Nakweek

kweek calyptratus

Vertel hier alles over je nakweek.

kweek calyptratus

Berichtdoor eduard » 16 Mei 2012 22:58

Hallo, ik ben een kleine 10 jaar bezig met het kweken van kameleons, ooit begonnen met twee dieren uit het zelfde nest wat op een gegeven moment spaak liep, de eerste 2 legsels waren aardig al begon het daarna gelijk bergafwaarts te gaan, bij het 3e legsel is ze bezweken aan legnood!
Daarna ben ik weer gestart met 2 verschillende bloedlijnen en ging het stukken beter, maar fouten blijf je maken zo had ik de dieren een tijd in mooie ingerichte verblijven in de kelder staan wat ook geen succes bleek te zijn, ze hebben daglicht nodig zeker als je er mee wilt kweken, ik wil niet aangeven dat dat niet gaat, maar dit ging ook weer gepaard met legnood en vroegtijdig sterven van het vrouwtje.
Na een tijd heb ik besloten alle verblijven in direct daglicht te plaatsen wat ook meteen zijn vruchten afwierp, de dieren deden het beter, de legsels werden groter, en de jongen kwamen ook voor 99% uit.

Ook heb ik 2 jaar beperkt gekweekt met de furcifer pardalis dit ging in eerste instantie ook aardig alleen gaat dat anders als bij de calyptratus je kunt maximaal 4 jongen samen houden in een opkweekbakje, zet je er meer samen vallen dieren uit door stres, ook was de duur van de incubatie vrij variabel de eerste kwamen na 6 maanden uit en de laatste van dat nest met 12 maanden! Er was wel veel vraag naar deze soort maar ging bij mij de lol er snel af.
de nesten van mijn calyptratus vrouwen zijn vrij groot gemiddeld 60st met uitschieters van 70 en meer, deze komen bij een temp. van 28ºC. na 6 maanden bijna gelijk tijdig uit in een doosje de eerste die uitkomen wekken de rest, soms komt het voor dat de andere doosjes wel een week later uitkomen, maar dat probeer ik te voorkomen door een net uitgekomen jong te plaatsen in het nog uit te komen doosje , en dat werkt!

Ik plaats ongeveer 30 jongen samen in een verblijf van 1,20h 0.50b 0.40d.
Toch zijn er naar een aantal weken grote verschillen, zo zijn de eerst uitkomende het groots daar deze meteen gaan eten als ze geplaatst worden, en na een paar weken moeten ze geselecteerd worden op grote .

Na ongeveer 2,5 maand gaan de eerste de deur uit als ze een grote 10cm bereikt hebben, na 4 maanden moeten ze echt de deur uit daar ze anders te groot worden en ook stres gedrag gaan vertonen, naar 6 maanden zijn ze al geslachtsrijp, goed is dat niet beter wachten tot ze volledig zijn uitgegroeid+-1 jaar.

Ik laat wat foto's zien van de snelheid van het paren, binnen 10sec. is het vaak al raak, ik laat het vrouwtje een dagdeel in het verblijf van het mannetje en breng het vrouwtje en laat haar het mannetje zien, wil ze niet paren verkleurt ze naar donker groen tot zwart met zeer felle gele strepen,

Afbeelding

en ja raak!

Afbeelding

soms gebruik ik een handschoen om dat ik niet gebeten wil worden,dit gebeurt wel eens! De handschoen is groen en de man ziet die aan voor een vrouw! Laats ging hij voor de handschoen inplaats van het vrouwtje :P

en maar zoeken waar is dat grote vrouw toch,

Afbeelding

Afbeelding

en naar de andere kant, daar ook niet :lol:

Afbeelding

Afbeelding

eitjes zoeken is ook zo'n leuk verhaal, dan moet het vrouwtje echt het verblijf uit want die beschermen hun nest.
niet geheel ongevaarlijk dus met handschoen en een hoop geblaas en dan is ze echt boos, wel mooi als ze boos is

Afbeelding

en het resultaat van een legsel 65st.

Afbeelding

De jongen van het vorige nest waren vrij klein omdat het een nest betrof van 69 st. dat resulteert ook in kleinere jongen,

Afbeelding

Het zijn er 66 geworden er is bij dit nest door de koude periode wat fout gegaan met de waterhuishouding in de stoof deze stond droog en zijn een aantal eitjes ingevallen en afgestorven,

Afbeelding

hier zijn ze 5 weken oud.

Gr. Eduard.
eduard
Jr. Member
Jr. Member

Re: kweek calyptratus

Berichtdoor Sssander » 17 Mei 2012 19:32

Wat een schitterend verhaal, echt heel mooi en duidelijk! Ook mooie foto's btw!

Alleen die foto van de paring, ik zie amper hoe ze zitten; als je ze zou zeggen dat het er vijf waren zou ik het ook geloven ;-)

Ook mooi om al die ukkies te zien samen. Wat ik me afvraag, merk je dan wat van stress of dat er meerdere op dezelfde prooi af gaan?

Wat betreft kweek, dus als je ze samen zet hoe snel zie je of de paring mogelijk is aan de kleur van de vrouw? Blijf je er dan de hele tijd bij? Wat is eigenlijk de reden precies dat een vrouw altijd bij de man gezet wordt? Ik heb wel eens gelezen bij slangen geloof ik dat de man anders meer interesse in het nieuwe verblijf toont dan in de vrouw, maar ik kan me ook voorstellen dat een nieuw verblijf bij een kameleonvrouw extra stress geeft en dan nog eens een paring er bovenop...
Sssander
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor eduard » 17 Mei 2012 20:51

Hoi, dank je, klik op de foto dan vergroot die en misschien kun je hem zelf ook nog inzoomen dan zie je dat de koppen bij elkaar steken.

Ik heb meestal heel veel potten met fruitvliegen klaarstaan, later stofkrekels en na 2 weken beginnen ze met buffeloos [ gelukkig], dat scheelt in kosten en werk.
Ik voer tot 6x toe de eerste 3 weken ze moeten echt in het voer staan anders gaat het mis! Zeker met de aller kleinste, bij gebrek aan voer worden die ook gegeten.

Ik zie binnen 5 sec. aan de vrouw of ze paarbereid is of niet, kleurt ze fel meteen terug zetten! meestal als ze bereid is volgen er meerdere paringen, het verblijf van de man is vrij groot en goed dicht beplant, wil ze niet meer kan ze zich verstoppen. haar verblijf is vrij kaal gevreten vrouwtjes eten veel bladgroen dus altijd een kale ficus ::)
Gr. Eduard.
eduard
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 29 Mei 2012 20:49

mooie duidelijke omschrijving hoe jij kweekt. :handgestures-thumbup:
Na zoveel jaar heb je inderdaad genoeg ervaring om te zien wanneer een vrouw wil of niet.
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor eduard » 18 Sep 2012 14:05

Hallo mensen, ik heb een aantal nesten liggen van de soort, en nu was er een nest dat net [uitgeteld] zou uitkomen als we met vakantie zouden gaan, en ik dat de verzorging niet aan wilde doen, heb naar overleg met een aantal mensen die ook met kameleons kweken de temp. flink laten zakken tot 24gr. en gelukkig pakte dit goed uit, de eieren kwamen ruim 4 weken later uit, maar een ander legsel wat in de Jaegerstoof lagen en pas eind September moesten uitkomen lagen te warm, een week nadat het vorige legsel uit was vond ik een volledig groen doosje in die broedstoof, de thermometer loog een aantal graden en zat op 30gr. met gevolg dat ik een dubbel nest in een keer uithad n.l. 82 st. wat wel even aanpoten was met extra verblijven inrichten en voeren als een gek! gelukkig gaan nu de eerste al weer van de hand en krijgen we weer een beetje lucht.
De oude man is helaas met die 37 grºC. laats overleden was te heet in het verblijf, jammer maar helaas , wel heefd die nog gezorgd voor een bevrucht legsel van 54 eieren :D

Hier de al wat grotere jongen,

Afbeelding

gr. Eduard.
eduard
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor MartyMF » 19 Sep 2012 11:06

Mooi Verhaal !! mooie Foto's !! Mooie Dieren.. :-)

Ga zo door zou ik zeggen.. :-)
Gebruikers-avatar
MartyMF
Sr. Member
Sr. Member

Terug naar Nakweek