Slangen, Ophidia

curvers voor boa constrictor imperators morphs

zijn een groep van aan hagedissen verwante reptielen, waarvan alle soorten gekenmerkt worden door een naar verhouding zeer lang en dun lichaam.De slangen ontstonden uit een vroege groep van hagedissen in het Krijt.

curvers voor boa constrictor imperators morphs

Berichtdoor milicia2008 » 14 Feb 2013 09:03

Hallo,

Ik wil graag curvers gebruiken voor de a.s. aanschaf van boa c i morphs want de meeste morphs blijven wat kleiner dan wildkleur vandaar dat ik er morphs bij zet ;-)

Welke maten gebruiken jullei voor volwassen mannen en vrouwen ?

Voor de jongen heb ik wel genoeg staan omdat ik ook regius heb maar boa's wil ik ook wel graag erbij maar zoek nog de geschikte maat hier voor, ik wil dus eerst die hebben gevonden voordat ik boa's aanschaf, ondank dat het jongen worden die ik ga aanschaffen wil ik graag de curvers voor volwassen dieren in huis hebben dan is dat klaar. :D

Misschien en hopelijk kunnen jullie mij helpen met de maten en adressen waar ik ze kan kopen/bestellen.

B.v.d.

Jan
milicia2008
Newbie
Newbie

Re: curvers voor boa constrictor imperators morphs

Berichtdoor gerard » 14 Feb 2013 09:23

In mijn ogen zijn curver bakken niet geschikt voor de meeste boa's. Morphs blijven niet kleiner dan de wildkleur, er zijn wel kleinere lokaliteiten.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor GerritH » 14 Feb 2013 10:02

Naar de mening van het PVH zijn curvers niet geschikt als standaardhuisvesting van volwassen slangen. Voor zover ik weet deelt Lacerta die mening mede omdat het semi-fabrieksmatig houden van grote hoeveelheden dieren weinig te maken heeft met een hobby waarbij dierwelzijn op de eerste plaats zou moeten komen, en dit daarnaast is de positie waarin onze hobby al is mbt positieflijsten een slecht en moeilijk te verklaren beeld van de hobby geeft.

Gerrit
GerritH
Senior member
Senior member

Berichtdoor BeeMeR » 14 Feb 2013 11:14

Een dikke +1 :clap:
BeeMeR
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor milicia2008 » 14 Feb 2013 13:11

Ik wist ook wel dat er tegenstand is voor het huisvesten van slangen in curvers maar niet voor niets hebben de grote kwekers ze ook in curvers en daarom wil ik ze graag zo groot mogelijk hebben voordat ik de boa's aanschaf.

Kan ze wel bestellen in denemarken of USA maar heb ze liever dichterbij en wat goedkoper.

Denemarken kosten ze dikke 80 euro
USA kosten ze ongeveer 53 euro
milicia2008
Newbie
Newbie

Berichtdoor gerard » 14 Feb 2013 13:50

De reden waarom grote kwekers ze vaak in curvers hebben is voor hun eigen gemak, en meestal niet omdat dat beter is voor het dier. In het geval van de Boa constrictor durf ik wel te zeggen dat het nooit in het voordeel van het dier is. Maar alleen het voordeel voor de eigenaar omdat het zoveel makkelijker schoonmaken is en minder ruimte inneemt waardoor er meer dieren per m² gehouden kunnen worden.

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Berichtdoor Eric Wouwenberg » 14 Feb 2013 16:53

ik zou ze in curvers van 150*50*40 houden.
Gebruikers-avatar
Eric Wouwenberg
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Miranda de K » 06 Mrt 2013 15:08

Het feit dat kwekers in Amerika boa's in curvers houden, wil toch niet zeggen dat het geschikte huisvesting is?
Persoonlijk zie ik er niet zo'n groot probleem om slangen in curvers te houden, mits de maat groot genoeg is. Een minimumterrariummaat geldt wat mij betreft ook gewoon als dat terrarium van plastic is.
En dus ben ik het eens met Eric, al lijkt 50 hoog mij beter. Maar goed, met die maten lijkt het mij mooier, practischer, en waarschijnlijk net zo goedkoop om gewoon een terrarium met ruitjes aan de voorkant aan te schaffen.
Miranda de K
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor TZB » 20 Mrt 2013 19:43

Zoals hierboven reeds vermeld, morphs blijven zeker niet kleiner dan 'wildkleur' (what's in a name met al die localiteiten), bij kruisingen zijn de ouderdieren vaak de bepalende factor.

Voor 80 euro kan je een leuk betonplexterra maken van een 120 x 60 x 60...niet geschikt voor volwassen dieren van een 2m of langer, maar perfect voor de iets kleinere bci localiteiten. Ik heb hier mijn Hondurassen en Costa Rica's in die maat zitten, en ook de traaggroeiende Surinamer zit in die afmetingen tot ze eruitgroeit.

Mijn groot terra van 200 x 100 x 100 heeft nog geen 200 euro gekost (dus voor de euro's hoef je het niet te laten), en het is altijd prachtig te zien hoe de dieren de ruimte ten volle benutten....liggend op een liaan, rondkruipend....voor mij alleszins een van de leukere redenen om slangen te hebben...ook al is 70% van de woonkamer terrarium en heb ik zelfs geen plek voor een eettafel :mrgreen:

Maar ook regius bijvoorbeeld zou ik persoonlijk niet in curvers houden (of het individu zou zich er beter in voelen), ik geniet ervan mijn dieren te kunnen zien en zo ook hun gedrag te observeren. In mijn mening is een curver wel perfect om jonkies op te kweken.

De enige reden om volwassen dieren in een curver te houden lijkt me zodat ze minder stress zouden hebben omdat alle kanten ondoorzichtig zijn, maar een iets oudere boa heeft niet zo snel stress :mrgreen:

Natuurlijk, zoals Woest zegt...als de curver groot genoeg is, geen probleem...maar of je die maten vindt is een andere vraag, en of een zelfbouwterra niet goedkoper uitkomt is ook weer een heel andere kwestie :icon-smile:
Gebruikers-avatar
TZB
Hero Member
Hero Member

Terug naar Slangen, Ophidia