Voedseldieren

Panchlora nivea

Voor vragen en oplossingen met betrekking tot de kweek van voedseldieren en voedingsschema's.

Panchlora nivea

Berichtdoor David » 09 Nov 2012 17:35

Hoi,
Houdt iemand hier deze soort en wat zijn de ervaringen hiermee. Ik wil ze misschien gaan kweken voor de kleinere hagedissoorten. Uiteraard heb ik al wat erover gelezen maar heb toch wat vragen naar eigen ervaringen van mensen;
Welke temperaturen heb je?
Wat voor voer ?(lijkt me lastig om schimmel te voorkomen bij de hoge RV)
Is er een hoge opbrengst, hoeveel zou ik ongeveer per week op kunnen voeren?
Hoelang duurt het voor de kweek stabiel is?
Wat is een goed aantal om mee te starten?
Aan welke dieren voer je ze en wat is de ervaring daarmee?
Las ergens dat ze pijnlijk konden bijten/steken, ervaring daarmee of is dat onzin?
Zijn ze praktisch te voeren/vangen voor jezelf, dus vliegen ze niet weg bijvoorbeeld?
En alle andere info is ook welkom.
Wanneer je nog suggesties hebt voor een vergelijkbare soort zou ik dat ook graag weten.
Bedankt alvast!
David
Newbie
Newbie

Re: Panchlora nivea

Berichtdoor Lygodactylus » 09 Nov 2012 18:32

Ik kweek deze soort in faunaboxen (waarvan de deksel met een panty overdekt, de mannetjes kunnen anders door de spleten in de deksel), welke bovenop de stelling staan. Temperatuur zal in de zomer tegen de 30, in de winter rond de 25 overdag, snachts 20 zijn. In de winter gaat de kweek dan ook langzaam. Bodemmateriaal cocospeat (zo vochtig als vers uit de zak). Ik voer ze met alles wat ik aan groen afval uit de keuken overhoud: groente afval, aardappelschil, bananenschillen, alles gaat erin. Ideaal is de combinatie wortel/banaan, die worden het best gegeten. Op het moment dat de kweek draait wordt alle voer opgegeten voor het schimmelt, in het begin moet je daar dus een beetje gevoel voor krijgen. Levenscyclus is ongeveer 3 maanden, dus je bent al gauw een jaar bezig voor je een redelijke kweek hebt.
Ik gebruik ze slechts als bijvoer eens in de paar weken, omdat ik een goedlopende huiskrekelkweek heb die als basis dient. Vrijwel al mijn dieren (vnl gekko's) eten de kakkerlakken graag (jongen daarvan wel te verstaan, volwassen panchlora's zijn voor bijna al mijn gekko's te groot).
Volwassen dieren vliegen, maar doen dit vooral in het donker, bij overdag voeren heb ik hier niet veel last van. Het kan wel lastig zijn om de jonge kakkerlakjes uit de cocospeat te krijgen. In de meeste boxen ligt een stuk schors op de cocospeat, wat ik dan uitklop in een lege bak, en dat voer ik op. De dieren zijn verder volledig onschuldig.

Ik kweek op dezelfde wijze de parthenogenetische soort Pycnoscelus surinamensis, welke sneller kweekt, en ook harder is. Dit harder zijn maakt dat het kweken makkelijker gaat, maar betekent ook dat de soort langer overleeft wanneer er dieren ontsnappen, wat ik dus een nadeel vindt. Ontsnapte Panchlora nivea houden het maar maximaal een paar dagen vol, omdat deze gelijk last van uitdroging krijgen.

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor David » 10 Nov 2012 17:57

Harstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik denk dat ik toch voor de P.nivea ga, want de andere soort staat ook bekend als plaagsoort in kassen. En mocht er veel ontsnappen is m'n moeder daar denk ik ook niet zo blij mee ;-)
Je hebt niet heel toevallig wat P. nivea te koop? Of zouden deze misschien in Houten te krijgen zijn?
David
Newbie
Newbie

Berichtdoor Dirk1983 » 06 Aug 2013 09:54

Hallo,

Ik heb ook wel interesse in deze soort. Vooral gezien deze snel dood gaan in het geval ze ontsnappen. Ontsnappen uit de kweek lijkt me goed te voorkomen maar wat ik me afvraag, hoe voorkom je ontsnapping uit de terrariums? Sommige van mijn terrariums hebben behoorlijk gapende ruitjes of zijn helemaal open aan de bovenkant.. Weinig zin om altijd uit de pincet te voeren ;-)
Dirk1983
Newbie
Newbie

Terug naar Voedseldieren