2012 20:43

Of je koopt 10of20 van die dingen in en vraagt of hij de verzendkosten laat zitten, kan jij ze weer in nl verkopen voor n leuk prijsje ;)
Of je vraagt t lacerta bestuur om die dingen collectief in te kopen?
Gebruikers-avatar
Patrick0031
Full Member
Full Member

Berichtdoor jfk » 16 Jul 2012 21:23

Of je koopt 10of20 van die dingen in en vraagt of hij de verzendkosten laat zitten

Dat kan je wel vergeten natuurlijk,verzendkosten zal duurder zijn dan die bakkies zelf.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 16 Jul 2012 21:55

Daarbij moet je 19%btw + inklaringskosten betalen bij een dergelijk bedrag.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 09 Okt 2012 19:44

Heb je ze al kunnen bestellen of weet je een andere leverancier.
Desnoods wil ik ze wel samen met jouw bestellen?
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GerritH » 09 Okt 2012 22:11

Patrick0031 schreef:Of je vraagt t lacerta bestuur om die dingen collectief in te kopen?

Dat lijkt me geen functie voor Lacerta. Er zijn in NL voldoende importeurs en handelaars in reptielenbenodigdheden en als je er daar voldoende bespreekt komen ze vanzelf naar Nederland.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Odatria » 09 Okt 2012 22:45

Een tijd terug ben ik door John, de ontwikkelaar, benaderd om deze containers in Europa te gaan verkopen. Ik heb een test exemplaar opgestuurd gekregen welke ik momenteel gebruik. Alleen als deze mij 100% bevalt ga ik hier wat in betekenen. Dit zal niet eerder dan begin volgend jaar zijn. Ik weet dat John hard op zoek is naar een Europese distributeur dus wellicht dat hij in de tussentijd een ander vind.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor dragon » 12 Okt 2012 10:48

Heb dit topic eens doorgelezen en zie zelf zowel voor als nadelen aan dit bakje.

Ik zie dat we met zijn alleen ( ook ik ) steeds vaker afstappen van de meest natuurlijke manier van uitbroeden terwijl een slang toch wel zelf weet hoe ze het beste de eieren kan uitbroeden. We zijn op de juiste broedtemperatuur gekomen door te meten hoe "moeder slang" het doet.
Als ik dan kijk hoe de eieren eruit zien als ze op een natuurlijke manier worden uitgebroed dan zijn wij vaak veel te voorzichtig. Een ei hoeft niet netes wit en schoon te blijven om uit te komen. Een ei dat op natuurlijke manier word uitgebroed is verre van wit en schoon.
Ook heb ik een tijd terug een onderzoekje gelezen van iemand die zijn eieren bewust draaide om te testen of deze uitkomen. Bleek dat deze gewon uitkomen.

Mijn conclusie is dan ook als we er voor kiezen om de omstandigheden ze goed mogelijk te krijgen buiten de bak, zullen we zo dicht mogelijk bij de natuur moeten blijven.
Zo ga ik mee met de mening dat een varanenei onder de grond hoort, zoals "moeder varaan het ook doet" en een slangenei hoort zoals "moeder slang" het doet, semi op/in de grond in een donkere omgeving ( hol ) of nagebootst in een donkere stoof.

Ik denk dat veel mensen op zoek zijn naar een zo efficient mogelijke manier omdat dit de meeste eurotjes oplevert. Kan me voorstellen dat het zuurder is om een nestje dure morphs kwijt te raken dan een nestje standaards.

Ik zal dus niet overstappen naar bovengenoemde containers, maar in de toekomst eerder terug gaan naar het door "moeder slang" zelf laten uitbroeden.
Gebruikers-avatar
dragon
Newbie
Newbie

Berichtdoor bart-outenaar » 16 Okt 2012 14:51

Ik moet zeggen dat ik lang scheef heb gekeken naar deze manier van incuberen.
een beetje om de zelfde redenen.

Maar, de moeder zal altijd de plek zoeken waar de eieren de meeste kans hebben van slagen.
In de natuur zijn de eisen vooral dat ze veilig liggen, het gaat er echt niet om dat het de eieren zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt om uit te komen zodat de sterksten uitkomen.
overigens is van de meeste zwakke dieren en probleemgevallen bekent dat het probleem vooral in de manier van incuberen ligt, als deze manier dit verminderd, is het alleen maar aan alle kanten positief.

Als de beste kans van slagen blijkt te zijn zonder substraat, waarom zouden we het dan niet doen?
Ik heb altijd mijn eigen manier gehad van uitbroeden, door te kijken naar de eieren pas ik aan en heb daar altijd een hoge hatchrate uitgehaald.

Laatst heb ik eieren uitgebroed op deze manier, niet in een SIM, maar gewoon op een aangepast roostertje.
Ik heb niks hoeven aan te passen de vochtigheid niet in de gaten gehouden, niks.
Het enige wat ik dus heb moeten doen zijn de eieren er inleggen en na 4 maanden de kleintjes er uitvissen.

En verder, kijk nou zelf hoe we allemaal eieren incuberen, lijkt dit ook maar iets op de natuurlijke manier??
De meesten gooien de eieren op perliet, is dit dan minder gek als op een roostertje?

Zoals ik al zei, mijn mening is hierin veranderd.
bart-outenaar
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor naeff002 » 16 Okt 2012 19:22

Ik heb ze in Nederland nog niet gezien.

In Amerika zijn ze veel in gebruik. Hier een filmpje van gifslangen waarbij ze gebruik maken van deze bakjes om eieren uit te broeden.
http://m.youtube.com/watch?v=4lOrfLz9dfY

Rond de 5 minuten komt het ter spraken
naeff002
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 18 Okt 2012 20:22

Ben benieuwd naar de resultaten Martijn en of je ze wellicht gaat importeren.
Ga dan maar een soort gelijk iets zelf fabriceren en kijken of dat werkt.
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor SL-Gecko's » 25 Okt 2012 18:01

Ik zie dit Topic iets wat te laat,maar ik zou dit ook weleens willen proberen,ik ken verschillende kwekers die er succes mee hebben,ik zag wel dat ze ergens te verkrijgen zijn in de UK....
Gebruikers-avatar
SL-Gecko's
Newbie
Newbie

Berichtdoor Doris » 27 Okt 2012 10:21

Of je in een terrarium in de grond uitbroeden natuurlijk kan noemen vraag ik me af. Je zou eens bodemonderzoek moeten doen en vergelijken met grond in de natuurlijke habitat van het dier. Grond is een biotoop op zich.

In een terrarium kan je natuurlijk nooit het effect van grondlagen, grondsamenstelling, micro-organismen e.d. precies nabootsen.
Bepaalde soorten zullen daardoor in grond in een incubatiebak of terrarium sneller problemen krijgen.
Dan lijkt me dit een goede oplossing.

Voor langstaarten is het tot zover niets denk ik, volgens mij vallen ze zo door het rooster in het water als ze uitkomen! :)
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Vorige

Terug naar Nakweek