Voedseldieren

Sprinkhanen Kweek

Voor vragen en oplossingen met betrekking tot de kweek van voedseldieren en voedingsschema's.

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 15:58

Afbeelding
Soort: sprinkhaan , Schistocerca gregaria
Grootte: 50mm
Voordelen: voedzaam , geurarm
Nadelen:
Kweek: makkelijk
Ca:P 0,2:1

Ik heb sinds een tijdje een sprinkhanen kweek en het gaat erg goed.In dit topic zal ik uitleggen hoe ik mijn sprinkhanen kweek.

De kweekbak.
Ik heb 2 curver boxen gekocht, voor rond de €4,- per stuk.En ik heb een rol kippengaas gekocht bij de karwei voor €12,-.De curver boxen waren 60x40x40, in alle 2 de curver boxen heb ik aan de rand een stuk gaas gemaakt.
Dit heb ik gedaan door met een boor machine in elke hoek van de zijkant 2 gaatjes te boren naast elkaar. Maak deze gaatjes niet te groot want anders kunnen de nimfen ontsnappen.
Het stuk gaas (uiteraard op maat geknipt door jezelf) doe je aan de zijkanten, en je maakt het vast met kleine tyraps.Doe dit ook bij de deksel maar doe het gaas voor de deksel in 2 stukken, aan beide kanten 1 stukje gaas want anders kom je in de problemen met de plaats voor de lamp.
Maak aan de boven kant een groot rond gat waar precies een spotje of een ander lampje door heen kan. Maak verder in de deksel veel kleine luchtgaatjes een maat 4 boortje heb ik hier voor gebruikt.Dek de luchtgaten e.d. wel af met bezinegaas/muggengaas om ontsnappen te voorkomen.
Verder heb ik er een thermometer in gemaakt. Dit kun je op allerlei manieren doen, doe dit op de manier die jij het fijnste vind.

Bodembedekking.
Ik heb zelf niets op de bodem alleen de bakjes en het voedsel en een stukje gaas dit is makkelijker met het schoon houden.Je kan ook keukenrol op de bodem leggen dit is ook heel makkelijk met verschonen.Zand vind ik persoonlijk niets, dit word snel vies van de schijten de heleboel onder en het is niet erg makkelijk te vervangen.

De legbakjes.
Hiervoor heb ik 4 krekelbakjes voor gebruikt die je altijd mee krijgt bij de dierenwinkel voor je voederdieren.
Vul deze met "vermiculite" inplaats van potgrond. Waarom? Omdat vermiculite vochtvasthoudend is.
Vul de bakjes tot aan de rand en zet in elke hoek van de kweek bak een legbakje neer, zet het zo neer dat de sprinkhanen geen moeite hebben met het vinden van de vermiculite.

Verschil man/vrouw sprinkhaan.
Het verschil helaas kan ik geen duidelijke foto's hiervan vinden, maar ik weet wel hoe je het kan zien.De mannetjes zijn 1 á 2 cm kleiner dan het vrouwtje en hebben een hele gele kop, meestal zit het mannetje boven op tijdens de paring.De vrouwtjes hebben een lichtbruine kleur op hun lichaam. Je kan duidelijk het verschil zien tussen een mannetje en vrouwtje als je het zou vergelijken.

Eitjes.
De eitjes zijn geel en er zit een soort van spul om heen, het "spul" lijkt op tuf, je weet wel als je op de grond tuft ofzo hier lijkt het op.
Je kunt de eitjes zien door een bakje uit de kweekbak te halen en aan de onderkant en zijkant te kijken. Zo kun je ook meteen de bakjes in de anderen bak over zetten.
De anderen bak heb je als het goed is ook voorzien van een lamp en gaas.
Nu je de bakjes over heb gezet sproei je een klein beetje water op de vermiculite.Je houd de lamp zon 16 uur per dag aan tenminste dat deed ik.Dit hoef je natuurlijk niet zelf te doen, daar heb je tijdschakelaars voor.
Koop 2 gewone simpelle tijdschakelaars bij de dirk van de broek waneer ze in de aanbieding zijn of ergens anders.
Na een week of 2 komen de eitjes uit en heb je mini sprinkhaantjes, de "nimfen".

Voer.
Ik gaf meestal vers gras (elke dag vervangen) of neem een hoop mee en doe het in een tupperwear bakje en zet het op de verwarming zodat het goed droogt je moet namelijk de kweekbak goed droog houden.
Ook moet je havermout voeren doe dit gewoon in een klein bakje of op een schaaltje, havermout kun je vrijwel in alle supermarkten kopen.

Dit was mijn topic over mijn sprinkhanen kweek.

Groetjes Jasper.
Laatst gewijzigd door jfk op 03 Okt 2009 19:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Rob » 03 Okt 2009 16:04

Ik dacht al..... wat word er vandaag weinig over hardcore gepraat maar nu begrijp ik het: Jasper was een artikel aan het schrijven Leuk stukje Jasper, en bedankt dat je het met ons wil delen
Gebruikers-avatar
Rob
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 16:06

Dank u wel
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Kuno Mooren » 03 Okt 2009 16:11

top!!! altijd leuk zulke verslagen
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 16:12

'dank u wel biggrin.gif
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor BertS » 03 Okt 2009 16:15

Ziet er goed uit!Ik gebruik hier wel altijd benzinegaas bij de verluchting tegen fruitvliegjes...
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 16:16

Ohh ben ik helemaal vergeten er bij te schrijven dat heb ik ook gedaan kort daar na
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Kuno Mooren » 03 Okt 2009 16:17

verder heb ik destijds met mijn eigen kweek zemelen gebruikt!puur en alleen om het vocht peil in de dieren te reguleren.... sprinkhanen kunnen namelijk verzuipen in de hoeveelheid vocht die ze opnemen!
Kuno Mooren
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 16:19

Dat is een goed idee zeg!Dat deed ik nog niet.
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 16:24

QUOTE(jfk @ 03-10-2009 17:20:55)
Leuk stukje Jasper.Als je nog wat toe wilt voegen geef je maar een kik,dan plaatsen we het er even tussen.Als het zometeen helemaal klaar is zal ik hem toevoegen aan de "how to build topics".
Uhmmm verplaats hem maar hoor.Maar in iedergeval bedankt, Trouwens zou u er tussen kunnen zetten dat muggen gaas handig is om over de lucht gaatjes en de gaatjes van de ty-raps heen te doen?Alvast bedankt
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor jfk » 03 Okt 2009 16:26

toegevoegd aan de pinned kweekverslagen.
Uhmmm verplaats hem maar hoor.
Hoeft niet verplaatst te worden,word doorgelinkt.
Laatst gewijzigd door jfk op 03 Okt 2009 16:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor nakor » 03 Okt 2009 16:26

Hey Jasper, top gedaan man! Hier kunnen veel mensen wat van leren om het te gaan gebruiken.Wat is de opbrengst van aantallen sprinkhanen ongeveer na een maand of 2 ?
nakor

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 16:28

QUOTE(nakor @ 03-10-2009 17:26:46)
Hey Jasper, top gedaan man! Hier kunnen veel mensen wat van leren om het te gaan gebruiken.Wat is de opbrengst van aantallen sprinkhanen ongeveer na een maand of 2 ?
Zon 200 ofzo dacht ik wel
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 16:30

Als ze daarvoor het loodje niet hebben gelegd
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Rob » 03 Okt 2009 16:31

In 1 of in 2 curvers?En misschien is het leuk om wat over de cyclus te vertellen als in hoe je dat doet met vrouwtjes bewaren voor een nieuwe kweek e.d. en met hoeveel bakken je dan kunt kunt werken en voeren.
Gebruikers-avatar
Rob
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 16:35

Ja maar hoe voeg ik dat er nu nog aan toe?
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor BertS » 03 Okt 2009 16:36

Dat doe Jaco (JFK) wel voor je als je hem even een PB'tje stuurt...
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor jfk » 03 Okt 2009 17:02

QUOTE(BertS @ 03-10-2009 17:36:52)
Zet maar even precies de text neer en de plaats waar je het wilt hebben staan,mag hier of over pb.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 03 Okt 2009 17:41

QUOTE(jfk @ 03-10-2009 18:02:15)
QUOTE(BertS @ 03-10-2009 17:36:52)
Zet maar even precies de text neer en de plaats waar je het wilt hebben staan,mag hier of over pb.
heb een pbtje gestuurt biggrin.gifalvast bedankt.
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor jfk » 03 Okt 2009 19:14

Topic bijgewerkt en paar foto's toegevoegd.
Gebruikers-avatar
jfk
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Jasper Rosman » 04 Okt 2009 06:59

Bedankt (foto's heb ik niet zelf gemaakt dat heeft m'n pa gedaan)
Jasper Rosman

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Nobodys » 04 Okt 2009 10:09

Ziet er goed uit Jasper, erg interessant voor een hoop mensen! Zie je nu wel dat je het kan
Nobodys
Hero Member
Hero Member

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Sjoerd van Veen » 04 Okt 2009 10:39

Kleine aanvulling op het geslachten bepalen...Bij vrouwen is het laatste schild gespleten. Mannetjes hebben als laatste buikschild een 'puntje'Leuk verslagje zo. Treksprinkhanen kweken kan zeker weten lonen als je er genoeg op kunt voeren!
Sjoerd van Veen

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor Tim » 08 Okt 2009 07:55

zou je de bakken ook kunnen verwarmendoor warmte matten of kabelof is met lamp beter?
Tim

Sprinkhanen Kweek

Berichtdoor choppie » 08 Okt 2009 12:04

met matten zou ook een optie zijn tim , maar meestal wordt het met een lamp gedaan om ook het dag en nacht ritme na te bootsen.daarbij , afhankelijk van de ventilatie heb je al genoeg aan een 15 watt of 25 watt lamp wat meestal al minder vermogen is dan een warmtemat, ook voor springbeestjes geldt een nachtelijke afkoeling dus dan mag hij rustig uit.om zo min mogelijk warmteverlies te hebben kun je de bakken in tempexbox zetten waardoor de warmte langer blijft hangen en je minder wattage nodig bent.afhankelijk van de soortsprinkhaan kun je het ook aan de bandage zien 6 ringen = man 7 ringen = vrouwis een leuk topic sjassertgrtz choppie
choppie

Volgende

Terug naar Voedseldieren