Hagedissen, Lacertilia

Acanthosaura capra, houders gezocht

zijn een groep van reptielen, die samen met de slangen tot de orde schubreptielen (Squamata) behoort. Met meer dan 5000 verschillende soorten vormen de hagedissen de meest diverse groep van alle reptielen. Hagedissen zijn ontstaan in het Jura.

Berichtdoor Mike R » 02 Feb 2013 15:39

Beste mensen van Lacerta,

Ik houd al een enige tijd de Stekelnekagaam / Acanthosaura capra en heb vorig jaar al nakweek van deze dieren gehad. Helaas zijn die later overleden.

Nu heb ik weer een legsel van 9 eieren waarvan er helaas nog 5 over zijn en vroeg me af of er meer mensen zijn die deze Agamen houden en eventueel al enige kweekervaringen hebben mogen opdoen. Ik zou graag informatie verzamelen om de kweek tot een succes te laten verlopen en eventueel in de toekomst en kweekproject met een aantal mensen willen opzetten.

Alle informatie, weetjes, en tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Mike R
Mike R
Newbie
Newbie

Berichtdoor geertjuh87 » 05 Feb 2013 22:47

Hallo Mike. Ik heb helaas (nog) geen ervaring met deze dieren. Ik vindt ze zeer interessant. Zou je mij hier iets meer over kunnen vertellen? Zijn ze echt zo traag en rustig als iedereen zegt.
geertjuh87
Newbie
Newbie

Re: Acanthosaura capra, houders gezocht

Berichtdoor Mike R » 09 Feb 2013 12:27

In tegendeel, althans, in momenten, het is maar hoe het terrarium ingericht is denk ik.
Dat vertel ik hierna wel, mijn idee over deze dieren is dat het actieve en zeer leuke dieren zijn wanneer ze het terrarium gewend zijn. Activiteit is vaak te zien wanneer ze klimmen of wanneer ze springen naar de overkant van je terrarium of lopen ze over de grond te zoeken naar een krekel of een sprinkhaan, deze bespringen ze ook letterlijk wat voor mooie beelden zorgt. Natuurlijk hebben deze dieren ook een rustige kant, en dan zijn ze allemaal te vinden aan een liaan, hier klemmen ze zich verticaal aan vast, zo slapen ze ook.

Terrarium.
Veel mensen beweren dat ze per se stromend water nodig hebben om te kunnen overleven, maar dit heb ik nog nooit gehad en houd de dieren al geruime tijd, misschien dat dit wel werk voor NK dieren.
Ik heb veel klim mogelijkheden ontwikkeld met lianen en grote (horizontaal) liggende stukken bamboe niet niet geheel hol zijn, ook is mijn 'land' niet vlak maar opgebouwd als een soort heuvel, ik gebruik de bamboe als een verrijking, hierin doe ik meelwormen of wasmotlarve (niet vaak) en daar klimmen ze dan in wanneer ze ze opmerken.
Mijn terrarium is ook (echt) beplant en liggen er mossen en stenen in, de waterbak is echter gewoon van glas en hier drinken ze gewoon uit. Ook sproei ik 1, soms 2 maal per dag. Zowel voor de dieren als de planten.

Uhm ja.. Als je vragen hebt zeg je het maar, ik weet niet zo goed hoe ik hem moet omschrijven, ik vind ze super :icon-smile:

Mvg Mike
Mike R
Newbie
Newbie

Berichtdoor Renske » 14 Feb 2013 17:25

Hey,

Ik heb 7 jaar stekelnekagamen gehad. De eerste 6 jaar 2 mannen en het laatste jaar 1 vrouw erbij toen 1 van de mannen dood waren. De vrouw was ook al vrij oud en ging na een jaar dood. Heel kort daarna kreeg mijn oude man van 7+ jaar oud een enorme tumor en die heb ik toen laten inslapen. Daarna nooit meer A. capra gekocht.
Ik heb wel een idee waarom de jongen dood zijn gegaan. Het kan zijn dat het komt omdat het het eerste legsel was. Het eerste legsel is bij veel soorten vaak niet sterk. Het kan ook zijn dat je geen stromend water had en dan drogen ze gewoon uit. Je moet altijd iets van een waterval hebben of iets wat heel duidelijk het water in beweging houd.

Hier een filmpje van mijn stekelnekagamen toen ik ze nog had:
http://www.youtube.com/watch?v=jPHKy1ZYecU

Ik wil wel weer stekelnekagamen gaan houden in de toekomst, maar dat worden dan acanthosaura nataliae.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Renske
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Mike R » 17 Nov 2013 12:50

Wauw, een erg mooie soort!

Ik ben veel op internet aan het zoeken, vooral over de kweek van de dieren. Tot op heden heb ik nog geen (overlevende) nakweek kunnen vinden. Er word ook veel gesproken dat het bij deze soorten erg moeilijk is om de dieren überhaupt uit het ei te kunnen krijgen.

Het was inderdaad het eerste legsel, dus dat zou inderdaad kunnen. Het tweede legsel is helaas verloren gegaan.
De nakweek toen der tijd heeft het behoorlijk lang volgehouden, tot op een begeven moment alles dood ging. Water namen ze vrijwel altijd op van de ruiten en ik gaf ze sowieso twee maal per dag water vanuit een pipet om uitdroging te voorkomen.

Jou filmpje kende ik inderdaad ook al, ik ga over een nog onbepaalde periode ook een groot verblijf voor ze bouwen met veel water. Dit word waarschijnlijk een 170x130x150.

Sorry voor de late reactie, school trekt alle vrije tijd uit je haha

Mvg Mike
Mike R
Newbie
Newbie

Berichtdoor RemRoof » 17 Nov 2013 18:10

Mike R schreef:Wauw, een erg mooie soort!

Ik ben veel op internet aan het zoeken, vooral over de kweek van de dieren. Tot op heden heb ik nog geen (overlevende) nakweek kunnen vinden. Er word ook veel gesproken dat het bij deze soorten erg moeilijk is om de dieren überhaupt uit het ei te kunnen krijgen.

Het was inderdaad het eerste legsel, dus dat zou inderdaad kunnen. Het tweede legsel is helaas verloren gegaan.
De nakweek toen der tijd heeft het behoorlijk lang volgehouden, tot op een begeven moment alles dood ging. Water namen ze vrijwel altijd op van de ruiten en ik gaf ze sowieso twee maal per dag water vanuit een pipet om uitdroging te voorkomen.

Jou filmpje kende ik inderdaad ook al, ik ga over een nog onbepaalde periode ook een groot verblijf voor ze bouwen met veel water. Dit word waarschijnlijk een 170x130x150.

Sorry voor de late reactie, school trekt alle vrije tijd uit je haha

Mvg Mike

Wow, dat wordt vast mooi! Hoe dan ook, je hebt al 2 legsels gehad en nakweek. Dat is op zich al een hele prestatie!

RemRoof
Gebruikers-avatar
RemRoof
Full Member
Full Member

Terug naar Hagedissen, Lacertilia