Hagedissen, Lacertilia

Vraagje aan baardagamenkenners

zijn een groep van reptielen, die samen met de slangen tot de orde schubreptielen (Squamata) behoort. Met meer dan 5000 verschillende soorten vormen de hagedissen de meest diverse groep van alle reptielen. Hagedissen zijn ontstaan in het Jura.

Vraagje aan baardagamenkenners

Berichtdoor melanie3230 » 02 Dec 2013 08:20

Mijn vriend is sinds een tijdje helemaal gek van baardagamen.
Hij heeft zich helemaal ingelezen en hij heeft voor zijn verjaardag allemaal spullen gekregen.
Ik had hem ook kaartjes voor de beurs gegeven gisteren in Houten.
Aangezien we alles compleet hadden wilden we daar gaan kijken voor 2 baardagamen.
We kwamen een hele leuke tegen, met een kleur die we nog nooit gezien hadden.
Aangezien de plannen zijn om er niet mee te fokken oid gingen we gewoon kijken wat we zelf leuk vonden.
Daarom hebben we deze dus meegenomen, beestje zat ook tussen allemaal andere baardagamen.
Later kwamen we bij een baardagamenfokker en daar hebben we nog een andere baardagaam gekocht.
We lieten degene zien die we al gekocht hadden en die vrouw twijfelde of het wel een baardagaam was, haar man kwam erbij kijken en die vond hem ook erg apart getekend.
Wij hebben later onze 2 ''baardjes'' vergeleken en we zagen wel wat verschillen maar ook veel overeenkomsten.
Maar aangezien het man en vrouw is wisten we niet zo goed of dat nou de verschillen verklaarden of dat het toch een andere soort was.

Dus ik was eigenlijk benieuwd wat jullie denken?
Wij kwamen de stekelige woestijnleguaan tegen en die lijkt toch ook wel heel erg..

Nog wel handig om te vermelden: het vrouwtje was aan het ''kopknikken'' toen ze het mannetje zag. Wat ik heb begrepen is dat een soort paringsdans..

Het gaat om het beestje links, die andere is onze hypo citrus man die we ook gekocht hebben.
Afbeelding
melanie3230
Newbie
Newbie

Re: Vraagje aan baardagamenkenners

Berichtdoor barry » 02 Dec 2013 12:06

1 ding is heel zeker, dit is geen baardagaam.
wat het wel is weet ik niet zeker, maar ik nijg naar een sauromalus sp.
Gebruikers-avatar
barry
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Lygodactylus » 02 Dec 2013 13:34

Het linkerdier op de foto is zeker geen baardagame, maar een hardoen (Laudakia stellio), die voorkomt in het oostelijk deel van het Middellandse Zeegebied.

Ik weet niet of dit goed samengaat, dus houd beide dieren goed in de gaten!
Gebruikers-avatar
Lygodactylus
Teamlid
Teamlid

Berichtdoor Reptile_Addict » 02 Dec 2013 14:05

Stiekum vind ik de Hardoen wel mooier dan het baardagaam 8)
Gebruikers-avatar
Reptile_Addict
Hero Member
Hero Member

Terug naar Hagedissen, Lacertilia