Voedseldieren

Het Kweken Van Blaptica Dubia

Voor vragen en oplossingen met betrekking tot de kweek van voedseldieren en voedingsschema's.

Berichtdoor Odatria » 16 Dec 2009 18:00

Ik vraag me eigenlijk af hoe het zit met diegene die een dubias kweken in grote getallen. Gebruiken jullie meerdere curvers of andere systemen om de dubias in te houden?
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Maupie » 16 Dec 2009 19:43

Ik heb hier 2 curvers staan met dubia's waar ik mee kweek.Ik heb nog een andere curver voor het schoonmaken van de curvers of het tijdelijk plaatsen van dubia's.En ik kweek hiermee meer dan genoeg dubia's voor mijn 5 baardjes.Gr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Odatria » 16 Dec 2009 19:53

Ik zat meer te denken als je nog meer dubias hebt. Dan heb ik het over een paar kilo ofzo. Dan lijkt mij dat curver bokesn relatief veelr uimte in beslag nemen. Volgens mij heb ik ook wel eens mensen gezien die ze in tonnen houden. Dit lijkt me alleen erg lastig schoonhouden.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor BertS » 16 Dec 2009 20:16

Je zou een kleine diepvries kunnen nemen (bovenlader), schoonmaken hoeft bij deze dingen hoor. Moet je ze niet te veel vochtig voer geven, dat gebeurt nogal vaak namelijk en daardoor kun je vocht en vervuiling in je bak krijgen. 1 keer per week een beetje groente is ruim voldoende...
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Odatria » 17 Dec 2009 10:53

Daar heb ik inderdaad eens aan zitten denken, dit icm met een warmtekabel en een goede thermostaat. Ik geef mijn dieren trouwens amper groente. Ik gebruik een mix waar in principe van alles in zit en voor de vochtvoorziening gebruik ik een bakje zelf gemaakte water kristallen waarin ik extra calciumlactaat in heb toegevoegd.
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor kingsnake » 17 Dec 2009 21:57

Ik heb sinds begin november ook een kweekbak staan. En ben begonnen met een kweekgroep dieren,ik heb een curver van 60x30x30 met eiertrays erin en een warmemat die de bak op de warmste plek 30 graden.Ik heb sowieso om te voeren een laag hondenbrokken met visvoer erdoorheen in de bak liggen, en verdervoer ik ze oudbrood en regelmatig groente of fruit (2x per week). En toch heb ik nog maar de helft over van wat ik had. Er lopen welliswaar kleintjes rond maar dat zijn er ook niet indrukwekkend veel!Is dat normaal zoveel uitval, of heeft een kweek altijd moeite om opgang te komen?Gr
Gebruikers-avatar
kingsnake
Full Member
Full Member

Berichtdoor Odatria » 17 Dec 2009 22:16

Spoel je je groente en fruit goed af?
Gebruikers-avatar
Odatria
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor sylvan » 17 Dec 2009 22:49

Ja dat merkte ik ook met mijn dubia groep, ik gaf tot nu toe 3x per week wat appel.Daardoor werd mijn bak veel en veels te vochtig tot druppels op de deksel aan toe.Nu krijgen ze bij mij opfok voer voor eenden, en dan krekel gel en een wat kattenbrokjes.Dit is tot nu toe de voer groep, ik hoop binnen 2 weken een grote kweek groep binnen te hebben.
Gebruikers-avatar
sylvan
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor kingsnake » 18 Dec 2009 17:40

Ik spoel het groenvoer altijd voor dat het naar de dubia'sgaat. En het vocht probleem heb ik ook niet want ik doseer het voer altijd goed af en de bak ventileert goed.Dus ik wacht nu even af of het nog wat wordtanders ga ik opzoek naar een nieuwe kweekgroep en voer ik op wat ik nu over heb.
Gebruikers-avatar
kingsnake
Full Member
Full Member

Berichtdoor Massis » 26 Mrt 2010 14:34

Ik heb hier 2 curvers van 65L staan, eentje voor de pure kweek en eentje om uit te voederen. Denk dat ik daar makkelijk 5000 stuks per bak in kwijt kan eer die vol zitten.

ik weet niet precies hoe groot de afmetingen van de bakken zijn, maar er kunnen pakweg 14 van die grote eierkartons van 30x30 gestapeld in elke bak.

elk een 28W warmtemat eronder en de temperatuur varieert van 30-32°C op de bodem aan de warme kant, tot +- 20°C aan de koude kant.

elke paar dagen wat groenvoer (overschot andijvie meestal) erin en continu een voorraadje krekelgel erbij.

voor de verluchting zitten in het deksel van elke bak 2 gaten van 15*15cm die met gaas afgespannen zijn, heb absoluut geen last van te veel vocht in de bak, en de lucht in onze kelder is sowieso vrij vochtig dus te droog wordt het ook niet.

mijn bakken:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Massis op 26 Mrt 2010 14:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
Massis

Re: Het Kweken Van Blaptica Dubia

Berichtdoor jeroen72 » 14 Jun 2011 21:22

wat leuk om alles te lezen over het kweken van dubia's.
ik wil zelf ook gaan kweken en was dus op zoek naar benzinegaas maar dat is behoorlijk duur.
ben op zoek gegaan naar een alternatief en vond die bij de hema.
ik koop een panspatdeksel voor 3.95 euro.
dit heeft ook een hele fijne maas, het lijkt wel bezinegaas zo fijn.

gr. jeroen
jeroen72
Newbie
Newbie

Berichtdoor GerritH » 15 Jun 2011 09:41

Ik kweek in meerdere curvers en in liggende koelkasten.
Benzinegaas is niet nodig; horrengaas is ruim klein genoeg. Wel zorgen dat de kweek redelijk droog blijft anders ga je veel verlies krijgen.
Een nader startprobleem kan veroorzaakt worden als je volwassen dieren op een beurs koopt; dit zijn vaak dieren die volledig uitglegd zijn en zich dus nauwelijks meer zullen voortplanten.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor sylvan » 15 Jun 2011 22:24

Heb ik nooit problemen mee gehad. Ik had in Houten een bakje gehaald voor 100gram 15,-. Zaten wel wat kleintjes in maar het grootste gedeelte was volwassen. Nu is mijn kweek gestegen naar 2,2 kilo 8-)
Gebruikers-avatar
sylvan
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor lacucaracha » 10 Jan 2013 17:36

LA CUCARACHA

Beste reptielen liefhebbers of liefhebbers van spinnen en amfibiën. Wat dacht u van afwisseling in voedsel voor uw diertjes? Liefst zo eiwitrijk mogelijk? Wel denk dan eens aan Blaptica dubia's... . Argentijnse kakkerlakken ( Blaptica dubia's ) zijn een betere eiwitbron dan krekels, sprinkhanen, ... .

Voedingswaarde Argentijnse kakkerlak:Vochtigheid: 62,3%
eiwitten: 28,7%
Vet: 7,6%
As: 1,6%
Vezel: 3,6%

voedingswaarde krekel:
Vochtigheid: 69,3%
eiwitten: 20,5%
Vet: 3,9%
As: 1,1%
Vezel: 2,4%

voedingswaarde sprinkhaan:
Vochtigheid: 64,6%
eiwitten: 23,3%
Vet: 8,1%
As: 1,0%
Vezel: 4,1%

Welke voordelen heeft de kakkerlak nog:
- stinkt niet
- maakt geen lawaai
- Blijft langer in leven
- voedert gemakkelijk
- Zeer voedzaam
- eten alles

nadelen:
- de kweek komt wat traag op hang
lacucaracha
Newbie
Newbie

Berichtdoor naeff002 » 11 Jan 2013 01:16

Binnenkort ook even wat meer tijd in de kweek steken.
naeff002
Jr. Member
Jr. Member

Vorige

Terug naar Voedseldieren