Slangen, Ophidia

nieuwe slangen in aantocht

zijn een groep van aan hagedissen verwante reptielen, waarvan alle soorten gekenmerkt worden door een naar verhouding zeer lang en dun lichaam.De slangen ontstonden uit een vroege groep van hagedissen in het Krijt.

Berichtdoor nila2011 » 15 Jun 2012 12:48

Er komen beestjes bij!!!
Zoals sommigen misschien weten wil ik dolgraag heterodon nacisus..

Omdat ik allergisch ben voor wespensteken durfde ik die stap niet goed te nemen..

Toeval wil dat dat ik, gelukkig voor dit verhaal/jammer op dat moment, werd gestoken...

Ik gelijk met m'n pen erbij maar wat bleek? Steek had amper effect en pen was amper nodig!

Ik de huisarts voor de grap gebeld en gevraagd of je over zoiets heen kan groeien.. dit blijkt te kunnen!

Maar ook dit wil ik zeker weten, want dit vergroot mijn kans op haakneusjes!!

Heb nu allergietest achtig iets gedaan(vraag me niet hoe het heet) en de allergie is praktisch foetsie!!!
:jeej:
Kreeg wel advies van huisarts (welke zelf ook reptielen houdt) om wel pennen in huis te houden en ,ook al is de kans klein dat ze je bijten, toch te pennen wanneer dit gebeurt...

(Lange intro, I know!)

Kort samengevat: de jacht op haakneuzen werd geopend..

Collega van me gevraagd (waar regius Piet ook vandaan komt) en ik krijg er 2 van haar..
Als verlaat verjaardagscadeau!

Nu wil ik dus thuis aan de gang (zolang m'n longontsteking het toe laat) met een bak voor de 2 wormpjes...

Alleen een paar dingen blijven onduidelijk voor mij en ik hoop dat iemand mij daar duidelijkheid over kan/wil geven..

- wat is nu de minimum bak oppervlakte? Ik heb nlk 2 potentiële bakken staan.. 1 van 110*50*60(betonplex met 1 fitting boven een soort zonplateau) en 1 van 60*40*80 (volglas,fitting is nog overal te plaatsen) . De betonplexbak daar kan ik zo'n 8 cm bodembedekking in doen zonder dat er iets uitvalt wanneer ik deurtje open doe(deurtje met slotjes).. volglas terra kan ik zo'n 15 cm bodembedekking indoen en heeft een schuifruit. Wanneer geen van beide goed is hoor ik het ook graag en ga ik op zoek naar een andere bak:-)

Ook wordt me niet duidelijk wat nu echt de optimale bodembedekking is voor haakneusjes.. de 1 zegt zand, de ander beukensnippers of bark..

Volgende vraag is het samenzetten van geslachten .. geslacht is nu nog onbekend maar stel dat het 2 mannen zijn, gaat dit samen? Voeren doe ik sowieso apart in curvers om het elkaar opeten te voorkomen..

Laatste vraag (voorlopig) is de voeding..ze eten momenteel (gelukkig diepvries) afgewisseld springers en pupratten..wat is qua voedingsstoffen/voedzaamheid het beste? De een zegt dat je ze springers moet geven omdat ze anders te dik worden..de anders zegt dat het best veelvraten zijn die dus ratten moeten eten... maar dan is ook de vraag hoevaak voeren optimaal is? ze zijn nu ongeveer 30 cm lang en over 1,5 cm dik...

Sorry dat ik zoveel vraag in zo'n lap tekst,maar ik wil optimaal voorbereid zijn voor m'n langverwachte wormen arriveren:-)
nila2011
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Patrick0031 » 15 Jun 2012 13:26

Oh dat is goed nieuws!! Gefeliciteerd!
Zijn die haakneusjes dat soort die een ratelslang na kunnen doen?? XD
Gebruikers-avatar
Patrick0031
Full Member
Full Member

Re: nieuwe slangen in aantocht

Berichtdoor nila2011 » 15 Jun 2012 13:55

http://m.youtube.com/?reload=9&rdm=m5nf8k783#/watch?v=pIxZH3d537Q

http://m.youtube.com/?reload=9&rdm=m5nf8k783#/watch?v=vvmCXHQ0_eM

Om je een idee te geven.. ben zo blij he.. je weet zelf hoe erg die kerel van me tegen slangen was... haha:-) ik ruil m nog een keer in:-)
nila2011
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor nila2011 » 15 Jun 2012 14:26

nila2011 schreef:Er komen beestjes bij!!!
Zoals sommigen misschien weten wil ik dolgraag heterodon nacisus..

En volgens mij draai ik weer sjes en ctjes om..
nila2011
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 15 Jun 2012 22:08

je zou Gerard kunnen vragen. Hij is toch wel de haakneus kenner bij uitstek (die ik ken)
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor nila2011 » 15 Jun 2012 23:01

Misschien leest ie dit?
nila2011
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor gerard » 16 Jun 2012 10:15

Ik ga er vanavond even voor zitten om je vragen te beantwoorden.

Op mijn website staat een care sheet die ik heb geschreven, die is misschien ook wel interessant voor je: slangenhaken.nl

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor nila2011 » 16 Jun 2012 10:40

gerard schreef:Ik ga er vanavond even voor zitten om je vragen te beantwoorden.

Op mijn website staat een care sheet die ik heb geschreven, die is misschien ook wel interessant voor je: slangenhaken.nl

Gerard

Super! Bedankt.. ik ga de caresheet doorspitten.. die verschillen namelijk ook allemaal waardoor ik twijfel wat nu goed is.. sommigen zijn zelfs samengesteld door info van internet door mensen die ze zelf niet gehad hebben... heb liever info van mensen die ze al een hele tijd houden..

Wel nog bijkomende vraag: wat is de meest geschikte lamp dan?
nila2011
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor gerard » 17 Jun 2012 07:22

- wat is nu de minimum bak oppervlakte? Ik heb nlk 2 potentiële bakken staan.. 1 van 110*50*60(betonplex met 1 fitting boven een soort zonplateau) en 1 van 60*40*80 (volglas,fitting is nog overal te plaatsen) . De betonplexbak daar kan ik zo'n 8 cm bodembedekking in doen zonder dat er iets uitvalt wanneer ik deurtje open doe(deurtje met slotjes).. volglas terra kan ik zo'n 15 cm bodembedekking indoen en heeft een schuifruit. Wanneer geen van beide goed is hoor ik het ook graag en ga ik op zoek naar een andere bak:-)

Aangezien het nog jonge dieren zijn is de glazen bak nog voldoende. De ene haakneus is de andere niet. De ene wordt 80 cm en de ander wordt niet groter dan 60 cm. Denk dat je wat dat betreft een beetje moet kijken hoe dat de dieren het doen en eventueel met de tijd een wat grotere bak geven.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ze apart te huisvesten, heb ik nu ook en bevalt me een stuk beter.

Ook wordt me niet duidelijk wat nu echt de optimale bodembedekking is voor haakneusjes.. de 1 zegt zand, de ander beukensnippers of bark..

Ik gebruik cocopeat (van de action, blok in water op laten zetten, paar dagen laten drogen en dan de dieren erop) ideaal spul. maar zie ook genoeg mensen met beukensnippers bij hun haakneuzen.

Volgende vraag is het samenzetten van geslachten .. geslacht is nu nog onbekend maar stel dat het 2 mannen zijn, gaat dit samen? Voeren doe ik sowieso apart in curvers om het elkaar opeten te voorkomen..

Kan samen, maar het risico bestaat altijd dat ze elkaar opeten. Ook bestaat de kans dat de man (als het een koppel is) niet wil eten omdat er een vrouw bijzit en hij alleen maar aan andere dingen denkt ;)

Laatste vraag (voorlopig) is de voeding..ze eten momenteel (gelukkig diepvries) afgewisseld springers en pupratten..wat is qua voedingsstoffen/voedzaamheid het beste? De een zegt dat je ze springers moet geven omdat ze anders te dik worden..de anders zegt dat het best veelvraten zijn die dus ratten moeten eten... maar dan is ook de vraag hoevaak voeren optimaal is? ze zijn nu ongeveer 30 cm lang en over 1,5 cm dik...

zo volledig mogelijke prooien zijn het beste. Een springer heeft al botten en haar, een pupratje heeft kraakbeen in plaats van bot en is dus minder compleet.
Eens per week een gepaste prooi is voldoende

Wel nog bijkomende vraag: wat is de meest geschikte lamp dan?

Een simpel spot lampje van de bouwmarkt/action/...... van het goede wattage
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor nila2011 » 17 Jun 2012 09:03

Top! Wat ik ga doen is n eerste instantie 1 bak pakken, met beukensnippers aangezien ik die nog heb staan .. voldoende verstopplekjes en dergelijke er in... laat ik die vast draaien ... spotjes heb ik ook nog... alleen de vraag is dus even welke! volgend weekend komen de haakneusjes dan kunnen ze er zo in.. hou ik ondertussen m'n andere bak ingericht vrij... mocht samen niet gaan kunnen ze alsnog apart!

@Gerard, super bedankt... hier kan ik wat mee!
nila2011
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor gerard » 17 Jun 2012 09:30

Spotjes is makkelijk, draai er een lamp in, controleer de temperaturen. Temperatuur te hoog lager wattage gebruiken, temperatuur te laag, hoger wattage gebruiken
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor nila2011 » 17 Jun 2012 14:15

Komt goed:-) :-)
nila2011
Jr. Member
Jr. Member

Terug naar Slangen, Ophidia