Voedseldieren

Het Kweken Van Blaptica Dubia

Voor vragen en oplossingen met betrekking tot de kweek van voedseldieren en voedingsschema's.

Berichtdoor Living_with_snakes » 14 Jan 2009 14:49

QUOTE (nakor @ 14-01-2009 14:24:15)
(er komen trouwens van de week zo'n 140 dubai's bij want anders gaat het te langzaam)
Wat komt erbij?
Living_with_snakes

Berichtdoor nakor » 14 Jan 2009 17:02

lol, dubia's maar zit te denken eventueel een nieuwe start te maken met een nieuwe lading..
nakor

Berichtdoor BertS » 14 Jan 2009 18:50

Als de vleugels zijn aangevreten kan dat duiden op overbevolking...
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Maupie » 17 Jan 2009 23:52

Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met de kweek van dubia's.Zoals hier geadviseerd heb ik een grote curver, met veel eierdozen en een warmtemat waardoor temperaturen van 22 tot 30 graden worden gehaald.Verder leven ze van katten- en hondenbrokken, zemelen en een appeltje voor de dorst.De dubia's vervellen als gekken (elke dag wel zo'n 3 velletjes te vinden) en de cocons heb ik ook al meerdere malen bij de vrouwtjes gezien.Helaas heb ik nog steeds geen jongen en zie ik wel vaak "afgestoten" cocons liggen.Tot op heden ben ik er niet achter wat de oorzaak is en zou ik dit uiteraard graag weten aangezien ik nog geen nakweek dubia's heb.De cocons zijn keihard en lijken wel uitgedroogd....dat kan niet goed zijn.Dus mocht iemand dit ook hebben of weten waardoor dit komt en (misschien nog belangrijker) hoe ik het oplos, dan hoor ik dat graag Gr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor mrcool » 24 Jan 2009 19:27

@Maupie: misschien heeft t iets met de verluchting te maken?
mrcool

Berichtdoor Maupie » 26 Jan 2009 19:22

De ventilatie moet goed zijn bij mij.Ik heb bijna de helft van de deksel met hor/gaas, waardoor goed geventileerd kan worden.Ik had wel geconstateerd dat de temperatuur helemaal op de bodem wel iets hoger komt als ik de thermometer plat op de bodem leg.Ik heb de bak dus op nog 2 extra houtjes gelegd waardoor de bak nu nog iets hoger boven de warmtemat hangt.Na 3 dagen heb ik geconstateerd dat ik nu wel 1 vrouwtje heb met jongen. Zijn er een stuk of 15 denk ik zo.Ziet er leuk uit, zijn inderdaad net kleine pissebedden.Ik denk dat het nu wel beter zal gaan omdat de temperatuur iets lager ligt.Ik houd het in de gaten...in ieder geval bedankt voor het meedenken biggrin.gifGr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor nakor » 26 Jan 2009 20:37

ik heb ze eergister van een glazen aquarium naar een curver van 31 liter overgezet en kijk net, stuk of 50 kleintjes
nakor

Berichtdoor Maupie » 28 Jan 2009 22:13

Voor de liefhebbers, een filmpje van de geboorte:http://www.youtube.com/watch?v=wdlpRR5R76o&hl=nlGr.Maupie
Laatst gewijzigd door Anonymous op 04 Mrt 2009 19:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Doret » 28 Feb 2009 00:45

Wat een goed filmpje, heb nog nooit de geboorte van deze kakkerlakken gezien terwijl ik er honderden heb De kweek gaat in zo'n razend tempo dat ik ze af en toe zonder verwarming laat zitten om het even stop te zetten.Als voedsel geef ik een mengsel van gemalen kattebrokjes, eiwitpoeder voor kittens (om aan te sterken), spirulina, visvoer met garnalen, sepia, biologische meergranenmeel en alles wat ik nog vind in m'n keukenkastjes en me goed lijkt. Dit maal ik in een vijzel en gebruik ik voor al m'n insecten en ook de dubia's zijn er dol op. Verder geef ik dagelijks wat groenvoer voor het vocht.Als bodembedekking gebruik ik tarwezemelen (goed voor de poep) of tarwekiemen (bevatten veel vitamine e). Zonder bodemsubstraat gaan ze toch wel stinken als ze warm staan.Oja, ben wel eens een kleintje in een terrarium kwijtgeraakt die ik weken later als volwassen kakkerlak onder de waterbak tegen kwam.
Gebruikers-avatar
Doret
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor mrcool » 04 Mrt 2009 17:40

@GerritH: doe je nog aan het versturen van Blaptica Dubia?
Laatst gewijzigd door mrcool op 04 Mrt 2009 17:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
mrcool

Berichtdoor barry » 04 Mrt 2009 19:59

ik geloof niet dat gerrit al door zijn voorraad heen is biggrin.gif maar waarom stuur je hem geen pb??
Gebruikers-avatar
barry
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Baardjes » 04 Mrt 2009 20:26

Volgens mij doet hij dat nog steeds, alleen niet met de vorst.Maar zoals Barry al zei, stuur hem eens een pm Gr.maupie
Baardjes

Berichtdoor mrcool » 04 Mrt 2009 20:30

PB heb ik enkele weken geleden al verstuurd vandaar dat ik het hier ook nog even vraag!
mrcool

Berichtdoor mrcool » 14 Mrt 2009 01:58

Moet ik perse gaas op de curver doen ivm ventilatie? Volstaan een aantal gaten in het deksel ook of word de boel dan te vochtig op een warmtemat?
mrcool

Berichtdoor Maupie » 14 Mrt 2009 10:09

Ik denk dat als je ervoor kiest om allemaal gaten in de deksel te maken dit ook prima werkt.En wanneer het te vochtig blijft (wat ik overigens niet verwacht) dan kun je er nog meer gaten in maken.Mocht dat ook niet werken, dan kun je altijd nog een groter gat maken in je deksel en daar dan gaas over heen spannen.Ik denk gewoon dat je alvorens de Dubia's erin zitten even moet testen met een lege bak.En dan ook gelijk een thermometer erin om te kijken of de temperatuur goed is.Gr.Maupie
Laatst gewijzigd door Maupie op 14 Mrt 2009 10:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor mrcool » 14 Mrt 2009 10:28

QUOTE (Maupie @ 14-03-2009 10:09:24)
Ik denk gewoon dat je alvorens de Dubia's erin zitten even moet testen met een lege bak.En dan ook gelijk een thermometer erin om te kijken of de temperatuur goed is.
Dat was ik ook zeker wel van plan!
mrcool

Berichtdoor Kirsten Gaasbeek » 14 Mrt 2009 10:30

Zorg wel voor voldoende gaten dan. Wij hadden ook een flink aantal gaten in het deksel zitten maar toch bleef er condens aan de binnenkant van de bak zitten. Nu bestaat 2/3 van de bak uit gaatjes.
Gebruikers-avatar
Kirsten Gaasbeek
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor mrcool » 14 Mrt 2009 10:33

Ik zet de boormachine erop, zo gefixt.
mrcool

Berichtdoor Tatti-teddy » 14 Mrt 2009 22:29

Heb er heel het topic eens op nagelezen om te kijken of ik het wel goed heb gedaan.Je leest overal wel iets verschillend maar de foto's hier zeggen genoeg.De kweekjes zien er prima uit. Vandaag ben ik gestart met een kweekje en er zit een vrouwtje bij die elk ogenblik haar jongen kan gaan leggen.De dubia's heb ik gekregen op een workshop van Terra dus veel dubia's heb ik nog niet.
Tatti-teddy

Berichtdoor BertS » 03 Okt 2009 15:47

Even een kleine toevoeging:Ik heb nu sinds een maand of 3-4 m´n kweek zonder verwarming in de woonkamer staan, hier is het meestal rond de 18/20 Gr.Ze gaan niet dood en kweken (voor mij voldoende) gewoon door.Ik voer ze alleen aan mijn Baardagaam en af en toe wat aan de Schildpad, hiervoor kweken ze hard genoeg. Als je meer mondjes te voeren heb moet je natuurlijk verwarmen maar in mijn geval is dat dus niet nodig!Ook komen er minder luchtjes uit de kweek!
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor geckoman » 04 Okt 2009 11:00

Let trouwens op dat mochten mensen op de geweldige hissing kakkerlak (Madagase reuzenkakkerlak) overstappen, die ook in sommige posts worden aangehaald, deze WEL tegen glas etc oplopen en dus zo....foetsie zijn....
geckoman

Berichtdoor Massis » 05 Okt 2009 13:25

QUOTE(BertS @ 03-10-2009 16:47:02)
Even een kleine toevoeging:Ik heb nu sinds een maand of 3-4 m´n kweek zonder verwarming in de woonkamer staan, hier is het meestal rond de 18/20 Gr.Ze gaan niet dood en kweken (voor mij voldoende) gewoon door.Ik voer ze alleen aan mijn Baardagaam en af en toe wat aan de Schildpad, hiervoor kweken ze hard genoeg. Als je meer mondjes te voeren heb moet je natuurlijk verwarmen maar in mijn geval is dat dus niet nodig!Ook komen er minder luchtjes uit de kweek!
da's wel minder. Ik dacht dat die krengen doodgingen bij temperaturen <20°C ?nuja, waarschijnlijk is het tussen de eierkartons wel nog warmer dan in je kamer?Ik heb sinds begin augustus een bak staan waar ik 200 nymfen en 50 volwassen dieren (30 vrouw 20man) in gezet heb, op een warmtematje.Van luchtjes heb ik geen last, en kweken doen ze ENORM goed. Ik schat dat er momenteel meer dan 100 diertjes inzitten die <0.5cm zijn. Ik voeder ook sinds half september dagelijks m'n baardagaam van deze kolonie. Sinds halfweg vorige week heb ik plots een explosie gezien in net volgroeide mannen (dus nog vrij klein maar wel met volgroeide vleutels). Gelukkig krijgt Daku die al weggewerkt want ik heb behoorlijk hard mannen teveel momenteel biggrin.gifMerken jullie ook dat de mannen enorm veel sneller zijn dan de vrouwen? De vrouwen kruipen bij mij rustig rond, maar de mannen gaan er echt als een speer vandoor! Gisteren rende er eentje zelfs bijna de terrarium uit! (en toen kreeg Daku hem in de mot en was ie dood... )
Massis

Berichtdoor Maupie » 05 Okt 2009 13:41

Jazeker, ook hier rennen de mannen als debielen rond bij het minste of geringste geluid of interruptie in de kweekbak.En dit terwijl de dames wel lijken te shoppen....heel traag van eiertray naar eiertray Ik heb bij mijn kweek trouwens ook mijn warmtematten uit staan en ze leven in temperaturen vanaf 17 graden (kouder wordt het hier in huis niet).En dan nog gaat het hard zat met kweken.Ik heb gelukkig iemand die steeds wat kleintjes overneemt van me zodat ik niet met teveel overschot kom te zitten.Maar halfwas/volwassen dubia's heb ik zat zitten (dus als iemand wat wil overnemen )Gr.Maupie
Laatst gewijzigd door Maupie op 05 Okt 2009 13:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Massis » 06 Okt 2009 10:13

QUOTE(Maupie @ 05-10-2009 14:41:59)
Jazeker, ook hier rennen de mannen als debielen rond bij het minste of geringste geluid of interruptie in de kweekbak.En dit terwijl de dames wel lijken te shoppen....heel traag van eiertray naar eiertray Ik heb bij mijn kweek trouwens ook mijn warmtematten uit staan en ze leven in temperaturen vanaf 17 graden (kouder wordt het hier in huis niet).En dan nog gaat het hard zat met kweken.Ik heb gelukkig iemand die steeds wat kleintjes overneemt van me zodat ik niet met teveel overschot kom te zitten.Maar halfwas/volwassen dubia's heb ik zat zitten (dus als iemand wat wil overnemen )Gr.Maupie
verkopen op marktplaats aan €1.5 per 10 stuks! als ik zo de gemiddelde prijs voor dubia's zie zal je er snel vanaf zijn!
Massis

Berichtdoor GeckoRico » 20 Okt 2009 19:07

Hallo, ik heb het hele topic doorgelezen maar vroeg me nog wat dingen af: Kan je de dubia's als hoofdvoer geven aan luipaard gecko's? Ik bedoel moet je ze dan ook nog andere insecten geven, zoals wormen ofzo? Gaat de kweek niet te hard voor twee gekko's? En als laatste, verkopen ze Dubia's ook in de reptielenspeciaalzaken?
GeckoRico

VorigeVolgende

Terug naar Voedseldieren