Voedseldieren

Meelwormen Kweek

Voor vragen en oplossingen met betrekking tot de kweek van voedseldieren en voedingsschema's.

Meelwormen Kweek

Berichtdoor Roy » 03 Jan 2009 00:21

Afbeelding
Soort: meelworm , Tenebrio molitor
Grootte: 40mm
Voordelen: makkelijk verkrijgbaar
Nadelen: exoskelet moeilijk verteerbaar
Kweek: makkelijk

Ik weet niet als er veel mensen meelwormen kweken, maar ik doe dit al een half jaartje ongeveer en het gaat zo goed dat ik dacht ik deel het met iedereen!
Handig voor mensen die gewoon makkelijk een meelwormen kweek willen opzetten.

Wat je moet hebben is:
-plastic platte rol box (die je onder je bed kan rollen)
-2 plastic opberg boxjes die precies passen in de rol box (1 lage en 1 iets hogere)
-klein plastic bakje (b.v. bakje van de chinees)
-kurkplaat
-zemelen
-honden brokken
-bakje vol meelwormen
-hoorngaas
-takken

In het midden van de rol box maak je een redelijk groot gat en plak je hoorngaas er over.
Daarna vul je de 2 opberg boxjes met zemelen en honden brokken en zet je deze aan ieder zijde van de rolbox, in 1 ( de lage box, de plek waar de eitjes worden gelegd) leg je wat takken.
De kurk plaat zet je zo dat de kevers bij de leg bak in kunnen en niet bij de meelwormen in. Dan kunnen de meelwormen er al in.
Het kleine chinees bakje zet je bij de meelwormen in, hier gaan later de poppen in van de meelwormen.
In dat bakje doe ik gesnipperd keuken papier.

Het zal wel eerst even gaan duren dat de kweek goed zal lopen. meelwormen tot pop en daarna kevers die weer eitjes gaan leggen en die weer volgroeien tot meelwormen. Maar als dat 1x loopt, heb je constant meelwormen!
Zoals ik al zij doe je in 1 boxje de meelwormen in, als daar geen meelwormen meer inzitten zeef je die schoon en wissel je de bakken, dus waar de kevers de eitjes hebben gelegd doe je in de hogere bak en het gezeefde in de lagere bak.
De resten die je er uit heb gezeefd kan je bij de bak weer in doen waar de kevers de eitjes hebben gelegd, waar onder tussen wel weer kleine meelwormpjes rond kruipen.
En zo is de cyclus rond.

veder doe ik soms een plak brood in de meelwormen bak en strooi een beetje zemelen en honden brokken door de hele bak.
Elke dag kijk ik dan even bij de meelwormen als er poppen bij liggen en die doe ik dan in de poppen bakje. In het poppen bakje kijk ik weer als er kevers bij zitten en die haal ik weer uit en zet hem in de rest van de rolbox.

Qua dooie kevers laat ik allemaal in zitten, die worden wel op gegeten door de andere kevers of de meelwormen.

Hoop dat jullie wat aan hebben!
Roy

Meelwormen Kweek

Berichtdoor edo » 03 Jan 2009 23:36

QUOTE (Roy @ 03-01-2009 00:21:02)
meelwormen staan bekend dat ze veel fosfor mee dragen (calcium)
-fosfor is niet hetzelfde als calcium-als je dieren wilt hebben die veel calcium hebben moet je pissebedden nemen (onder stenen te vinden) en gemakkelijk te kweken-waarom zou je meelwormen kweken???die zijn toch goedkoop en dus niet echt de moeite waard om te kweken.grtz edo
Gebruikers-avatar
edo
Full Member
Full Member

Meelwormen Kweek

Berichtdoor Doris » 04 Jan 2009 19:13

Buffalowormen kweken is praktisch hetzelfde, ik vind dat wel handig. Al is mijn kweekmanier een stuk simpeler.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

Meelwormen Kweek

Berichtdoor Roy » 04 Jan 2009 21:17

QUOTE (edo @ 03-01-2009 23:36:17)
-fosfor is niet hetzelfde als calcium-als je dieren wilt hebben die veel calcium hebben moet je pissebedden nemen (onder stenen te vinden) en gemakkelijk te kweken-waarom zou je meelwormen kweken???die zijn toch goedkoop en dus niet echt de moeite waard om te kweken.grtz edo
na wat uitzoeken wat fosfor nou was heb je wel iets gelijk, maar fosfor is wel belangrijk deel voor de botten het geeft samen met calcium de stevigheid aan de botten.ik weet niet hoe duur ze bij jou zijn, maar hier zijn ze behoorlijk duur. ik kweek ze liever zelf dan ik ze koop, want meelwormen die in de dierenwinkels te koop zijn, zijn gekweekt door kwekers die het om de cente gaat en dus afwijken op de voedingswaarde van die diertjes. hier geef ik ze zoveel mogelijk vitamines en mineralen om zo goed de voedingswaarde te verhogen.
Roy

Meelwormen Kweek

Berichtdoor GerritH » 04 Jan 2009 22:47

QUOTE (Roy @ 04-01-2009 21:17:53)
na wat uitzoeken wat fosfor nou was heb je wel iets gelijk, maar fosfor is wel belangrijk deel voor de botten het geeft samen met calcium de stevigheid aan de botten.ik weet niet hoe duur ze bij jou zijn, maar hier zijn ze behoorlijk duur. ik kweek ze liever zelf dan ik ze koop, want meelwormen die in de dierenwinkels te koop zijn, zijn gekweekt door kwekers die het om de cente gaat en dus afwijken op de voedingswaarde van die diertjes. hier geef ik ze zoveel mogelijk vitamines en mineralen om zo goed de voedingswaarde te verhogen.
Bij het voeden van reptielen gaat het om de verhouding tussen calcium en fosfor; deze moet ongeveer 1,2 (tot 2) : 1 zijn; dus meer Calcium dan Fosfor.Het meeste voedsel voor insecteneters bevat veel meer fosfor dan calcium; fosforbommetjes zijn dus niet zo'n goed idee.Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Meelwormen Kweek

Berichtdoor Living_with_snakes » 05 Jan 2009 09:25

En als je goed bepoederd met calcium? Ik vind meelwormen veel makkelijker goed te bepoederen dan die snelle krekels.
Living_with_snakes

Meelwormen Kweek

Berichtdoor edo » 05 Jan 2009 17:53

waar ik ze koop kost een schep meelwormen 1 euro en wat de vitaminen betreft kan je ze even gutloadenik koop ook niet al te vaak meelwormen (omdat men gekko ze niet zo graag lust) dus misschien dat ze daarom ook goedkoop lijken @L_w_s: ik krijg de meelwormen zelfs niet bepoederd en de krekels steek ik per 10 ofzo in een plastik bakje dus kunnen ze niet zo snel ontsnappen als ik de bak opendoe, dan neem ik er een paar uit en ik steek ze in een appart bakje dan schud ik het bakje wat hard en dan steek ik ze een per een in het calcium en dan in de terra
Gebruikers-avatar
edo
Full Member
Full Member

Meelwormen Kweek

Berichtdoor Bearded Johnie » 05 Jan 2009 19:11

hoelang duurt 1 cyclus bij kamertemp.?stinkt/ruikt de kweek niet??
Bearded Johnie
Hero Member
Hero Member

Meelwormen Kweek

Berichtdoor Roy » 05 Jan 2009 19:54

QUOTE (edo @ 05-01-2009 17:53:46)
waar ik ze koop kost een schep meelwormen 1 euro en wat de vitaminen betreft kan je ze even gutloadenik koop ook niet al te vaak meelwormen (omdat men gekko ze niet zo graag lust) dus misschien dat ze daarom ook goedkoop lijken @L_w_s: ik krijg de meelwormen zelfs niet bepoederd en de krekels steek ik per 10 ofzo in een plastik bakje dus kunnen ze niet zo snel ontsnappen als ik de bak opendoe, dan neem ik er een paar uit en ik steek ze in een appart bakje dan schud ik het bakje wat hard en dan steek ik ze een per een in het calcium en dan in de terra
oke zo das wel stuk goedkoper dan hier! als ik ze wil kopen, dan kost een bakje waar niet echt veel in zit 2,50. ik bepoeders ze ook meestal en dat gaat heel goed. maar goed ik kweek eigenlijk al mijn voedsel dieren zelf. ik koop bijna nooit iets. alleen als ik naar een beurs ga en das maar 2 of 3 x in het jaar. naast meelwormen kweek ik dubia's, doodskopkakerlakken, krekels, 2 verschillende slakken soorten en sinds kort Rozenkeverlarven.
Roy

Meelwormen Kweek

Berichtdoor BertS » 05 Jan 2009 19:57

In mijn ogen is kweken (als je het goed doet) altijd vele malen beter dan kopen in de winkel.goed bezig dus!
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Meelwormen Kweek

Berichtdoor Roy » 05 Jan 2009 19:57

QUOTE (bearded johnie @ 05-01-2009 19:11:55)
hoelang duurt 1 cyclus bij kamertemp.?stinkt/ruikt de kweek niet??
1 heel cyclus op kamer temp is ongeveer 3 tot 4 maanden en stinken neej vind ik niet me reptielenkamer zelf heeft wel een geurtje zeggen bezoekers maar dat komt niet van de meelwormen haha
Roy

Re: Meelwormen Kweek

Berichtdoor BertS » 19 Feb 2011 15:37

In de eerste post wat gegevens toegevoegd.
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Re: Meelwormen Kweek

Berichtdoor LuukB » 25 Sep 2012 11:15

Kan iemand een foto van zijn bak maken, zodat ik kan zien hoe het eruit ziet?
LuukB
Newbie
Newbie

Terug naar Voedseldieren