Slangen, Ophidia

Pasgeboren agressieve rattenslang eet niet

zijn een groep van aan hagedissen verwante reptielen, waarvan alle soorten gekenmerkt worden door een naar verhouding zeer lang en dun lichaam.De slangen ontstonden uit een vroege groep van hagedissen in het Krijt.

Pasgeboren agressieve rattenslang eet niet

Berichtdoor Sssander » 02 Aug 2013 15:42

Hallo,

Ook van mij een keer een vraag; ik heb sinds ongeveer 2 weken weer een nestje rattenslangen (guttatus wildkleur). Ze hebben allemaal 2 x gegeten met uitzondering van 1tje. Deze weigert ondanks verschillende pogingen en op verschillende manieren. Nu is het dier ook enorm agressief. De kamer binnenkomen betekent al direct in dreighouding zitten en dichterbij komen betekent uithalen. De stress wordt echter al geminimaliseerd, want hij zit het verst van de deur vandaan en kan zich voldoende verstoppen.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het dwangvoederen bij deze kleine dieren en met name omdat hij/zij zo agressief is (en geen van de anderen dat zo extreem is) denk ik er over om het dier te euthanaseren, omdat mijns inziens als hij blijft weigeren zijn lijdensweg groter is. Mocht hij echter later nog wel gaan eten vraag ik me af of hij/zij zo agressief blijft; ik heb dit namelijk nooit zo ondervonden en heb toch al heel wat nestjes gehad. Ik heb persoonlijk geen moeite met agressieve dieren omdat ik ze toch zelden hanteer, maar wil wel dat het dier dan nog een waardig bestaan zou leiden.
Wat vinden jullie of zouden jullie doen? En hoe kan ik dat met een slang het beste doen mocht ik besluiten een einde aan zijn/haar leven te maken?

Ter info:
Alle slangen zitten natuurlijk apart gehuisvest met dezelfde omstandigheden.

Alvast bedankt!

Mvg, Sander
Sssander
Hero Member
Hero Member

Re: Pasgeboren agressieve rattenslang eet niet

Berichtdoor gerard » 06 Nov 2013 18:33

Heeft wel erg lang geduurd voor er een antwoord kwam, sorry. Je post is aan mijn aandacht voorbij geschoten.

Weet niet of je ondertussen al actie hebt ondernomen maar....

Ik zou hem persoonlijk elke week een prooi aanbieden (levende babymuis) die je een dag laat liggen (bij voorkeur tegen de avond erbij leggen)

Ook kun je van een diepvriesmuisje nog het kopje inprikken met een naald en er wat hersenvocht uitduwen. Hier willen ze ook wel eens op reageren.

Gaat hij op deze manier niet eten zou ik hem weggeven als voederdier. Dwangvoeren van gutjes zou niet nodig moeten zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Gerard
Gebruikers-avatar
gerard
Administrator
Administrator

Terug naar Slangen, Ophidia