Nakweek

V. pilbarensis

Vertel hier alles over je nakweek.

V. pilbarensis

Berichtdoor Odatria » 10 Dec 2012 20:09

Afgelopen jaar 4 clutches ontvangen, ik was overtuigd dat al mijn eieren waren afgestorven. Het lijkt er op dat ik fout zat :handgestures-thumbup: Nu duimen dat het beestje sterk uit het ei komt.
Bijlagen
pilbara hatching.jpg
pilbara hatching.jpg (94.91 KiB) 14887 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Re: V. pilbarensis

Berichtdoor gerard » 10 Dec 2012 20:12

Heel gaaf, gefeliciteerd!!

Erg mooie dieren die hopelijk binnen een paar jaar ook aan mijn collectie toegevoegd worden.
Heb je ook foto's van de ouderdieren?

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor Odatria » 10 Dec 2012 20:20

Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor David » 10 Dec 2012 20:22

Gefeliciteerd ermee! hoop ook mee dat die goed uit het ei komt. Is het bij deze soort ook geen probleem dat er weinig genetische diversiteit is (omdat ze zo weinig gehouden worden)? In ieder geval succes ermee :handgestures-thumbup:
David
Newbie
Newbie

Berichtdoor Odatria » 10 Dec 2012 21:36

Ik denk dat er nog te weinig generaties zijn om echt te spreken van problemen door inteelt. Ik vermoed dat deze niet meer zijn dan f5 / f6. maar helemaal zeker weten doe ik het niet :-)
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

V. pilbarensis

Berichtdoor Odatria » 11 Dec 2012 08:32

Vanmorgen volledig uit het ei :-)
Bijlagen
ImageUploadedByTapatalk HD1355211127.428660.jpg
ImageUploadedByTapatalk HD1355211127.428660.jpg (297.66 KiB) 14863 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor bart-outenaar » 11 Dec 2012 14:23

Gefeliciteerd!

En ik zie dat het in een S.I.M. Container was!

Goed werk!
bart-outenaar
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Darkdevil » 11 Dec 2012 16:16

prachtig zo'n klein varaantje :)

raak toch altijd weer helemaal verliefd op die beestjes :) maarja moet nog eventjes wachten :P

gefeliciteerd nu maar hopen dat het sterk beestje blijkt te zijn :)
Darkdevil
Full Member
Full Member

Berichtdoor gerard » 11 Dec 2012 16:56

Jeetje wat klein :D
Maarja dat was ook wel te verwachten als je de vergelijkingsfoto hebt gezien van pilbarensis eieren en acanthurus eieren.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 11 Dec 2012 19:23

Gefeliciteerd martijn.
Dus die S.I.M bevalt goed.
Dus jij wordt de leverancier van europa :clap: :P
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor bart-outenaar » 12 Dec 2012 08:23

Hee, misschien een heel stom idee..

Het is bekend dat de eieren van deze dieren lastig te incuberen zijn, ze lijken af te sterven na verloop van tijd..
We focussen ons veel op temperatuur en vochtigheid als het gaat om eieren incuberen, maar wat als er nou een element mist?

Vaak sterft een embrio door een zuurstofgebrek, niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht is maar omdat omdat de eieren niet meer in staat zijn om zuurstof over te brengen naar het embrio. bijvoorbeeld door een te vochtige schaal of een te harde uitgedroogte schaal.

Nou zat ik eens te denken aan het gebied waar deze dieren voorkomen, en dan met name de grond waar pilbarensis waarschijnlijk zijn eieren legt.
Volgens mij zit er gigantisch veel ijzer in de grond daar, zou het niet eens kunnen zijn dat ijzer de zuurstofopname positief beinvloed voor deze eieren?
Ons zuurstoftransport gaat immers ook doormiddel van ijzer.

Ik kan mij namelijk niet vooorstellen dat de eieren in hun natuurlijke leefomgeving ook zo weinig kans hebben.

Als je nu de volgende clutch incubeert in rood (ijzerrijk) zand, en stel de hele clutch komt uit...
mag ik er dan 2 hebben?
bart-outenaar
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Frans » 13 Dec 2012 08:08

Goed hoor!
Dat zijn de leuke zaken van de hobby.
Gebruikers-avatar
Frans
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor GerritH » 13 Dec 2012 16:17

bart-outenaar schreef:Nou zat ik eens te denken aan het gebied waar deze dieren voorkomen, en dan met name de grond waar pilbarensis waarschijnlijk zijn eieren legt.
Volgens mij zit er gigantisch veel ijzer in de grond daar, zou het niet eens kunnen zijn dat ijzer de zuurstofopname positief beinvloed voor deze eieren?
Ons zuurstoftransport gaat immers ook doormiddel van ijzer.
Ik kan mij namelijk niet vooorstellen dat de eieren in hun natuurlijke leefomgeving ook zo weinig kans hebben.

Zuurstoftransport gaat via hemaglobine ijzer; een organisch ijzercomplex; Ijzeroxide geeft niet zo makkelijk zuurstof af.
Overigens is het voor krokodilachtigen wel beschreven dat de zuurgraad van de grond de eischaal veranderd waardoor deze makkelijker uitkomen.

gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor bart-outenaar » 13 Dec 2012 21:34

Nah, het probleem zit in de lastige en blijkbaar nauwlettende incubatie.. Niet zo zeer het uitkomen.
De grond zal een behoorlijke zuurtegraad hebben met al dat ijzer, dat wel.

Bedankt voor het antwoord.

Back to topic,

Hoe gaat het met de kleine, eet hij al goed?
bart-outenaar
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor GerritH » 14 Dec 2012 10:20

Ik ben met je eens dat het feit dat er zoveel eieren niet uitkomen duidelijk aangeeft dat we iets verkeerd doen. In een natuurlijke situatie is dat erg onwaarschijnlijk.
Vraag is wat we verkeerd doen. Het kan genetisch zijn omdat de genetische basis van de soort in gevangenschap veel te smal is, het kan iets zijn in de incubatie en het kan iets zijn in de verzorging.
In de meeste gevallen is de incubatie niet het hoofdprobleem; zelfs als een andere incubatiemethode betere resultaten geeft blijkt het echte probleem toch in de kwaliteit van de eieren te liggen (grove fouten daargelaten natuurlijk)
Een uitzondering daarop zijn soorten die tijdens de incubatie een diapauze nodig hebben, maar dat lijkt me gezien het gebied van herkomst voor deze soort minder waarschijnlijk.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

V. pilbarensis

Berichtdoor Odatria » 14 Dec 2012 10:49

Ik vermoed dat het bij pilbarensis vooral te maken zal hebben met de manier van incuberen. Het verklaard anders niet waarom een tweetal kwekers er tientallen per jaar kweken.

Als ik deze eieren vergelijk met andere odatria dan merk ik dat ze al snel te droog (deuken in) of te vochtig (zwellen op) liggen. De eieren verdampen bijvoorbeeld enorm snel vocht. Binnen een dag zijn ze al ingedeukt of als een pingpong bal. Ik had eieren in 1:0,8 (gezeefd en gebakken perliet : water) liggen en daar kreeg ik eieren die klapten. De eieren in 1:0,6 & 1:0,7 deukten juist weer enorm in aan het eind van de incubatietijd. De eieren in de sim zagen het er best uit, alhoewel deze ook inzakte toen ik op aanraade van een Amerikaanse vriend na 2/3 een gaatje boorde in de deksel.

Het idee van zuurtegraad van de grond vind ik ook zo gek nog niet. Hoe zou je het perliet bijvoorbeeld wat zuurder kunnen krijgen, is dit überhaupt mogelijk? Ik zie dat perlite 6,6-7,5ph is, dus neutraal. Wat zou de ph waarde van een ijzzerijke grond zijn?

Het lijkt een beetje op de situatie van glauerti, hier waren jaren geleden ook veel problemen met de uitkomst. Dit had toen waarschijnlijk er mee te maken dat we ze te vochtig hadden liggen. Of, ik weet niet of dat mogelijk is, de zwakke(re) dieren zijn niet uit gekomen, en de sterke dieren wel die zich nu weer voort planten.

Het diertje zit sinds gistermiddag in een opkweekbak, het is vandaag redelijk actief en heb er nu wat krekeltjes bij gegooid. Tot op heden nog geen interesse maar het is ook nog maar 3 dgn oud.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor gerard » 14 Dec 2012 12:01

Toch zijn dat wel de mooie aspecten van de hobby, het uitvogelen hoe je een soort nakweekt.
Het is alleen wel jammer dat niet iedereen zijn/haar methode openbaar wil maken om er maar voor te zorgen dat ze de enige blijven die succesvol kweken met een soort en zo dus een soort van monopolie houden.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

V. pilbarensis

Berichtdoor Odatria » 14 Dec 2012 12:35

gerard schreef:Toch zijn dat wel de mooie aspecten van de hobby, het uitvogelen hoe je een soort nakweekt.

Ik kan je vertellen dat het behoorlijk frustrerend is om na 10 weken je eieren zo te zien af takelen :-/
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor gerard » 14 Dec 2012 13:20

Dat geloof ik gelijk. Maar het moment dat je het uitgevogeld hebt, en een perfecte uitkomst hebt moet een fantastisch moment zijn.
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor GerritH » 14 Dec 2012 13:42

Odatria schreef:Ik denk dat er nog te weinig generaties zijn om echt te spreken van problemen door inteelt. Ik vermoed dat deze niet meer zijn dan f5 / f6. maar helemaal zeker weten doe ik het niet :-)

F2 kan bij een smalle genetische basis en wat ongunstig genmateriaal bij de ouderdieren al een stevige inteeltdepressie hebben hoor.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor Darkdevil » 14 Dec 2012 16:35

misschien kun je de bodem aanzuren door wat aangezuurd water te gebruiken?
misschien aanzuren door er CO2 doorheen te borrelen of anders met kunstmest van het een of ander wat aan te zuren?

dit zijn zomaar wat gokken ik weet niet hoe ver je wilt gaan in zuurtegraad maar ik denk dat je met kuntsmest al heel snel heel zuur kunt gaan zitten waar dit met CO2 een stuk rustiger aan gaat, het nadeel van CO2 is dat het kan vervliegen of de zuurstof kan verdrukken.
Darkdevil
Full Member
Full Member

Berichtdoor bart-outenaar » 14 Dec 2012 17:43

Odatria:

Heb je gekeken hoe ver de embrio's gevorderd waren toen ze ingezakt en afgeschreven waren?
10 weken zou toch best wel richting uitkomst kunnen zijn?

Als het inzakken betekend dat ze vocht via de schaal naar buiten brengen, kan dit vocht mogelijk zuur worden door het ijzerrijke substraat eromheen en zo helpen bij het weker worden van de schaal.
Dit zou kunnen stroken met het feit dat ze zo droog moeten liggen.

Dat ze sneller inzakken in perliet als in de sim is dan ook weer logisch, dat droge perliet zuigt het vocht(wat de eieren mogelijk laten voor het weekmaken van de schaal)op als een spons. tot de tijd dat de eieren hun vocht lieten lagen ze dan goed.
In de sim bleef dit vocht misschien in en op de schaal, tot je ging ventileren.

Misschien is het wel veel simpeler als die zuurgraad.. en moeten ze droog liggen maar geen mogelijkheid hebben om uit te drogen.

misschien gewoon een grote luchtdichte bak? groot om voldoende zuurstof aanwezig te hebben, luchtdicht om geen enkele mogelijkheid te geven tot luchtverplaatsing.
geen gaatje in de sim zou dan mogelijk ook werken..vind alleen het idee van te kort zuurstof in de gesloten bak een beetje eng.

sorry,ik ben aan het brainstormen.
bart-outenaar
Jr. Member
Jr. Member

V. pilbarensis

Berichtdoor Odatria » 14 Dec 2012 18:34

Brain stormen is altijd ok vind ik :-). Ik denk dat ik met een nieuwe clutch ga werken met een gesloten sim. Maar inderdaad ook een grote luchtdichte bak van 3 tot 4 liter. Mijn idee is dan om een aantal grote gaten te maken in het deksel en dan dit af te dekken met polyetheen keukenfolie. Dit houd vocht binnen maar laat (beperkt) gas door (CO2 uit en zuurstof er in). Dit wordt wel vaker gebruikt, vooral in clutches die lang liggen.

De dieren waren allemaal redelijk volgroeid. Ze liggen rond de 100 dgn (+/- 14 wkn) en zijn ook pas na 13 - 14 wkn af gestorven, althans toen begonnen de eieren te verkleuren en te schimmelen.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 14 Dec 2012 19:50

interessant te ontwikkelingen zijn dit. Vooral dat met keuken folie wist ik niet.
Ik weet niet hoe het precies zit met pythons die in het zelfde gebied voor komen.
Ik weet wel dat Antaresia eieren een prima uitkomst hebben in een volledig gesloten SIM. Nou kan dit kant nog wel raken en is het appels met peren vergelijken. Maar als je niets probeert weet en leer je ook niets.

Heb je anders al contatc gezocht met de kwekers die het wel lukt?
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

V. pilbarensis

Berichtdoor Odatria » 14 Dec 2012 20:35

Ik heb met 1 contact gehad maar dan krijg ik alleen maar basic info, niks gedetailleerd. Met de andere ga ik het nog geen eens proberen, heeft toch geen zin.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Volgende

Terug naar Nakweek