Hagedissen, Lacertilia

Baardagaam dunne ontlasting?

zijn een groep van reptielen, die samen met de slangen tot de orde schubreptielen (Squamata) behoort. Met meer dan 5000 verschillende soorten vormen de hagedissen de meest diverse groep van alle reptielen. Hagedissen zijn ontstaan in het Jura.

Baardagaam dunne ontlasting?

Berichtdoor Kazz » 14 Sep 2012 06:43

Ik heb mijn baardagaam nog niet zo lang en weet daarom ook nog niet wat wel en niet normaal is. Ze is pakweg een jaar oud.
Maar mijn baardagaam eet nauwelijks groente, al het vleesvoer gaat wel schoon op. EN de ontlasting is dun (denk ik). De eerste dagen was de ontlasting hard en wat wit. Nu is het hoofdzakelijk dun met water en donker van kleur. Ik zie er verder niks vreemds aan (wormpjes oid). Is dit normaal? EN zo niet - wat moet ik er aan doen?
Kazz
Newbie
Newbie

Re: Baardagaam dunne ontlasting?

Berichtdoor Ragecrusher » 14 Sep 2012 10:57

Bij onzekerheid een mestonderzoek laten uitvoeren.

Dunne waterige ontlasting kan wijzen op een probleem als dat langdurig blijft aanslepen. Kans op hoge toename van inwendige parasieten. Als dat het geval is, moet je je afvragen hoe dit komt.
Opzich krijgen ze dit niet zomaar.

Wormen en andere inwendige parasieten zie je niet altijd met het blote oog. Voor de meeste heb je microscoop nodig (mestonderzoek).
Ragecrusher
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Kazz » 14 Sep 2012 11:37

Dank!
Zo'n idee had ik ook al... Ik kan niet bedenken hoe het beest wormen oid opgelopen kan hebben, maar heb haar ook nog niet lang. Kan dus ook al daarvoor iets opgelopen hebben. Ze kijkt wel helder uit de ogen en is actief. Dus vooralsnog maak ik mij niet direct grote zorgen. Maar ik hou het goed in de gaten. Veranderd het niet snel dan wordt het inderdaad even een bezoekje aan de dierenarts voor de zekerheid!
Kazz
Newbie
Newbie

Berichtdoor Ragecrusher » 14 Sep 2012 11:51

Wormen oplopen is beetje een verkeerde uitdrukking.

Heel wat van die "wormen" zoals jij ze noemt, behoren tot de natuurlijke darmflora van je baardagame. Ze zijn er dus altijd wel, maar in kleine (niet schadelijke) aantallen.

Bij verzwakking van je baardagame echter, krijgen deze "wormen" de kans zich in grote aantallen te vermenigvuldigen met alle gevolgen vandien.

Dus in de assumptie dat dit hier het geval is, moet je jezelf gaan afvragen, waardoor is mijn baardagame verzwakt?

Nota bene, ik weet niet wat de huidige algemene en basktemperatuur is momenteel. Maar vaak is het nuttig bevonden om de temperatuur te gaan verhogen bij problemen, om bepaalde lichamelijke functies te activeren of beter te laten werken.

Zoiezo niet te lang wachten met een onderzoek te laten uitvoeren. Verzwakking door inwendige parasieten kan heel snel gaan.
Ragecrusher
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Kazz » 14 Sep 2012 12:01

Temperatuur is overdag rond de 30 graden, onder de lamp rond de 40-45 graden.
Wat betreft wormen, goed te weten! Wist inderdaad niet dat dat zo werkte! Dacht dat er altijd een externe oorzaak moest zijn.
Overigens lijkt het beestje niet echt verzwakt. Zoals gezegd is ze wel actief en alert en kijkt gewoon helder uit de ogen.

Ik moet eens gaan kijken hoe ik de temperatuur omhoog zou moeten krijgen... Tips? Warmte steen? Warmte mat onder het zand? Wat is handig?

Ik ga het inderdaad zeer zeker niet te lang aankijken! Moet wel snel weer beter worden...
Kazz
Newbie
Newbie

Berichtdoor bart-outenaar » 14 Sep 2012 16:20

basktemperatuur mag omhoog, eerst een mestonderzoek.

ik weet dat er in veel caresheets een basktemperatuur van 40-45 graden staat beschreven, echter staat in die zelfde sheets ook vaak dat je regelmatig een mestonderzoek moet laten doen.
baardagamen zullen om infecties te voorkomen/bestrijden en om mogelijke andere redenen koorts opwekken, met een (kleine) baskplaats van 40-45 graden is de gewenste lichaamstemperatuur mogelijk niet haalbaar.

om de baskplaats warmer te krijgen en niet de rest van het verblijf is de lamp laten zakken meestal de makkelijkste weg, het gaat erom dat de baskplaats warmer wordt en niet geheel het verblijf.
mogelijkheid tot verkoeling is net zo belangrijk.

als het om een uv-spot gaat, kijk dan wel of de afstand tussen dier en lamp acceptabel is volgens beschrijving.
bart-outenaar
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor pkikker » 14 Sep 2012 19:29

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de voeding die het dier krijgt,
ook dit kan een reden zijn voor dunne ontlasting.

je hebt het over vlees en groenvoer, maar wat precies?
pkikker
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Kazz » 14 Sep 2012 19:46

pkikker schreef:ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de voeding die het dier krijgt,
ook dit kan een reden zijn voor dunne ontlasting.

je hebt het over vlees en groenvoer, maar wat precies?

Krekels en sprinkhanen met mineralen/vitaminen
af en toe wat meelwormen of morio's. En qua groente andijvie, af en toe wat appel, komkommer of sla (maar de laatste 2 heb ik haar nog niet zien eten - geeft ook niet zo - zit naast vocht toch nauwelijks iets in). Verder nog droogvoer voor baardagamen (van die korrels), maar ook die heb ik haar nog nooit zien eten.
Voor deze week staat tevens pak soi op het menu en wellicht tauge en een aardbeitje.

Vanmiddag/vanavond nog even goed gekeken, ze is wel super actief en bijzonder alert (viel zelf een vlekje op het raam aan toen ik die dicht deed... dacht waarschijnlijk dat het een beestje was). Dus met de beste wil kan ik er niet van maken dat ze zwak of vermoeid o.i.d. oogt.
Kazz
Newbie
Newbie

Terug naar Hagedissen, Lacertilia