Hagedissen, Lacertilia

Welk dier is voor mij geschikt?

zijn een groep van reptielen, die samen met de slangen tot de orde schubreptielen (Squamata) behoort. Met meer dan 5000 verschillende soorten vormen de hagedissen de meest diverse groep van alle reptielen. Hagedissen zijn ontstaan in het Jura.

Welk dier is voor mij geschikt?

Berichtdoor Bartian » 24 Okt 2013 19:51

Hallo daar,

Ik heb tijdje een aantal aquariums, maar (haast alle) andere dieren hebben me ook altijd wel aangesproken. Nu heb ik een aquarium gekregen van 100*50*55, waar ik natuurlijk wat in wil doen. Ik kan er mijn tiende aquarium van maken, maar het leek me ook wel een mooie kans om aan reptielen/amfibieën te beginnen. Omdat de hoge luchtvochtigheid die kikkers willen de ruiten waarschijnlijk gaat laten beslaan, kom ik dan gauw uit op minder vochtminnende hagedissen. Ik heb alleen geen idee van wat kan, wat niet kan en wat leuk is. Ik weet compleet niets van hagedissen.

In de hoop dat iemand een goed idee voor me heeft heb ik een aantal eisen/wensen geformuleerd waaraan de door mij gezochte soort moet voldoen:
- <10cm
- dagactief
- bestand tegen weekenden alleen zijn (student, ben in het weekend bij ouders)
- geen behoefte aan hoge temperatuur of luchtvochtigheid. Mijn kamer is standaard zo'n 20 graden. Te hoge luchtvochtigheid laat ramen waarschijnlijk beslaan (als dat voorkomen kan worden vervalt die eis)
- interessant gedrag. Slangen zijn me te inactief. Ze hoeven niet de hele tijd rond te rennen, maar het moet niet zo zijn dat ik straks naar een 3d-foto sta te staren. Dan kan ik net zo goed een poster ophangen (ter referentie: ik houd wilde Betta en Parosphromenus. Die bewegen voor de meeste aquarianen te weinig, maar ik vind het prima.)
- goed te krijgen en betaalbaar (spreekt voor zich, student)

Een oud-collega die een paar terraria heeft gehad liet me o.a. Stenodactylus, Takydromus en Anolis zien. Vooral de eerste twee zien er erg leuk uit. Ik kwam ook Tropiocolotes tegen, die ik erg mooi vind. Voelen deze dieren zich fijn in mijn terrarium? Ga ik ze overdag zien? Stenodactylus en Tropiocolotes lijken een te hoge temperatuur te willen, maar gezien het verspreidingsgebied moet Takydromus wel tegen mijn temperatuur kunnen.

Het leek mij een leuk idee om het bos in te gaan en strooisel te verzamelen als bodembedekking. Hier wilde ik pissebedden, miljoenpoten en ander gespuis in doen, om een beetje een ecosysteempje te creëren. Ze ruimen detritus op en vormen voedsel voor de bewoners.

Kent iemand één of meerdere soorten die voldoen aan mijn wensen? Als dit beest niet bestaat is het geen probleem, dan doe ik er mijn Betta uberis en Parosphromenus quindecim in, eventueel met stukje oever voor Geosesarma of iets dergelijks.

Overigens vind ik de terrariummaten die aangeraden worden voor bepaalde soorten erg raar. Zo wordt voor S. sthenodactylus zo her en der een bakje van 40*40*30 aangeraden, wat ik verbazend klein vind. Bewegen ze zo weinig? In de aquariumwereld wordt nogal eens de vuistregel van 10*vislengte gebruikt voor minimale aquariumlengte, als orde van grootte (natuurlijk sterk afhankelijk van gedrag, maar dan heb je een beetje een idee). Wordt een dergelijke maat ook gebruikt in de terrawereld? Zo ja, wat is de maximale grootte voor mijn bak?

Bij voorbaat dank!
Bartian
Newbie
Newbie

Re: Welk dier is voor mij geschikt?

Berichtdoor Bartian » 26 Okt 2013 17:10

Gezien de overweldigende hoeveelheid reacties zal ik niet specifiek genoeg zijn geweest, denk ik.

Ik was van plan één soort te houden, en dan liefst een koppel, of iets meer als ze dat fijn vinden. Volgens de info die ik op internet vind zou Takydromus sexlineatus moeten kunnen, dus ik ga even langs de winkel voor meer info. Als iemand hier een beter idee heeft of vindt dat het niet slim is hoor ik het graag!

Zouden deze dieren Geosesarma met rust laten? Dit zijn kleine landkrabbetjes met ongeveer 3cm carapaxdiameter. Leuke, gemakkelijk te houden diertjes die ik graag zou willen. Ik heb hier al ervaring mee, dus weet hoe ze te houden.

Hebben ze trouwens een UV-lamp per se nodig?
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor yolanda72 » 26 Okt 2013 22:38

hoi.
ik denk dat nog niemand heeft gereageerd omdat je toch echt zelf moet kijken welk beestje je zelf het leukste vind.
bedenk goed wat voor bak je wilt: bos met plantjes of woestijn met zand en stenen.
kijk dan welke beestjes je leuk vind,de bak is een flinke maat dus dat zal niet snel een probleem geven.
misschien is het een idee om eens op een reptielen beurs rond te neuzen.
vooral veel kijken en info vragen.

ik kan je alleen wat over de stenodactylus sthenodactylys vertellen ,maar dat zal je vriend ook wel kunnen.

veel succes met je speurtocht.

p.s. de warmte en het vocht in de bak kan je regelen met lampen en warmte matjes.
een dagje geen eten is geen probleem voor reptielen.

met je andere vragen kan ik je niet helpen.
groetjes yolanda.
yolanda72
Newbie
Newbie

Berichtdoor Bartian » 27 Okt 2013 00:10

Bedankt voor je reactie!
Daar was ik ook al bang voor, maar omdat ik geen flauw idee heb wat er is, wat te krijgen is en wat betaalbaar is vroeg ik het hier maar.

Het gaat mij vooral om de dieren en hun gedrag, meer dan de bak zelf. Vandaar de weinig specifieke vraag.

Ik heb de tijd, dus zal nog wat rondkijken en info zoeken.
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor barry » 27 Okt 2013 09:39

In een terrarium met de afmetingen welke je aangegeven hebt kunnen redelijk aantal verschillende soorten hagedissen, slangen, kikkers en insecten gehouden worden.

Feit blijft wel dat een aquarium van boven open is en dit als redelijk stresvol voor dieren is.
Alle handelingen die je moet doen (voeren, water geven, schoonmaken) gebeurt van bovenaf.
Je handen worden daarbij als predator gezien en dit veroorzaakt de stres.
Beter is het dus om een echt terrarium aan te schaffen i.p.v. Het aquarium te gebruiken.

Houdt er ook rekening mee dat meerendeels van de dieren toch zeker een warmtelamp / uvlamp nodig hebben omdat de 20 graden gewoonweg te koud is. ook voor de drie soorten die je bij die kennis gezien hebt.

Mocht je dus echt aan de reptielen willen beginnen, ga eens het forum rondneuzen en wellicht kom je dan dieren tegen waar je geïnterreseerd in bent.
Vervolgens kun je dan gaan kijken welke specifieke eissen er gesteld worden aan het verblijf en overige zaken omtrent de verzorging van die dieren.
Gebruikers-avatar
barry
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor VieF » 27 Okt 2013 10:20

Ik dacht inderdaad aan wat Barry zegt. Van bovenaf benaderen is voor reptielen niet fijn.
Een Rhacodactylus (bijvoorbeeld de ciliatus, makkelijk verkrijgbaar op reptielenbeurzen) komen uit een gematigd klimaat en hebben dus in feite geen lamp nodig. Deze kunnen dus gewoon bij kamertemperatuur gehouden worden en zijn super leuk om naar te kijken. Je hebt er alleen wel echt een ander terrarium voor nodig. Deze diertjes hebben namelijk een terrarium nodig die hoger is dan dat 'ie breed is.
Als je het bij je aquarium wilt houden, dan zou je eens kunnen denken aan axolotls (Ambystoma mexicanus). Dit zijn redelijk grote, fascinerende, volledig aquatische salamanders die zowel goedkoop zijn in de aanschaf als in het onderhoud. Kijk anders even in het subforum amfibieën, daar is de laatste tijd aardig wat gepost over deze dieren.

Groetjes Vief
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bartian » 27 Okt 2013 15:10

Bedankt voor de antwoorden.

Als ik kijk naar het habitat van T. sexlineatus (tot in China) durf ik te stellen dat het daar 's winters veel kouder dan twintig graden kan worden. Dan zou je toch denken dat ze dat in gevangenschap ook aan kunnen, of niet?

Rhacodactylus lijkt me wel leuk, maar wat te groot, naast andere huisvestingseisen.

Ik had er nog niet bij stilgestaan dat van boven de bak in komen inderdaad best wel eng is voor zo'n diertje.

Axolotl vind ik echt niks, maar bedankt voor de tip!

Ik denk dat ik het dan bij die krabben houd.
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor VieF » 27 Okt 2013 17:51

Het gaat ook niet zozeer om de temperatuur 's nachts, meer die van overdag. Een T. sexlineatus heeft overdag toch ook een temperatuur van gemiddeld 28 graden nodig, dus daar zal toch ook een lamp met een laag wattage bij komen kijken. Een dagactieve hagedis heeft ook een uv(b)-lamp nodig die minimaal 10 uur per dag aan staat. Het levende voer van reptielen is nou eenmaal ook niet heel erg goedkoop. Dusja... Als je wilt gaan voor een zeer goedkoop huisdier met weinig onderhoud, dan zou ik niet voor een reptiel gaan ;-)
VieF
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bartian » 27 Okt 2013 18:40

Die laatste twee punten hoefden ook niet hoor. Ik heb ook vissen die nogal extreme eisen hebben (pH 4, waterhardheid onmeetbaar laag, dat soort geintjes) dus ik ben wel bereid wat te investeren.
Als het nodig is (ja dus) doe ik er wel een uv/warmtelamp in.
Vooral dat van boven komen eng is weerhoud me ervan reptielen in deze bak te doen.
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 31 Okt 2013 14:32

T. sexlineatus heeft zoals hierboven al gemeld wel degelijk warmte nodig, en is dus niet geschikt voor jouw temperatuur condities (in het zuiden van China is het ook warm). Je zou kunnen denken aan bijvoorbeeld T. septentrionalis, die noordelijker voorkomt. Maar ondanks dat de basistemperatuur voor deze soort lager ligt (kan 's zomers ook prima buiten gehouden worden), heeft ook deze soort een warme plek nodig om zijn voorkeurstemperatuur te halen. Dit zul je tegenkomen voor vrijwel alle soorten reptielen (wimpergekko's daargelaten). Als je hieraan niet kunt voldoen kan ik je afraden aan hagedissen te beginnen.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bartian » 04 Nov 2013 21:50

Bedankt voor de tip!
Mooie soort is dat. Hij komt wel heel noordelijk voor, heeft hij dan geen koude winterperiode nodig? Veel dieren en planten die zijn aangepast aan kou kunnen er niet alleen tegen, maar hebben het ook nodig. Kouder dan een graad of achttien gaat het echt niet worden, zelfs in de winter.

Met de hogere temperaturen komt het sowieso wel goed hoor, zoals ik al had aangegeven. Het zal overdag gemiddeld zeker boven 25 graden komen, op sommige plekken hoger. Als dat niet genoeg is doe ik er gewoon nog wat bij.

Ik vond een mooi grafiekje met temperaturen in het leefgebied van T. sexlineatus in Thailand:
Afbeelding
Inderdaad flink warm, met amper verschil tussen de seizoenen.
In het noordelijkste deel van het gebied is het veel kouder:
Afbeelding

Voor de goede orde: mijn kamertemperatuur is 's winters vrij constant rond twintig graden, maar 's zomers komt daar best veel bovenop. Maar dat is alleen mijn kamer, dus in een glazen bak met zo'n honderd watt aan licht gaat het flink wat warmer worden dan dat, helemaal als ik de bak in de zon zet (ramen op zuiden). Gebrek aan warmte is dus echt geen issue.
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 05 Nov 2013 10:59

T. septentrionalis heeft inderdaad wel een overwinteringsperiode nodig.

Er zullen zeker populaties van T. sexlineatus in minder warme gebieden leven, maar dat wil niet zeggen dat individuen van de soort als geheel het goed doen onder die omstandigheden. De dieren die geïmporteerd worden komen vrijwel uitsluitend uit het tropische zuiden (meestal vanuit Indonesië), en zijn dus niet aangepast aan lagere temperaturen.

Maar als in jouw kamer de basistemperatuur op 20 graden ligt, en de bak zelf daardoor nog wat warmer is, zal dit geen beperking vormen.

Jeroen
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bartian » 05 Nov 2013 15:55

maar dat wil niet zeggen dat individuen van de soort als geheel het goed doen onder die omstandigheden.

Klopt helemaal. Ik bedoelde dat ik op zoek zou kunnen gaan naar exemplaren van zo'n noordelijke populatie, maar dat zal wel niet de moeite waard zijn.

Ander onderwerp:
Er moeten natuurlijk ook planten in. Er zijn heel veel prachtige orchideeën maar ik heb daar totaal geen ervaring mee. Ik vond twee soorten (Biophytum sensitivum en Aerangis luteoalba) die een niet te hoge luchtvochtigheid nodig schijnen te hebben, weet iemand of deze het goed kunnen doen in de relatief droge langstaartenbak?
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 05 Nov 2013 17:26

Biophytum sensitivum zal het misschien wel goed in de vochtige kant van je bak. Ten nat (lees constant natte voeten) houden ze niet van, maar ze hebben wel een behoorlijke vochtbehoefte. Kleine Phalaenopsis sp. doen het ook vaak behoorlijk op de wand in een halfvochtige bak, zolang ze maar met enige regelmaat gesproeid worden. Hetzelfde geldt denk ik voor een aantal Dendrobium sp.. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het goed houden en weer in bloei trekken van orchideeën in een terrarium zeker niet makkelijk is.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bartian » 05 Nov 2013 19:59

Bedankt voor de namen!

Orchideeën houden is schijnbaar weer een hobby op zich als ik zo verder lees. Ik probeer gewoon de aangeraden soorten, dan zie ik wel waar het schip strandt.
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor Bartian » 12 Nov 2013 18:16

Heeft iemand ervaring met Gonatodes en Sphaerodactylus?
Ik kwam deze prachtige diertjes tegen op het internet, waar ze in de schaarse informatie worden beschreven als niet erg moeilijk te houden. Nu betekent weinig info waarschijnlijk helaas ook weinig houders/kwekers, dus ze zullen wel zeldzaam en/of duur zijn. Kan iemand dit bevestigen, of liever ontkennen?

Zijn Lygodactylus goed te houden zonder te hoge luchtvochtigheid?
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 18 Nov 2013 23:08

Gonatodes en Sphaerodactylus soorten worden niet al te veel gehouden. G. fuscus, G. vittatus en G. ocellatus zijn goed te verkrijgen, andere soorten zijn wat lastiger te vinden. Ik kweek zelf met G. vittatus en G.ocellatus (heb nakweek beschikbaar), heb nog een G. caudiscutatus zitten, en heb de afgelopen jaren ook G. humeralis, G. fuscus en G. albogularis gehouden. Ik heb daarnaast nog een koppel Sphaerodactylus roosevelti zitten, maar het is me nog niet gelukt om daarmee te kweken. S. elegans is wat makkelijker. Andere Sphaero's zijn wat lastiger heb ik gemerkt, zijn door hun kleine formaat erg gevoelig voor hoge temperaturen. Ik heb in het verleden op een warme dag (>30 graden) alle S. fantasticus verloren die ik toen had, zowel volwassenen als jongen.
G. vittatus en G. ocellatus zijn goed te houden, de eerste wat droger, de tweede behoorlijk vochtig.
Ik ben bezig met een artikel over mijn ervaringen met deze soorten in gevangenschap en in het wild, en daarnaast ook met enkele caresheets. Als je specifieke vragen hebt stel ze gerust, voor algemene info moet je even geduld hebben.

Ook voor Lygodactylus sp. veschillen de houdbaarheid en klimaatsomstandigheden per soort. L. capensis verlangt een koele winter en kan droog gehouden worden, terwijl bijvoorbeeld L .williamsi meer vocht nodig heeft.

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bartian » 19 Nov 2013 14:38

Heel erg bedankt!

Is het, gezien het feit dat ik in de weekenden niet aanwezig ben, mogelijk de luchtvochtigheid op peil te houden voor G. ocellatus?
De info wat betreft uv-licht en mineraalsupplementen is niet echt eenduidig voor zover ik kan vinden. Hebben ze volgens jou veel uv/D3/calcium/e.d. nodig?

Ik moet nog even zien hoe de luchtvochtigheid en temperatuur zich ontwikkelen met de huidige inrichting, pas als dat stabiel en bekend is maak ik een keuze wat betreft bewoners, zodat de beestjes ook de bak krijgen die ze verdienen.

Zijn er goede(accurate) indicatoren voor luchtvochtigheid, zonder hygrometer? Als er condens op de planten ligt lijkt de lucht me flink vochtig, is dat in elke bak zo of hangt het ontstaan van condens van andere dingen af? De bodem (vooral kleigrond, uit het plantsoen geschept) is ook zichtbaar vochtig (zelfs na een weekend met de klep open), is dat teveel voor G. vittatus, of komt ie niet op de bodem?
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 20 Nov 2013 18:34

Gonatodessen zijn over het algemeen meer bewoners van rotsen of boomstronken, maar foerageren ook op de bodem. Bij G. vittatus zou ik een droge tot lichtvochtige bodem aanraden, G. ocellatus doet het ook prima op een natte bodem (heb ze in het wild ook bij beken/in afvoergoten gevonden.

Voor het meten van luchtvochtigheid ben je hoe dan ook aangewezen op hygrometers als je hiervoor meetwaarden wilt hebben. Condens op je planten indiceert wel een hoge luchtvochtigheid maar wijst in mijn ogen ook op een beperkte ventilatie/luchtcirculatie...
Condens is het gevolg van een temperatuurverschil tussen lucht en ondergrond. Als de ondergrond een lagere temperatuur heeft dan de lucht, dan condenseert het vocht op de ondergrond. Condensatie in de lucht treedt ook op wanneer de luchttemperatuur afneemt zonder contact met andere oppervlakken, zo krijg je wolkvorming (buiten). Het temperatuurverschil tussen de planten en de lucht in jouw bak zal vermoedelijk minimaal zijn, waardoor je een bijna verzadigde lucht (RLV 100%) nodig hebt om condens op je planten te krijgen.

Ik denk dat Gonatodessen in het algemeen gebaat zijn bij een (beperkte) hoeveelheid UVB in het spectrum. Ik vermoed dat dit voor meer zonnende soorten als G. fuscus en G. vittatus een grotere rol speelt dan schaduwbewoners als G. ocellatus en G. ceciliae. Ik heb daarnaast altijd een bakje met CaCO3 in het terrarium staan, waar ze in hun Ca behoefte kunnen voorzien. Ik bepoeder de voedseldieren regelmatig met Miner-all Indoor, wat mij goed bevalt.

Op mijn bakken van G. ocellatus zit een automatisch sproeisysteem wat 3 keer per dag 5 sec sproeit. In combinatie met een ventilator die overdag draait en ventilatiestroken in de voor- en bovenkant geeft dit bij mij de juiste vochthuishouding in de bakken.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bartian » 20 Nov 2013 23:08

Ik heb er een laag strooisel uit het bos overheen gedaan, waardoor de bodem nu vrij droog is. Het lijkt me het beste om voor G. vittatus gaan, aangezien die me iets makkelijker lijkt wat betreft vochtigheid. Is het verstandig om ze te combineren met Takydromus? Deze zijn compleet niet schuw, wat de gekko's misschien wat meer vertrouwen geeft. In de vissenwereld is dit gebruikelijk om schuwe soorten zich toch te laten zien. Ik las dat G. vittatus minder schuw is dan de andere Gonatodes, maar dan heb ik nog steeds geen idee wat ik moet verwachten.

Ik ventileer zodanig dat er net geen condens op de voorruit vormt. Omdat er een watergedeelte in de bak is verwacht ik geen al te lage luchtvochtigheid, maar ik zal de komende weken in de gaten houden of het water niet in een paar dagen verdampt. Als er na een week of drie nog steeds water in staat denk ik dat ik niet teveel meer op luchtvochtigheid hoef te letten.

Ik zal een armatuur in de kap monteren voor een UVB-spotje.

Overigens vind ik het opmerkelijk dat er zo gehamerd wordt op het belang van mineraalsupplementen. In de natuur krijgen ze deze natuurlijk niet, waarom zijn ze dan in het terrarium wel nodig? Het niet geven van supplementen geeft kennelijk problemen, dus is er een factor die in het terrarium te weinig is. Kan deze factor variatie in het dieet zijn?
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 21 Nov 2013 15:43

Het is inderdaad vooral de variatie in dieet die dieren in gevangenschap missen. Ik voer behoorlijk gevarieerd (basis is huiskrekels, maar ik wissel af met grote/kleine fruitvliegen, ovenvisjes, bonenkevers, 2 soorten kakkerlakken, tropische pissebedden en af en toe weideplankton), maar ik had in de eerste jaren toch problemen met het opkweken van de jongen, vooral in de eerste weken. Dit schrijf ik toe aan een incompleet dieet, van zowel de ouderdieren als de jongen. Nu ik regelmatig een preparaat gebruik heb ik daar geen last meer van, en krijg ik vrijwel alle jonge Gonatodessen groot.

Ik zou afraden om Gonatodes te combineren met Takydromus. Ik ken het fenomeen uit de aquariumwereld, maar heb dit zelf nog nooit gemerkt in mijn terraria. Bij G. vittatus is het sterk afhankelijk van de individuen, als het op schuwheid aankomt. Ik heb een koppel wat ik zelden zie, en daaronder zit een koppel wat ik vrijwel altijd zie.

Als er in de bak een gradient in temperatuur en luchtvochtigheid ontstaat zal het wel goed komen, dan kunnen de dieren zelf hun voorkeurscondities uitzoeken.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Lygodactylus » 21 Nov 2013 15:44

PS. Plaats eens een foto van de bak, dan heb ik een beter beeld van hoe het geheel eruit ziet.
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bartian » 21 Nov 2013 19:24

De bak is nog niet af, maar ik heb een grove inrichting al neergezet. Er komen nog meer planten in, en degenen die er nu in staan worden waarschijnlijk vervangen door tropische planten. De huidige heb ik hier uit het plantsoen, om een beetje een idee te krijgen van een inrichting. Ik weet niet hoe de grote Hedera het gaat doen, dus die wordt misschien nog anders, of vervangen door een Ficus of iets dergelijks. Ik denk dat er ook nog een stuk hout (of meer) in komt, ik bedenk nog wel wat. Hij is nog veel te kaal zo.
Afbeelding
Afbeelding
Hij lijkt zo erg klein, maar dat komt doordat de bak relatief hoog is voor zijn lengte.

Er zit een vrij groot watergedeelte in, kan dit of gaan ze erin verdrinken?

Een terrarium inrichten blijkt nog best wel anders te gaan dan een aquarium! Ik heb al weet ik hoeveel aquariums ingericht, in allerlei stijlen, dus dat kan ik wel dromen, maar hoe ik ook pas of draai, deze bak wordt maar niet naar mijn zin. Ik zal er de komende tijd dus nog wel aan blijven prutsen tot het wat meer naar tevredenheid is.

Het temperatuur- en vochtgradiënt is vrij sterk: van boven de 35 graden onder de lamp tot iets boven 20 bij het water en van kurkdroog (maar met vrij hoge luchtvochtigheid waarschijnlijk) via natte klei tot een waterdeel.

Vanwaar overigens het negatieve combinatieadvies? Zijn ze territoriaal?
Bartian
Newbie
Newbie

Berichtdoor Lygodactylus » 21 Nov 2013 19:57

Het water zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Zoals je zelf ook al voorsteld: leg een groot stuk hout in de bak, dat is waarop G. vittatus dan de meeste tijd door zal brengen. De Hedera zal het waarschijnlijk niet lang volhouden, meestal zijn ze niet goed bestand tegen warmte. Een Ficus zal een betere optie zijn. Ik heb in de meeste van mijn drogere bakken Dracaena of Sansevieria (vooral bij de Phelsuma's) staan, die zijn vrijwel niet dood te krijgen!
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Bartian » 21 Nov 2013 20:24

De Dracaena die google afbeeldingen laat zien ziet er mooi uit, perfect om als gekko tussen te liggen. Misschien zet ik er ook een mooie aronskelk in, Anubias bijvoorbeeld, of een grote Cryptocoryne.

Zie ik in je "aangeboden"-thread nou dat je in Wageningen zit? Het toeval wil dat ik daar ook woon, wat wel heel mooi is mocht ik inderdaad Gonatodes nemen.
Bartian
Newbie
Newbie

Volgende

Terug naar Hagedissen, Lacertilia