Voedseldieren

Het Kweken Van Blaptica Dubia

Voor vragen en oplossingen met betrekking tot de kweek van voedseldieren en voedingsschema's.

Berichtdoor BertS » 20 Okt 2009 19:30

Ja hoor kun je best als hoofdvoer geven, maar aangezien luipaardgekko's overwegend insectivoor zijn moet je blijven afwisselen met ander voedseldieren. Daar kom je nu eenmaal niet onderuit.Ik denk dat een onverwarmde kweek op 20/22 Gr hard genoeg gaat voor 2 gekko's.Wat je teveel hebt gooi je een nachtje in de vriezer en kunnen dan in de kliko.Dubia's verkopen ze niet bij reptielenzaken, maar stuur "hanspb" van dit forum maar even een PB en dan komt het wel goed.Gr
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor GeckoRico » 23 Okt 2009 09:04

Gisteravond zijn we naar een reptielen speciaalzaak wezen kijken, om ons eens goed te laten informeren. We hadden ook wat vragen over voedsel enz. Ik vertelde daar dat ik eraan zat te denken om Dubia's te gaan kweken, maar die man reageerde daar niet zo positief over. Volgens hem kunnen ze makkelijk overleven in je huis, ze zoeken dan zelf wel een warm plekje om zich flink voort te planten. Hier ben ik wel een beetje van geschokken, ik heb echt geen zin in een plaag in huis.Heeft er iemand hier al zoiets meegemaakt of gaat het echt niet zo snel als hoe die man het bescheef?
GeckoRico

Berichtdoor Tim » 23 Okt 2009 10:18

hier is wel eens een dubia ontsnapt.bij ongeveer 20 graden gaan ze niet dood maar worden wel heel langzaam.ik heb nog nooit meegemaakt dat ze hier en huis voortplanten.in de zomer zou dat best kunnen.maar gewoon voor zorgen dat alles goed dicht zit.
Tim

Berichtdoor lex83 » 23 Okt 2009 10:31

denk dat een ontsnapte krekel voor meer irritatie zorgt.
Gebruikers-avatar
lex83
Full Member
Full Member

Berichtdoor BertS » 23 Okt 2009 12:21

QUOTE(GeckoRico @ 23-10-2009 10:04:57)
Gisteravond zijn we naar een reptielen speciaalzaak wezen kijken, om ons eens goed te laten informeren. We hadden ook wat vragen over voedsel enz. Ik vertelde daar dat ik eraan zat te denken om Dubia's te gaan kweken, maar die man reageerde daar niet zo positief over. Volgens hem kunnen ze makkelijk overleven in je huis, ze zoeken dan zelf wel een warm plekje om zich flink voort te planten. Hier ben ik wel een beetje van geschokken, ik heb echt geen zin in een plaag in huis.Heeft er iemand hier al zoiets meegemaakt of gaat het echt niet zo snel als hoe die man het bescheef?
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat hij in de ar is met Red Runners.Ik zou sowieso maar wat kritisch zijn over de adviezen van de gemiddelde dierenwinkel (ook reptielenzaken) .
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Maupie » 23 Okt 2009 12:37

Als je gewoon een goed sluitende bak/curver met een deksel hebt, waarbij ze niet tot de rand of deksel kunnen komen en je deze bak in bijvoorbeeld een kast hebt staan,dan is het ontsnappingsgevaar 0,001%.En als je bang bent dat ze ontsnappen omdat je de bak per ongeluk om zou kunnen stoten oid, dan open je de bak toch gewoon in de badkuip of douchecabine.Als er dan 1 of meerdere uitvallen kun je ze zo pakken want dan kunnen ze geen kant op.En wat je uiteraard niet moet doen is ze onbewaakt in je terrarium achterlaten als je ze voert.Ik blijf er bij staan tot ze op zijn.Gewoon 1 voor 1 voeren en als ze niet meer moeten haal je de kakkerlak weer uit je terrarium.Ik denk als je dit uitvoert, je never nooit een ontsnapte dubia zult hebben.Gr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Hanspb » 23 Okt 2009 12:39

Inderdaad, de dubias zijn ideale voedseldieren, en ontsnapt er af en toe is een geen nood aan de man, kweken alleen bij hoge temperatuur in tegenstelling tot de redrunners daar moet je vanaf blijven.Dubias lopen ook niet tegen glas.Ik heb er nog genoeg dus stuur maar een pmgroeten Hans
Hanspb
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Fantasyfairy » 03 Nov 2009 02:29

wat een briljant onderwerp.. Ik zat vanmiddag namelijk nog te denken wat ik aan mijn veelvraten (ook wel baardagamen genoemd) moet gaan doen. Zit op het moment met 3 baardjes en 4 gekko's dusja.... de kosten beginnen langzaamaan op te lopen. Zo'n kweek lijkt me ook prima te doen.. Natuurlijk wel eng in het begin, maar dat vond ik ook van krekels... Maar goed, ik denk dat voor 7 beestjes toch wel een redelijke kweek nodig is. Ik wil dus 2 curver bakken aanschaffen van een redelijke maat.. 1 om te kweken1 om te voerenOp mijn kamer is het sowieso 20/21 graden dus ik denk dat als ik die bakken gewoon op het terrarium zet dat zoiets genoeg warmte geeft. even een vraag hoor: Waar halen jullie allemaal die eiertrays vandaan? Ik eet zelf niet of nooit eieren dus zoiets heb ik gewoon niet in huis. Mocht deze kweek gaan lukken word ik misschien ooit wel zo gek om meelworm e.d. te gaan kweken. ik denk alleen dat mijn huisbaas het er niet zo mee eens zal zijn.
Fantasyfairy

Berichtdoor Maupie » 03 Nov 2009 09:22

Eiertrays moet je gewoon even op de markt halen bij de kaasboer (ja, die heeft bij ons ook eieren ).Daarnaast zitten er ook eiertrays in de bakjes met krekeltjes, wasmotjes etc, dus die kleine eiertrays kun je ook gebruiken.Keukenrol-kokertjes en wc rol-kokertjes zijn ook prima te gebruiken.Bij mij zitten die kokertjes helemaal vol.Ik zou (als je goed wilt kweken) toch een goede warmtebron aanschaffen zoals een warmtemat.De kweek loopt dan vele malen sneller.Ik heb hier ook een maandje de warmtematten uit gehad en de kweek-snelheid daalde daar aanzienlijk door.Nu heb ik de warmtematten weer aan staan en binnen no time zie ik weer bergen kleintjes zitten.Over meelwormen kweken kan ik niet veel zeggen maar ik hoor heel veel negatieve berichten over stank......dat zou voor mij al een reden zijn het niet te doen.Buiten het feit dat meelwormen niet echt duur zijn en je daardoor beter een bakje kan kopen Gr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Reptile_Addict » 03 Nov 2009 09:35

hoe houd je de kweekbak schoon?
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Maupie » 03 Nov 2009 10:33

Ik gooi sowieso niet een hele berg kattenvoer en tarwekiemen op de bodem.Ik heb een klein laagje op de bodem en vul dat aan wanneer nodig, dus in principe heb ik alleen poep op de bodem liggen.Ik heb nog 1 extra tupperware box.1x in de 2 weken kiep ik alle inhoud van 1 van de de kweekbakken in die lege bak en maak de kweekbak van binnen schoon.Daarna verplaats ik 1 voor 1 de eiertrays (nadat ik ze schoongeklopt heb) terug in de schone kweekbak.Wat overblijft in de extra tupperware box zoek ik een beetje uit (dubia's en overgebleven kattenbrokjes).Ik probeer dit zoveel mogelijk uit te zoeken, daar ik ook een klein baardagaam heb die de kleintjes eet.Tuurlijk zitten er ook wat kleintjes tussen het afval en de overgebleven kattenbrokjes, maar ik ga dat uiteraard niet allemaal uitzoeken.Alles wat overblijft (poep, kattenbrokjes en eventueel hele kleine dubia's) gooi ik in een zakje of lege pot en sluit dit voor ik het weggooi.That's it!Gr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Fantasyfairy » 03 Nov 2009 13:00

hmm nja ik moet sowieso nog warmtematten aanschaffen. Heb bij de baardjes op het moment een warmtesteen en nu ze klein zijn is dat prima, maar ze worden ook groter er dan hebben ze toch wat meer ruimte nodig dan zo'n kleine steen.Het scheelt dat er dus een beurs in Houten aan zit te komen. Dan kunnen we weer eens noodzakelijke spullen aanschaffen. Maarja eerst eens kijken of mijn beestjes de dubia's wel eten anders wordt het een kweek van niks.
Fantasyfairy

Berichtdoor Maupie » 03 Nov 2009 13:31

Helemaal mee eens, eerst kijken of ze ze eten.En inderdaad makkelijk dat de beurs eraan zit te komen.Ik heb daar vorig jaar ook 2 warmtematjes gekocht.kost bijna niks op de beurs biggrin.gifGr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Fantasyfairy » 03 Nov 2009 14:46

QUOTE(Maupie @ 03-11-2009 13:31:36)
Helemaal mee eens, eerst kijken of ze ze eten.En inderdaad makkelijk dat de beurs eraan zit te komen.Ik heb daar vorig jaar ook 2 warmtematjes gekocht.kost bijna niks op de beurs biggrin.gifGr.Maupie
Ja het is wel zo, als ze het niet eten, dan kan ik het ook moeilijk gaan kweken. Maar aan de andere kant, mijn baardjes zijn nogal veelvraten, voor 12 weken en dan al zonder problemen appel en peer opeten. Ik denk dat ze niet al te kritisch zullen zijn, maar liever het zekere voor het onzekere. Dat is dus het voordeel van een beurs, het is een stuk goedkoper en meestal krijg je er beter advies bij dan bij de dierenzaak..
Fantasyfairy

Berichtdoor Hanspb » 03 Nov 2009 18:52

as. zondag, beurs in Nijmegen, heb ik kweekgroepen dubias bij me , stuur maar een mailadres via de pm dan stuur ik je alvast een caresheet hoe je het beste de dubias kunt kweken.Mocht je geen eierekken kunnen vinden kan ik je daar ook nog aan helpen. biggrin.gif
Hanspb
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Maupie » 03 Nov 2009 23:34

Fantasyfairy komt maandag halfwasjes ophalen bij mij omdat Fantasyfairy eerst wil kijken of de diertjes het eten.Kweken is pas voor latere zorg wanneer de diertjes het lusten.Overigens staat er voldoende info in dit topic en kan Fantasyfairy uiteraard vragen stellen indien nodig.Gr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Fantasyfairy » 05 Nov 2009 00:11

QUOTE(Maupie @ 03-11-2009 23:34:34)
Fantasyfairy komt maandag halfwasjes ophalen bij mij omdat Fantasyfairy eerst wil kijken of de diertjes het eten.Kweken is pas voor latere zorg wanneer de diertjes het lusten.Overigens staat er voldoende info in dit topic en kan Fantasyfairy uiteraard vragen stellen indien nodig.Gr.Maupie
Dit topic is zo duidelijk dus het kan bijna niet misgaan. Vandaar dat ik dus eerst ga kijken of ze het eten. Dat geldt voor mijn gekko's en mijn baardjes... Stiekem worden ze steeds duurder en eigen kweek lijkt mij een stuk gezonder voor ze. De hoeveelheid die ik maandag ga halen daar kan ik ze behoorlijke tijd mee voeren. Ik ga er in ieder geval al vanuit dat mijn gekko's het meest kritisch zullen zijn.Oeh stomme vraag misschien, maar mijn gekko's zijn nachtdieren. Hoe wil ik ze dan goed voeren?Ik ga echt niet de gehele nacht opblijven om te zien of ze het eten. Zelf dacht ik eraan om een leeg krekelbakje in te graven en dan een paar dubia's daarin te doen.Werkt dit of heeft iemand een beter idee?
Fantasyfairy

Berichtdoor BertS » 05 Nov 2009 09:25

QUOTE(Fantasyfairy @ 05-11-2009 00:11:45)
en eigen kweek lijkt mij een stuk gezonder voor ze.
Dat moet ook de enige reden zijn voor een eigen kweek...
QUOTE(Fantasyfairy @ 05-11-2009 00:11:45)
Zelf dacht ik eraan om een leeg krekelbakje in te graven en dan een paar dubia's daarin te doen.Werkt dit of heeft iemand een beter idee?
Ik gebruik altijd van die RVS waterkommen voor honden, daar komen ook de volwassen dubia's niet meer uit.Voor de luipaardgekko's zou je een kleinere kom kunnen gebruiken, ze eten toch geen volwassen dubia's.Ik zou hem niet te diep ingraven, anders zit ie zo vol met zand...
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Maupie » 05 Nov 2009 10:03

De (hele) kleine Dubia's die ik voor ik naar mijn werk ga aan mijn kleinste baardjes geef zijn uit de vriezer.Ik heb een berg kleintjes in een doosje in de vriezer staan.Ik haal er dan een aantal uit de vriezer en laat die ontdooien, bepoeder ze en plaats deze in het terrarium.Als ik 's middags thuiskom zijn ze allemaal op.Ik weet alleen niet of Luipaardgekko's ze ook dood eten (???)Proberen kan uiteraard geen kwaad biggrin.gif Gr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Fantasyfairy » 05 Nov 2009 18:33

hmm nja ik ga alleen halfwas dubia's halen dus daar zitten dan geen volwassenen tussen. Ik heb geen luipaardgekko's, ten minste nog niet... Heb 4 andere gekko's, maar het gaat om het idee....Eerst proberen in een klein bakje en als dat verkeerd loopt dan zal ik de invriezen en kijken wat ze er dan mee doen.Ik heb nog nooit eigen kweek geprobeerd dus vandaar dat ik dit handiger ga vinden lijkt mij... Ik denk dat de 2e reden om eigen kweek te gebruiken is dat je niet hoeft te wachten totdat er een levering binnenkomt bij de dierenwinkel. je kan gewoon kijken wat je hebt rondlopen en wat je voor de dieren nodig hebt.
Fantasyfairy

Berichtdoor BertS » 10 Dec 2009 20:36

Zo voer ik Dubia's.Gladde wanden kunnen ze niet tegen op dus een glazen schaaltje oid is perfect!Bij grote doe ik het net zo maar dan met een groter bakje Op deze manier kun je goed bijhouden hoeveel ze eten en kun je calcium e.d. goed doseren. Jachtinstinct houd ik intact met vliegen e.d.
Laatst gewijzigd door BertS op 10 Dec 2009 20:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BertS
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Eric » 10 Dec 2009 21:34

Mooi topic blijft dit! Zouden Phelsuma's die nog nooit in hun leven een dubia gezien hebben ook te porren zijn voor dit voedsel?
Gebruikers-avatar
Eric
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Ragecrusher » 10 Dec 2009 21:44

Ga ervanuit dat je de grandis bedoeld? Normalerwijze kunnen ze wel een halfwas dubia binnenspelen ja. Dus zou het zeker eens proberen.
Ragecrusher
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Maupie » 11 Dec 2009 00:38

Gewoon aan blijven bieden zou denk ik een stap in de juiste richting zijn.En zoals Bert ze geeft geef ik de kleintjes ook te eten.Ik denk dat ze uiteindelijk alles wel eten zolang je het maar aan blijft bieden, maar uiteraard zijn er uitzonderingen......niet elke boer vreet peentjes Gr.Maupie
Gebruikers-avatar
Maupie
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Doris » 15 Dec 2009 10:56

ja daar ben ik nu ook benieuwd naar, of het geschikt is voor langstaarthagedissen.De jonge dubiaatjes dan natuurlijk, de volwassenen zijn zo te zien zoiezo veel te groot.
Gebruikers-avatar
Doris
Hero Member
Hero Member

VorigeVolgende

Terug naar Voedseldieren